banner banner banner banner

Як на ринку електроенергії виникла криза і чому влада все одно прийде до підвищення тарифів для населення

Влада повідомляє про кроки із врегулювання кризи, загострення на ринку електроенергії в умовах значного падіння обсягів споживання через теплу зиму і Covid -19. Минулого тижня уряд схвалив Меморандум про взаєморозуміння з інвесторами та виробниками "зеленої" електроенергії, а також вніс до Верховної Ради законопроект, який на законодавчому рівні закріплює його положення, зокрема передбачає зменшення виплат зеленій генерації. Анонсовані урядом заходи лише частково знімають проблему, а в разі схвалення законопроекту в Раді допоможуть закрити не більш ніж чверть обсягу дефіциту фінансових коштів у розрахунках на ринку електроенергії Втім, без радикальних кроків: скасування або переформатування PSO для населення, підвищення тарифу на передачу магістральними мережами, зміни держполітики у сфері продажів електроенергії, не розрубати Гордіїв вузол, впевнені експерти і учасники ринку. Якщо ж взагалі нічого не міняти, ситуація може призвести до ще більш серйозних фінансових ускладнень і погіршення ситуації на атомних електростанціях, банкрутства ГАРПОК, а також окремих виробників електроенергії, можливого арешту рахунків оператора системи передачі "Укренерго", у зв'язку з зростанням його боргів.

Як на ринку електроенергії виникла криза і чому влада все одно прийде до підвищення тарифів для населення
112.ua

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Влада повідомляє про кроки із врегулювання кризи, загострення на ринку електроенергії в умовах значного падіння обсягів споживання через теплу зиму і Covid -19. Минулого тижня уряд схвалив Меморандум про взаєморозуміння з інвесторами та виробниками "зеленої" електроенергії, а також вніс до Верховної Ради законопроект, який на законодавчому рівні закріплює його положення, зокрема передбачає зменшення виплат зеленій генерації. Анонсовані урядом заходи лише частково знімають проблему, а в разі схвалення законопроекту в Раді допоможуть закрити не більш ніж чверть обсягу дефіциту фінансових коштів у розрахунках на ринку електроенергії Втім, без радикальних кроків: скасування або переформатування PSO для населення, підвищення тарифу на передачу магістральними мережами, зміни держполітики у сфері продажів електроенергії, не розрубати Гордіїв вузол, впевнені експерти і учасники ринку. Якщо ж взагалі нічого не міняти, ситуація може призвести до ще більш серйозних фінансових ускладнень і погіршення ситуації на атомних електростанціях, банкрутства ГАРПОК, а також окремих виробників електроенергії, можливого арешту рахунків оператора системи передачі "Укренерго", у зв'язку з зростанням його боргів.

Як на ринку електроенергії виникла гостра криза

Запущений торік гуртовий ринок електроенергії спочатку був обтяжений двома істотними зобов'язаннями, які, як й очікувалося, призвели до значного спотворення його моделі й сприяли накопиченню 30 млрд грн поточної заборгованості відповідального за розрахунку з державним "Енергоатомом", "зеленою генерацією" і продаж постачальникам універсальних послуг електроенергії за зниженою ціною (PSO) для населення ДП "Гарантований покупець" ГАРПОК. Зниження споживання електроенергії через теплу зиму і Covid -19 загострило ситуацію.

Новини за темою

За оперативними даними, споживання електроенергії в Україні у квітні в порівнянні з березнем знизилося на 11% і становить 9028 млн кВт/год. Якщо порівнювати споживання у квітні цього року з торішнім показником, то обсяг споживання знизився на 8%. При цьому падіння споживання відбувалося в усіх групах промислових споживачів, які купують електроенергію за ринковими цінами. У порівнянні з квітнем 2019 року, найбільший спад споживання стався в машинобудівній (-21%), транспортній галузі (-17%), металургії (-13%), також у паливній галузі та комунально-побутовому секторі (по -12% у кожному). Населення, для якого діє пільгова ціна PSO, при цьому зменшило обсяг споживання на 1% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Ускладнював ситуацію карантин, запроваджений через загрозу поширення Covid -19, що обмежило можливість роботи промислових підприємств, середнього і малого бізнесу, галузі послуг.

