У КПІ знову навчають аерокосмічним технологіям: Чи вивчить Україна свого Ілона Маска?

У КПІ після раптової ліквідації факультету авіаційних та космічних систем (ФАКС) створили Інститут аерокосмічних технологій. З нинішнього року ВНЗ почав готувати фахівців за спеціальностями, на яких навчав і ФАКС: авіаційна і ракетно-космічна техніка та авіоніка. Підходи до освіти в новому закладі будуть сучасними, а всі негативні явища, через які студенти ФАКСу кидали його, не довчившись до диплома, усунуті, запевняють представники КПІ. Навіть якщо вони виконають цю обіцянку, затребуваність випускників з аерокосмічними спеціальностями в Україні буде залежати від того, чи зможе українська влада реалізувати заявлені масштабні проекти в авіабудуванні та оборонному комплексі, кажуть експерти. Якщо цього не відбудеться, новий Інститут ризикує або зачахнути, як інші ВНЗ, що славилися в минулому навчанням фахівців для ракетної галузі та авіабудування, або ж стане кузнею кадрів для технічних підрозділів Boeing, Airbus, також компаній з країн третього світу, які нині активно розвивають ракетно-космічний напрям.

У КПІ знову навчають аерокосмічним технологіям: Чи вивчить Україна свого Ілона Маска?
nasa.gov

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

У КПІ після раптової ліквідації факультету авіаційних та космічних систем (ФАКС) створили Інститут аерокосмічних технологій. З нинішнього року ВНЗ почав готувати фахівців за спеціальностями, на яких навчав і ФАКС: авіаційна і ракетно-космічна техніка та авіоніка. Підходи до освіти в новому закладі будуть сучасними, а всі негативні явища, через які студенти ФАКСу кидали його, не довчившись до диплома, усунуті, запевняють представники КПІ. Навіть якщо вони виконають цю обіцянку, затребуваність випускників з аерокосмічними спеціальностями в Україні буде залежати від того, чи зможе українська влада реалізувати заявлені масштабні проекти в авіабудуванні та оборонному комплексі, кажуть експерти. Якщо цього не відбудеться, новий Інститут ризикує або зачахнути, як інші ВНЗ, що славилися в минулому навчанням фахівців для ракетної галузі та авіабудування, або ж стане кузнею кадрів для технічних підрозділів Boeing, Airbus, також компаній з країн третього світу, які нині активно розвивають ракетно-космічний напрям.

Лаби на дискетах і home video на дисках

Новина про те, що в Київському політехнічному університеті імені Сікорського (КПІ) в минулому році ліквідували факультет авіаційних та космічних систем (ФАКС), який готував фахівців для ракетно-космічної галузі України, викликала величезний суспільний резонанс.

При цьому в університеті запевняють, що ФАКС був не ліквідований, а реформований. Студенти спеціальностей ракетно-космічна техніка і авіоніка продовжили навчання у механіко-машинобудівному інституті (у складі університету), а метрології та інформаційно-вимірювальної техніки – на приладобудівному факультеті. Разом з ними перейшли і їхні викладачі. У минулому році на 1-й курс навчання за всіма трьома спеціальностями проводили набір.

У нинішньому році відбувся перший набір студентів до створеного за ініціативи ректора "політеху" академіка Михайла Згуровського Інституту аерокосмічних технологій (розташований в будівлі колишнього ФАКСу). "Я хочу підкреслити: ІАТ (Інститут аерокосмічних технологій) був відроджений, а саме створений", - підкреслив директор нового Інституту професор Іван Коробко у бесіді з 112.ua. Виш провів набір студентів за спеціальностями авіаційна та ракетно-космічна техніка і авіоніка, а також прийняв у свої стіни студентів, які навчалися на цих спеціальностях на ФАКСі та ММІ (механіко-машинобудівний інститут). Метрологія залишилася в складі приладобудівного факультету. 

Новини за темою

Зазначимо, що, незважаючи на вигуки, що лунали після закриття ФАКСу, про ліквідацію форпосту підготовки фахівців для ракетно-космічної галузі, з відгуків про нього студентів на багатьох форумах складається дещо інша картина. Багато хто залишав виш, який обіцяв навчання престижним спеціальностям для аерокосмічного напряму, не довчившись і до четвертого курсу. Найбільше студентів обурювало те, що насправді ФАКС навчав за старими незатребуваними у сучасному світі програмами. Вони скаржилися на предмети, що не мають прямого відношення до їхньої спеціальності. Технічній англійській на факультеті часу особливо не приділяли.

