banner banner banner banner

В Україні знову змінюють правила ввезення автомобілів: Навіщо і кому це вигідно?

В Україні на законодавчому рівні можуть знову змінитися правила ввезення автомобілів, зокрема підходи до обов'язкових платежів під час розмитнення. 9 липня комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики розгляне законопроект № 3704, який передбачає зміни чинних правил гри, які вже зазнали кардинальної зміни у 2018 році. Новий законопроект, зокрема, передбачає скасування акцизного збору.

В Україні знову змінюють правила ввезення автомобілів: Навіщо і кому це вигідно?
З відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

В Україні на законодавчому рівні можуть знову змінитися правила ввезення автомобілів, зокрема підходи до обов'язкових платежів під час розмитнення. 9 липня комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики розгляне законопроект № 3704, який передбачає зміни чинних правил гри, які вже зазнали кардинальної зміни у 2018 році. Новий законопроект, зокрема, передбачає скасування акцизного збору.

Автори документа впевнені, що реалізація запропонованих норм дозволить остаточно вирішити проблему "євроблях", поставивши крапку в історії з гучними протестами та перекриттями вулиць автомобілістами, які їздять на іноземних номерах. Втім вже можна з упевненістю говорити, що легким проходження документа в Раді не буде – документ викликає серйозні заперечення в учасників ринку: мовляв, радикально змінювати "правила ігри" щорічно шкідливо для інвестиційного клімату. Крім того, за їхніми словами, щодо тих, хто чесно розмитнив свої автомобілі, сплативши всі податки і збори, несправедливо давати нові послаблення і пільги "євробляхерам".

У Раді зареєстровано ще один законопроект № 3704-1, що пропонує альтернативний підхід до зміни правил: збереження акцизу і мита з фіксацією на одному рівні. Але цей законопроект може призвести до зростання обов'язкових платежів під час оформлення авто в Україні і подорожчання нових автомобілів на 1-1,5 тис. євро.

Як в Україні розмитнюють автомобілі і чому це не влаштовує "євробляхерів"

В Україні тривалий час діяло законодавство, згідно з яким, ввозити в країну б/в автомобілі було практично недоцільно. Через високий акцизний збір українцеві, який бажає придбати уживаний автомобіль у Європі або США, доводилося платити в 7-20 разів вищий акциз за авто віком до 5 років, ніж за нове, і в 10-28 разів більше, якщо машині більше ніж 5 років. Це породило схеми, з допомогою яких люди стали обходити закон. Країну заполонили машини на європейських номерах: нерозмитнені і незареєстровані в Україні. Щоб уникнути сплати мита і акцизу, такі автомобілі ввозилися або в режимі тимчасового ввезення, або в режимі транзиту. Вони зареєстровані на європейських громадян або європейські компанії, а українцям передавалися на умовах довіреності. За різними оцінками, загальна кількість таких автомобілів у 2018 році в Україні оцінювався від 1 до 2 млн.

Новини за темою

 

Держава особливо не перешкоджала сірим схемам: порушуючи правила ввезення, власники "євроблях" спокійнісінько їздили вулицями, їх ніхто не штрафував. Як відомо, чимало водіїв на нерозмитнених авто і зараз безперешкодно працюють у службах таксі. Страждали від масштабної схеми офіційні дилери, які дотримуються всіх правил: внаслідок демпінгу з боку "євробляхерів" вони втрачали продажі своїх авто. Як наслідок, кількість автомобілів на українських дорогах зростала, а надходження в бюджет – не підвищувалися. У 2018 році Верховна Рада ухвалила законопроект, який повинен був покласти край автомобільній вакханалії. Документ змінив систему підрахунку акцизу. Якщо до його ухвалення діяло безліч ставок, які треба було множити на кубічні сантиметри двигуна, положеннями нового закону було затверджено всього чотири ставки та формула, яка враховує кубатуру двигуна та вік автомобіля. Акциз жорстко прив'язали до віку авто.

У законі депутати передбачили і 90-денний пільговий період, під час якого акциз охочим легалізувати "євробляху" коштував удвічі дешевше. "Однак поки Кабмін ухвалював так званий порядок проведення законопроекту, залишилося всього 34 дні (з пільгового періоду, протягом якого діяв 50%-й дисконт). За цей час в Україні розмитнилося 200 тис. автомобілів – з них 140 тис. - ті, які було ввезено відразу після набрання законом чинності", - пояснив 112.ua голова громадської організації "Авто Євро Сила" Олег Ярошевич.

