Літаки для Хорватії: У чому звинувачують Україну і чи є ці звинувачення виправданими

У Хорватії стверджують, що літаки, які були ними закуплені та модернізувалися в Україні понад три роки тому, виявилися з несправностями, а згодом спеціальне розслідування встановило факти корупції при їхній закупівлі та фальсифікацію. Тепер Загреб нібито вимагає в Києва заміни несправних літаків, утім, офіційного підтвердження цьому поки що немає

Україна знову фігурує в міжнародному "зброярському" скандалі, цього разу з Хорватією. Приводом стала партія винищувачів МіГ-21, які було закуплено Загребом і модернізовано на підприємствах оборонно-промислового комплексу України. Як стверджують у Хорватії, літаки були з несправностями, а згодом спеціальне розслідування встановило факти корупції при їхній закупівлі та фальсифікацію. Тепер Загреб нібито вимагає в Києва заміни несправних літаків, втім, офіційного підтвердження цьому поки що немає.

Історії понад три роки

Історія з хорватськими винищувачами не є новою – уперше про них заговорили в 2016 році.

Суть справи в тому, що в липні 2013 року Міністерство оборони Хорватії та українська державна компанія "Укрспецекспорт" (тоді її очолювало ще попереднє керівництво) уклали контракт вартістю понад 17 млн євро на закупівлю п'ятьох і ремонт сімох винищувачів МіГ-21.

За цією угодою українська сторона в 2015 році передала Хорватії усі 12 літаків, однак згодом виявилося, що частина з них є несправною, і хорватська військова прокуратура розпочала за цим фактом спеціальне розслідування.

При цьому варто зауважити, що одним із перших про проблеми з партією закуплених і модернізованих в Україні МіГ-21 почало писати хорватське видання Jutarnji List.

У березні 2016 року видання заявило з посиланням на слідство, що номери на літаках, закуплених в Україні, не відповідають номерам у документації. Крім того, слідство нібито вважає, що винищувачі старіші за прописані в угоді параметри, а деякі їхні частини також не відповідають документації, яку передала українська сторона.

При цьому видання додає, що хорватські структури безпеки від самого початку вказували на проблеми з контрактом з "Укрспецекспортом". Як повідомляється, суперечності було виявлено і з тендером на ремонт і закупівлю літаків, в якому українська компанія перемогла румунську фірму Aerostar. До цього саме румуни ремонтували хорватські МіГ-21.

Також Jutarnji List стверджує, що українська сторона відмовилася влаштовувати тестування відремонтованих літаків, мотивуючи це проблемами, пов'язаними з конфліктом на Донбасі. Сама передача винищувачів відбулася із запізненням (мала бути влітку 2014 року), через що "Укрспецекспорт" змушений був сплатити штраф.

Тоді ж президент Хорватії Колінда Грабар-Китарович офіційно звинуватила в укладенні збиткового для країни контракту попередню хорватську владу і заявила, що якщо всі підозри щодо винищувачів підтвердяться, то йтиметься не про корупцію в оборонному відомстві та збройних силах, а про державну зраду.

Нові подробиці

Кілька днів тому ситуацію з хорватськими винищувачами на міжнародному рівні почали обговорювати з новою силою. Вже згадане видання Jutarnji List з посиланням знову ж на власні джерела заявило, що військова прокуратура визнала непридатними до експлуатації чотири з дванадцяти куплених і відремонтованих в Україні винищувачів.

Зокрема, зазначається, що йдеться про літаки під номерами 131, 132, 134 і 135, які Хорватія придбала і модернізувала в Україні. За умовами контракту, винищувачі мали пропрацювати до 2023 року, або ж 850 год, однак вони попадали небоєздатними вже в 2016 році, політавши від 100 до 200 год.

Крім того, слідством було викрите використання під час ремонту закуплених і модернізованих в Україні МіГ-21 старих авіазапчастин з Болгарії, Алжиру і колишнього СРСР, які не відповідали техдокументації, наданій українською стороною.

Також установлено, що п'ять єменських, згідно з документацією, МіГ-21 не мають жодного відношення до Ємену, а є колишніми літаками ВПС Болгарії, які було знято з експлуатації у 1998 році та списано в 2001 році.

При цьому додається, що фактичний вік цих п'яти літаків майже на п'ять років більший за заявлений українською стороною.

Окрім того, на двох винищувачах було встановлено двигуни невідомого походження, заводські номери яких не збігаються із зазначеними в українській документації.

Тепер Загреб вимагає від Києва заміни під державні гарантії чотирьох несправних літаків. Відповідне рішення, за інформацією Jutarnji List, було схвалено під час нещодавнього візиту до Хорватії українського міністра оборони Степана Полторака, який визнав, що договір був "не зовсім виконаний" з певною "шкодою для хорватської сторони".

Зауважимо, що міністр оборони України Степан Полторак перебував з візитом у Хорватії у середині січня поточного року, однак українське оборонне відомство про претензії Загреба щодо купівлі та модернізації МіГ-21 не згадувало.

"Укрспецекспорт" відкидає звинувачення

Більше того, в українській державній компанії "Укрспецекспорт" стверджують, що жодної офіційної претензії або рекламації від Міністерства оборони Хорватія не отримувала. "Ми змушені констатувати той факт, що поява подібної неправдивої інформації обумовлена лише несумлінною конкуренцією з боку Росії", - зазначається у повідомленні, розміщеному на сайті підприємства.

При цьому вказується, що видання, яке поширило інформацію про фальсифікації з МіГ-21, угорське і посилається на власні джерела, а потім цитати з цього матеріалу було масово розповсюджено через кремлівські ЗМІ.

Звідки в українсько-хорватському конфлікті взялася Росія? В "Укрспецекспорті" пояснюють так: Хорватія запросила "Укрспецекспорт" взяти участь у тендері з виконання капітальною ремонту 10 своїх вертольотів Мі-171Ш, однак у цьому самому контракті було зацікавлене АТ "Вертольоти Росії". Іншими словами, це може бути "вкиданням" зі сторони конкурентів.

Примітно, два роки тому, коли про проблеми з МіГ-21 заговорили уперше, посол України в Хорватії Олександр Левченко заявляв, що українські фахівці постійно працюють з хорватськими і проблем з літаками, про які писало видання Jutarnji List, немає.

Він звинуватив автора матеріалу в тому, що той нібито лобіював інтереси румунів з Aerostar, які в 2013 році програли тендер "Укрспецекспорту".

Левченко стверджував, що Україна має намір усіляко підтримувати розслідування військової прокуратури в Хорватії, а також готова повторити ремонт літаків або ж викупити їх усі, якщо порушення буде офіційно встановлено.

Отож… чекаємо офіційних заяв на рівні міністерств обох країн.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...