Від магазину під будинком до банку: Як технології змінюють споживацькі звички

Уже давно сперечаються про те, коли інтернет вб'є банки і переверне догори дриґом сферу торгівлі, разом з тим витіснивши магазинчики під будинком і весь офлайн-рітейл. У контексті України все ще більш незрозуміло: наша країна відстає від інших держав за рівнем розвитку фінансових послуг та за обсягом онлайн-торгівлі. Щоб обговорити поточний стан справ, поділитися своїми найкращими практиками та запропонувати ринку нові ідеї, представники фінансового сектора і роздрібної торгівлі зібралися на FinRetail 2017. Редакція 112.ua побувала на заході, щоб розповісти найцікавіше з того, що потрібно знати пересічному споживачеві про прийдешні зміни

Від магазину під будинком до банку: Як технології змінюють споживацькі звички

Ніна Глущенко

Журналістка

Уже давно сперечаються про те, коли інтернет вб'є банки і переверне догори дриґом сферу торгівлі, разом з тим витіснивши магазинчики під будинком і весь офлайн-рітейл. У контексті України все ще більш незрозуміло: наша країна відстає від інших держав за рівнем розвитку фінансових послуг та за обсягом онлайн-торгівлі. Щоб обговорити поточний стан справ, поділитися своїми найкращими практиками та запропонувати ринку нові ідеї, представники фінансового сектора і роздрібної торгівлі зібралися на FinRetail 2017. Редакція 112.ua побувала на заході, щоб розповісти найцікавіше з того, що потрібно знати пересічному споживачеві про прийдешні зміни

Не магазин під будинком, а фінансовий супермаркет

Українська економіка відносно недавно взяла курс на cashless, тобто скорочення готівкової маси в обігу та перехід до безготівкової оплати (для порівняння, у світі є країни, які майже повністю відмовилися від кеша – ті ж Норвегія і Швеція). Чим охочіше споживачі витрачають кошти з банківських карт, тим більше шансів у продавців послуг додатково заробляти на лояльних покупцях, надаючи їм більше корисних можливостей. Найбільші українські рітейлери, служби доставки, мобільні оператори вже мають велику базу користувачів, і логічно, що за наявності амбіцій і прагнення домінувати на ринку, вони будуть розвивати додаткові сервіси.

Такі спроби вже давно робить "Київстар" (оператор першим запустив послугу "Мобільні гроші" кілька років тому), інші оператори також дивляться в цьому напрямку. OLX – найбільший сервіс за обсягами захищених операцій в Україні, "Нова пошта" пересилає післяплатою, картка програми лояльності "Сільпо" може бути і платіжною карткою, відповідну послугу компанія надає в партнерстві з власним банком. Рано чи пізно всі найбільші мережі почнуть рухатися в цьому напрямку.

Новини за темою

Синергія банків, сервісів і рітейлу може відбуватися в кількох площинах. Перший крок - це, звичайно, власні програми, до яких користувач вже прив'язав свою банківську картку і готовий оплачувати послуги мережі. Наступний крок – коли тут же користувач може оплачувати інші супутні послуги, а мережа перетворюється на фінансовий супермаркет. Найочевидніший приклад – оплата інших послуг за допомогою рітейлера: наприклад, мобільного рахунку, комірного тощо.

В рамках заходу представник "Таскомбанк" навів за приклад партнерство з мережами "Цитрус" і "Амстор", де на касі можна було сплатити додаткові послуги. Наприклад, на поповнення рахунків в шоу-румах "Цитруса" в Одесі користувачі витратили 2 млн грн. За середнього чеку на 25 гривень і нульових інвестицій у маркетинг мережа додаткового заробляла близько 100 тис. грн на комісії, а користувачі отримували затребувану послугу в зручному місці – магазині електроніки.

Третій рівень – це новий центр прибутку для рітейлера, зокрема, власні офлайн-карти, якими лояльні користувачі можуть розраховуватися в інших місцях і отримувати за це якісь бонуси. Приклад – мережа "Сільпо", у якій з'явилася власна платіжна карта. Однак це не зовсім класичний приклад, бо мережа користується послугами власного банку. Мова йде скоріше про партнерство банку і рітейлера. Зараз на ринку вже є такі партнерства, але для мереж – це скоріше іміджевий проект та підтримання лояльності клієнта. Банки не діляться прибутком. Якби українські банки прийшли до ідеї ділитися прибутком з партнерами, то кількість таких карт значно збільшилася, бо роздріб побачив би для себе фінансову вигоду.

