Як виробники стимулюють споживачів частіше купувати техніку

Смартфони, ноутбуки, "розумні" телевізори та інша електроніка зараз перебувають у такому стані, коли будь-яке поліпшення є мало помітним для користувача. Тому виробникам таких пристроїв стає все складніше переконувати людей купити нову модель. Треба думати, що затишшя це тимчасове, тому що продуктивність досягла максимуму, поліпшення якості картинки помітять лише одиниці, платформи для Smart TV вже вміють все, що тільки може захотіти користувач. Не за горами великі зміни, які знову вишикують черги в магазинах. Їх принесе розвиток штучного інтелекту, доповненої та віртуальної реальностей. Але поки над цим майбутнім працюють у R&D-лабораторіях, відділи маркетингу і продажів винаходять все нові фокуси, щоб вмовити користувачів на чергове оновлення

Як виробники стимулюють споживачів частіше купувати техніку

Ніна Глущенко

Журналістка

Смартфони, ноутбуки, "розумні" телевізори та інша електроніка зараз перебувають у такому стані, коли будь-яке поліпшення є мало помітним для користувача. Тому виробникам таких пристроїв стає все складніше переконувати людей купити нову модель. Треба думати, що затишшя це тимчасове, тому що продуктивність досягла максимуму, поліпшення якості картинки помітять лише одиниці, платформи для Smart TV вже вміють все, що тільки може захотіти користувач. Не за горами великі зміни, які знову вишикують черги в магазинах. Їх принесе розвиток штучного інтелекту, доповненої та віртуальної реальностей. Але поки над цим майбутнім працюють у R&D-лабораторіях, відділи маркетингу і продажів винаходять все нові фокуси, щоб вмовити користувачів на чергове оновлення

iPhone за передплатою

В Apple вміють робити гроші з усього, до чого доторкаються. Свого часу іРһопе сформував ринок операторських смартфонів, а регулярні контракти з фактично купівлею на виплат нових моделей техніки Apple допомогли компанії продавати свої недешеві пристрої досить масово. Але компанія знайшла й інші способи стимулювати продаж своїх смартфонів. Зокрема, таким є iPhone Upgrade Program, яка діє тільки в США. У рамках програми користувачі отримують новенькі iPhone і щомісяця протягом двох років виплачують компанії фіксовану суму, яка починається від 34.50 дол. (чим дорожче модель, тим більшим є внесок). При цьому щороку в рамках iPhone Upgrade Program можна отримувати новий пристрій, повертаючи "старий" iPhone компанії.

Якщо цикл оновлення смартфона у два роки ще якось відповідає реаліям ринку і потребам користувача (за два покоління в моделях накопичується відчутна кількість поліпшень, хоча протягом останніх 2-3 років вони стають дедалі менш помітними), то щорічне оновлення, по суті, відчутних змін не приносить. Для Apple це можливість підтримувати інтерес в очах шанувальників і регулярно отримувати прибуток. Для користувачів – швидше, можливість похизуватися новеньким iPhone, ніж реальна необхідність.

Ваш смартфон ніколи не оновиться

Apple і Google випускають нові версії операційних систем частіше, ніж середньостатистичний користувач змінює пристрої. Часом зміни носять косметичний характер (а разом і безліч багів), деколи дають відчутне поліпшення (наприклад, у роботі акумулятора, камери, продуктивності або латають дірки в безпеці). Але незалежно від фактичної користі, гарантія отримання оновлень є свого роду хорошим тоном. Купуючи нову техніку, користувачі очікують, що не будуть позбавлені цієї можливості. І якщо у власників техніки Apple останніх кількох поколінь проблем з отриманням оновлень немає, то у андроїдоводів не все так гладко. Це пов'язано з тим, що виробники обладнання та комплектуючих, а також розробник операційної системи – це різні компанії, серед них немає такого єднання і роботи на одну лінійку продуктів, як у Apple.

Флагманські пристрої підтримуються довше бюджетних, але на них виробники і заробляють більше, тобто фактично підтримку включено у вартість. У бюджетному і середньому сегменті маржа значно менше, тому компаніям нецікаво випускати нові версії ПЗ для техніки, яку вже було продано. Їм цікаво продати ще, навіть якщо відмінності від попередньої версії – мінімальні. Так, тайванська компанія Mediatek, яка займається чіпсетами для смартфонів, славиться нелюбов'ю до оновлень драйверів для чіпсетів під нові версії ОС.

Наприклад, коли на ринок вийшов Android 4.4, всі пристрої на процесор Mediatek MT6589 в принципі не отримали оновлення. Замість випуску драйверів під існуючі чіпсети компанія могла випустити практично аналогічні, тільки під іншим номером. Вони підтримували нову версію Android. Втім, з останніми поколіннями чіпсетів ситуація покращилася.

Було б несправедливо звинувачувати в усьому тільки виробників комплектуючих. Самі компанії, які випускають смартфони, можуть бути не зацікавлені в оновленні прошивки для своїх моделей. Причина все та ж: що більше бюджетним або старішим є пристрій, тим менш цікаво виробникові його підтримувати.

Так, на Ars Technica вийшла ціла стаття про те, як відбувається процес оновлення і на якому етапі виникають затримки. У статті наведено приклад Qualcomm, який радиться з виробниками смартфонів про те, ПЗ для яких чіпсетів йому необхідно оновити. Зрештою якщо останній не виявляє інтересу до оновлення, у Qualcomm також відмовляються від цієї ідеї. Тому багато колишніх флагманських смартфонів, що працюють на Snapdragon 800 та 801 (виходили в 2013 і 2014 році), не побачать Android 7.0, хоча запасу характеристик пристроїв на цьому чіпсеті вистачає, щоб користуватися ним і донині.

Справедливості заради відзначимо, що є вина і з боку Google (якщо вас цікавлять технічні подробиці, але англійська не дозволяє читати статтю в оригіналі, то можете вивчити цю адаптацію).

У сегменті ноутбуків ситуація схожа, але на користувачеві це відбивається інакше. Microsoft зайняла агресивну позицію щодо оновлення ОС до Windows 10. Партнерам залишається тільки слухатися. Тому в компаніях Intel і AMD заявили, що версії процесорів, починаючи від сьомого покоління Kaby Lake (Intel) і виконаних Bristol Bridge (AMD), не будуть підтримувати Windows 7 і 8 (8.1). Але суть та ж – компанія Microsoft щосили стимулює користувачів оновлюватися до Windows 10, хоча в цьому випадку йдеться про безкоштовний апгрейд.

Новий телевізор – раз на два роки

Погана новина для тих, хто задивляється на "розумні" телевізори. Схоже, що виробники цього класу також взяли курс на те, щоб стимулювати користувачів купувати нові пристрої раз на 2-3 роки. Інструмент впливу все той же – відмова від підтримки старих моделей, а без підтримки навіть найдорожчий Smart TV перетворюється фактично на звичайний телевізор.

З одного боку, виробників можна зрозуміти, позаяк можливості SmartTV активно розвиваються впродовж останніх кількох років, і власні платформи значно змінилися за останній час. Підтримувати зоопарк пристроїв клопітно, тому набагато цікавіше продавати користувачеві нові. Але якщо якість картинки на ТБ – не аргумент, вона й так досягла відмінних показників, під 4K поки занадто мало контенту, щоб зробити технологію масовою, 3D не злетіло, а HDR тільки починає з'являтися і теж не дає такого істотного стрибка в якості зображення, обмеження можуть бути лише в "мізках" пристрою. Але як і в питанні оновлення смартфонів, тут теж досить складна ситуація.

Так, наприклад, коли в Megogo розповідали про причини випуску власної ТВ-приставки, вони згадували, що виробники Smart TV відмовилися від підтримки моделей старше 2012 року. При цьому сам сервіс підтримує свій додаток для цих моделей. Коли він купує новий контент у голлівудської студії, студія висуває вимогу, що фільм може транслюватися тільки з DRM-захистом. Навіть якщо б це було технологічно можливо, оновити додаток на телевізорах п'ятирічної давнини неможливо тому що вони вже не підтримуються.

Компанія знайшла вихід з цієї ситуації в медіаплеєрі. Подібні рішення мають всі великі майданчики з відеоконтентом. Коли виробник має свій пристрій, йому простіше додавати ті чи інші можливості. Але якщо в Україні не така велика кількість ліцензійних сервісів, і випуск власної приставки найбільшого із них вирішує проблеми з підтримкою Smart TV для великої частини аудиторії, що платить, не вимагаючи від неї покупки нового телевізора, то в країнах з розвинутим ринком онлайн-сервісів ситуація може бути іншою.

У Samsung деякий час випускали пристрій Evolution Kit для топових телевізорів. За допомогою цього модуля власники деяких моделей SmartTV могли оновити до останньої версії, збільшивши продуктивність й отримавши всі нові можливості. Але з 2016 року компанія відмовилася від випуску "киту", оновила до останньої версії моделі 2015 року на ОС Tizen і, треба думати, йтиме й далі шляхом оновлення для відносно нових моделей і відмови від такого для більш старших телевізорів.

Trade in

Tradein – це коли купуючи новий пристрій (або, скажімо, автомобіль), ви віддаєте старе й отримуєте певну знижку. Для бізнесу це не тільки інструмент отримання додаткового прибутку шляхом продажу отриманих за програмами trade in пристроїв або повторного використання компонентів у виробництві нової техніки. Тradein дозволяє ритейлерам залучити покупців і зробити їх лояльними, виробникам – продати нові пристрої, які, можливо, користувачі ще не планували купувати. Зараз це один зі світових трендів у ритейлі, спрямований передусім на покупців, чутливих до ціни. Tradein давно діє в торговельних гігантах США (Amazon і BestBuy) і відносно нещодавно почав набирати обертів в Україні. До речі, перший приклад у цій статті – смартфони Apple за передплатою – це, по суті, теж приклад Trade in.

Ніна Глущенко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...