banner banner banner banner

"Жигулі" під прицілом. Чого чекати водіям від нових методів боротьби з викрадачами в Україні

"Жигулі" під прицілом. Чого чекати водіям від нових методів боротьби з викрадачами в Україні
З відкритих джерел

Ксенія Цивірко

Журналіст

З 25 вересня суди виноситимуть більш суворі вироки за незаконне заволодіння транспортним засобом. Набрала чинності нова редакція статті 289 Кримінального кодексу, згідно з якою таке діяння тепер карається позбавленням або обмеженням волі строком від 3 до 12 років.

Навіть за перше викрадення у своєму житті злочинці не зможуть відбутися штрафом або умовним терміном, а тяжкість діяння тепер визначається не сумою завданих збитків, а вартістю транспортного засобу.

Щоправда, юристи сумніваються, що викрадачі через посилення покарання відмовляться від джерела свого заробітку. "112.ua" з’ясовує, чи зможуть насправді нові обмеження посприяти припиненню незаконної практики.

Нові покарання

Метою викрадачів може виявитися будь-який автомобіль, якщо він не має належного захисту. Високою популярністю у злочинців користуються не тільки іномарки типу Toyota/Lexus, Honda, BMW, Mercedes, а й, здавалося б, "нікому не потрібні" радянські "Жигулі". Тепер більш суворе покарання чекає на тих, хто зазіхне на найдорожчі авто.

Санкції щодо осіб, яких притягнуто до відповідальності за незаконне заволодіння транспортним засобом за ст. 289 Кримінального кодексу

Вартість ТЗ (розраховується на підставі встановленого розміру податкової соціальної пільги)

Міра покарання

До 105,1 тис. грн

Обмеження/позбавлення волі
терміном від 3 до 5 років

Від 105,1 до 262,75 тис. грн

Позбавлення волі
терміном від 5 до 8 років

Понад 262, 75 тис. грн

Позбавлення волі
терміном від 8 до 12 років

"Законодавці вирішили змінити підхід до визначення тяжкості таких злочинів, виходячи з того, що раніше злочинці обмежувалися мінімальним покаранням, якщо повертали викрадене авто в цілості, без істотних пошкоджень. На розмір матеріального збитку міг вплинути навіть обсяг витраченого бензину. Однак у своєму новому вигляді стаття стала суперечити іншій нормі Кримінального кодексу, згідно з якою ступінь тяжкості злочину визначається саме залежно від розміру заподіяної матеріальної шкоди. Невже людина, в якої немає коштів на покупку дорогого авто, постраждала менше, ніж власник іномарки? І яку вартість братиме до уваги суд – фактичну чи ринкову?" – задається питанням адвокат Ростислав Кравець.

Викрадають автівки найчастіше під покровом ночі та у вихідні дні: поки жертва схаменеться і виявить пропажу, авто встигнуть "переодягнути" на інші номери і непомітно перегнати на місце відстою, яке може знаходитися в іншій частині України.
Загубившись у незліченних провулках і безлюдних лісосмугах, злочинці деякий час ведуть за машиною спостереження: їхній спеціальний сканер міг "не засікти" "маячок", встановлений в автомобілі.

Новини за темою

Тепер використання спеціальних технічних засобів вважається обтяжувальною обставиною. Кодграббери та ретранслятори для розтину авто і запуску двигуна, сканери для пошуку "маячків", приглушувачі GPS і GSM сигналів, пристрої для перезапису даних бортового комп'ютера і тощо можуть вилізти викрадачеві боком.
Однак, експерти вказують на іншу важливу деталь, яка може звести нанівець законодавчі зміни в частині посилення міри покарання: довести застосування тих чи інших технічних засобів для викрадення конкретного автомобіля практично неможливо.

Дослідження поліцейських показують, що дві третини транспортних засобів викрадають з метою подальшого перепродажу, 20% розбирають на запчастини, а решту використовують для вчинення інших злочинів.

Викрадачі – профі, озброєні до зубів. Вони мають налагоджені "канали збуту" у перекупників, на розборках і на "чорних" СТО. Враховуючи ці обставини, депутати спочатку мали намір оновити також низку інших законодавчих норм: визначити відповідальність за утримання місць приховування, розукомплектування або переобладнання транспортних засобів (ст. 290 Кримінального кодексу) і дозволити проводити негласні слідчі дії до відповідної постанови судді (ст. 250 Кримінально-процесуального кодексу). Однак легким розчерком пера під остаточною редакцією закону президент дав життя тільки тим правкам, які впливають на долю вже підсудних злочинців.