У червні ситуація не поліпшилася. Протягом останнього тижня, 9-14 червня, на тлі ослаблення карантинних заходів і значного підвищення температури середньодобове споживання в робочі дні збільшилося в порівнянні з минулим тижнем на 3% (до 361,7 млн кВт/год проти 351 млн кВт/год). Однак це на 6% менше, ніж в аналогічний період 2019 року (385 млн кВт/год). Незважаючи на зростання споживання електроенергії й у вихідні, загалом 9-14 червня споживання (за оперативними даними) становило 2 млрд кВт/год, що на 13% менше, ніж в аналогічний період 2019 року (2,3 млрд кВт/год). 

Унаслідок ситуації, що склалася, виник значний профіцит електроенергії: всі виробники електроенергії були змушені скорочувати обсяги виробництва. Не знижували обсяги виробництва тільки виробники "зеленої енергії", які не несуть відповідальності за небаланси.

Держава викуповує у "зелених" всю вироблену ними електроенергію незалежно від того, чи буде її спожито. Також ВДЕ гарантовано повну компенсацію недоотриманого прибутку у випадку можливих обмежень. Суми нарахованої їм компенсації (різниця між зеленим тарифом і ціною в сегменті "Ринок на добу вперед") розраховуються на підставі найвищих в Європі тарифів - 9,2-46 євроцентів/кВт/год (в залежності від типу енергооб'єкта і дати його введення в експлуатацію).

За прогнозами Міненерго, у 2020 році сума виплат виробникам "зеленої енергії" становитиме понад 52 млрд грн (без ПДВ). Обсяг додаткової надбавки виробникам до рівня ринкової ціни становитиме 33 млрд грн.

Таким чином, "зеленка", значно розрослася за останні роки (потужність ВДЕ зросла на 30% (+0,3 ГВт) за 2017 рік, на 66% (+0,9 ГВт) за 2018 рік і майже втричі протягом 2019 року - +4,3 ГВт), за фактом змушує представників інших генерацій обмежувати обсяги виробництва електроенергії. Адже фізично в ОЕС в кожен конкретний період має надходити рівно стільки електроенергії, скільки споживається, і навіть невелике відхилення від цієї рівноваги, яке тривало би кілька хвилин, могло би стати причиною стрімкого погіршення операційної безпеки, призвести до блекауту. За дотриманням балансу стежить відповідальна за нього "Укренерго".

ГАРПОК в силу свого фінансового стану не може повноцінно розраховуватися із "зеленими" і станом на початок червня (за відпущену у 2020 році електроенергію) вже заборгував 14 млрд грн. Прогнозують, що ця сума може зрости до 26 млрд грн залежно від цін на ринку на добу вперед і курсу євро. "У процентному співвідношенні виробникам ВДЕ за лютий було виплачено 98% від обсягів генерації у звітний період, за березень – 10%, а за квітень – 5%", - повідомив 112.ua віце-президент Energy club Іван Григорук.

Фінансова ситуація ГАРПОК ускладнюється тим, що через профіцит виробництва електроенергії, у тому числі й атомної (за рахунок продажу якої в сегменті "на добу вперед" він має частково покривати дефіцит коштів на виконання PSO для населення та виплату компенсації "зеленим"), держоператор зазнає збитків. Для компенсації витрат ГАРПОК за ним законодавчо було закріплено право продавати 85% (нещодавно Кабмін зменшив до 80%) всього обсягу електроенергії, виробленої "Енергоатомом" на ринку "на добу вперед".

ГАРПОК купує електроенергію "Енергоатому" по 57 коп. за 1 КВт/год. Для розуміння ситуації: в сегменті ринку на добу вперед (на якому держкомпанія і могла продавати придбані за такою ціною обсяги) у квітні ціна досягала 1243 грн Мвт/год (1,24 грн за КВт/год), тоді як на ринку двосторонніх договорів (де донедавна ГАРПОК торгувати не міг) доходила до 1125 Мвт/год. Нещодавно ГАРПОК вийшов і в сегмент двосторонніх договорів, але поки провів лише два малоуспішні через високу ціну аукціону на Українській енергетичній біржі (на них було продано лише 0,8% і 0,03%).

