Знай своє місце: Як у Києві будуть боротися з порушниками правил паркування

З дня на день київські паркувальні інспектори почнуть проводити освідомчу роботу з порушниками правил паркування, стоянки і зупинки, обіцяють у Київській міській адміністрації. Ближче до липня очікується активна фаза – на лобовому склі з'являться перші постанови про адміністративні правопорушення. Проте орієнтуватися на ці дати передчасно: ще не створено потрібних відомчих реєстрів, програмного комплексу Автоматизованої системи контролю оплати паркування (АСКОП) і не затверджено підзаконних актів.

Знай своє місце: Як у Києві будуть боротися з порушниками правил паркування
Фото з відкритих джерел

Ксенія Цивірко

Журналіст

З дня на день київські паркувальні інспектори почнуть проводити освідомчу роботу з порушниками правил паркування, стоянки і зупинки, обіцяють у Київській міській адміністрації. Ближче до липня очікується активна фаза – на лобовому склі з'являться перші постанови про адміністративні правопорушення. Проте орієнтуватися на ці дати передчасно: ще не створено потрібних відомчих реєстрів, програмного комплексу Автоматизованої системи контролю оплати паркування (АСКОП) і не затверджено підзаконних актів.

На центральних вулицях Києва майже не зустрінеш тротуар, якого б не зачепило колесо автівки. Майже "під зав'язку" забито платні паркувальні місця, не кажучи вже про імпровізовані, які не тільки заважають руху, стаючи причиною заторів та аварій, а й створюють зайві незручності для пішоходів.

Новини за темою

Крім того, сьогодні наповнення бюджету від денних паркувань залежить тільки від доброчесності водіїв: після відмови від послуг паркувальників у 2017 році за оплатою ніхто не стежить.

Повернути місту контроль над дорожньою і паркувальною інфраструктурою покликана інспекція з паркування, яка зобов'язана своїм існуванням закону "Про внесення змін до деяких законодавчів актів України з реформування сфери паркування транспортних засобів", який набув чинності у вересні минулого року.

Столична влада планувала, що десять перших паркувальних інспекторів приступлять до своїх обов'язків ще в лютому, здійснюючи роз'яснювально-попереджувальні рейди містом, але досі цього так і не сталося. "На найближчій сесії Київської міської ради нам належить встановити в підзаконних актах, яким повинен бути паркувальний інспектор, яка в нього має бути форма, які документи він повинен мати при собі, тобто затвердити юридичний статус цієї особи. Але незалежно від того, коли паркувальні інспектори вийдуть на вулиці міста, етапність їхньої роботи буде збережено: протягом перших двох місяців вони будуть проводити освідомчу роботу з порушниками, далі почнуть виписувати штрафи і тільки потім дістануть можливість евакуювати транспортні засоби", - пояснює заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА та начальник управління з паркування Дмитро Рахматуллін. 

Згідно із законом, оформляти постанови про адміністративні правопорушення та евакуювати автівки можна буде тільки за наявності системи фото- і відеофіксації, яка б в автоматичному режимі визначала дату, час і координати виявленого порушення, а також Єдиного державного реєстру транспортних засобів та Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху, інтегрованих у систему. Всі ці речі є тільки на етапі розроблення, тому точну дату години ікс для автомобілістів-порушників називати поки рано.

Однак, за словами Рахматулліна, кілька німецьких і французьких виробників планшетів вже проходять процедуру сертифікації своєї продукції, а єдиний оператор міських паркувальних місць КП "Київтранспарксервіс" має підготувати технічне завдання для розроблення Автоматизованої системи контролю оплати паркування (АСКОП).

Незважаючи на доволі розпливчасті й невизначені строки, коли все може піти не за планом, до кінця 2019 року столична мерія очікує отримати від "послуг з паркування" 100 млн гривень – майже втричі більше, ніж було заплановано на 2018 рік. До речі, відмова від паркувальників теж виявилася корисною для бюджету: торік КП "Київтранспарксервіс" вперше протягом останніх років отримало невеликий прибуток – 5 мільйонів (можна тільки уявити, скільки грошей осідало в кишенях паркувальників, адже після них оплачувати паркування на денному майданчику стало, по суті, добровільною справою)!