Навіть кілька років тому від студентів вимагали здавати лабораторні роботи на дискетах або CD-дисках, відмовляючись приймати їх на флешці або по e-mail. Колишній студент ФАКС написав на одному із закритих студентських форумів: "У КПІ лише одиниці викладацького складу, які можуть щось корисне донести студентам. Зрештою, навіщо мені ходити на лекції з Java, якщо я Android dev (Android developer, - ред.) і також пишу на ній. Це було б марною тратою часу, якого і так не було вільного. Викладач ніби все ок, але Singleton переписати з книги правильно не зміг, жаль. Після чотирьох років перебування тут і вийшовши без диплома, я не можу сказати, що час минув дарма: я набив море шишок і здобув безцінний досвід. Але! КПІ – це пробите іржаве дно. Не витрачайте час на речі, які ніякого профіту вам не принесуть, вчіться для себе, йдіть на заочку, не будьте залежними від цих бюрократичних ідіотів, які сидять на 8к (8 тисяч грн зарплати, - ред.) і вважають себе топовими професіоналами". Колишній студент пише, що, протестуючи проти підходів, що переважали на факультеті, деякі студенти у відповідь на вимоги викладачів здавати роботи на дисках здавали їх із записаним home video замість необхідних робіт.     

"Більшість викладачів (ФАКСу), відверто кажучи, літні люди, котрі мають застарілий досвід і потроху втрачають здоровий глузд. Хоча таких, думаю, на будь-якому факультеті, що в КПІ, що в ХАІ (Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут"), вистачає", - написала колишня випускниця ФАКСу на форумі. Вона зазначає, що "назва факультету трохи вводила в оману, оскільки ФАКС мав дуже непряме відношення до космонавтики і ще менше - до двигунів": "Повірте, за весь час була одна лекція про космонавтику і з десяток годин про будову авіаційних двигунів для загального розвитку. У нас начебто готували тільки авіаконструкторів, авіоніків і метрологів".

КПИ

"ФАКС не був флагманом у підготовці спеціалістів для аерокосмічної галузі. Флагманом у підготовці фахівців для ракетокосмічної галузі в Україні до останнього часу був фізтех Дніпровського університету, а також фахівців готували в Харківському авіакосмічному університеті, який у минулому залучили до спільних з РФ проектів. Дніпровський університет був орієнтований на Дніпровський ракетобудівний промисловий кущ", - сказав 112.ua голова правління Дніпровського космічного кластера Євген Рокитський.

Перший заступник генерального конструктора, генерального директора КБ "Південний" Олександр Кушнарьов у бесіді з 112.ua розповів, що йому невідомо, що хлопці з освітою, яку отримали на ФАКСі, працювали в бюро. За його словами, переважно приходили хлопці з фізтеху (фізико-технічний факультет Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара, серед випускників якого і Леонід Кучма) і Харківського авіаційного інституту. "Ми бачимо з фізтеху, що рівень підготовки падає. Падає попит на спеціальність. Коли я закінчував фізтех, у нас на курсі було 300 осіб. А тепер не можуть і менше десяти набрати, і це на бюджет, на безкоштовне навчання", - сказав Кушнарьов. Зазначимо, що на сайті вишу сказано, що його випускники працевлаштовуються і на “Південний машинобудівний завод”. При цьому набір за спеціалізацією ракетно-космічна техніка в нинішньому році, при плані 9 осіб, склав… один студент на бюджет і нуль на контракт. У ХАІ з 12 змогли набрати лише трьох бюджетників на спеціальність. КПІ до їх нового Інституту вдалось вкомплектувати 43 бюджетних місця по спеціальності "авіаційна і ракетно-космічна техніка" (зарахували 3 контрактника), також, набрати 30 студентів бюджетників і 2 контрактника по спеціальності "авіоника". 

Обіцяють сучасну освіту і престижне працевлаштування

Підставою для створення Інституту аерокосмічних технологій заявляється розуміння того, що Україні необхідно посилити професійну підготовку спеціалістів для аерокосмічної галузі. У рамках Інституту здійснюватиметься підготовка за спеціальностями: авіаційна та ракетокосмічна техніка і авіоніка. На базі інституту вперше створюється кафедра космічної інженерії, яка буде розвивати виключно напрям ракетно-космічних технологій. Зі спеціальності авіаційна та ракетно-космічна техніка запускається пілотний проект для частини іноземців. У межах нього їхня підготовка буде здійснюватися виключно англійською мовою", - розповів 112.ua Іван Коробко.

За словами професора, у новому Інституті буде оновлено пов'язані з інформаційними технологіями, програмуванням, автоматизацією дисципліни. Також оновлено викладацький склад, майже 80% володіють англійською мовою. "Щодо кожного (з двох) напрямів оновлено 25% викладачів. Набрані ті, хто пройшов аспірантуру, деякі захистили, деякі ще будуть захищати дисертації. Це люди, які закінчили профільні виші (наприклад, ХАІ), працювали на КБ "Промінь", на АНТК "Антонова", на підприємствах і НДІ аерокосмічного напрямку", - сказав Коробко. Він також запевнив, що в навчанні буде задіяно електронні підручники, а роботи можна буде здати на флешці або надіслати викладачу на електронну пошту. Мета – щоб випускник інституту першого освітнього рівня бакалавр мав рівень англійської b2, а також навички в проектуванні та моделюванні.