Нагадаємо, у 2018 році після затвердження нових підходів до акцизів Ярошевич демонстративно палив свій Land Rover 2008 року випуску на єврономерах. Відео він виклав у мережу. У такий спосіб голова громадської організації висловив свою незгоду з тим, що, згідно з новим законодавством, легалізація авто коштувала б йому 100% від суми покупки. Згідно з новими правилами, будь-який автомобіль 2017-2018 року випуску в Україні розмитнювався за 40% від вартості, а будь-який автомобіль випуску початку 2000 рр. з ціною 2-3 тис. євро буде розмитнюватися зі ставкою близько 200% до вартості. За Renault Laguna 2003 року випуску, об'ємом 2,2, дизель, приміром, потрібно заплатити близько 3 тис. євро, а коштує такий автомобіль близько 1,5 тис. євро. Принципова позиція "Авто Євро Сила" полягала в тому, щоб можна було розмитнити за 40% від вартості як автомобіль 2018 року, так і автомобіль 2000 року.

Термін дії 50%-ої знижки під час розмитнення остаточно закінчився 22 лютого 2019 року. Всі, хто не встиг вкластися у відведений термін, опинилися перед вибором: оплачувати повну вартість без дисконту або позбавлятися від автомобілів на іноземних номерах. У пакеті із законопроектом, що змінює правила сплати обов'язкових платежів під час ввезення автомобіля, було ухвалено і законопроект, що передбачає збільшення штрафів за їзду на нерозмитнених машинах, а також посилення відповідальності за передання таких автомобілів в користування (від того, хто ввозить її, за схемою "верблюда" українському замовнику).

З 24 травня ті, хто вчасно не розмитнив "євробляху", повинні були платити штраф у розмірі 170 тис. грн. "Зелене світло" війни з порушниками митного режиму було дано. Але "євробляхери" своєю чергою дали неабияку відсіч: почалися масові протести. Тому спочатку парламент відтермінував на 90 днів початок застосування санкцій. Потім запровадження штрафів відтермінував Кабмін Гончарука. Було анонсовано, що в середині січня уряд розгляне законопроекти, які повинні були б врегулювати ситуацію, протягом місяця їх мала ухвалити Рада. Однак сталася відставка Гончарука, і процес загальмував.

Які будуть змінювати правила ввезення

За даними ДФС в листопаді 2018 року, на момент ухвалення нового законодавства, що регулює правила розмитнення, в Україні перебувало 1,5 млн автомобілів на іноземній реєстрації. Після ухвалення нового законодавства 550 тис. транспортних засобів було вивезено поза межі митної території України або знищено, або розукомплектовано. Тож, за офіційними даними, станом на 1 травня 2020 року на митній території України в режимі тимчасового ввезення (до одного року і на 60 днів), також транзиту перебувало 750 тис. автомобілів на іноземній реєстрації. Значна частина із цих автомобілів – орієнтовно 500 тис. – перебували в країні з недотриманням термінів і умов дотримання митних режимів. Це ті самі "євробляхи", що безкарно порушують правила.

19 червня у Верховній Раді було зареєстровано проект закону про внесення змін до Податкового кодексу щодо впорядкування структури акцизного податку № 3704, авторами якого зазначено рекордна кількість 45 (!) народних депутатів. Координував підготовку законопроекту нардеп, член комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Мар'ян Заблоцький, розповів 112.ua Ярошевич. Він уточнив, що законопроект вже узгоджено з МВФ, Мінфіном, Держмитслужбою, Міністерством транспорту та інфраструктури. "Авто Євро Сила" підтримує законопроект № 3704, так він "зрівнює у правах і того, хто може дозволити собі купівлю дорого автомобіля і, наприклад, студента, які приганяє собі б/у автомобіль з Польщі: неважливо, чи коштує автомобіль 100 тис. дол., чи 1 тис. дол. – заплатити в бюджет потрібно 30% вартості", - підкреслив Ярошевич. Документ є фінальною редакцією компромісу, який влаштовує "євробляхерів".

