"З тіні у світло перелітаючи": Що чекає на гральний бізнес в Україні – амністія чи новий вирок?

"З тіні у світло перелітаючи": Що чекає на гральний бізнес в Україні – амністія чи новий вирок?
112.ua

Никита Синіцин

Журналіст

Поряд з запуском ринку купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення, анонсована президентом Володимиром Зеленським легалізація грального бізнесу є одним з найбільш революційних пропозицій глави держави у сфері економіки.

Враховуючи швидкість прийняття законопроектів новим складом Верховної Ради не виключено, що "амністію" ігрові автомати і казино встигнуть отримати ще до кінця року, в свій "ювілей": 10-річчя з дня заборони на території України ігрового бізнесу.

10 років в "тіні" з проблисками надії на легалізацію

До травня 2009 року індустрія азартних ігор в Україні відчувала себе цілком комфортно, будучи частиною національної економіки приблизно з 10 тисячами ігрових закладів, що давали близько 200 тисяч робочих місць.

Проте потім грянув грім – під час пожежі в одному з салонів ігрових автоматів в Дніпропетровській області загинули одразу 9 відвідувачів і підтримавши ініціативу тодішнього прем'єр-міністра Юлії Тимошенко парламент оголосив ігровий бізнес "поза законом" з 25 червня 2009 року. Виключення становили лотереї та онлайн-казино, правда останні теж підпали під заборону через 2 роки.

Як часто буває, формальна заборона на азартні ігри на практиці означала лише те, що гральний бізнес з "білої" економіки різко перейшов в її тіньову складову, склавши потужну фінансову базу для розвитку корупції в органах влади, насамперед правоохоронців.

У всякому разі інакше пояснити практично відкрите функціонування безлічі салонів ігрових автоматів, часто під вивіскою "лотерейних залів", було складно. Не допомогли і внесені в 2010 році зміни до Кримінального кодексу України у вигляді покарання за заняття гральним бізнесом в 680 тисяч гривень штрафу за перше затримання і 850 тисяч гривень для "рецидивістів".

Новини за темою

Мабуть, найбільш яскравим свідченням програшу влади азартному бізнесу стала позиція міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова, який в листопаді 2016 року закликав парламент легалізувати казино. Глава відомства наголосив, що в кулуарах ВР "гуляли" законопроекти, покликані легалізувати галузь.

Справді, глава МВС був далеко не єдиним прихильником легалізації азарту в Україні – така спроба була зроблена ще в 2013 році законопроектом №2156. У 2014-2015 роках "за" цю ідею висловлювалися тодішні міністри фінансів України Олександр Шлапак і Наталя Яресько.

Були навіть запропоновані відповідні законопроекти, як №3094 від 15 вересня 2015 року, які так і не потрапили на голосування.

Не допомогла легалізації навіть позиція Міжнародного валютного фонду, який в 2018 році наполіг на включенні даної обіцянки до тексту Меморандуму про співпрацю між фондом та Україною – до кінця року казино так і не легалізували. 

Тим не менше, найбільш вагомими аргументами "за" легалізацію виступали грошові надходження в державний бюджет від легалізації бізнесу. У 2015 році тодішній міністр фінансів Наталія Яресько говорила про 5 млрд гривень надходжень до держбюджету у разі легалізації грального бізнесу, рік потому Арсен Аваков говорив про "ціну питання" в 300 мільйонів доларів.

Легалізувати прискореними темпами

Про легалізацію грального бізнесу нинішній президент Володимир Зеленський заявив ще на стадії передвиборчих обіцянок, підтвердивши останні в серпні в ході проведення у Стамбулі бізнес-форуму.

Концепція майбутнього легального грального бізнесу в Україні з вуст глави держави виглядала як якась калька з турецького досвіду – дозвіл на ведення азартних ігор у 5-зіркових казино, що дозволено в Туреччині, при повній забороні на азартні ігри для громадян самої Туреччини з 1996 року.

Вже тоді звучала думка що турецький досвід Україні, що володіє приблизно десятком 5-зіркових готелів, не підійде – надто вже низьким вийде обсяг ринку для нерозвиненого туристичного сегменту країни.

Поки ж експерти сперечалися про найкращу модель, президент поставив перед новим урядом чітке завдання – до кінця вересня розробити законопроект про легалізацію грального бізнесу. Кабмін Олексія Гончарука з завданням впорався, в останній день вересня на сайті Міністерства фінансів презентувавши проект закону "Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор".

Український Лас-Вегас для туристів?

Втім, у відомстві Оксани Маркарової не надали сам текст документа, обмежившись його презентацією з якимись витягами основних ідей, закладених у законопроект.

Так, як стверджують автори, законопроект включає в себе наступні правила "амністії" для азартних ігор:

- дозвіл на азартні ігри поширюється в рамках спеціальних гральних зон для здійснення діяльності казино і залів ігрових автоматів, причому казино можна розміщувати на території готелів категорії "п'ять зірок", а для залів ігрових автоматів - території готелів категорії від "трьох" до "п'яти" зірок;

- за ринком азартних ігор буде спостерігати спеціальний державний орган, який здійснює нову систему ліцензування діяльності, характерними рисами якої стануть обмежену кількість ліцензій, диференційований розмір плати за них у залежності від виду азартної гри, кількості ігрового обладнання та розташування грального закладу, а сама плата буде визначатися в ході електронних торгів, куди будуть допускати тих, хто відповідає вимогам законопроекту;

- крім ліцензування державний орган буде вести публічні реєстри, що містять інформацію про ліцензіатів та місця проведення азартних ігор, встановлює вимоги щодо сертифікації грального обладнання та програмного забезпечення та інше.