Зручні умови для обміну або повернення покупок

Один з факторів, який може утримувати покупців від покупки онлайн, – це складна процедура повернення або обміну. Якщо з електронікою все відносно зрозуміло – користувач може подивитися характеристики і почитати відгуки в інтернеті, а відсоток браку в цій галузі не такий великий і покупки відбуваються рідше, то з одягом, взуттям, продуктами харчування все складніше. Одяг та взуття потрібно міряти, а продукти харчування, якщо вони виявляться неналежної якості, в принципі клопітно повертати. Щоб український покупець охоче дивився в бік e-commerce і не боявся покупок через інтернет, потрібно створити зручні способи повернення, зазначають у платіжному сервісі UAPAY. Зокрема, у компанії працюють над рішеннями, які дозволять покупцям робити повернення однієї або декількох позицій з кошика, що актуально, зокрема, при купівлі продуктів.

Друга проблема – це повернення коштів без походу в торгову точку, де була здійснена покупка. Зараз, якщо товар був придбаний за готівку, покупець повинен повертатися в точку, де була здійснена покупка.

Ще один нюанс – зручність отримання покупки. В Україні розвинені кур'єрські служби, адресна доставка або доставка на адресу відділення логістичної компанії. Але що активніше ростуть продажі (особливо в "високий" сезон), то більше скарг на інші сервіси і кур'єрів магазинів. Мірою розвитку e-commerce навантаження на кур'єрські служби зросте, а от витрати навряд чи скоротять. Ще один можливий спосіб – оренда точок в офлайні. Це можуть бути, наприклад, заправки, перукарні, кав'ярні, в яких користувачеві зручно забрати товар, замовлений в інтернеті.

Безпечні платежі p2p

У UAPAY кажуть, що найбільше шахрайства припадає на платежі, де одержувачі надають дані своєї картки, а потім їм телефонують шахраї під виглядом СБУ та НБУ, виманюючи інші дані та SMS-коди від банку. Захищають від цієї проблеми платіжні рішення, які не повідомляють учасників угоди банківські реквізити партнера.

Безпечні кредити

"В Україні є проблема, що минає, – паспорти у вигляді книжок. Щоб стати іншою людиною, достатньо виконати кілька нескладних операцій. Собівартість шахрайства з документами в Україні – одна з найнижчих у світі", - розповів у своєму виступі на FinRetail-2017 Богдан Пшеничний, директор Українського бюро кредитних історій (УБКІ). ID-карти ускладнять підроблення документів та шахрайство з використанням підроблених паспортів. Але поки що в українських банків та звичайних громадян є проблема – шахраї, які використовують фіктивні паспорти для отримання кредитів.

Новини за темою

Щоб боротися з проблемою, в УБКІ використовують когнітивні технології і машинне навчання. Системи розпізнавання осіб, побудовані на машинному навчанні, справляються з розпізнаванням вже не гірше за людину, при цьому вони не зазнають впливу "людського фактору" - втому, проблеми з концентрацією й інших речей, які можуть негативно позначитися на робочому процесі. У компанії наводять приклад: кілька років тому, до появи подібних систем, одна й та сама людина з підробленими паспортами завдала збитків на 130 тис. гривень, взявши кредити в десятці фінансових компаній.

Зараз система працює наступним чином: фінансові компанії роблять фото людини, яка просить кредит, і відправляють в УБКІ. Софт УБКІ аналізує знімок, порівнює його з іншими фото цього клієнта і перевіряє по базі шахраїв. За даними компанії, за два роки використання технології не було зафіксовано жодного випадку видачі кредиту шахраям, а кожен четвертий шахрай, який звертався у фінансову компанію по кредит, уже перебував у базі та був розпізнаний.

Мобільні гаманці як мейнстрім

Українські мобільні оператори цікавляться сегментом мобільних гаманців, власні гаманці випускають також і банки. Однак справжнім поштовхом для ринку повинен стати AnroidPay – рішення від великої і надійної глобальної корпорації, яка зніме з фінансових компаній біль голови для створення та підтримки власних рішень.

Банки нікуди не йдуть

Незважаючи на зростання популярності всіляких фінансових сервісів, банки як і раніше залишаються найнадійнішим інструментом збереження коштів приватних користувачів. І якщо в питаннях кредитування або мобільних гаманців переваги споживачів може зміститися в бік невеликих і більш гнучких сервісів, то свої гроші люди як і раніше воліють довіряти саме банкам. Крім того, корпоративні клієнти також поки не мають альтернативи банкам. На думку Ольги Гулькової, співробітниці TBI Bank, якщо банк впроваджує нові сервіси і не стає зашкарублим, він все одно залишається переважним для клієнта в питаннях класичних фінансових послуг, ніж будь-який інший фінансовий сервіс.

Глущенко Ніна

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...