"№ 3704 врегулює багато моментів, зокрема зафіксованих в Акті з "Авто Євро Сила". Він спрямований на підтримку звичайних українців, які хотіли б стати автомобілістами. Я сподіваюся, що цей документ остаточно зніме проблему "євроблях" з порядку денного, створивши прийнятні умови для розмитнення", - сказав 112.ua співавтор законопроекту, народний депутат (член комітету з питань фінансів, податкової та митної політики) Олексій Устенко.

Текстом документа передбачається звільнення від акцизу під час ввезення автомобілів легкових, кузовів, причепів, напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб і більше. Під час розмитнення транспортних засобів цієї категорії акцизний податок не стягуватиметься. Норма повинна набрати чинності з 1 січня 2020 року. "Акциз як такий - всі роки був головним каменем спотикання, оскільки він здорожує розмитнення в десятки разів. Буде тільки три платежі – багаті і бідні сплачують однаковий податок – це мито в розмірі 10% і ПДВ – 20%. Тож 30% від вартості авто сплачується від ввезення як нового авто, так і б/у, попри його вартість. Також передбачено сплату 3% у пенсійний фонд і 1,5% надходжень до бюджету армії.

Законопроект передбачає, що вживані транспортні засоби (товарна позиція 8703 - легкові автомобілі) і (8704 - вантажні автомобілі масою до 3,5 т), які ввезено в Україну до 1 травня 2020 року, у митних режимах тимчасового ввезення та транзиту і не розмитнені (що є порушенням закону), звільняються від сплати акцизного податку до кінця 2020 року як виняток. Норма не поширюється на транспортні засоби старші за 1 січня 1995 року, а також мають походження у країні-агресорі Росії. Після набрання чинності норм законопроекту (з 1 січня 2020 року) "євробляхам" дадуть ще додатковий 180-денний період для внесення всіх митних платежів, але вже плюс мінімальний штраф 8500 грн. У цьому разі за середньостатистичний автомобіль з європейською реєстрацією вартістю 2 тис. євро 2,5 куб. см, дизель, 2003 року випуску, доведеться заплатити 785,5 євро, зокрема мито – 200 євро, ПДВ – 398 євро, добровільний внесок 8500 грн. "Наведений розрахунок показує, що у разі митного оформлення 750 тис. автомобілів на іноземній реєстрації, зокрема 500 тис. автомобілів, які перебувають в Україні з порушенням митного режиму, до Держбюджету додатково поставить близько 17,3 млрд грн", - йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.

Скріншот

Крім іншого, законопроект № 3704 дає пільги із ввезення автомобілів учасникам бойових дій, особам з інвалідністю, зокрема внаслідок війни.

У четвер, 9 липня, законопроект буде винесено на перший розгляд законопроекту в комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики.

Як альтернативу було подано тільки один законопроект № 3704-1, авторами якого є народні депутати Сергій Тарута і Олег Семінський. Ним пропонується встановити єдину ставку акцизного податку на рівні 0,1 євро і ставку мита 0,75 євро за 1 куб. см об'єму циліндрів двигуна для легкових автомобілів товарної позиції 8703. Термін подання альтернативних законопроектів закінчився вчора (7 липня) і крім № 3704-1.

Варто зазначити, що участь Тарути в проблематиці авторинку виглядає дивно. Фігура політика чітко асоціюється з іншою галуззю – металургійною. "Я вважаю, що Тарута (із законопроектом № 3704-1) представляє інтереси Васадзе (Таріела Васадзе) та Ко, що просувають такі проекти. Пропонований ним варіант законопроекту зумовить підвищення цін на розмитнення як нових, так і б/в автомобілів", - сказав 112.ua Ярошевич. Він не відкидає, що бізнесмени зацікавлені у введенні протекціоністських заходів, в контексті планів налагодити збірку на Запорізькому ЗАЗ автомобілів модельного ряду LADA. ЗМІ писали про те, що проект може бути реалізовано з російськими партнерами, але також є відомості, що партнером у ньому стане французька Renault.

