Знищити не тільки конкурентів, а й цілі галузі: Як Ігор Коломойський використовує свій значний вплив на політику

Один із найвпливовіших людей в Україні олігарх Ігор Коломойський, який має значні фінансові, медіа та політичні ресурси, після успішних для нього політичних виборів зосередив у своїх руках практично монопольний вплив на українську владу. При цьому навіть побіжний аналіз дій олігарха протягом останніх кількох десятків років свідчить про те, що свій значний вплив він буде використовувати не для творення, а для послаблення конкурентів: як опонентів, котрі стримували його останніми роками, так і фінансово-промислових груп. За словами експертів, у Коломойського та його команди величезний досвід грамотного знищення бізнесів і корпоративних воєн. При цьому для ослаблення своїх потенційних опонентів Коломойський готовий пустити "під ніж" не тільки окремі бізнеси, а й цілі галузі економіки країни.

Знищити не тільки конкурентів, а й цілі галузі: Як Ігор Коломойський використовує свій значний вплив на політику
Новое время

Ігор Смолов

журналіст, економіст

Один із найвпливовіших людей в Україні олігарх Ігор Коломойський, який має значні фінансові, медіа та політичні ресурси, після успішних для нього політичних виборів зосередив у своїх руках практично монопольний вплив на українську владу. При цьому навіть побіжний аналіз дій олігарха протягом останніх кількох десятків років свідчить про те, що свій значний вплив він буде використовувати не для творення, а для послаблення конкурентів: як опонентів, котрі стримували його останніми роками, так і фінансово-промислових груп. За словами експертів, у Коломойського та його команди величезний досвід грамотного знищення бізнесів і корпоративних воєн. При цьому для ослаблення своїх потенційних опонентів Коломойський готовий пустити "під ніж" не тільки окремі бізнеси, а й цілі галузі економіки країни.

Від слів до справи

Олігарх Ігор Коломойський, який отримав після успішних для нього політичних виборів практично монопольний вплив на українську владу, розгортає боротьбу за зміцнення своїх бізнес-інтересів. Як показує аналіз його дій у минулому, та й тепер, для досягнення мети олігарх готовий вести витончені корпоративні війни, в яких може бути задіяно як державну машину, так і безпрецедентні методи тиску. Екс-міністр інфраструктури Володимир Омелян в інтерв'ю 112.ua зазначив, що, за його спостереженнями, нині вплив Коломойського на команду президента Зеленського видається "непристойно масштабним як для європейської демократії". Не можна говорити, що Коломойський однозначно контролює Україну або команду президента Зеленського, хоча, звичайно ж, вплив він має, і великий, зазначив також директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник. За його словами, нинішній політичний цикл Коломойський буде використовувати для того, щоб відігратися: не тільки на опонентах і ворогах, які намагалися викинути його "за поребрик" протягом останніх трьох років, а й на інших фінансово-промислових групах. "У 2014 році Коломойський робив спробу значно збільшити свій вплив в Україні. Тоді за посередництва американського посла ситуацію вирішили на користь Порошенка", - каже Бортник.

За словами директора Українського інституту аналізу та менеджменту, до заяв Коломойського слід ставитися дуже уважно: від його слова до справи відстань, як правило, не найдовша. "Коломойський – один з найсерйозніших бійців на фронті корпоративних воєн і має величезний досвід руйнування бізнесів своїх конкурентів. Він здобув перемогу, що просто вражає, над командою Віктора Пінчука. Свого часу навіть Путін говорив про Коломойського як про людину, котра кинула нашого Абрамовича", - зазначає Бортник.

Нещодавню заяву Коломойського в публічній площині про те, що він вважає низькою ставку ренти на видобуток залізної руди, що нібито дає змогу бізнесам експортувати більші обсяги залізорудної сировини, отримуючи високий прибуток і відмовляючись від виробництва сталі всередині України, експерти оцінюють як оголошений початок корпоративної війни, в якій Коломойський намагається досягти своїх цілей, зокрема, для зниження вартості електроенергії для двох феросплавних заводів (Нікопольський і Запорізький). Як відомо, представники цих заводів організували акції протесту під "Укренерго" та НКРЕКП, вимагаючи знизити ціни на електроенергію. Примітно, що після цього на одному із засідань Кабміну було схвалено документ, який надавав феросплавним підприємствам значну перевагу: він зобов'язував "Енергоатом" продавати 15% виробленої електроенергії на електронних аукціонах за двосторонніми договорами (сегмент двосторонніх договорів) за граничною ціною (51,2 коп./кВт год, тоді як навіть населення за ПСО купує її за ціною близько 1,05 грн/кВт год) за графіком продажу BASE (нічної бази, найбільш затребуваної у феросплавних підприємств).