На думку експертів, посилення покарання не зможе істотно знизити кількість самих викрадень або підвищити їх розкриття. Розслідування справ цієї категорії карного розшуку йде не найкращим чином, незважаючи на появу час від часу повідомлень про затримання бандитів.

Пасивний розшук

Деякі моделі іномарок можуть мати понад 5 своїх "двійників" на якісно підроблених номерах. При цьому показник розкриття таких злочинів (ст. 290 КК "знищення, підробка або заміна номерів вузлів і агрегатів транспортного засобу") залишається вкрай низьким: до суду доходить від 0,8% до 1% від спочатку зареєстрованих повідомлень, при цьому здебільшого про існування "клону" авто навіть не здогадуються. 

Ефективно боротися зі злочинністю заважає сама законодавча база. Так, після скасування ДАІ, в 2017 році, втратила чинність "Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби", в одному з розділів якого було визначено порядок дій з розшуку транспортних засобів. Даїшники мали право зупиняти автомобілі за підозрою в угоні з метою перевірки номерів кузова і двигуна. На сьогодні буква закону жодним чином не регламентує права та обов'язки співробітника поліції і водія в частині проведення перевірки номерів агрегатів.

Діяльність організованих злочинних угруповань могла б припинити можливість проведення негласних слідчих (розшукових) заходів до відповідної постанови судді, як це спочатку і пропонували депутати. Однак такий інструмент правоохоронці можуть використовувати тільки для припинення небезпечних для життя і скоєних в особливо великих розмірах злочинів. Стаття 289 Кримінального кодексу ("за незаконне заволодіння транспортним засобом") при цьому все ще міститься в розділі "злочинів проти безпеки руху та експлуатації транспорту", а не "злочинів проти власності".

На думку адвокатів, зміни, внесені в законодавство, не зможуть істотно скоротити кількість випадків кваліфікованого викрадення і стосуватимуться переважно дрібних викрадачів, які скоюють злочини імпульсивно, без продуманого заздалегідь плану.

"Кількість викрадень знизиться відсотків на 10 щонайбільше. Великі кримінальні угруповання, які промишляють різними видами злочинної діяльності, будуть переорієнтувати свій "бізнес". А взагалі посилення кримінальної відповідальності за викрадення транспортного засобу вплине в підсумку на його вартість на чорному ринку, викрадачі будуть більше брати за свою роботу", – прогнозує Владислав Антонов.

Самі "з вусами"

Після відходу з "органів" колишні міліціонери або ж нинішні поліцейські самі інколи починають займатися злочинним промислом, маючи добре налагоджені зв'язки у кримінальному світі. З початку року Національна поліція повідомила про підозру у викраденні іномарки правоохоронцю з Одеси, викрила діяльність злочинного угруповання під керівництвом голови сільради Чабанів, а також розкрила заплутану схему викрадення іномарок із країн ЄС, до якої причетні, на думку слідства, син екс-голови Конституційного суду України та депутат Ужгородської міськради.

Показова і історія юриста Максима Шкварка, на "ластівці" якого, як випливає з незалежного розслідування, каталися співробітники правоохоронних органів із Харкова.

"У мене самого колись викрали червону Mazda 3, яку потім знайшли з перебитими номерами на сайті продажів у Харкові. Поліція мені зовсім ніяк не допомагала ні з тим, що трапилося, тому я розраховував тільки на власні сили. Я навіть зміг визначити, на тлі якого ЖК було зроблено фото в рекламному оголошенні, але всі ці дані слідчий сприймала без особливого ентузіазму. Загалом це довга історія, яка вже зробила мене відомим на всю країну. Тепер я сам вирішив зайнятися приватним розшуком викрадених машин. За роботу я беру окрему суму. А в разі, якщо авто все-таки вдається знайти і повернути, то потерпілий, згідно з контрактом, додатково сплачує 20% від його вартості. Вдається знайти в середньому 6 із 10 машин, іноді тільки їхні окремі запчастини", розповів "112.ua" Шкварко.

Передбачалося, що реформа МВС, завдяки якій під вивіскою "очищення системи" на зміну старих професіоналів із багаторічним стажем роботи прийшли молоді та недосвідчені співробітники, знищить усталені корумповані зв'язки та підвищить ефективність діяльності правоохоронних органів. Однак оновлення штату не змогло знищити старі правила.

