banner banner banner banner

Великий відкат: Якими будуть ціни на АЗС нинішньої зими

Унаслідок зміцнення курсу гривні ціни на бензин і дизпаливо в роздрібних мережах почали знижуватися – з початку грудня вони просіли в середньому на 30 копійок/літр, а у великих мережах на близько 1 грн/літр. Кабмін вимагає більш радикального зниження – прем'єр-міністр Олексій Гончарук заявив, що нині є потенціал для зниження ще як мінімум на 2 грн/літр бензину. Обурення влади, втім, як і звичайних громадян, зрозуміти нескладно – на зростання курсу долара стели реагують миттєво, а ось коли справа доходить до зниження, ентузіазм вичерпується. До того ж, попри те, що зміцнення курсу гривні почалося в жовтні, ціни на бензин стали знижуватися тільки з грудня.

Великий відкат: Якими будуть ціни на АЗС нинішньої зими
112.ua

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Унаслідок зміцнення курсу гривні ціни на бензин і дизпаливо в роздрібних мережах почали знижуватися – з початку грудня вони просіли в середньому на 30 копійок/літр, а у великих мережах на близько 1 грн/літр. Кабмін вимагає більш радикального зниження – прем'єр-міністр Олексій Гончарук заявив, що нині є потенціал для зниження ще як мінімум на 2 грн/літр бензину. Обурення влади, втім, як і звичайних громадян, зрозуміти нескладно – на зростання курсу долара стели реагують миттєво, а ось коли справа доходить до зниження, ентузіазм вичерпується. До того ж, попри те, що зміцнення курсу гривні почалося в жовтні, ціни на бензин стали знижуватися тільки з грудня.

У паливних мережах запевняють, що є серйозні підстави для відсутності такого істотного зниження цін, як від них чекають споживачі та уряд. Але експерти вважають, що за умови, що курс гривні залишиться незмінним, можна чекати зниження цін на ще близько 1,5 грн за літр на бензин і ДТ. Буде дешевшати й автогаз, що подорожчав у листопаді-грудні. Але відбуватися це буде під впливом виключно ринкових факторів: сьогодні в уряду немає механізмів та інструментів для тиску на учасників ринку, і вони це прекрасно розуміють.

Уряд невдоволений повільним зниженням цін

З початку грудня середня ціна на дизпаливо і бензин в Україні знизилася на 30 коп./л, а у великих мережах, зокрема в ОККО і WOG, на 0,9–1 грн/л, повідомляє "Консалтингова група А-95". "Зниження цін в цілому є наслідком зміцнення гривні. Оскільки український ринок бензину на 50% наповнюється завдяки імпортним постачанням, не дивно, що бензин дешевшає", - пояснив 112.ua кореспондент "Argus Нафтопродукти України" Михайло Калюкін. Ціноутворення на паливо залежить від трьох ключових факторів – це закупівельні ціни, податкове навантаження і валютні курси. Додатковий вплив надають і сукупні складські запаси продукту, логістика, сказали в прес-службі ОККО.

Новини за темою

Примітно, гривня значно зміцнилася з жовтня, але ціни на автомобільне паливо в роздрібних мережах почали знижуватися тільки з 5 грудня. До цього вони з літа залишалися стабільними, пише Enkorr. Станом на початок грудня середня ціна бензину А-92 становила 27,65 грн/л, А-95 – 28,69 грн/л, дизельного палива (ДТ) – 28,12 грн/л. За останніми даними, середня ціна А-92 становить 27,33 грн/л, А-95 – 28,36 грн/л, а ДП – 27,81 грн/л. Інакше кажучи, долар не за 26, а за 24, а падіння цін на автопаливо не спостерігається.

Ситуація обурила високопоставлених чиновників країни. Із заявою про те, що висока вартість бензину є проблемою в Україні, в середині грудня виступив міністр розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України Тимофій Милованов. "Статистика дня і проблема тижня, а можливо, й місяця. Маржа продавців бензину А-95 зросла за рік з 8% до близько 21%. На мою думку, це забагато. Курс посилюється, інфляція зменшується, а ціни на пальне не падають. Міністерство вивчає ситуацію та вживатиме всіх можливих заходів повністю відповідно до закону", – написав він у Facebook. Днями прем'єр-міністр України Олексій Гончарук заявив, що, за розрахунками уряду, роздрібні ціни бензину і дизпалива мають знизитися "мало не на 2 грн/л". "Зараз ми спостерігаємо те, що ціни на бензин зменшуються. За різними оцінками, від 30 до 80 копійок. Звичайно, це неадекватне зменшення, звичайно, ціни на бензин мають зменшитися значно сильніше. За нашими розрахунками, вони мають зменшитися майже на 2 гривні", - цитує видання слова Олексія Гончарука.