Штрафний десант – як усе буде працювати

Департамент транспортної інфраструктури КМДА вже поповнив свій штат десяткою паркувальних інспекторів, робота яких поки що зводиться до "повної бойової готовності" в очікуванні затвердження зовнішнього вигляду річної форми. До кінця року планують набрати 90 осіб, а в перспективі команда інспекції з паркування має складатися з 300 співробітників. Усі вони будуть мати свій маршрут для інспектування території міста, а за їхнім пересуванням можна буде стежити за допомогою GPS-зв'язку за виданими робочими смартфонами.

112.ua

Після внесення Київською міською радою потрібних змін до законодавчих актів, на лобове скло автівок-порушників уже в найближчому майбутньому почне приходити "попереджувальний розсил": червона брошура з правилами паркування, стоянки і зупинки і вкладене в неї повідомлення про допущене порушення. "Паркувальні інспектори вводять на смартфоні номер транспортного засобу, формують попередження і роздруковують на мобільному принтері. На цьому бланку буде міститися вся інформація, в тому числі про те, в якому розмірі штраф у майбутньому буде виписано за аналогічне порушення", - розповідає про перший етап паркувальної реформи в Києві Дмитро Рахматуллін. На другому етапі, коли паркувальних інспекторів озброять планшетами та мобільними принтерами зі встановленою системою АСКОП, а також нагрудними камерами, з'явиться можливість складати постанови про адміністративні стягнення.

Насамперед це стосується порушень правил паркування в частині несплати. Очікується, що система АСКОП зможе в автоматичному режимі, ідентифікуючи держномер автівки на фотографії, відстежувати всі можливі види платежів: через смс, мобільні додатки, паркомати і платіжні термінали. Крім того, якщо зареєструватися в АСКОП через веб-інтерфейс користувача паркувальним простором або мобільні додатки, у водія з'явиться можливість придбати електронний абонемент і поповнити свій рахунок. Якщо система покаже, що паркування не оплачене, інспектор зобов'язаний почекати ще 10 хвилин: саме з цього часу настає адміністративна відповідальність за несплату паркувальних послуг. Потім інспектор надсилає запит до Єдиного державного реєстру транспортних засобів, щоб отримати інформацію про автовласників, на ім'я якого виписаний штраф. Програма, використовуючи інформацію доказової бази (не менше двох фотографій з різних ракурсів із проміжком у 10 хвилин, разом з даними про дату, час та місце вчиненого порушення) автоматично генерує постанову про адміністративне стягнення, яке за лічені секунди роздруковується на мобільному принтері та залишається чекати водія на лобовому склі.

Такі попередження незабаром з'являться на стеклах порушників паркування КМДА

Така постанова має містити інформацію про обставини вчиненого порушення; технічний засіб, на який було зафіксовано порушення; модель, марку, державний номер автівки; розмір штрафу; способи його оплати, у тому числі право сплатити лише половину суми протягом 10 банківських днів після того, як постанова набуде чинності; ідентифікатор доступу на веб-сайт, де буде розміщено фотографії, на яких зафіксовано обставини порушення правил паркування, зупинки і стоянки та електронний варіант постанови; відривну квитанцію з реквізитами для оплати.

Не пізніше ніж наступного дня складену постанову вносять до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху, який поки що не створено. А протягом трьох днів його паперовий варіант надсилають традиційним способом — рекомендованим листом на адресу прописки власника або користувача автівки. Вручення конверта працівниками "Укрпошти" або відмова від отримання є відправною точкою для дії постанови: відтоді вона юридично набула чинності. Протягом 10 банківських днів з моменту отримання такого листа діє "знижка" на оплату штрафу — 50%. Але, якщо обвинувачений не згоден, протягом тих самих 10 днів він має право оскаржити постанову. При цьому адміністративне стягнення анулюється, якщо протягом 20 днів до виконкому буде подано заяву про викрадення машини або незаконне використання номерних знаків; якщо справжній "винуватець торжества" прийде до виконкому з визнанням помилки і квитанцією про сплату штрафу; якщо власник автівки заявить про фактичного користувача, надавши нотаріально завірені документи про оренду, наймання машини або довіреність.