Протягом всього останнього часу через профіцит (перевиробництво "зелених" та "Енергоатому") ГАРПОК регулярно вивалювався з РСВ (ринок на добу вперед) на "балансувальний ринок" (покарання за перевиробництво), де змушений відпускати електроенергію зі значним (до 45% дисконтом). У квітні ціна на балансувальному ринку становила всього 695 грн/МВт год (69 коп. за КВт/годину). За такою ціною її на балансувальному ринку підхоплювали ТЕЦ, які могли різко знизити вироблення електроенергії (розвантажитися). Вони дуже вигідно перепродували придбані на балансувальному ринку обсяги в сегменті двосторонніх договорів. Не менш ніж половину цих обсягів, що продаються в такий спосіб, на балансувальному ринку викуповувалися "Центренерго", яка потім продавала їх компанії "Юнайтед енерджі" і феросплавним підприємствам Ігоря Коломойського, зазначають джерела 112.ua.

До речі, ситуація з профіцитом зберігається: за даними "Укренерго", протягом останнього тижня добові обсяги непроданої кінцевому споживачеві електроенергії в середньому становлять близько 40 млн кВт/год. Ці обсяги також реалізовуються на балансувальному ринку. Ця ситуація цілком відповідає інтересам групи "Приват" й викликала гостре невдоволення у найбільшого гравця на ринку електроенергії групи ДТЕК, адже крім теплової генерації до холдингу входять і шахти, які в умовах, що склалися, були змушені зазнавати збитків. Сформовані на РСВ та балансувальному ринку ціни для вертикально-інтегрованої корпорації є невигідними.

Фінансове становище ГАРПОК значно ускладнюється й тим, що, виконуючи PSO для населення (відпускаючи постачальникам універсальних послуг ПУУ електроенергію для забезпечення ціни на рівні 90 коп. для категорій, які споживають до 100 кВт, і 1,68 грн - більше цього обсягу), за вирахуванням тарифу на передачу магістральними і локальними (ВСР) мережами, і тариф за послуги ПУУ) ГАРПОК виходить на ціну в межах 10-20 коп. КВт/год. Тобто торговий баланс у цьому випадку є таким: купуємо по 56 коп., а продаємо по 10-20 коп. І це на тлі 13 коп. прибутку від продажів на балансувальному ринку. Звідки ж брати кошти для розрахунків у фіналі п'єси з "Енергоатомом" і "зеленкою"?

З відкритих джерел

На фінансове становище держкомпанії чинять серйозний тиск і проблеми в розрахунках "Укренерго" (який повинен компенсувати витрати ГАРПОК за розрахунки із "зеленими" з тарифу на передачу). Через недостатній рівень тарифу (який необхідно підвищувати, що визнала на прес-конференції 19 червня і міністр енергетики Ольга Буславець), а також через погіршення в карантин платіжної дисципліни (що призвело до системної кризи неплатежів) загальний борг "Укренерго" перед держкомпанією досяг 16 млрд грн.

Ця ситуація призвела до погіршення розрахунків з "Енергоатомом", який заявляв про дефіцит коштів на виплату зарплат, придбання палива для атомних блоків. За останніми даними, 8-12 червня загальний борг учасників ринку перед "Енергоатомом" становив 20 млрд грн, що стало причиною відставання від затверджених термінів реалізації основних будівельних робіт.

Як влада збирається вирішувати проблему на ринку електроенергії

Влада вирішила почати із "зелених", причому, щоб уникнути судових розглядів, спробували зробити це полюбовно. Переговори про те, на яке зменшення "зелених тарифів" погодилися б учасники ринку, велися ще з жовтня минулого року. Минулого тижня ці складні переговори було фіналізовано – 10 червня Кабмін схвалив меморандум про взаєморозуміння з інвесторами та виробниками ВДЕ, згідно з яким передбачено зниження "зеленого" тарифу для сонячних електростанцій на 15%, для вітрових – на 7,5% (глава НКРЕКП Валерій Тарасюк виступав за більш радикальне зниження: на 30% для СЕС та 15% для ВЕС. Зокрема, про це він заявив у недавньому інтерв'ю цензор.net. 

За умовами меморандуму, з 31 липня припиняється будівництво нових СЕС, а також запроваджується обмеження на будівництво ВЕС (після завершення вже початих проектів). Передбачено фінансову відповідальність за небаланси.

Держава, своєю чергою, взяла на себе зобов'язання протягом IV кварталу погасити 40% від суми заборгованості перед "зеленими", а решту виплатити рівними сумами - по 15% щоквартально - у 2021 році.