Справді, заводи в Дніпропетровській і Запорізькій областях споживають 25,8% і 9,9% від загального обсягу споживання електроенергії, але енерговитрати тримаються на настільки високому рівні тільки тому, що Коломойський вивів в офшори мільярди доларів, замість того щоб інвестувати їх у модернізацію феросплавних заводів, говорив співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич. Олігарх також має великі марганцеві ГЗК, продукцію яких експортують.

Зазначимо, що контроль над ГЗК, Запорізьким і Стахановським заводами Ігор Коломойський отримав за часів президентства Леоніда Кучми. Стахановський ЗФ реально коштував структурам Коломойського близько 15 млн грн, а обидва марганцеві ГЗК – до 40 млн грн. Таким чином, уже в 1990-х роках група отримала контроль над цими активами трохи більше ніж за 50 млн грн. Хоча тодішні експертні оцінки показали, що один лише придніпровський комплекс з видобутку марганцевих руд (тобто два ГЗК) коштує не менше 500 млн дол. Пізніше, після отримання контролю над ЗЗФ, тодішня загальна вартість сконцентрованих "Приватом" металургійних активів становила понад 1 млрд дол. за витрат на рівні 100 млн грн.

Фото з відкритих джерел

Відтоді Коломойський зосередив у своїх руках значні ресурси, які дають йому змогу прокручувати в Україні немислимі речі й заробляти на цьому мільярди доларів досі. "Він має великий політичний вплив, володіє серйозними економічними інструментами впливу і ресурсами. Йому підконтрольні впливові медіа – телеканал "1+1", а сьогодні це перша-друга кнопка країни. Коломойський є доволі ризикованою людиною, часто готовою на нестандартні ходи: в його команді працюють найсильніші юристи, грамотні силовики", - сказав Бортник.

Приватні зв'язки в нафтогазовій галузі

Як відомо, Коломойський отримав і зберігає величезний вплив на найбільшого здобувача нафти в країні - компанію "Укрнафту", а також на всю вертикаль нафтового бізнесу в Україні - видобуток, транспортування і перероблення.

При цьому податковий борг, який виник унаслідок виведення грошей з держкомпанії через фірми-прокладки Коломойського, станом на кінець 2018 року дорівнював 28,8 млрд грн. З цієї суми 16,9 млрд грн припадають на штрафи і пені. У постмайданні роки розглядали кілька сценаріїв погашення боргу, зокрема, передачу державі частини активів компанії, переважно з газового дивізіону. На зборах акціонерів у березні було затверджено план, згідно з яким акціонери затвердили викуп в "Укрнафти" 4 млрд куб. м природного газу за ринковою ціною. З цього об'єму 2 млрд куб. м – це газ із підземних сховищ і 2 млрд куб. м – газ майбутнього видобутку. З ПДВ сума угоди могла становити до 30 млрд грн, що було цілком достатньо для покриття податкового боргу. Як повідомляв 112.ua, найпривабливішим у передбачуваній схемі було те, що викуповувати газ буде "Нафтогаз", але не за власні кошти, а за гроші компенсації урядом поставок газу населенню за ПСО. Утім, за даними джерел, близьких до уряду, найближчим часом Коломойський може ініціювати обнулення цих домовленостей, вибиваючи для себе ще більш вигідні.

З 2003 року державну позицію в "Укрнафті" не представлено, вона повністю під контролем міноритарних акціонерів ("Приват" Коломойського). Результат – припинення всіх інвестпрограм і, як наслідок, крах видобутку, говорить директор Консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн. Національне антикорупційне бюро (НАБУ) досі веде розслідування розкрадань у компанії "Укрнафта" на суму понад 7,7 млрд грн. Йдеться про проведення аукціонів з продажу ресурсів "Укрнафти". НАБУ встановило, що в них виграли афілійовані з групою "Приват" компанії, домовившись про відстрочення платежів. У результаті нафту вони отримали, але з постачальником за неї так і не розплатилися. Деякі з цих фірм потім уклали договори щодо продажу перероблених нафтопродуктів тій самій "Укрнафті" й отримали від неї за передоплатою 6,56 млрд грн. Гроші було виведено на рахунки офшорних компаній, а постачання за контрактом так і не було.