Новини за темою

При цьому уникнути відповідальності, проігнорувавши листа, не вдасться: по закінченні 30 днів з моменту набуття чинності постанови його передають для примусового виконання, і автівку буде затримано на найближчому посту поліції. Заява про те, що інформація про вчинене адміністративне правопорушення не надходила, теж не є виправданням: законом передбачено, що власник автівки може звернутися до будь-якого територіального відділення сервісного центру МВС та внести до Єдиного реєстру транспортних засобів дані про свою адресу електронної пошти і номер мобільного телефону, на які паркувальний інспектор теж зобов'язаний повідомити про адміністративне стягнення. Водночас водій має повне право відмовитися оплачувати паркувальні послуги, якщо облаштування платного паркомісця не відповідає правилам. Ба більше, за станом таких майданчиків повинні стежити уповноважені виконкомами особи і навіть штрафувати нерадивих суб'єктів господарювання, але на цей момент функції контролю виконують співробітники КП "Київтранспарксервіс".

У цілому, паркувальний інспектор має право складати постанову про адміністративне стягнення в таких випадках:

  • За несплату паркування — штраф у розмірі 20-кратного тарифу за годину паркування залежно від територіальної зони (тариф у 3-й зоні — 5 грн за годину, у 2-й — 7 грн, у 1-й – 10 грн);
  • За паркування на пільговому місці без наявних на те прав — штраф у розмірі 30-кратного тарифу за годину паркування залежно від територіальної зони;
  • За стоянку під заборонними знаками — штраф у розмірі 15 неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян (255 грн);
  • За зупинку та стоянку, яка суттєво перешкоджає дорожньому руху (у разі паркування на проїжджій частині, на залізничних переїздах, тротуарах, пішохідних переходах, на місці виконання дорожніх робіт тощо) — штраф у розмірі 30 неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян (510 грн) та евакуація транспортного засобу.

Тимчасове затримання транспортних засобів увійде в повноваження паркувальних інспекторів на третьому етапі, ближче до осені. Забрати свою автівку зі штрафмайданчика можна буде тільки після оплати адміністративного стягнення витрат на перевезення (авто вагою до 2 тонн — 720 грн, до 3 тонн— 840 грн, понад 3 тонн – 1020 грн) і зберігання (144 грн на добу, а з 8 дня –  24 грн на добу).

При цьому паркувальні інспектори не мають права брати готівку: за це теж передбачено штраф у розмірі від 15 до 70 неоподатковуваних мінімумів, але, хто буде за цим стежити, поки не зрозуміло. 

Важливо зазначити, що всупереч логіці паркувальні інспектори не мають права штрафувати за незаконне паркування на місці для інвалідів: це досі виключно в компетенції патрульних поліцейських, оскільки тільки вони можуть вимагати від водія надати відповідні документи.

Ідеї хороші, але інфраструктура не готова

Як і всі санкції, штрафи за неправильне паркування спрямовані не на безглузде залякування столичних автомобілістів, а на фактичне перетворення міської інфраструктури. Київська влада давно наголошує на раціональному використанні паркувального простору на західний манер: пропонують залишати свого залізного коня на паркомісцях 2-ї та 3-ї зони, паркінгах на околицях і діставатися до центру громадським транспортом.

"У центрі Києва ми плануємо збільшити кількість громадського транспорту. Схеми паркувальних місць на цій території будуть переглядатися, щоб звільнити місце для смуг руху для громадського транспорту, але кількість паркомісць знизиться несуттєво — відсотків на 10. Крім того, перед містом стоїть завдання обладнати центр роторними паркомісцями, тобто багаторівневими механізованими паркінгами. Але, згідно з чинними державними будівельними нормами, зведення такого паркувального місця є рівносильним будівництву бетонного паркінгу. Хоча це зовсім різні речі, і роторне паркомісце має більш спрощену конструкцію. Отримання дозволу на облаштування такого паркувального місця має бути більш доступним", - вважає Дмитро Рахматуллін.

Дмитро Рахматуллін КМДА

За доброчесними цілями модернізувати паркувальний простір і розвантажити центр столиці від автомобільних барикад не встигають з'являтися відповідні можливості. Так, на сьогодні на київських номерах їздять понад мільйон автівок, і на додаток до цього щодня з регіонів приїжджають десятки тисяч машин. При цьому на все про все у столиці обладнано тільки близько 50 тис. паркувальних місць. Згідно з "Концепцією розвитку паркувального простору в Києві", кількість паркомісць має щорічно збільшуватися на 20 тис. штук, сягнувши у 2022 році позначки в 125 тис. Однак фактичні темпи будівництва ледве встигають за запланованими: з 2015 по 2019 рік їхня кількість зросла всього на 25 тис. місць. Та й облаштування паркувальних майданчиків залишає бажати кращого: на 1019 паркувальних місцях працюють тільки 36 паркоматів!

