Як Кабмін Гончарука зібрався виконувати держбюджет без траншів МВФ і грошей за транзит газу?

Як Кабмін Гончарука зібрався виконувати держбюджет без траншів МВФ і грошей за транзит газу?
112.ua

Никита Синіцин

Журналіст

Верховна Рада України 14 листопада у другому читанні ухвалила законопроект № 2000 про державний бюджет України на 2020 рік. Буквально за два тижні після ухвалення нового державного кошторису на майбутній рік стало відомо, що дефіцит держбюджету за січень-жовтень 2019 року становить 30,278 млрд грн, що в 5 разів більше показників за аналогічний період минулого року. Тому виникає запитання – що очікує державний бюджет до 2020 року, чи буде він виконаний, якщо навіть поточний кошторис доходів держава виконати не може?

Новини за темою

Додає побоювань і сформована до кінця року несприятлива ситуація з низкою зовнішніх джерел надходження коштів до України, один з яких є чималим. Йдеться про співпрацю з Міжнародним валютним фондом (МВФ) – останній транш від якого у 1,4 млрд дол. Україна отримала у грудні 2018 року. Також є побоювання за транзит російського природного газу територією України до Європи.

За словами міністра енергетики та охорони навколишнього природного середовища України Олексія Оржеля, мова йде про суму близько 3 мільярдів доларів, які російський "Газпром" платить за транзит щороку. Ці гроші йдуть до бюджету. Чинний договір про транзит закінчується 1 січня 2020 року, однак, за словами виконавчого директора НАК "Нафтогаз України" Юрія Вітренка, дедлайном – кінцевим терміном продовження чинного або укладення нового контракту - є 13 грудня. А що як контракту не буде?

Опитані 112.ua експерти погодилися, що виконання бюджету-2020 для України стане непростим, але водночас мають деякі розбіжності в оцінці потенційних загроз для головного фінансового кошторису країни.

Оптимізм не помер

Так, на думку фінансового експерта Василя Невмержицького, головна проблема вітчизняного бюджету – постійне зростання видаткової частини, на яку не вистачає надходжень від доходів, що доводиться компенсувати все новими запозиченнями і черговим зростанням витрат вже на погашення останніх.

"Через проблеми з виплатою лікарняних було привернуто увагу до соціальної сфери країни – заявлено про плани провести аудит Пенсійного фонду, але паралельно з цим заявлено про плани позичити у поточному році на 15 млрд грн більше раніше запланованих для фінансування витрат. Багато в чому це стало наслідком чергового провалу приватизації в поточному році", - пояснює механізм виникнення дефіциту в українській скарбниці експерт.

Зрозуміло, за словами співрозмовника 112.ua, проблеми продовження співпраці з МВФ і транзитом газу завдадуть деяких збитків бюджету, але навряд чи їхній вплив буде вирішальним.

"Так, співпраця з МВФ є певним сигналом для інвесторів про стабільність ситуації в країні та можливості вкладання коштів, але її вплив не є абсолютним. Недавня місія залишила Україну без певної відповіді, але інтерес нерезидентів до купівлі українських облігацій внутрішньої державної позики не впав – валюта заводиться до країни і продовжує зміцнювати курс гривні. З транзитом природного газу схожа історія – ці кошти надходять не до скарбниці, а до державного підприємства, яке сплачує за них податки і віддає частину прибутку до бюджету. У підсумку припинення транзиту, звісно, знизить податки з цього підприємства та його частку прибутку, що відраховується до бюджету, але не варто вважати це критичним для держскарбниці", - впевнений Василь Невмержицький.

Як підкреслює експерт, набагато більшу небезпеку для дохідної частини українського бюджету несуть можливість чергового невиконання плану з приватизації, нехай і значно зниженого, і високий курс гривні, що автоматично знизить надходження від митниці, одержувані з ПДВ на імпорт. Але, з іншого боку, нагадує аналітик, високий курс гривні до долара дозволить заощадити на фінансуванні державного боргу, номінованого в доларах.  

Економічний експерт Українського інституту майбутнього Данило Монін також говорить про перебільшення впливу МВФ і транзиту надходження до державного бюджету.

"Транш МВФ не особливо впливає на стан бюджету, швидше навпаки – дозволить заощадити на обслуговуванні боргу, правда небагато, приблизно до 0,5 млрд грн. Транзит газу охоплює трохи більшу суму втрати бюджету, наприклад, ті ж 20% ПДВ від його переміщення територією України. Так, за розрахунками Інституту майбутнього, за транзиту газу у 2020 році на рівні 65 млрд кубометрів газу (у 2018 році транзит становив 86,8 млрд кубометрів, – 112.ua) збитки на імпортному ПДВ становитимуть 2-3 млрд грн", - зазначає експерт.