5 грудня Антимонопольний комітет скерував операторам роздрібних мереж обов'язкові до виконання рекомендації щодо зниження цін на високооктанові бензини і дизельне паливо. Рекомендації були скеровані до "ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ" (бренд WOG), "ОККО-РІТЕЙЛ" (бренд ОККО), "Укрнафта" (бренд UKRNAFTA), "АМІК Україна" (бренд AMIC Energy), "Альянс Холдинг (бренд SHELL), "СОКАР ПЕТРОЛІУМ" (бренд SOCAR), "Укрпалетсистем" (бренд UPG) і "Глуско Рітейл" (бренд GLUSCO). У повідомленні комітету наводилися наступні розрахунки: середні ціни великого опту на бензини А-95 і дизельне паливо знизилися майже на 20%; курс долара США до гривні, що може впливати на ціноутворення, враховуючи імпортозалежність цих ринків, знизився майже на 12%; але при цьому середні роздрібні ціни на бензини А-95 і дизельне паливо знизилися на 5-5,6%. Рівень роздрібних цін на бензин марки А-95 і дизельне паливо на стаціонарних АЗС основних учасників ринку (діють під брендом WOG, OKKO і UKRNAFTA) залишився практично незмінним, підкреслював АМКУ.

Мережі: більше знижувати нікуди

Паливні мережі не можуть реагувати на зниження курсу долара день у день, оскільки закуповують його із запасом. З цієї причини зниження цін на автозаправках почалося не відразу, а до міри вимивання запасів, закуплених за високого долара, зазначив директор департаменту стратегічного маркетингу "БРСМ-Нафта" Олександр Мельничук.

Після заяви Милованова представників паливного роздробу двічі збирали в Міністерстві енергетики та навколишнього середовища – одну нараду проводив сам міністр Олексій Оржель, іншу - його заступник, розповів Мельничук: "В цілому розбирали питання ціноутворення". "Зокрема, нам наводили у приклад, чому ціни у "волоцюг" на 3 грн менше, ніж в середньому в мережах в Україні. Зрозуміло чому. Вони працюють без чека, без податків, їм не потрібно підтримувати рівень сервісу", - сказав Мельничук.

Справді, у зв'язку з тіньовими протоками на ринку відбувається справжня катастрофа, зазначає директор "А-95" Сергій Куюн: "Що відбувається? Держава не може захистити нормальних гравців від нелегалів. Обсяги продажів перетікають від цивілізованих гравців до них через низьку ціну. Бізнес змушений збільшувати свою націнку, щоб за спадних обсягів продажів продовжувати утримувати інфраструктуру і не знижувати рівень сервісу". Раніше Куюн зазначав, що завдяки "оптимізації" витрат під час роботи без касового апарату і без дотримання цілої низки норм законодавства нелегальні станції мають можливість торгувати на рівні собівартості легальних мереж. Він наводив цифри, що єдиний вдалий рейд щодо нелегалів у Рівненській області показав, що таких станцій - близько 30%. У відповідь на скорочення обсягів продажів унаслідок настання тіні у 2019 році роздрібні націнки в Україні підвищилися на 7–10 центів за літр, або на 1,7–2,4 грн/л на бензин і дизпаливо відповідно.

"Я впевнений, що процес зниження цін на бензин і дизель продовжиться, потенціал є ще десь 1,5 грн/літр. Якщо курс гривні залишиться незмінним, загалом зиму пройдемо з низькими цінами на заправках", - сказав 112.ua Куюн. Представники мереж при цьому більш ніж стримано коментують питання потенціалу подальшого зниження. Олександр Мельничук пояснив, що мережі економсегмента мають куди менший запас для зниження, ніж мережі преміального сегмента: "Якщо гривня залишиться біля позначки 23,6, наша мережа зможе знизити ціни ще на 10 коп./літр". "Нам складно прогнозувати цінову динаміку на майбутнє, оскільки світові котирування на нафту і, відповідно, нафтопродукти є досить волатильною категорією", - відповіли 112.ua у прес-службі ОККО.

Експерти кажуть, що як мінімум ціни на автозаправках поки не мають зростати. Михайло Калюкін з Argus зазначає, що ситуація може змінитися в разі змін зовнішніх факторів, наприклад, зростання котирувань у Європі або зворотного підвищення курсу долара: "Ще одним фактором може стати зростання попиту на нафтопродукти в передсвятковий період, але поки всі компанії мають достатні запаси продуктів, дефіциту поки не спостерігається".