Новини за темою

Крім того, правоохоронні органи мають низку питань щодо укладення договорів з КП "Київтранспарксервіс" на право експлуатації спеціально відведених паркувальних майданчиків (так званих нічних місць паркування). Згідно з матеріалами досудового слідства (№ 12017100010010407), Державна аудиторська служба України виявила, що такі договори містять "недостовірні дані щодо реальної кількості машиномісць на відповідних паркувальних майданчиках". Іншими словами, "на папері" кількість паркомісць набагато нижча, ніж у реальності, і доходи з цих примарних паркомісць не потрапляють у міський бюджет. За період з 01.12.2017 до 01.08.2018 сума збитків, за підрахунком аудиторської служби, становила 10 млн грн.

"Ще одна проблема — укладення так званих попередніх договорів, які за фактом не мають жодної юридичної сили. Їх КП "Київтранспарксервіс" укладає безпосередньо з контрагентом для того, щоб вивести з реєстру паркувальні майданчики, призначені для продажу на ProZorro. Крім того, призначені для паркувань земельні ділянки іноді використовують не зовсім за призначенням. З комунальним підприємством одноразово укладається інвестиційний договір з метою розширення паркувальної інфраструктури з правом експлуатації, наприклад, на 10 років. За проектом паркування залишається, але поруч з ним з’являється нова будівля", -  розповідає керівник Громадської організації "Розвиток інфраструктури" Станіслав Гвоздіков.

Однак не можна не зазначити, що столична влада здатна визнати свої помилки: у березні Київрада ухвалила рішення, згідно з яким паркувальні майданчики може бути передано в приватні руки виключно через систему ProZorro.Продаж. При цьому укладати договори на право устаткування та експлуатації можна тільки на спеціально обладнані майданчики (нічні паркінги), а відведені майданчики (вздовж доріг на проїжджій частині) залишаються під контролем комунального підприємства.

А це законно?

Водночас юристи скептично ставляться до ефективності роботи паркувальних інспекторів. Внесені зміни до законодавчої бази припускають, що постанови про адміністративні стягнення за порушення правил паркування, зупинки і стоянки можна виписувати в разі автоматичної фіксації правопорушення. 3 жовтня минулого року Кабмін розширив перелік засобів вимірювальної техніки для контролю безпеки дорожнього руху та затвердив новий Технічний регламент, на підставі якого буде здійснюватися сертифікація та перевірка приладів. Проте невідомо, наскільки якісно буде розроблено програму АСКОП і чи буде вона здатна фіксувати обставини правопорушення повністю в автоматичному режимі, без втручання паркувального інспектора. При цьому з бюджету вже виділено 53 млн грн на розроблення програми АСКОП і закупівлю 113 планшетів і принтерів.

"Водії зможуть оскаржити постанови про адміністративні стягнення в першу чергу тому, що зміни до адміністративного кодексу суперечать Конституції України. Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з реформування сфери паркування транспортних засобів" встановлює, що до адміністративної відповідальності може залучатися власник транспортного засобу, а не фактичний порушник. Але це суперечить конституційній нормі, відповідно до якої юридична відповідальність має індивідуальний характер. Крім того, порушується принцип правової невизначеності. Автори законопроекту посилаються на практику Європейського суду з прав людини, але те рішення було ухвалено на підставі законодавства Нідерландів, де діє принцип солідарної відповідальності. Наше законодавство відрізняється, і це нововведення суперечить нашій Конституції", - вважає автоюрист Володимир Караваєв.

Звичайно, виписувати штрафи за неправильне паркування, не чекаючи водія, набагато ефективніше за стару схему, коли поліцейським доводилося ще шукати понятих для складання протоколу. Але, на думку Караваєва, новий механізм потребує доопрацювання. Наприклад, у Польщі є штраф за те, що власник автівки не повідомив про фактичне користувача авто.

Ксенія Цивірко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>