"Злочини як відбувалися, так і будуть відбуватися з однієї простої причини: порівняно з іншими, викрадення автомобілів це все-таки високоприбутковий злочин, причому як для самих злочинців, так і для тих, хто покликаний з ними боротися. Правоохоронцям невигідно, щоб викрадачів не було, тому що для них це одна з важливих статей доходу. Природно, ніхто не буде наступати собі на хвіст. Якщо посилять покарання, відповідно, зросте і "ціна відкупу" від кримінального переслідування. У цивілізованих державах шкоду від викрадення транспортного засобу грамотно компенсує робота страхових компаній, а в Україні це хочуть зробити за рахунок терору громадян. "Не може від поганого дерева бути доброго плоду", як у Біблії написано", зауважує колишній викрадач із багаторічним стажем і автор блогу на специфічну тематику, відомий під ніком Wasp Killer.

Викраденням авто в Україні, на думку представників злочинного світу, сприяє вся обстановка: безпечність автовласників, які не обтяжують себе установкою протиугінних систем і обмежуються штатною сигналізацією; корумпованість усієї системи влади, яка дозволяє відкупитися на різних етапах як від оперуповноваженого і слідчого, так від прокурора і судді; низький рівень життя і відсутність соціальних гарантій для законослухняного життя.

Колишній автовикрадач Wasp Killer вииносить свій вердикт ситуації, що склалася:

"Люди йдуть красти автомобілі не заради задоволення та якогось адреналіну, а тому що нічого іншого, крім як красти, вони не вміють, а суспільство не надає таку можливість. Ні соціальних допомог, ні гідних зарплат. Є тільки одна соціальна гарантія: якщо ти станеш інвалідом без ноги або доживеш до старості, то нікому не будеш потрібен".

"Розбирайтеся самі"

В умовах низької розкриваності злочинів українцям залишається розраховувати тільки на власні сили: наймати приватних сищиків або шукати вихід на бандитів у спробі викупити у них авто за 30-40% від його вартості.

"У той же день, коли у мене викрали машину, я всюди в соцмережах опублікувала оголошення про викрадення, а знайомі мені запропонували написати у групу " Wasp Killer" ця площадка виступає своєрідним посередником між викрадачами і потерпілими. Моє звернення "взяли в роботу", і наступного дня адміністратор відповів, що машину знайшли: прислали навіть фото салону з усіма покупками. За її координати викрадачі зажадали 5 тисяч доларів", - розповідає про недавно пережиті події киянка Марія Гранковська, власниця чорного кросовера BMW X5.

Недовго думаючи, дівчина переказала гроші за Western Union на рахунок у Росії і вже за кілька годин мчала на всіх парах в інший кінець міста за своєю "пропажею". Все було в цілості й схоронності: навіть куплена малина в салоні не встигла зіпсуватися.

"Дивно тільки, що спершу в поліції повідомили: система відеоспостереження не змогла ніде виявити машину, яка проїжджала на моїх номерах. І тільки потім співробітники МВС показали мені відповідний знімок з проспекту Маяковського", - з подивом згадує Марія.

Дівчині справді пощастило: за твердженнями експертів, повернути авто за викуп вдається не більше ніж 10% потерпілих. Викрадачі ніколи не виходять на зв'язок першими, але знайти з ними контакт допомагають іноді самі правоохоронці або знайомі з кримінального світу. Водночас багато потерпілих від угону стають на додачу ще й жертвами телефонних шахраїв, які здебільшого "працюють" із місць позбавлення волі.

"Людей обдзвонюють за номерами, які потерпілі самі залишають у соцмережах. Представляються викрадачами та пропонують повернути авто за викуп, яке інакше відправиться на розбирання. Звичайно, машини у них немає: це стає ясно, якщо розпитувати їх про якісь деталі або попросити фото. Не виключено, що деякі "відмінні деталі" шахраям стають відомі від самих правоохоронців, які до цього взяли свідчення у потерпілої сторони. Деякі у стані стресу все ж ведуться на пропозицію шахраїв. Причому тільки за одним оголошенням може надходити по 10-15 дзвінків від нібито викрадачів", - повідомляє засновник співтовариства "dtp.kiev.ua" Владислав Антонов.

Заступник міністра МВС Антон Геращенко у своєму Фейсбуці при цьому застерігає від практики заохочення злочинців в їхній незаконній діяльності. Щоправда, врегулювання питання завершилося одним тільки усним закликом до водіїв. Посилення покарання за шантаж власників авто в новому законі не прописано.

Логічність доводів поліцейських йде далеко в сторону, коли потерпілі стикаються, з одного боку, з аморфністю слідства та з можливістю швидкого повернення авто за певну плату – з іншого. За даними Нацполіціі, протягом цього року за викуп було повернуто 29 авто – трохи більше 1% від усієї кількості викрадень.

Так чи інакше, підсумки поліцейської боротьби підіб’є судова практика у найближчі роки. А водіям залишається тільки порадити самостійно подбати про безпеку свого автомобіля, обладнавши його протиугінними засобами.

Ксенія Цівірко

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>