Усе це не завадило Коломойському та асоційованому з ним Олександру Данилюку (секретар Ради національної безпеки й оборони) в 2017 році домогтися зниження ставок ренти на видобуток нафти. До активізації обсягів видобутку це, як уже зрозуміло, не призвело: галузь продовжує стагнувати, як це відбувається, за словами Куюна, протягом останніх десяти років. Зате державний бюджет втратив приблизно 1,7 млрд грн.

Усі вжиті досі спроби зменшити вплив Коломойського в "Укрнафті" зазнавали фіаско. Чотири роки тому парламент змінив закон "Про акціонерні товариства". Фактично документ було прописано під вирішення проблем уряду в "Укрнафті". Тривалий час НАК "Нафтогаз", який має 50%+1 акцію в компанії, не міг вплинути на зміну керівництва підприємства та виплату дивідендів через норму закону, згідно з якою збори акціонерів вважали повноважними тільки за явки понад 60%. Закон знизив кворум до контрольного пакета. Це дало змогу ухвалювати рішення без "приватівців", які раніше ігнорували збори. Зрештою, справа дійшла до автоматників. У березні 2015 року озброєні люди взяли під контроль офіс "Укрнафти". Коломойський, який прибув на місце інциденту, стверджував, що це приватна охорона, що захищає компанію від "рейдерського захоплення". За сприяння екс-президента Петра Порошенка силовики звільнили будівлю від озброєних людей. Утім, звільнити "Укрнафту" від "приватних зв’язків" виявилося куди складніше. У переформатованій на останніх зборах акціонерів наглядовій раді "Приват" представляють мінімум 5 з 11 членів, при цьому очолює її Юрій Вітренко, котрий був за п'ять хвилин від посади прем'єр-міністра, яку міг обійняти хіба що з урахуванням протекції Коломойського.

Фото з відкритих джерел

Група "Приват" монополізувала напрямок перевантажування нафтопродуктів в Україні. Це ще один приклад того, як Коломойський і його команда ставали учасниками вкрай шкідливих для економіки схем. "Варто більш уважно придивитися до історії з обкладенням митом трубопровідних поставок дизеля до України (після їхнього введення було припинено нафтопродуктопровід "Прикарпатзахідтранс", який забезпечував постачання до 40% обсягів споживання дизпалива, - ред.). З одного боку, це добре, що частину прямих поставок російських нафтопродуктів на українському ринку було зменшено, а з іншого - усі нафтопродукти, які ввозять до України морем (обходяться споживачу значно дорожче, - ред.), заходять виключно через перевантаження, підконтрольні Коломойському. Це величезні надприбутки", - сказав 112.ua на правах анонімності екс-член Кабміну Володимира Гройсмана.

Незважаючи на те, що 43% акцій в одному з двох уцілілих в Україні НПЗ (Кременчуцькому) належать державі, Коломойський буквально вичавив державного акціонера з підприємства. Як і в "Укрнафті", інвестиції в підприємство на нулі, у зв'язку з чим завод уже втратив майже 70% потужностей. Третину завантажено наполовину. Ефективність виробництва на підприємстві продовжує знижуватися. У 2018 році "Приват" намагався врятувати ситуацію, продавивши запровадження мит і квот, які допомогли б заводу штучно покращити становище і наростити свою частку в умовах дефіциту, який виник би неминуче. Варто зазначити, що тоді це практично вдалося зробити. Рішення було скасовано лише у зв'язку з масовими протестами з боку громадськості.

Майстерне обрізання крил

Схожим чином люди Коломойського діяли і на ринку авіації, де він має інтерес. "Приват" віджимав у державних структур літаки, злітні смуги, брав під контроль термінали. Своєї мети команда Коломойського домагалася звичними методами: шантажем і тиском.

