banner banner banner banner

NASA попрощалося з Cassini: Яким був шлях космічного апарату, що змінив уявлення людства про Сатурн

Космічний апарат Cassini NASA

Космічна місія Cassini з дослідження Сатурна добігла видовищного кінця. Фахівці NASA наказали зонду самознищитися, занурившись в атмосферу планети. Про це йдеться у повідомленні на сайті управління.

Як зауважується, космічний апарат "прожив" близько хвилини, перш ніж його розірвало на шматки. Сигнал із Cassini був втрачений, як передбачали фахівці Лабораторії реактивного руху, в Пасадені - о 5:55 за тихоокеанським часом (14:55 за Києвом).

Ліквідація космічного апарату Cassini NASA

"Це заключна глава дивовижної місії, а також початок нової", - зауважив помічник адміністратора Дирекції наукових місій NASAТомас Зубучен в штаб-квартирі управління у Вашингтоні.

Втрата сигналу з Cassini (про це свідчить відсутність зеленого піку праворуч) NASA

У приміщенні лунали стримані оплески і почалися обійми.

Співробітника NASA після самоліквідації космічного апарату Cassini NASA

Довгий шлях до Сатурна

Cassini запустили в космос 15 жовтня 1997 року. До Сатурну він добирався сім років по дуже складній орбіті.

Траекторія польоту "Кассіні - Гюйгенс" до Сатурну The Guardian

Весь проект мав назву "Кассіні - Гюйгенс" і складався з двох апаратів загальною вагою близько 2,5 тон. Cassini був призначений для вивчення Сатурна та його супутників, а Huygens - для приземлення на Титані, одному з найбільших супутників газового гіганта.

Щоб доправити обидва апарати до найвіддаленішої планети Сонячної системи, яку видно неозброєним оком, довелося зекономити на пальному. Для цього вчені використали гравіметричне прискорення від інших планет.

Космічний апарат Cassini NASA

Апарати двічі пролетіли повз Венеру, один раз повз Землю і ще раз - повз Юпітер. Їх ніби розкручували та запускали далі, як камінь у пращі.

Загалом Cassini пролетів не менше 8 млрд км у космосі.

Приголомшливі дослідження

За 13 років вивчення Сатурна Cassini  змінив наше розуміння цієї шостої планети Сонячної системи.

Апарат стежив, як планету оточують бурі-монстри; був свідком делікатної взаємодію частинок льоду, які рухаються крізь складну систему кілець планети; він відкрив нову разючу інформацію про потенційну можливість життя на супутниках Сатурна.

Одне з фото, зроблених Cassini. Шторм на Сатурні. NASA

Визначними віхами цього дослідження стали Титан і Енцелад.

Перший супутник - це химерне місце, де рідкі метанові дощі йдуть із помаранчевого неба і впадають у величезні озера.

Одне з фото, зроблених Cassini. Сатурн та його супутники NASA

В 2005 році Cassini доставив на поверхню Титана невеликий європейський робот, як вже зауважувалося, апарат Huygens. Він зробив неперевершений знімок округлих каменів, згладжених течією рідкого метану.

Дослідження Енцелада були не менш приголомшливими.

Cassini зафіксував, як цей супутник виприскував з тріщин на південному полюсі водяну пару у космос. Ця вода походила з океану під крижаною оболонкою Енцелада.

Останній погляд Cassini на Енцелад, який пропливає біля північної частини Сатурна NASA

Коли Cassini пролетів через водяну пару, це показало, що в підземному океані, ймовірно, є умови для життя.

Зараз науковці вже обмірковують, як повернутися туди з іншим, більш досконалим зондом, аби повніше дослідити цю теорію.

Окрім цього, Cassini сфотографував деякі з 62 супутників Сатурна:

Супутники Сатурна, сфотографовані Cassini NASA

1. Двокольоровий Япет з високим гірським хребтом, що опоясує Япет по екватору;
  2. Мімас, у якого є гігантський кратер, схожий на "Зірку смерті" з фільмів "Зоряні війни";
  3. Гіперіон, на якому видно скупчення химерних отворів, схожих на губку або гніздо оси;
  4. Атлас, що нагадує літаючу тарілку;
  5. "Картопляний" Прометей;
  6. і Пан, який має форму пельменя.

Спільний проект

Зауважимо, місія "Кассіні-Гюйгенс" - це спільний проект NASA, а також Європейського та Італійського космічних агентств.

Один із останніх знімків Cassini NASA

Загалом його вартість склала близько 4 млрд долл. З них трохи більше 3 млрд долл. виділило NASA, ще 500 млн долл. - ЄКА. Також до проекту долучилось Космічне агентство Італії, їхній внесок склав 160 млн долл. NASA збудувало апарат Cassini , ЄКА - зонд Huygens, а італійці надали антени далекого зв'язку та радарний висотомір.

Названо проект на честь двох видатних астрономів 17-го сторіччя - голандця Хрістіана Гюйгенса та італійця Джованні Доменіко Кассіні. Перший відкрив супутник Сатурна Титан та кільця навколо планети. Другий - ще чотири супутники.