Як "розумнішає" одяг в епоху інтернету речей

Про те, що ми вступаємо в епоху інтернету речей, свідчить не тільки бурхливий розвиток безпілотників та анонси 5G-мережі. Все більш несподівані речі отримують інтелектуальну функцію або хоча б можливість підключатися до інтернету і передавати якісь дані. Це не тільки побутова технік. "Розумнішає" навіть одяг. Розповідаємо на прикладах, що вже було винайдено і доступно користувачам, а що незабаром з'явиться у продажу

Як "розумнішає" одяг в епоху інтернету речей
З відкритих джерел

Ніна Глущенко

Журналістка

Про те, що ми вступаємо в епоху інтернету речей, свідчить не тільки бурхливий розвиток безпілотників та анонси 5G-мережі. Все більш несподівані речі отримують інтелектуальну функцію або хоча б можливість підключатися до інтернету і передавати якісь дані. Це не тільки побутова технік. "Розумнішає" навіть одяг. Розповідаємо на прикладах, що вже було винайдено і доступно користувачам, а що незабаром з'явиться у продажу

Для комфорту

Вперше масово про розумний одяг заговорили після того, як Google і levi's анонсували "розумну" куртку, виконану в класичному дизайні моделі levi's Commuter. Куртка має невеликий "розумний" сенсорний блок на рукаві, призначений для управління смартфоном. Проект було розроблено експериментальним підрозділом Google ATAP і представлено в 2016 році. Тканина має назву Jacquard, її зроблено із струмопровідних ниток, ушитих у структуру звичайної джинсової тканини. Вартість куртки становить 350 дол., в продажу вона з'явилася 27 вересня того ж року.

Adidas, схоже, вирішили не відставати від тренду "розумного" одягу і випустили лімітовану серію "розумних" кросівок до 90-річчя берлінської підземки – EQTSupport 93/17 "Berlin". Власне, смарт-частина полягає в наявності вшитого в язичок річного проїзного на громадський транспорт німецької столиці. Партію обмежено кількістю в 500 штук, вартість – 180 євро.

Adidas EQTSupport 93/17 "Berlin" З відкритих джерел

Кросівки з проїзним, з технічної точки зору, штука зовсім нескладна і радше іміджева. А ось у наукових лабораторіях з'являються продукти більш технологічні та перспективні. Так, у журналі Science Advances вийшла публікація про новий матеріал, який вміє зігрівати або, навпаки, охолоджувати шкіру. Таку тканину застосовано у спортивному одязі, в екіпіровці альпіністів і висотників, в одязі для міжсезоння, коли погода часто змінюється. Розробкою тканини займаються вчені зі Стенфордського університету.

Основу матеріалу складає нанопористий поліетилен з діаметром пор від 50 до 1000 нанометрів. Тканина з нього виходить двостороння, відповідно в залежності від бажаного ефекту, сторону потрібно міняти. Технічні подробиці новинки описано тут. Про те, коли вона з'явиться в комерційній експлуатації, поки невідомо. Треба сказати, що до цього винаходу група вчених із того ж Стенфордського університету створила матеріал, призначений виключно для охолодження. Його можна застосовувати як в одязі, так і в техніці (наприклад, у літій-іонних акумуляторах для ізоляції катода й анода).

Нанопористий поліетилен З відкритих джерел

Розробки ведуть не тільки у сфері тканин. Так, "розумна" білизна, про яку йшлося вище, потребує підзарядки, що незручно. Тому вчені працюють над створенням гнучких і вологозахищених сонячних панелей, які б забезпечували речі енергією. Успіху на цьому терені вдалося досягти японським ученим. Вони розробили панелі з активним шаром з органічного полімеру. Захищає панелі від води парилен, еластичність забезпечує акриловий ущільнювач. Зрештою плівку із сонячною панеллю можна розтягувати на 50%, а також занурювати у воду. Щоправда, коефіцієнт ефективності такої панелі складає всього 7,9%. Для порівняння: сонячні панелі для електростанцій у середньому мають показники на рівні 15%, а флагманські розробки – більше 20%.

Це плаття-павук призначено для захисту своєї власниці від посягань з боку оточення. Модель було надруковано на 3D-принтері, та поки про масове виробництво не йдеться. Але це також один із напрямів, в яких може розвиватися індустрія моди в парі з технологіями.