У 2009 році Коломойський отримав контроль над державною компанією "Дніпроавіа", яка з часом збанкрутіла (літаки перейшли в авіакомпанію олігарха "Роза вітрів"), злітно-посадковою смугою і пасажирським терміналом аеропорту Дніпра. До цього аеропорт перебував у спільній власності міста і Міноборони. Компанія з орбіти впливу Коломойського, дніпровська "Галтера", на аукціоні, на якому вона була єдиним учасником, купила 94,57% акцій державної на той момент "Дніпроавіа". Вона заплатила за пакет тільки 59 млн грн, за стартової ціни 58,4 млн грн.

"На посаді міністра інфраструктури я всіляко боровся з монополіями: у небі і на землі. Ніщо так не гальмує розвиток ринку, як монополія на ньому. Звісно мене непокоїла ситуація з "Дніпроавіа" та аеропортом Дніпра з причини того, що компанія ("Галтера", - ред) фактично отримала контроль над аеропортом у Дніпрі та єдиним терміналом у ньому. Тоді точилися розмови про те, що там за кошти платників податків треба відбудувати злітну смугу (оцінювали у 2-2,5 млрд грн, які мали бути профінансовані з держбюджету, - ред.). Ми розуміли, що є висока ймовірність того, що кошти держбюджету буде використано, але при цьому небо в Дніпрі буде залишатися закритим, і дозволяти зліт-посадку авіакомпаніям будуть вибірково. Це означало, що розвиватися регіон не буде", - розповів 112.ua екс-міністр інфраструктури Володимир Омелян.

Варто зазначити, що з аеропорту літали тільки п'ять авіакомпаній, три з яких були підконтрольні знову ж Коломойському: "Дніпроавіа", Austrian Airlines, Windrose Airlines, МАУ і Ellinair. У серпні 2016 року ГАС установила, що аеропорти Дніпра та Івано-Франківська (був також підконтрольним структурам, пов'язаним з Ігорем Коломойським) створюють нерівні умови для авіакомпаній у своїх аеропортах і штучно обмежують їхні права. Незадовго до цього через відмову обслуговувати рейси Turkish Airlines Дніпро позбувся авіасполучення зі Стамбулом. За словами Омеляна, у зв'язку з фактами штучного обмеження конкуренції в аеропорту Дніпра Мінінфраструктури вийшло з ініціативою будівництва іншого аеродрому між Запоріжжям і Дніпром: Петро Порошенко підтримав це рішення, а президент Володимир Зеленський від нього відмовився. 

За умовами угоди в розвиток аеропорту в Дніпрі компанія Коломойського взяла зобов'язання інвестувати 882 млн грн. Ревізія, яку здійснив ФДМ улітку 2015-го, показала, що покупець вклав в аеропорт тільки 142,2 млн з обіцяних 882 млн грн і не виконав заявленої інвестпрограми. На цій підставі було розпочато судовий процес про повернення майна "Дніпроавіа" в держвласність. "Справу (про розірвання договору на цій підставі, - ред.) вивчали в низці судів, доходили навіть до касації, але потім знову поверталися до першої інстанції", - нагадав Омелян. 

Відомо, що раніше Коломойський здійснив аналогічну операцію з державною компанією "Аеросвіт". "Типова картинка. Усі літаки "Аеросвіту" було переведено до МАУ (Коломойського, - ред.). Вони так чинять завжди: залишають державі оболонку з боргами, забираючи з неї тільки те, що є цінним". Захищаючи інтереси МАУ в базовому для авіакомпанії аеропорту "Бориспіль", Коломойський кілька років створював усі можливі перешкоди, щоб не допустити виходу на ринок лоукостера Ryanair. "Це било по його інтересах на ринку. Але мені приємно зазначити, що вже в цьому році МАУ щасливі у зв'язку з тим, що обсяг авіаперевезень різко зріс, у них зростає пасажиропотік, спостерігається висока завантаженість місць на повітряних суднах. Тож, як я і прогнозував, вихід лоукостів допоміг усім", - сказав Володимир Омелян. 

Фото з відкритих джерел

Олігарху також вдалося здобути контроль над однієї з двох компаній, які спеціалізуються на заправлянні літаків авіаційним паливом ("Кребо"). Експерти кажуть, що це завжди представляло велику проблему не тільки у зв'язку з ціновою політикою, яка впливала і на вартість авіаперевезень, а й використовувалось, як інструмент тиску на конкурентів. "Якщо згадати 2008 рік, коли компанія Wizz Air вийшла в Україну, що завдало удару по позиціях "Аеросвіту" і МАУ (квитки яких коштували набагато дорожче, - ред.), їхні літаки попросту не могли злетіти, тому що компанія Коломойського відмовилася їх заправляти", - сказав представник на ринку авіації.

Найбільше пограбування банку

Принципу – цінні активи у свою кишеню, а державі оболонку з боргами – Коломойський залишився вірним і в історії з одним з найбільших банків України "ПриватБанком" - його дітищем. У 2016-му банк визнали неплатоспроможним. Задля уникнення колапсу на банківському ринку, на якому "Приват" мав більш ніж значну частку, держава викупила акції банку за 1 гривню. Щоб стабілізувати ситуацію у фінансовій установі, НБУ витратив приблизно 117 млрд грн. За цей порятунок заплатив кожен платник податків в Україні. Зазначимо, що все той самий Данилюк нещодавно заявив, що рішення про націоналізацію "ПриватБанку" було правильним.

Причинами, які призвели до дефолту "ПриватБанку", голова правління банку Олександр Шлапак (був призначений після націоналізації) називав величезні зловживання, яких було допущено в установі. Зокрема, кредити на мільярди гривень видавали під процентну ставку 10,5%, тоді як кредитним комітетом банку ставку було затверджено в розмірі 34%. Позичальників не перевіряли на зв'язаність, а фінансовий стан більшості з них штучно завищували. При видаванні кредитів порушували як нормативні документи НБУ, так і внутрішні документи самого банку.

Крім іншого кредити не було забезпечено ліквідними заставами. Товарами, майнові права на які були забезпеченням за кредитами, ставали, наприклад, бензин у такому обсязі, якого б вистачило на два роки повної роботи всієї України. Також марганцева руда (Коломойський володіє видобувними її ГЗК). Ні складів, ні угод на зберігання цих товарів та їхню купівлю вони не мали. Також заставами були напівзруйновані будівлі та гаражі, які видавали за нафтобази.

Фото з відкритих джерел

З тих активів на балансі банку був комплекс "Буковель", який передали як іпотеку. За словами Шлапака, його планували передати в управління міжнародної компанії, але цього не сталося. Команді Коломойського вдалося відновити контроль над цим активом. Ба більше, переможна хода Зеленського до президентського крісла збіглася з початком судових процесів, які затіяв Коломойський для повернення банку під свій контроль. Зрозуміло, уже після того, як державні менеджери навели лад в установі. 18 квітня Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалив рішення, яким установив процедуру виведення неплатоспроможного "ПриватБанку" з ринку за участю держави такою, що порушує норми чинного законодавства. При цьому Коломойський домагається ще й виплати йому компенсації в розмірі 2 млрд дол.

Апетит приходить під час їжі

Продовжуючи воювати з конкурентами та опонентами, Коломойський і його команда використовують свій вплив на президента Зеленського та його політичну силу, активно нарощуючи свою присутність в українській економіці. Це дає змогу команді олігарха освоювати нові напрями. Нещодавно стало відомо, що структури Коломойського отримали контроль над "Центренерго". Цю інформацію він сам непрямо, але підтвердив в одному зі своїх інтерв'ю. За даними ЗМІ, у результаті компанія (до якої входять три великих ТЕС) перестала купувати українське вугілля і переорієнтувалася на постачання вугілля з РФ та Білорусі, яке ввозять підконтрольні "Привату" фірми.

Ще один напрям, який нині приваблює Коломойського, – "Укрзалізниця" як найбільший споживач дизеля. Сьогодні Ігор Валерійович, якого за часів президентства Петра Порошенка відсунули від багатомільярдних закупівель палива одним з найбільших споживачів дизеля, активно намагається надолужити згаяне, зазначив Володимир Омелян: "Останній тендер (за закритою процедурою) було заблоковано, що дало змогу отримати контракти (за поставкою дизпалива, - ред.) на майже півмільярда доларів компанії Коломойського.

До цього востаннє фірми з групи Коломойського отримували великі державні підряди на постачання палива в 2014 році, коли він був губернатором Дніпропетровщини.

* * *

Наскільки така "переможна хода" Коломойського по українській економіці триватиме в майбутньому, залежатиме від нових президента і Верховної Ради. Вони обіцяли українцям повну деолігархізацію в країні. Поки що це гра на користь однієї людини.

Ігор Смолов

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>