Новини за темою

Однак і тут все непросто: для реалізації в практичній площині передбачених у меморандумі (сам по собі документ не э зобов'язальним) положень, необхідно ухвалення законопроекту. 15 червня проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії було зареєстровано в Раді (минулої п'ятниці документ було схвалено Кабміном).

Документом, зокрема, передбачається:

  • зменшення розмірів "зелених" тарифів з 1 липня 2020 року для об'єктів, введених в експлуатацію з 1 липня до 31 грудня 2019 року: для СЕС понад 1 МВт - на 15%, для СЕС менш ніж 1 МВт - на 10%, для ВЕС - на 7,5%;
  • зменшення розмірів "зелених" тарифів з 01.07.2020 для СЕС і ВЕС, введених в експлуатацію з 01.01.2020, на 2,5%;
  • встановлення граничного розміру "зеленого" тарифу для об'єктів відновлюваної електроенергії, які введено в експлуатацію до 30.06.2015, що дозволить зменшити розмір "зелених" тарифів для таких об'єктів до 52%;
  • обмеження термінів введення в експлуатацію нових СЕС для отримання "зеленого" тарифу шляхом зменшення з 01.08.2020 розмірів "зеленого" тарифу для деяких об'єктів на 50%;
  • введення з 2022 року (50% у 2021 році) повної відповідальності за небаланс своїх фактичних та прогнозних графіків виробництва електроенергії для всіх виробників ВДЕ, що створює для таких суб'єктів економічні стимули для підвищення точності прогнозування своїх графіків відпуску електричної енергії та сприятиме розвитку сектора балансувальних потужностей. При цьому розмір допустимої помилки прогнозування становитиме: для ВЕС – 10%, для СЕС – 5%.

Законопроект також уточнює багато пунктів щодо процедур організації та проведення аукціонів із розподілу квоти підтримки для "зелених". Самі аукціони, як уточнила на прес-конференції Буславець,  проводитимуть вже з 2021 року. Обов'язковою умовою для їх проведення буде визначення квот (максимальний обсяг потужності нової "зеленки"), які буде визначене у двомісячний термін після ухвалення законопроекту.

Однозначного схвалення запропонованих (і закріплених у законопроекті заходів) з боку учасників ринку законопроект не зустрів. Частина вважає їх прийнятним компромісом, але чимало й тих, хто критикує запропоновані урядом зміни правил гри на зеленому ринку. 9 червня понад 50 інвесторів у проекти СЕС (сукупно інвестували у ВДЕ 350 млн євро) спільно з Асоціацією сонячної енергетики звернулися до президента Володимира Зеленського, Верховної Ради та Кабміну з повідомленням про те, що вони не підтримують запропоноване Меморандумом скорочення в односторонньому порядку терміну дії договорів prePPA (попередня угода купівлі-продажу електроенергії за "зеленим тарифом" (Power purchase agreement) до введення об'єкта енергетики в експлуатацію та одержання "зеленого тарифу" на тлі того, що уряд досі не затвердив квоти та не призначила "зелені" аукціони. Також інвестори повідомили про намір через суди домогтися погашення перед ними заборгованості з боку ГАРПОК. 

Під час голосування за підписання Меморандуму деякі члени Європейсько-українського енергетичного агентства (ЄУЕА) не погодилися з його умовами або утрималися, йдеться в прес-релізі Асоціації наданому 112.ua.

Оскільки більшість членів асоціації підтримали меморандум, Асоціацією було ухвалено рішення приєднатися до його підписання, сказано в повідомленні. "Проти інвесторів грали держава й час, що дуже послаблювало їхню переговорну позицію. У ситуації 90% неплатежів ГАРПОК протягом декількох місяців багато хто з інвесторів просто не міг дозволити собі розкіш чекати до осені, оскільки до цього часу вони могли збанкрутувати. Не всі мають достатньо ресурсів підтримувати свій бізнес три-чотири роки до моменту отримання компенсації через арбітражі", - заявив член ради ЄУЕА Юрій Кубрушко.

Запропоновані урядом заходи лише частково вирішують проблему

Експерти та учасники ринку зійшлися на думці, що запропоновані заходи, навіть у випадку оперативного ухвалення законопроекту № 3658 в Раді, лише частково вирішать проблеми. Хоча ясно, що й процес ухвалення документа буде непростим і може затягнутися: адже навіть обговорення незобов'язального меморандуму тривало з жовтня минулого року і стало причиною таких палких дискусій! У Міненерго також визнають, що в разі схвалення законопроекту проблемна заборгованість, яка в разі повної бездіяльності може зростати зі швидкістю 60 млрд грн на рік, зменшиться всього на 7 млрд грн за рік.