Для подорожей

Завдяки розвитку бюджетного сегмента перевезень і житла, подорожі стали однією із швидкозростаючих сфер економіки у світі. До змагань за клієнта долучилися практично всі авіакомпанії, тому лоукостери вже не можуть виграти тільки завдяки ціни, їм потрібні інші інструменти для привернення уваги. Такими інструментами стають зручні способи реєстрації на рейси (наприклад, через Facebook-бота або за допомогою біометрії), спеціальні сервіси і вау-аксесуари для мандрівників.

Так, лоукостер Easyjet випустив кеди з вбудованим GPS-навігатором. У взутті містяться вібраційні датчики, які вказують напрямок руху, а самі кеди підключено до смартфону через Bluetooth. Дані підхоплюються з Google-карт. При цьому завдяки сигналам, що надходять від взуття, людині не потрібно весь час дивитися на карту в смартфоні, вона може насолоджуватися краєвидами. Кеди Easyjet було протестовано на вулицях Барселони. Тільки у продаж вони поки не надійшли і невідомо, коли надійдуть. Щодо ціни також ще невідомо.

Sneakairs від Easyjet З відкритих джерел

Для здоров'я

Медичні проекти в області інтернету речей вже не рідкість. Стартапери винаходять гаджети, які при підключенні до смартфону передають на нього дані про стан людини із заданою періодичністю. Сьогодні у будь-якої популярної мобільної платформи є власний фірмовий додаток для моніторингу здоров'я, а ті своєю чергою рухаються в бік співпраці з медичними організаціями. Так, вже було кілька випадків, коли смарт-браслети або годинник допомагали визначити вагітність або проблеми із серцем. Логічно, що наступним кроком буде переміщення інструментів для моніторингу ще ближче до тіла. До повсякденного одягу, наприклад.

На виставці CES 2018 японський стартап Xenoma показав "розумний" одяг, який вміє стежити за рухами людини. Він може бути корисним у спорті (щоб аналізувати власну техніку, наприклад), віртуальній реальності (де поки немає інструментів для візуалізації людського тіла) та охороні здоров'я. Одяг оснащено датчиками, що фіксують положення тіла. Через Bluetooth його підключають до смартфону. Клінічні випробування одягу Xenoma мають розпочатися найближчим часом у Німеччині, а через декілька років стартап розраховує на масове застосування продукту в охороні здоров'я.

Новини за темою

"Розумна" нижня білизна Skiin від стартапу Myant відстежує температуру тіла, тиск, частоту серцевих скорочень, рівень води і жиру в організмі. Дані синхронізуються зі смартфоном. Найближчим часом команда відкриє API, щоб сторонні розробники змогли додавати нові можливості у високотехнологічну білизну. Наприклад, управління температурою в будинку залежно від температури тіла, складністю гри - в залежності від рівня стресу, плейлистом – залежно від настрою. Крім моніторингу тіла в реальному часі, воно навіть зможе стежити за "розумним" будинком. Вартість такого рішення – від 279 дол. за чотири пари трусів. Лінійка стала доступною для замовлення цього  тижня. Сфера застосування, по суті, та ж сама: ігри, віртуальна реальність, охорона здоров'я.

Не тільки краса, терморегуляція і серцеві ритми хвилюють індустрію. Компанія Aerochromics розробила три типи футболок, які змінюють свій колір, потрапляючи в середовище із забрудненим повітрям: з підвищеною концентрацією вуглекислого газу, забрудненістю твердими мікрочастинками і радіоактивними речовинами. Механізм дії у футболок відрізняється в залежності від того, з чим вона реагує. Моделі вже доступні в продажу за ціною 500 дол., а подивитися на принцип роботи можна в цьому відео.

Створенням "розумного" одягу займаються і в Україні. Так, стартап Heartln Inc працює над "розумними" футболками. Датчики у футболках вимірюють пульс і на його підставі дають рекомендації щодо тренувань. Отримані дані обробляє штучний інтелект, він може попередити про можливі проблеми із серцем, які варто обговорити з лікарем.

Таким чином, "розумні" технології в одязі – це не пустощі, як могло здатися на перший погляд. Хоча навряд чи можна зустріти людину, яка хотіла б, щоб її футболка міряла рівень води і жиру в організмі або стежила за рухами. Такі рішення потенційно здатні якщо не рятувати життя, то хоча б підвищувати його якість. Описані в статті приклади – не єдині, але досить характерні. Сфера "розумного" одягу тільки починає розвиватися, і очевидно, що великий упор буде зроблено на здоров'я людини і запобігання серйозним захворюванням.

Ніна Глущенко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів