banner banner banner

Як через парламент повертають схеми "сім’ї" на тютюновому ринку

Як через парламент повертають схеми "сім’ї" на тютюновому ринку
Верховная Рада

Вже найближчим часом місцеві бюджети можуть позбавитись одного із суттєвих джерел надходжень – 5% з роздрібної торгівлі підакцизними товарами. Принаймні, така загроза є дуже реальною. І криється вона у двох масштабних за кількістю та змістом новаціях – законопроєктах №1210 та №1209-1, які наступного тижня мають всі шанси бути прийнятими парламентом у другому читанні. 

За здавалося б благою ціллю – вдосконаленням адміністрування податків, усуненням технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві – їхні автори і головні лобісти (нардепи Данило Гетманцев та Олексій Ковальов) вміло приховують цікаву і небезкорисливу мету. Вони штучно створюють умови для суттєвого скорочення кількості оптових компаній і підприємств з торгівлі тютюновими виробами, чим абсолютно посилюють монополізацію цього ринку та заганяють роздрібників до лап головного тютюнового магната в Україні – компанії "Tedis".

До чого тут місцеві бюджети?!

Звісно, що власне вони турбують законотворців з податкового комітету ВР щонайменше. Хоча, не будемо стригти всіх під один гребінець. Кожне прагнення, як і кожна дія, мають свої прізвища. Тим більше, не обійтися без конкретних прізвищ у діях вигідних. Автори законопроєктів №1210 та №1209-1 майже впевнені у можливостях протягнути свої ініціативи через парламент.

По-перше, обидва – представники монобільшості й "слуги народу". По-друге, пан Гетьманцев очолює Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики і фактично від його рішення залежить, як проголосують "слуги народу" в Комітеті. А пан Ковальов керує в цьому Комітеті підкомітетом з акцизного податку та законодавчого регулювання ринку спирту, алкоголю і тютюну. Ну і без третього не обійтися. Монополістом "Tedis" контролюється приблизно 70% ринку оптового продажу тютюну в Україні (це підтверджено рішеннями Антимонопольного комітету в 2016 та 2019 роках). Власником "Tedis" є одесит Борис Кауфман. У 2019 році він увійшов до ТОП-100 найбагатших українців. І саме він отримує від 6 до 8% торговельної націнки з кожної проданої в Україні пачки цигарок. Але з прийняттям внесених Данилом Гетманцевим та Олексієм Ковальовим законопроєктів отримуватиме ще 5% додатковї вигоди з кожної пачки сигарет. Саме ті 5%, що зараз надходять до місцевих бюджетів і витрачаються громадами на свої потреби.

У чому схема?

Напевно, одним з перших кроків так званої фінансової та податкової децентралізації, зроблених ще на старті цієї реформи, стало спрямування 5% з продажу пива, алкогольних напоїв, палива, тютюнових виробів, тютюну та його промислових замінників до місцевих бюджетів. Кожна роздрібна мережа (незалежно від того, чи це великий супермаркет у мегаполісі, чи маленький сільський ларьок) закладає 5% у вартість підакцизного товару. Щомісяця ці кошти надходять до бюджетів населених пунктів за місцезнаходженням роздрібника. Йдеться про товари зі значним попитом. Тож зрозуміло, наскільки важливими такі надходження є для бюджетів на місцях.

Автори зазначених законодавчих змін змінюють цей порядок. Вони пропонують, аби 5% акумулювала та перераховувала до бюджетів не роздрібна торгівля, а "останній" оптовик у ланцюгу поставки тютюнових виробів.

Задекларована мета такої ідеї, як завжди, альтруїстична – збільшити надходження від роздрібного акцизного податку та зменшити видатки податкових органів на його адміністрування.

Насправді ж, цей роздрібний за своєю суттю податок буде сплачувати фактично дистриб’ютор з ліцензією на оптову торгівлю. А 70% ринку оптового продажу тютюну, як ми пам’ятаємо, контролює монополіст "Tedis" . Можливо, саме цим пояснюється і наступна новела а-ля Кауфман/Гетманцев/Ковальов з кінцевою метою максимально монополізувати ринок і відібрати гроші у місцевих громад в кишені цих трьох мушкетерів.

Знищити зайвих і заробляти

Є в цьому прагненні певна аналогія з теорією Дарвіна – виживає не найсильніший, а найбільш пристосований. В українському варіанті – свій. Аби забезпечити концентрацію й акумулювання 5% податку на підакцизні товари в якомога вузькому колі оптовиків, монопольно-тютюнові лобісти пропонують зробити і без того жорсткі умови отримання ліцензії на право оптової торгівлі жорсткими максимально. Реально відповідати їм зможуть декілька підприємств в Україні. 

Коло замикається в буквальному сенсі. Оптовики, що виживуть на ринку, закладатимуть 5% податок в ціну кожної пачки цигарок. І з урахуванням негативного досвіду роботи компанії "Tedis" (згадуємо рішення Антимонопольного комітету) простежується спокуса, що до бюджетів ці кошти не дійдуть зовсім.

Зараз тіньовий тютюновий ринок складає понад 7%, а бюджет України, за підрахунками Рахункової Палати, недоотримав 2 млрд грн. При цьому кількість оптових компаній з торгівлі тютюновими виробами не доходить і до 200. Навряд чи вдасться прослідкувати за процесом прозорої сплати ними податку, коли на відміну від різноманітних роздрібних точок вони знаходяться далеко не в кожній громаді. А йдеться, за грубими підрахунками, про 2 млрд грн.

Незрозумілими постають питання: 

  • заради чого цьому сприяють пани Гетманцев та Ковальов?
  • у чому полягає особиста зацікавленість цих "слуг народу"?
  • чиї вони слуги – народу чи Кауфмана?

Засідання парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, де перший головує, а другий керує основним у цих питаннях підкомітетом, відбудеться 13 січня. А вже наступного дня законопроєкти №1210 та №1209-1 заплановані для розгляду в сесійній залі.

Cподівань, що в монобільшості вистачить сміливості відмовитися від створення тотальної монополії на тютюновому ринку в Україні, майже не залишається. Занадто вже красномовно виглядає практика голосування "слугами" за все внесене "слугами" та "слугами" ж підтримане у комітетах.

На жаль, страждатиме від цього кінцевий споживач. Бо за класикою жанру, як тільки монопольне становище досягнуто, компанія втрачає будь-який інтерес до самовдосконалення. Конкурентів більше немає, тож навіщо турбуватися про якість і ціну? За відсутності іншого, товар куплять все одно. І якщо покупець чимось незадоволений, то це проблеми покупця. Про економіку і підприємництво, які втрачають при цьому стимули для розвитку, не йдеться взагалі. Як, до речі, і про місцеві бюджети.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>