Від 50 копійок до 8 гривень: Як і чому змінювалася вартість проїзду в київському транспорті

Київський транспорт і хроніки подорожчання проїзду. "Драма" довжиною в 10 років, про яку зараз поговоримо детальніше. І про те, як пояснюють чиновники подорожчання, теж

Киян через рік знову спіткало подорожчання проїзду в транспорті. Тепер разова поїздка в метро (як, втім, і в автобусі, трамваї, тролейбусі, фунікулері та в міській електричці) становитиме 8 гривень.

Таким чином, майже за 10 років столичний транспорт пройшов шлях від 50 копійок (у метро) за разову поїздку до 8 гривень (скрізь). Пройшов ледве-ледве, але досить впевнено, долаючи протести населення під умовним гаслом "Так треба" і різними варіаціями пояснень.

Ми спробуємо простежити весь цей шлях. Почнемо, як водиться, від самого початку.

Подорожчання перше

Листопад 2008 року

"Кияни поки не звикли до підвищення, деякі ще сподіваються, що ціни повернуться". Так починається стаття одного з українських видань про підвищення ціни на проїзд у метро з 50 коп. до 2 грн (проїзд у наземних видах транспорту тоді підняли до 1,5 грн).

Згідно з даними Держстату, на той момент середня зарплата в Києві становила 3 140 грн, тож подорожчання одразу вчетверо стало для жителів столиці істотним.

Що своєю чергою викликало акції протесту.

Зі статті "Сегодня":

"Злісні неплатники зібралися вчора о п'ятій годині вечора на станції метро "Хрещатик". Близько 30 людей перестрибували через турнікети. Деякі з них надягли на шию автомобільні покришки, розмальовані в блакитний колір — точнісінько такий, як і колір нових-старих жетончиків. "Блакитні покришки символізують ярмо підвищеного проїзду", — розповіла нам одна з учасниць акції Дарина, на плечах якої теж красувалося незвичайне "намисто".

Пояснення влади

Ще в 2007 році заступник мера Києва Іван Салій заявляв, що підвищувати ціну на проїзд давно на часі.

Точніше, за його словами, "підвищити ціну на проїзд треба було ще два роки тому, але поки це зробити не дозволяла політична ситуація".

Салій наголошував, що київський метрополітен "працює неприбутково" й за рік недодав до місцевого бюджету 200 млн грн.

У квітні 2008-го директор київського метрополітену Петро Мірошник на прес-конференції уточнював, що реальна собівартість проїзду в метро на той момент становила 1,58 грн, що означало відсутність можливості "покрити навіть експлуатаційні витрати метрополітену".

Для розуміння: курс долара станом на день підвищення (3 листопада) становив 5,78.

За кілька тижнів прокуратура знайде у процедурі підняття ціни порушення.

"Процедури ухвалення розпорядження в частині громадських обговорень не було дотримано, у зв'язку з чим прокуратура внесла припис київському міському голові для усунення цих порушень", – за результатами перевірки повідомив прокурор Києва Євген Блажівський.

У січні 2009 року Антимонопольний комітет "умовив" мера Києва Леоніда Черновецького знизити ціну на проїзд. Щоправда, всього на 30 коп.

Але  2010 році ціну повернули.

Подорожчання друге (проміжне)

Серпень-вересень 2010 року

Пояснення влади

За словами першого заступника голови КМДА Олександра Попова, фінансовий стан метрополітену ускладнювався.

Він уточнив, що собівартість проїзду станом на серпень 2010 року становила 2 грн 40 коп, і якщо повернуть тариф на проїзд у розмірі 2 грн, "то метрополітен вийде на 80% собівартості проїзду".

Для порівняння: курс долара станом на серпень 2010 року перебував у межах 7,9 грн, а середня зарплата становила 3 431 грн.

Тариф підняли. Минуло 5 років.

Подорожчання третє

Лютий 2015 року

Нові тарифи на проїзд у громадському транспорті почали діяти від суботи, 7 лютого 2015 року.

Тариф на поїздку в автобусі, трамваї, тролейбусі, фунікулері  було встановлено на рівні 3 грн, а в електричці – 4 грн.

Ціну на разову поїздку в метро також було встановлено на позначці в 4 грн. Таким чином, вартість проїзду в метрополітені збільшилася вдвічі.

Пояснення влади

Якщо коротко, у стилі "так було треба" і “були змушені".

