banner banner banner

Військові адміністрації замість "мирних", або Що є спільного у Херсонської обл. та Донбасу

Профільний комітет Верховної Ради рекомендував прийняти за основу законопроект про створення ВЦА поблизу Криму та зони АТО

Військові адміністрації замість "мирних", або Що є спільного у Херсонської обл. та Донбасу
Стела на в'їзді до Херсонської області Wikimapia

112.ua

Редакційний блог

Профільний комітет Верховної Ради рекомендував прийняти за основу законопроект про створення ВЦА поблизу Криму та зони АТО

Військово-цивільні адміністрації (ВЦА), що стали невід'ємним "атрибутом" Антитерористичної операції (АТО) на Донбасі, незабаром можуть з'явитися і в Херсонській області. Таке нововведення передбачено законопроектом №5111 "Про внесення змін до деяких законів України щодо військово-цивільних адміністрацій". Документ було зареєстровано у Верховній Раді України у вересні, а 19 жовтня його схвалив парламентський комітет з питань національної безпеки й оборони.

В ім'я боротьби з сепаратизмом

У пояснювальній записці до законопроекту його автор – народний депутат від "Блоку Петра Порошенка" Іван Вінник коротко переказує історію анексії Російською Федерацією Кримського півострова і АТО на Сході та зазначає, що замороження збройного конфлікту на Донбасі в межах нині захоплених територій "є невигідним для РФ з огляду на значне фінансове навантаження на бюджет держави-агресора у зв’язку з необхідністю забезпечення потреб анексованого Криму". Тому, вважає нардеп, найменші прояви сепаратизму у прилеглій до півострова Херсонської обл. Москва сприйме як сигнал до наступу для створення заповітного сухопутного коридору з Ростовської обл. до Криму.

Новини за темою

Вінник наголошує, що на сьогоднішній день дуже важливо відслідковувати суспільно-політичну ситуацію на всіх територіях, прилеглих до району проведення АТО та окупованого Криму. "Останні повідомлення, які з'являються в українському інформаційному просторі, свідчать про активізацію в межах цих територій підривної діяльності апологетів "русского мира", які розповсюджують антиукраїнські ідеї та культивують російську імперську парадигму мислення", - пише в пояснювальній записці парламентарій. У зв'язку з цим він пропонує на законодавчому рівні дозволити президенту України створювати ВЦА в Херсонській обл. та на інших територіях, прилеглих до зони АТО та Криму, за наявності умов, передбачених чинним законом "Про військово-цивільні адміністрації". На думку Вінника, це дозволить "забезпечити дотримання прав та свобод людини і громадянина, а також оперативну протидію сепаратистській діяльності, диверсійним проявам та терористичним актам у разі виникнення загроз безпеці та громадському порядку" на вищезазначених територіях, "а також у разі неможливості виконання органами місцевого самоврядування, що діють на вказаних територіях, покладених на них Конституцією та законами України повноважень".

Сам по собі законопроект дуже простий та вносить зміни до законів "Про боротьбу з тероризмом" та "Про військово-цивільні адміністрації". У них пропонується встановити, що ВЦА можуть бути створені не лише в районі проведення АТО, а й на територіях, прилеглих до району проведення АТО та Автономної Республіки Крим.

Коротко про те, що таке військово-цивільна адміністрація та в яких випадках вона може бути створена. Згідно зі ст. 1 закону "Про військово-цивільні адміністрації", ВЦА – це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру (АТЦ) при Службі безпеки України і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі проведення АТО.

ВЦА створюються у разі необхідності за рішенням президента України. ВЦА можуть бути створені у тих селах, селищах, містах, у яких відповідні місцеві ради та їх виконкоми не здійснюють свої законні повноваження (у тому числі внаслідок саморозпуску, самоусунення від виконання повноважень або їх фактичного невиконання). У районі та області ВЦА утворюються в разі нескликання сесії відповідної місцевої ради у встановлені терміни або для керівництва у сфері забезпечення громадського порядку і безпеки. При цьому у разі створення районної чи обласної ВЦА цей статус фактично отримує існуюча районна/обласна державна адміністрація, а голова цієї адміністрації стає керівником ВЦА. Військові адміністрації населених пунктів формуються з відряджених військовослужбовців, правоохоронців та співробітників АТЦ. Водночас у районних та обласних ВЦА дозволяється працювати цивільним особам (ст. 3).

Новини за темою

Що стосується повноважень, то до військових адміністрацій фактично переходять всі повноваження, якими володіють сільські, селищні та міські ради (у випадку з ВЦА населених пунктів) та місцеві держадміністрації (у випадку з ВЦА районів та областей) (ст. 4). При цьому районні та обласні ВЦА також допомагають формувати та перевозити гуманітарні вантажі для мирного населення, яке проживає на непідконтрольній українській владі території.

Комітет - за, ГНЕУ - проти

Комітет Ради з питань нацбезпеки й оборони на своєму засіданні 19 жовтня розглянув законопроект Вінника та рекомендував парламенту прийняти його за основу. На думку народних обранців, ухвалення цього закону "дозволить удосконалити механізм протидії загрозам безпеці та громадському порядку, пов'язаних з ризиком терористичних актів та збройної агресії, а також забезпечити нормалізацію життєдіяльності населення та безперервність реалізації публічної влади" в Херсонській області та на інших територіях, прилеглих до району проведення АТО та Криму.

А ось Головне науково-експертне управління (ГНЕУ) Ради скептично налаштоване щодо законопроекту №5111. Зокрема у своєму висновку від 13 жовтня 2016 р. експерти вважають "недоцільним та неправомірним" створювати ВЦА на територіях, де органи державної влади та місцевого самоврядування фактично можуть здійснювати свої повноваження. ГНЕУ також зазначає, що боротьбу з сепаратизмом та диверсійної діяльністю, наприклад, у Херсонській обл. повинні вести насамперед правоохоронні органи, а не військові адміністрації. Окрім того, парламентські експерти взагалі сумніваються у конституційності створення та функціонування ВЦА в Україні, адже Конституцією такі органи влади не передбачені та повноважень щодо їх створення у президента, згідно з Основним законом, немає. У зв'язку з цим ГНЕУ не підтримує прийняття Радою законопроекту Вінника.

Як бачимо, думки з приводу цього суперечливого документа розділилися. Який же вибір зроблять народні депутати у сесійній залі, ми побачимо, можливо, вже скоро.

Новини за темою

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>