І песимізм теж

Але не всі експерти такі оптимістичні. Фінансовий аналітик Борис Кушнірук впевнений, що припинення транзиту російського природного газу є головним ризиком для бюджету-2020, що може призвести до втрати держбюджетом близько 30-35 мільярдів гривень. Є ризик та припинення співпраці з МВФ, правда тут конкретні цифри підрахувати неможливо через опосередкований характер впливу.

"Транші МВФ спрямовуються переважно на поповнення золотовалютних резервів НБУ і тому прямого впливу на держбюджет або його доходи не мають. Але свій вплив є й тут, просто його механізм дещо складніший. Так, до держбюджету потрапляє фінансова підтримка від Світового банку, США, ЄС та інших країн. Якщо МВФ припинить співпрацю з Україною – це буде яскравий негативний сигнал іншим нашим партнерам, а також інвесторам та кредиторам. Як результат – інвестори менше будуть вкладати в нашу економіку, тобто бюджет не отримає тих податків, які міг би отримати з відкриттям нових виробництв. Держава зможе й далі використовувати такий механізм фінансування дефіциту держбюджету, як продаж ОВДП, але через проблеми з МВФ Україні доведеться пропонувати за ним великі відсотки, що знову ж таки призведе до зростання витрат на обслуговування боргів і дефіциту держскарбниці", - пояснює важливість "дружби" з МВФ для України експерт.

Також дуже серйозні втрати для держбюджету від можливої втрати доходів від транзиту російського газу і "дорогі кредити" прогнозує експерт Growford Institute Олексій Кущ.

"Прямого впливу на доходи держбюджету МВФ і його транші не мають, але процентні ставки за його кредитами значно нижче, ніж ставки за тими ж ОВДП на внутрішньому ринку. Тобто, якби Україна отримала від МВФ кредити під невисокий відсоток, вона могла б займати набагато менше, пропонуючи кредиторам нижчі відсотки, ніж сьогодні, оскільки потребувала би грошей куди менше. Як результат – видатки бюджету на виплату відсотків і обслуговування держборгу були б значно менші за ті, що ми маємо сьогодні", - каже про роль МВФ для українського бюджету експерт.

Припинення ж транзиту російського газу для української держскарбниці загрожує вже прямими збитками у розмірі 30-40 мільярдів гривень.

"НАК "Нафтогаз" перераховує до бюджету податки, які формуються загалом коштом видобутку/продажу газу і транзиту. Це рента, ПДВ і податок на прибуток. Втрата транзиту загрожує недонадходженням податків у розмірі 30-40 млрд грн. Нарешті, Україна втратить 3 мільярди доларів у своєму платіжному балансі", - каже про можливі майбутні збитки "Нафтогазу" співрозмовник 112.ua.

Є й інші ризики

Водночас, за словами Олексія Куща, український бюджет до 2020 року очікують ще як мінімум чотири ризики:

1) черговий провал приватизації – хоча плани надходжень від приватизації на 2020 рік проти 2019 року і знизилися до 12 млрд грн, з урахуванням постійного провалу останніх років, коли план виконувався лише на кілька сотень мільйонів гривень, - змушує сумніватися в реальності досягнення навіть знижених планів. Невиконання плану надходжень від приватизації буде означати дефіцит держбюджету, який поки що має прихований незапланований характер, але може стати реальністю;

2) зростання економіки – 3,7% зростання ВВП, закладене в бюджеті-2020, може виявитися недосяжною мрією у разі, якщо в майбутньому році все ж вибухне світова фінансова та економічна криза, про неминучість якої останнім часом попереджають експерти. У цьому разі всі плани і розрахунки Кабінету міністрів неминуче будуть провалені;

3) високий курс гривні – з іншого боку, якщо криза все ж не станеться, в Україні, на думку експерта, може продовжити процвітати "піраміда ОВДП", що призведе до того, що нинішній курс гривні до долара збережеться, а за закладеного в бюджеті курсу 27 гривень за 1 долар це буде загрозою недонадходження коштів від ПДВ на імпорт, тобто повториться історія другого півріччя 2019 року;

4) "ризики НБУ" - останнє, як вважає Олексій Кущ, є похідним від того ж високого курсу гривні і на практиці означає збитки, які несе Нацбанк через нинішню курсову різницю, хоча в бюджеті закладені майбутні прибутки, які Національний банк має внести до держскарбниці як частину свого прибутку.

Все це свідчить про те, що без істотного зростання економіки Зе-команді буде дуже складно виконати держбюджет-2020. А оскільки нова влада вже окреслила плани залізти до кишень українців, щоб хоч якось звести кінці з кінцями (зростання тарифів на газ і електроенергію), здається, вже зрозуміло, що закінчення епохи бідності на горизонті не видно.

Микита Сініцин

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>