Мер столиці Віталій Кличко в інтерв'ю "Радіо Свобода" розповів, що на той момент у Києві було "найдешевше метро у світі", але "воно має бути безпечним, ефективно працювати і розвиватись".

"У нас велика заборгованість по зарплатах, заборгованість для того, щоб ремонтувати склад. Нам потрібно ремонтувати ескалатори, нам потрібно будувати метро зараз і продовжувати будівництво метро, проводити на Троєщину. Ми маємо працювати, і ми на сьогодні змушені підняти ціну", - сказав Кличко.

Важливо. Щоб розуміти масштаби, варто згадати два показові випадки. Спочатку в 2013-му, а потім і в 2015 році повідомлялося про те, що в метрополітені змушені знизити швидкість поїздів.

Все через нестачу коштів на заміну зношених колій. У 2015 році відсутність коштів називали критичною. Тоді на деяких ділянках метрополітену обмежили швидкість поїздів на 40 км/год, що стало відчутним для пасажирів.

Перевізники заявили, що такого подорожчання недостатньо.

Зокрема, генеральний директор "Київпастрансу" Сергій Майзель заявив, що цього подорожчання недостатньо, щоб підприємство перестало працювати в мінус.

"Коли ми давали економічні обґрунтування ціни, вартість проїзду в електротранспорті була 3,66 грн, а в автотранспорті - 3,72 грн, ми прораховували вартість на дизпаливо по 14 грн 20 коп. А на сьогодні дизпаливо коштує 18 грн 27 коп.", - заявив Майзель.

У метро відреагували аналогічно. Згідно з розрахунками, на 2015 рік економічно обґрунтована вартість перевезення одного пасажира становила 4,48 грн. Таким чином, при ціні 4 грн кожну поїздку "все одно доведеться дотувати з бюджету".

Середня зарплата в Києві станом на лютий 2015 року становила 6 099 грн, курс долара перебував на рівні 16,6.

Подорожчання четверте

Липень 2017 року

Відстань між підвищеннями, як помітно із дат, радикально зменшилася. Через два роки вартість разової поїздки в метро підвищилася до 5 грн, за поїздку в автобусі, трамваї, тролейбусі та на фунікулері тепер вже потрібно платити 4 грн.

Пояснення влади

При цьому наприкінці січня цього ж року директор Департаменту транспортної інфраструктури Сергій Майзель заявляв, що собівартість проїзду одного пасажира в метро складає понад 6 грн.

"Для "Київпастрансу" проїзд у наземному електротранспорті оцінюється в 5,2 грн, для метрополітену собівартість проїзду становить понад 6 грн", - уточнив Майзель.

Ще він стверджував, що "поки" підвищувати ціну не будуть. Це "поки" в результаті тривало до липня.

На момент підвищення середня зарплата у столиці становила понад 11 тис. грн, долар коштував майже 26 грн.

Важливо. Ще один приклад проблем із фінансами в метро - ситуація із заборгованістю за вагони для компанії "Укррослізинг". Тоді виконавча служба стягнула з рахунків метро 155 млн грн. А загалом йшлося навіть про можливу повну зупинку метрополітену.

Подорожчання п'яте

14 липня 2018 року

Саме з цієї дати разова поїздка в автобусі, трамваї, тролейбусі, на фунікулері, в метрополітені, а також у міській електричці складе 8 грн.

Тобто проїзд у наземному транспорті подорожчає вдвічі, а в метрополітені та міській електричці зросте на 37,5%.

Пояснення влади

"Ми змушені зробити цей складний крок. Незважаючи на політичні рейтинги і спекуляції, яких довкола цього питання багато. Тому що треба бути відповідальними і чесно говорити, що інакше нам не уникнути кризи у транспортній сфері столиці", - сказав мер столиці Віталій Кличко.

Причина все та ж. За словами мера, комунальні транспортні підприємства працюють у збиток.

"Останнє підвищення тарифів до економічно обґрунтованого рівня відбулося в лютому 2015 року. А в 2017 році - лише коригування окремих його складових. А між тим у країні зросли тарифи на електроенергію (в 5,4 рази), вартість дизельного палива - в 1,5 раза, вартість шин - в 1,5 раза. індекс споживчих цін за період 2015-2017 рр. становить 183%", - додав він.

Кличко також додав, що для постійних пасажирів проїзд у столичному транспорті "коштуватиме у середньому 6,50 грн".

"І це все одно нижче його собівартості!" - підкреслив він.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...