Reuters

Сьогодні, 17 липня, виповнюється рівно три роки з того часу, як у небі над Донбасом був збитий пасажирський Boeing 777 авіакомпанії Malaysia Airlines, який здійснював рейс МН17 з Амстердама в Куала-Лумпур, і став останнім для 298 осіб.

У роковини трагедії Міжнародна експертно-журналістська розслідувальна група Bellingcat опублікувала узагальнюючу доповідь, у якій наводяться докази причетності до цих дій проросійських бойовиків та спростовуються найвідоміші альтернативні версії перебігу подій.

Як сказано у прев’ю до доповіді, для тих, хто добре розбирається у справі МН17, більша частина інформації, буде знайома, однак вона може стати у пригоді тим, хто шукає найповнішу інформацію щодо трагедії.

Уся доповідь вміщена на 73 сторінки та розбита на 13 розділів.

Як розвивалися події до і після падіння MH17 за версією Bellingcat

У період із 23 по 25 червня 2014 року військовослужбовці 53-ї зенітно-ракетної бригади РФ перегнали кілька транспортних засобів до російсько-українського кордону. Серед них була ракетна установка "Бук" під номером 332, яка пізніше була помічена і зафіксована в Україні.

Зокрема, вранці 17 липня того ж року установка перебувала в Донецьку. Там "Бук" завантажили на платформу вантажівки. Звідти вона вирушила на схід через територію, підконтрольну бойовикам. Номер "Бука" був затертий, однак Bellingcat вдалося впізнати установку за вм'ятинами та слідами фарби.

Експерти встановили, що за транспортування установки на Донбас відповідав російський офіцер у відставці Сергій Дубинський з позивним "Похмурий".

Сергій Дубинський ("Похмурий")
Belingcat

У 2014 році Дубинський був начальником розвідки у підрозділі бойовиків, яке тоді очолював Ігор Стрєлков (справжнє прізвище - Гіркін). Стрєлкова, який зараз живе в Ростові, вважають одним із головних ідеологів руху "Новоросія", що виступає на підтримку проросійських бойовиків на Донбасі і на захист так званого "русского мира".

Того ж дня вантажівка з "Буком" прибула до Сніжного, що лежить приблизно за 80 кілометрів від Донецька. Зі Сніжного установка вирушила своїм ходом на південь.

Близько 16:20 17 липня "Бук" збив "Боїнг" авіакомпанії Malaysian Airlines, що летів із Амстердама до Куала-Лумпур. На борту рейсу MH17 було 298 людей. 196 із них були громадянами Нідерландів. Усі вони загинули.

Уранці 18 липня "Бук" під номером 332 зняли на відео. Він проїжджав через підконтрольний бойовикам Луганськ. На установці бракувало однієї ракети. Перехоплені розмови бойовиків свідчать, що невдовзі після цього ракетна установка повернулася в Росію.

Інші версії інциденту

У доповіді Bellingcat також вказується, що в інтернеті існує низка конспірологічних версій падіння літака МН17. Наприклад, про те, що MH17 нібито був підірваний зсередини, а також про зв'язок збиття з таємничим зникненням іншого рейсу "Малайзійських авіаліній" - MH370 - в небі над Південно-Китайським морем.

Окрім цього, зауважується, що 21 липня 2014 року Міністерство оборони Росії опублікувало документи щодо катастрофи МН17, у яких були сильно відредаговані супутникові знімки, зроблені в інший час. Це спеціалісти Bellingcat змогли довести з допомогою експертів із фотомонтажу.

Зокрема, за версією російського військового концерну "Алмаз-Антей", який провів власне розслідування, ракета, що знищила літак, була знята з озброєння російської армії і випущена з території, яку не контролювала жодна сторона конфлікту.

Як підкреслюється у доповіді, відомості "Алмаз-Антея", оприлюднені в жовтні 2015 року, не підтверджуються свідченнями очевидців переміщень "Бука", загальнодоступною інформацією та оцінками Ради безпеки Нідерландів.

Інша альтернативна версія приписує пуск ракети, яка збила "Боїнг", українському "Буку" за номером 312. У доповіді пояснюється, що помилка була зроблена Службою безпеки України, яка опублікувала не той "Бук" 19 липня 2014 року. За матеріалами Bellingcat, жодних правдоподібних свідчень" знаходження українських "Буків" у районі катастрофи надано не було.

"Російський "Бук" під номером 332, що належав 53-ій зенітно-ракетній бригаді збройних сил РФ, - це "єдиний правдоподібний кандидат" на роль пускової ракетної установки, що збила Boeing, який здійснював рейс MH17", - наголошується у доповіді.

Уламки МН17 на території Донбасу, архівне фото
Rueters

Підкреслимо, Bellingcat у своїх розслідуваннях опирається на відкриті джерела: фото і відео із соцмереж, а також комерційні супутникові знімки.

Перебіг розслідування

Розслідування катастрофи МН17 досі триває. На початку липня поточного року стало відомо, що кримінальне провадження у справі щодо збиття пасажирського Boeing 777 авіакомпанії Malaysia Airlines вестимуть Нідерланди.

Рішення про юрисдикцію справи ухвалила команда із розслідування катастрофи, до якої входять представники Австралії, Бельгії, Малайзії та України.

У відповідь на це прем'єр-міністр Нідерландів Марк Рютте заявив, що розслідування у справі про катастрофу рейсу МН17 на Донеччині триває довго, "але крок за кроком, прогрес очевидний".

Він привітав рішення Спільної міжнародної слідчої групи, зазначивши, що голландська правова система має хорошу міжнародну репутацію, і висловив надію на відновлення справедливості у цій справі.

У свою чергу президент України Петро Порошенко повідомив, що Україна буде максимально сприяти Нідерландам у розслідуванні. "Сьогодні уряд Нідерландів оголосив рішення про те, що кримінальне провадження у справі щодо збитого літака Малазійських авіаліній рейсу МН-17 буде здійснюватися в рамках національної юрисдикції Нідерландів. Україна буде максимально сприяти і надавати допомогу Нідерландам для якнайшвидшого покарання винних", - сказав він.

Через декілька днів опісля цього міністр безпеки та юстиції Нідерландів Стеф Блок і міністр юстиції України Павло Петренко підписали угоду про міжнародне правове співробітництво щодо катастрофи малайзійського Boeing МН17.

Цим документом передбачається, що судове переслідування підозрюваних здійснюватиметься від імені всіх 298 жертв катастрофи, а не лише громадян Нідерландів. Зауважимо, у катастрофі загинули представники 17 країн.

Також угодою погоджено прослуховування Нідерландами підозрюваних у причетності до катастрофи українців за допомогою відеозв'язку, а також регулюється можливість тюремного ув'язнення. Окремо наголошується важливість даного моменту (тюремне ув'язнення, - ред.), оскільки Конституція України не дозволяє екстрадицію громадян.

Винні у катастрофі МН17 навряд постануть перед судом найближчим часом, але напередодні міністр закордонних справ Австралії Джулія Бішоп заявила, що вони можуть бути засуджені заочно.

Додамо, звинувачення у загибелі 298 людей, які перебували на борту літака рейсу МН17, досі нікому не висунули. Втім, слідчі визначили список осіб, які потенційно можуть їх цікавити. Поки що їхні імена не розголошуються.

Згідно з останньою доповіддю Bellingcat, слідство досі розшукує двох головних підозрюваних. Їх поки що називають за позивними - "Оріон" і "Дельфін".

Із повним текстом доповіді Bellingcat від 17 липня 2017 року можна ознайомитися тут.