Заперечення є до обох законопроектів

Заперечення в учасників ринку та представників профільних асоціацій є до обох законопроектів. Реалізація норм законопроекту № 3704-1 може призвести до істотного підвищення оподаткування нових автомобілів, вважає директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. "Якщо законопроект ухвалять, то нові автомобілі в Україні подорожчають на 1-1,5 тис. євро. Сьогодні в середньому мито на популярні нові автомобілі становить 5% від вартості авто (350-100 євро). Якщо стягувати 0,75 євро за 1 куб. см об'єму двигуна, то сума зросте до 900-2250 євро на авто 1,2-3 літри. При тому, що зараз акциз під час ввезення нових авто становить 50-200 євро, він виросте (за норми 0,1 євро за 1 куб. см об'єму двигуна) до 120-300 євро на авто 1,2-3 літри". 

Скріншот

Назаренко проти змін правил гри і вважає, що якщо вже змінювати систему, було б доцільно змінювати її радикально, наприклад, замінити всі нинішні види платежів під час ввезення єдиним автоподатком, який, наприклад, в Грузії становить 0,5-1 євро за 1 куб. см об'єму двигуна. На його думку, це б дозволило усунути вплив людського фактора на оцінку автомобіля і, відповідно, розмір платежів. "Потрібно скасувати все, що може бути пов'язано з людським фактором і допускає можливість ухвалювати рішення чиновниками на місці. Згідно з чинною методикою Кабміну, один і той самий автомобіль може бути оцінено і в 1 тис. дол., і в 10 тис. дол., що, відповідно, впливає і на розмір платежів. "Вилка" - завжди ґрунт для зловживань", - сказав він у коментарі 112.ua.

Підходити з обережністю до змін встановлених правил пропонує і директор інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting Олег Омельницький. "Я вважаю, що на цьому етапі для автомобільного ринку в цілому для створення інвестиційного клімату необхідні стабільність і прогнозованість: не можна щороку переглядати податки", - сказав він, підкресливши, що необхідно передбачити достатній (не менше ніж півроку) період, протягом якого бізнес міг би підготуватися до змін. "Акциз – це податок, який є досить значущим для формування дохідної частини бюджету. Рішення повинно бути продуманим і зваженим. Якщо ми десь від чогось відмовляємося, то це повинно бути компенсовано", - зазначає Омельницький.

Назаренко також проти запропонованого законопроектом № 3704 повернення до практики техоглядів, який пропонується встановити для автомобілів нижче від вимог стандарту ЄВРО-4. Згідно із законопроектом, їх зобов'яжуть проходити техогляд за 3 місяці з дня держреєстрації та надалі один раз на два роки. "Як заступник голови Ради автомобілістів при Кабміні я був ініціатором скасування корупційного техогляду для автомобілів", - зазначив Назаренко.

Директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів також закликав бути обережними з нормою про пільги під час ввезення: "Я за пільги. Я сам учасник бойових дій. Але я вважаю, що цю норму необхідно доповнити так, щоб категорії громадян, для яких передбачено пільги, могли користуватися ними тільки для власних потреб. Інакше можновладці можуть скористатися цією опцією як лазівкою для ввезення елітних автомобілів в особистих цілях'.

Новини за темою

Співрозмовники 112.ua також скептично оцінили перспективи врегулювання ситуації з "євробляхами" з допомогою пропонованих законодавчих норм. "Скільки можна чіплятися до теми з "євробляхами"? Рік тому було надано пільги – хто хотів, той розмитнив. А той, хто цього не зробив, мабуть, має інші причини", - обурюється Олег Омельницький. "Під ті пільги, які давали рік тому, частина "євробляхерів" розмитнилася. Але виходить, що ті, хто чесно сплатив всі податки під час ввезення, зробили це даремно? Тож потрібно було їздити з порушенням митного режиму, як "євробляхи", чекаючи нових пільг? Ті, хто порушував, по суті, закон, виходить, будуть у виграші?" - додає Олег Назаренко.

Чинні правила розмитнення (відповідно до ухваленого у 2018 році законодавства) влаштовують учасників ринку. Вони дозволяли сегменту нових автомобілів рости з темпом близько 30% на місяць ще на початку року, каже Омельницький: "Через коронавірус сталося падіння, і в підсумку за півріччя падіння становило мінус 5% до аналогічного періоду минулого року". Зараз, за словами директора інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting, співвідношення приблизно один до чотирьох: на тлі ввезення близько 30 тис. б/в автомобілів ввозиться близько 7 тис. нових за місяць.

Олена Голубєва

 
Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>