Без радикальних заходів поліпшити ситуацію серйозно не вдасться. Energy Club стверджує, що підписання Меморандуму не вирішує загалом проблемних питань, які накопичувалися роками, як для ВДЕ, так і для ОЕС України. Для виходу з кризового стану необхідно ухвалювати комплексні рішення, які би враховували оптимальну роль усіх учасників надійної роботи ОЕС України, наголошують, зокрема, в повідомленні профільного об'єднання. 

Учасники ринку заявляють, що, зокрема, одним із найбільш ефективних заходів міг би бути перехід до моделі фінансового PSO, внаслідок якої "Енергоатом" міг би безпосередньо продавати постачальникам універсальних послуг електроенергію (на неї припадало всього до 50% у структурі обсягу продажів, інше держкомпанія продавала б у вільному ринку). Це зняло би значне навантаження з ГАРПОК і підвищило ліквідність "Енергоатому". Також можливий варіант, що "Енергоатому" дозволять 100% своєї електроенергії продавати на вільному ринку, фінансово (а не товарною електроенергією) компенсуючи PSO для населення.

Відповідаючи на запитання 112.ua, на якій стадії нині рішення про перехід до моделі фінансового PSO, на прес-конференції міністр енергетики Ольга Буславець повідомила, що міністерство працює над переходом до такої форми й вважає його ефективним. Вона уточнила, що перед ухваленням рішення "НКРЕКП повинна здійснити комунікацію з цього питання із Секретаріатом енергетичного співтовариства та подати до міністерства свої пропозиції, які буде імплементовано в постанові Кабміну". На цьому етапі поки тільки здійснено комунікацію між міністерством і НКРЕКП. Експерти не сумніваються, що таке рішення викличе (як і викликало торік перед запуском ринку електроенергії) потужний опір з боку олігархічних груп, які контролюють генерацію з більш високою, ніж у "атома", собівартістю. Тож надії на таке рішення мало. 

Найбільш радикально вирішити питання могла би тільки повна відмова від покриття PSO населенню. За даними джерел 112.ua, в енергокомпаніях держсектора такий крок влада навіть не розглядає поки що. "Сьогодні неможливо одночасно скасувати PSO для населення", - сказала Буславець, відповідаючи на запитання 112.ua про те, чи готова влада до такого радикального рішення. Міністр зазначила, що в ухваленні рішення орієнтуватиметься на висновки регулятора – НКРЕКП. Зазначимо, що комісія також не готова до повного скасування PSO для населення, хоча її нинішній голова Валерій Тарасюк неодноразово наголошував на необхідності такого кроку: нещодавно комісія заявила, що серед іншого розглядають часткове скасування PSO для споживачів, які споживають до 100 кВт/год і платять, відповідно, не 1,68 грн, а 90 коп. На офіційний запит 112.ua від 27 травня про те, коли може бути затверджено цю норму, в НКРЕКП пообіцяли відповісти не пізніше 25 червня цього року. Не дала чіткої відповіді на запитання й Буславець.

З відкритих джерел

Заходами з порятунку ситуації міністр зазначила й необхідність підвищення тарифу "Укренерго", що нині дозволяє компенсувати тільки близько 30% місячної потреби в коштах ГАРПОК (щодо виконання спецзобов`язань перед виробниками ВДЕ). Як повідомляла прес-служба "Укренерго", у тарифі на передачу щомісяця на цю статтю витрат передбачено 700-800 млн грн, тоді як ГАРПОК виставляє 2-2,5 млрд грн. 

Загалом висновки можна робити лише невтішні: борги ростуть, криза поглиблюється, ліквідність підприємств ринку електроенергії погіршується, але влада не робить ніяких конкретних кроків. Демонструють тільки хороше розуміння ситуації, проекти постанов і законів, необов'язкові меморандуми і декларації про наміри. Ситуація може закінчитися плачевно: погіршення становища "Енергоатому" з усіма наслідками, що випливають, банкрутством ГАРПОК і низки приватних виробників електроенергії, арештом рахунків "Укренерго" для забезпечення судових рішень за невиплаченими боргами.

Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>