З відкритих джерел

У зв'язку з колосальним зростанням смертності на українських дорогах Кабінет міністрів сьогодні затвердив пропозиції Міністерства внутрішніх справ щодо змін у нормативно-правові акти у сфері безпеки дорожнього руху. Зокрема, урядом був схвалений проект закону "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху" та три постанови ("Про функціонування системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі", "Про внесення змін в Правила дорожнього руху", "Про внесення змін до Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами").

Варто відзначити, цими документами пропонується сім нововведень, ключовими серед яких є два - обмеження швидкості руху транспорту в населених пунктах до 50 км/год і посилення покарання за порушення Правил дорожнього руху.

Новини за темою: Обмеження швидкості і штрафи до 40 тис. грн: Що схвалив Кабмін з подачі МВС

"Просте порівняння: при швидкості 60 км/год гальмівний шлях складає 55 метрів, а ймовірність летального результату при зіткненні з пішоходом - 82%. Зате при швидкості 50 км/год – зупинний шлях складе 40 метрів, а ймовірність летальних наслідків знизиться до 20%", – зазначив міністр внутрішніх справ Арсен Аваков на засіданні уряду.

"Це статистика, яка чітко вказує, що 50 км/год повинні бути в усіх населених пунктах України, але ми також пропонуємо застосувати європейський досвід, коли муніципальні органи влади спільно з місцевою поліцією мають право підвищувати або знижувати цей поріг, тому що це стосується ключових артерій, там може варто встановити і 60, і 70 км. Те ж стосується спальних районів, коли там треба встановити обмеження іноді 30 км/год, або біля шкіл, або садочків", - додав міністр інфраструктури Володимир Омелян.

Найближчим часом відповідний пакет документів буде переданий на розгляд Верховної Ради і, як сподіваються розробники, запрацює в 2018 році.

Обговорюють з літа

Цікаво, що питання обмеження швидкості руху транспорту в населених пунктах до 50 км/год порушувалося ще влітку. Державне агентство автомобільних доріг України ("Укравтодор") 25 липня заявило про погодження профільним міністерством проекту постанови Кабінету міністрів "Про внесення змін до пункту 12.4 Правил дорожнього руху".

З відкритих джерел

Згідно з пояснювальною запискою, цим документом пропонується обмежити максимальну дозволену швидкість транспорту у населених пунктах з 60 км/год до 50 км/год.

Водночас відзначається, що відповідне обмеження діятиме з 6:00 до 23:00. Вночі максимально допустимої залишається швидкість в 60 км/ч.

У відомстві пояснювали, що в нічний час обмежувати швидкість необхідності немає, оскільки кількість пішоходів і машин на вулицях значно менше, відповідно ймовірність виникнення аварій низька.

Внесення таких змін до Правил дорожнього руху, переконані в "Укравтодорі", крім названого, також наблизить нашу країну до європейських стандартів.

А як у Європі?

Варто зауважити, про поліпшення безпеки на дорогах у Європі замислилися після прийняття у 2010 році Генеральною асамблеєю ООН резолюцій щодо акційного плану поліпшення дорожньої безпеки, головною метою якого є захист 5 млн людей від загибелі на дорогах у період з 2011 до 2020 року. Кожна країна зобов'язалася визначити конкретну мету зниження смертності на дорогах, і не мало важливим у цьому питанні є зменшення швидкості транспорту в населених пунктах.

Як показує європейська статистика, чим вища швидкість автомобіля, тим важчі наслідки для пішоходів. Так, при швидкості наїзду автомобіля 32 км/год гинуть 5% пішоходів, а третина взагалі не дістає травми. При зростанні швидкості до 48 км/год ці показники набагато гірші – 45% пішоходів гинуть і багатьом наносяться серйозні каліцтва. Якщо ДТП відбувається на швидкості 64 км/год, тут ситуація зовсім погана - летальні випадки фіксуються в 85% випадках. Таким чином, скорочення максимально допустимої швидкості в населених пунктах всього лише на 10% може зберегти життя людині в 90% випадків.

На сьогодні в більшості країн Європи в населених пунктах рух транспорту дозволяється зі швидкістю не більше 50 км/год, а в особливих пунктах 30 км/год.

Виключення становлять Албанія, Андорра (не більше 40 км/год), Велика Британія (не більше 48 км/год), Азербайджан, Вірменія, Білорусь, Грузія, Росія та Україна (не більше 60 км/год).

Обмеження максимально допустимої швидкості на дорогах для автомобілів загальною масою до 3,5 т у країнах Європи
autotraveler

Зауважимо, вносячи зміни до постанови Кабінету міністрів "Про правила дорожнього руху", Україна більше всього наближається до законодавства Польщі. Це єдина європейська країна, де сьогодні максимально допустима швидкість транспорту в населених пунктах не повинна перевищувати 50 км/год, проте в період з 23:00 до 5:00 - підвищується з 50 км/год до 60 км/год.

Порушення відповідних правил у Європі карається суворими штрафами - від кількох сотень до кількох тисяч євро. У той час, коли в Україні штраф за перевищення швидкості вимірюється кількома десятками євро. Із набранням чинності змін до дорожнє законодавство - він може зрости до 3400 грн (зараз - штраф 510 грн).

Нагадаємо, зараз в Україні максимально допустима швидкість транспорту в населених пунктах не повинна перевищувати 60 км/год, а в житлових і пішохідних зонах – 20 км/год. За межами населених пунктів українським водіям дозволено розганятися до 90 км, на автострадах — 130 км/год.

Невтішна статистика

Україна незмінно входить до числа світових лідерів зі смертності на дорогах. Вона у нас, за даними Всесвітньої організації здоров'я, у 3-4 рази вища, ніж у європейських країнах.

corestone

Для порівняння: у Бельгії фіксується 6,7 смертельних випадків на 100 тис. осіб на рік, в Австрії – 5,4, у Франції – 5,1, у Німеччині – 4,3, Данії – 3,5, тоді як в Україні цей показник становить 13,5.

Минулого року, за даними МВС, на українських дорогах сталося майже 155 тис. дорожньо-транспортних пригод, з яких понад 25 тис. – з потерпілими. Зокрема 3187 українцям аварії на дорогах коштували життя.

Статистика поточного року може бути ще більш невтішною, оскільки за підсумками 9 місяців кількість ДТП вже наблизилася до минулорічного результату. З січня по вересень 2017 року на дорогах України сталося майже 117 тис. аварій, з яких понад 19 тис. – з потерпілими. Загинули 2317 осіб.