Автогаз теж подешевшає

На тлі зниження цін на бензин і дизпаливо, автогаз, який традиційно є дешевшою альтернативою традиційним нафтопродуктам, продемонстрував зростання. За даними "А-95", роздрібні мережі 18 грудня підвищили вартість скрапленого газу ще в межах 5–15 коп./л. У мережах ОККО і WOG автогаз подорожчав на 12 коп./л і 11 коп./л, до 13,39 грн/л і 13,32 грн/л відповідно. На станціях "БРСМ-Нафта" ціна зросла на 11 коп./л. Зростання цін автогазу в роздробі обумовлене підвищенням оптової ціни, яка в листопаді збільшилися на 11%, до 19 800 грн/т. На початку грудня ціни зросли ще на 2%, до 20 380 грн/т. Аналітик "А-95" Артем Куюн пояснює це невеликим дефіцитом, який виник через неможливість проводити аукціони з реалізації продукції держпідприємств "Укргазвидобування" й "Укрнафта", на які сукупно припадає близько чверті всіх постачань на ринок. У зв'язку із затоваренням складських потужностей УГД тимчасово зупинила Тимофіївський і Яблунівський газопереробні заводи (Полтавська обл.) Про загрозу зупинки своїх ГПЗ заявляла й "Укрнафта". Втім, днями питання було розблоковано і аукціони поновилися.

Новини за темою

Різкого стрибка цін не відбулося завдяки високим запасам автогазу, який був ввезений з-за кордону, а також з причини низького сезону споживання, пояснив Артем Куюн. За його словами, якщо ситуація з аукціонами не змінилася, ціни на заправках могли зрости і до 14,3-14,5 грн/літр. Але якби подібна ситуація була влітку, ціни цілком могли б підскочити й до 16 грн/л. "Після відновлення аукціонів вартість автогазу має очікувано відкотитися вниз", - сказав Куюн.

Надалі серйозний вплив на альтернативне бензину паливо будуть надавати рішення законодавців. Як вже повідомляв 112.ua, деякі народні депутати від "Слуги народу", яких на ринку пов'язують із групою "Приват" Ігоря Коломойського, пропонують змінити політику оподаткування акцизом бензину й автогазу. Якщо законодавча ініціатива в її нинішньому вигляді буде ухвалена, за даними експертів, автопаливо, яке  традиційно вважається соціальним і доступним, може подорожчати на 3-4 грн/літр, при цьому бензин подешевшає на кілька гривень. Передбачає такі зміни поправка депутата Ольги Василевської-Смаглюк ("Слуга народу"), яка до обрання до Ради працювала журналістом на телеканалі "1+1" Ігоря Коломойського, вона вже двічі розглядалася в залі Верховної Ради й обидва рази не була затверджена. 18 грудня за неї проголосувало лише 66 депутатів за необхідних 226. Сам же законопроект № 2317 без цієї поправки був ухвалений у другому читанні та в цілому. За це рішення проголосувало 316 депутатів.

ПАТ "Укртатнафта" (Кременчуцький НПЗ), яке називають головним лобістом законодавчої зміни, публічно підтримало введення єдиної ставки акцизного податку на бензин, автогаз і дизельне паливо на рівні 139,5 євро за 1000 л. Про це йдеться в прес-релізі компанії, який вона оприлюднила на своєму сайті після голосування в парламенті за законопроект № 2317. Ще одним чинником підвищення цін може стати введення мита на постачання автогазу з Росії, на частку якої припадає майже 43% в загальному обсязі імпорту продукту. Чиновники обговорюють можливість введення такої ініціативи з 2020 року, повідомляє Argus. Обидві ініціативи у разі їх реалізації можуть стати чинниками зростання цін.

У будь-якому випадку визначати ціну на автопаливному ринку в Україні будуть виключно ринкові фактори і законодавчі ініціативи. Часи жорсткого держрегулювання залишилися в далекому минулому, і нині, за словами експертів, у влади немає жодного інструменту, за допомогою якого вона могла б змусити операторів ринку діяти всупереч економічній доцільності. Майже всі штрафи, які були виписані роздрібним мережам Антимонопольним комітетом, звинувачуючи їх у нібито синхронному підвищенні цін на паливо, були оскаржені в суді: низка процесів триває досі. "Дяка Богу, нинішній уряд розуміє, що ставити ультиматуми і чинити тиск на бізнес – це неправильно. Наше спілкування відбувається у формі відкритого діалогу, в якому кожен висловлює свою позицію, ділиться проблемними питаннями, які існують. Ми проговорювали, які можуть бути варіанти, щоб одна сторона почула іншу", - розповів Мельничук.

Втім, те, що добре для паливного бізнесу, не завжди добре для пересічних споживачів. Поки триває діалог, вони розплачуються за можливість пересуватися на автомобілі власними грошима.

Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>