Подбали в Міністерстві фінансів і про інтереси гравців, зокрема:

- введення обов'язкової ідентифікації гравців для перешкоджання втягнення в азартні ігри неповнолітніх;

- запровадження принципу "відповідальної гри", який передбачає здійснення організатором азартних ігор заходів щодо запобігання та мінімізації негативних наслідків, створення механізмів боротьби з ігровою залежністю (лудоманією).

Не забули і про покарання - за порушення законодавства у сфері азартних ігор в документі обіцяють карати адміністративною, фінансовою та кримінальною відповідальністю куди суворіше, ніж зараз.

В сукупності, на думку авторів законопроекту, прийняття закону дозволить захистити права і свободи громадян, мінімізувати шкоду, що наноситься азартними іграми суспільству, залучити інвестиції в економіку України, створити додаткові робочі місця та отримати суттєве джерело додаткових надходжень до Державного бюджету України.

"Білого" грального ринку не буде – експерти про ініціативу Кабміну

Опитані 112.ua експерти відзначили, що в пропонованому вигляді урядовий законопроект не має особливих шансів змінити ситуацію на ринку азартних ігор і зробити його легальним.

Так, економічний експерт Українського інституту майбутнього Данило Монін вважає, що сам ринок азартних ігор залишиться в тіні, а "законопроект генерує можливості розкішного заробітку для чиновників, поліції і суддів".

Свої аргументи експерт виклав на власній сторінці в Facebook, віднісши до них: 

- тотальний контроль держави над даним бізнесом, аж до того, що все ігрове обладнання повинно бути підключено до системи моніторингу, яка з'явиться в кращому разі через рік, а при роботі дозволить дистанційно відключати ігрове обладнання;

- жорсткі вимоги до розміру залів – не менше 300 квадратних метрів для ігрових автоматів і 500 – для казино, при цьому останні можна відкривати в основному в 5-зіркових казино, що вимагає великих інвестицій в їх будівництво та доведення до вимог документа;

- високі вимоги до операторів ринку, статутний фонд яких повинен становити не менше 30 млн гривень, що виправдано для казино, але обмежить ринок ігрових автоматів кількома великими фірмами-монополістами;

- обов'язкове ліцензування діяльності та устаткування, наприклад, для ігрового автомата це 7 мінімальних зарплат;

- обов'язкова ідентифікація кожного гравця, що на думку експерта, більш ніж сумнівно.

"Не можна вивести ринок із тіні відразу у фіскальний режим, потрібна м'якість. Навіщо паспортизація, обмеження на розміри залів і статутний фонди і обов'язковість підключення до системи моніторингу? Все це ніяк не виведе з тіні дрібних гравців, які вже існують на ринку. Краще просто ввести ліцензійний платіж і нехай працюють.

Новини за темою

Звичайно, виникнуть питання до обсягів платежів та їх адекватності, але для цього є відповідні структури, які зобов'язані це визначити", - наводить 112.ua свою версію запуску процесу легалізації грального бізнесу Данило Монін.

Економічний експерт Олександр Охріменко впевнений, що в умовах України повністю легалізувати гральний бізнес неможливо в силу його підконтрольності криміналу.

"Можна домогтися деякого зростання податкових надходжень у державний бюджет, але повністю зробити його прозорим не вийде. Навіть досвід США, на який у нас часто посилаються, теж вельми специфічний – завдяки принципу федеративного устрою, деякі штати дозволяють азартні ігри на своїй території і місце кримінальних структур фактично займає місцева поліція. Зробити так, як в США, у нас не вийде і тому прийняття законопроекту принципового ефекту не дасть", - вважає експерт.

"Законом під себе" і "насильством над бізнесом" назвав запропонований Мінфіном законопроект і економічний експерт Олексій Кущ.

"Мета законопроекту стає зрозумілою з прописаних у ньому умов ведення бізнесу. Якщо мета законопроекту легалізація та зростання надходжень до бюджету, потрібно максимально спростити ведення бізнесу для гравців, дати великі пільги для іноземних системних інвесторів у даному сегменті – пільги по податках на 15-20 років, спрощення відведення землі, отримання дозвільних документів, надати державні гарантії незмінності економічного курсу", - перераховує експерт завдання, які на його думку, необхідно відображати в законопроекті, направленому на розвиток бізнесу.

Замість цього ж, як підкреслює Олексій Кущ, документ пропонує максимально жорсткий контроль над бізнесом в особі програмного продукту, спеціального наглядового органу, обмеження для дрібних гравців лотереї. Фактично, законопроект побудований під казино 5-зіркових готелів, яких в Україні мало і які до того ж не мають в нашій країні єдиної класифікації, що відкриває простір для різних маніпуляцій.

"Законопроект справляє враження документа, розробленого "під себе" і в інтересах якихось владних груп, які, з одного боку, хочуть відкрити легальний бізнес де-небудь в курортній зоні, а з іншого – задавити конкурентів, користуючись зручними їм механізмами закону. В результаті – так, певна легалізація казино у 5-зіркових готелях станеться, але це не принесе ні зростання доходів у бюджет, ні інтересу іноземних інвесторів до ведення бізнесу в країні", - говорить про вкрай малі результати легалізації грального бізнесу за пропозицією Мінфіну експерт.

Микита Сініцин

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>