Акцент на англійській мові – обов'язкова умова для того, щоб освіту (в аерокосмічному напрямі) можно було практично застосувати, зазначив Євген Рокитський: "При підготовці фахівців аерокосмічного напряму навчання повинно бути інтегровано в процес створення авіаційної та космічної техніки. Студенти мають бути готові не тільки в теорії, а й брати участь в інноваційних проектах, у тому числі щодо створення аеронавігаційних приладів, супутників. Для цього "виші", які їх навчають, повинні налагодити співпрацю з відповідними регіональними кластерами".

Робота в напрямі практичної реалізації отриманих студентами знань вестися буде, запевнив Коробко. За його словами, спільно з Громадською організацією “Асоціація Ноосфера” створюється Науково-дослідницький центр “Космічної техніки і технологій” з системою дуальної освіти, запланований проект створення студентської ракети (за попереднім проектом зможе піднятися на 5 тис. м і зімітувати виведення супутника, який також створять студенти ІАТу). "Наші студенти вже створили безпілотний літак, який розробили все з нуля, включаючи авіоніку. Він нині проходить передполітну підготовку на аеродромі. Наш аспірант закінчує роботу над сонцелітом, він вже налітав понад 30 годин. Студенти створюють роботизовані комплекси, квадрокоптери, ракети запускають їх, стали переможцями на Всеукраїнському конкурсі нещодавно", - розповів Коробко. Він зазначив, що в ІАТі працюють гуртки сучасної інженерії, в яких нарівні зі студентами навчаються і школярі.

Професор розповів, що за участю магістрів Інститут аерокосмічних технологій буде реалізовувати програму підготовки фахівців з ТОВ “Firefly Aerospase”, у межах якої студенти магістратури зможуть отримувати дуальну освіту: навчатися у першій половині дня в інституті, а у другій працювати на підприємстві, отримуючи зарплату й оплачуючи собі житло. З урахуванням того, що виробниче підприємство Firefly Aerospase розташоване в Дніпрі, КПІ уклали договір з фізтехом Дніпровського університету, де студенти будуть вчитися за узгодженими навчальними планами. Нинішній рік буде першим роком роботи з Firefly Aerospase. До останнього часу в КПІ практикували систему дуальної освіти з постачальником Boeing українською компанією "Прогрестех-Україна".

Фото з відкритих джерел

Переговори щодо аналогічного проекту нині тривають і з компанією Airbus, розповів Коробко: "Жодної конкретики поки повідомити не можу. Ми знаємо, що нині закуповуються вертольоти, і під цей проект Airbus хочуть створити в Україні технічну базу для їхнього обслуговування".  

Як відомо, у липні 2018 року Україна і Франція підписали контракт на придбання 55 вертольотів Airbus Helicopters для української системи державіаційної безпеки і захисту. Угода передбачає закупівлю у Airbus Helicopters вертольотів H125, H145 і H225 на 555 млн євро. "Щодо переговорів Інституту аерокосмічних технологій та Airbus про співпрацю в рамках проекту дуальної освіти, то тут є серйозне питання. Не виключено, що КПІ доведеться вибирати, розвивати співпрацю з ними, припинивши з Boeing, або ж продовжити співпрацювати з Boeing. Це дві компанії, що конкурують між собою по всьому світу, і, як правило, вони вимагають вибору від своїх контрагентів – або Airbus, або Boeing", - зазначив Рокитський. 

АНТК "Антонова" також планує створення навчального центру на базі нового Інституту. З ними також буде спілкування з приводу проекту дуальної освіти для магістрів ІАТу і ММІ, сказав Коробко.

А як на практиці з роботою?

На відміну від престижних Airbus і Boeing робота на "Антонові", якщо на ньому, звичайно ж, не відбудеться серйозних змін, про які говорить влада, навряд чи буде користуватися великим попитом у молодих фахівців. Як повідомлялося, в умовах відсутності серійних замовлень (останній літак "Антонов" передав замовникам у 2015 році) підприємство втрачає фахівців, у тому числі інженерні кадри. За підсумками 2018 року "Антонов" втратив близько 200 інженерно-технічних кадрів і стільки ж співробітників робочих спеціальностей. Частина фахівців виїхали працювати до Чехії та Польщі. Ще частина влаштувалася на українські підприємства "Артем", "Промінь", де з урахуванням значних потреб оборонного комплексу є робота і гідні зарплати - до 20 тис. грн. Багато хто пішов до "Прогрестех-Україна".

Якщо раніше влаштуватися на підприємство було нереально, тепер у наявності майже 1 тис. вакансій. Середня оплата праці на "Антонові" становить 15 тис. грн.

Щодо Firefly Aerospase, то, за словами експертів, це підприємство буде мати перспективи, у разі якщо реалізує заявлені масштабні проекти в ракетно-космічній сфері. Засновник компанії підприємець Макс Поляков відомий реалізацією проектів у IT-сфері, космічним напрямом він почав займатися лише чотири роки тому. "Перспективи Firefly Aerospase на найближчі кілька років доволі туманні. Компанія декларувала запуск своєї ракети в США в 2019 році, тепер строки скориговані на 2020 рік. З Максом Поляковим зустрічався один раз, і створені ним компанії відомі освітніми проектами у сферах IT, ДЗЗ і ракетобудування. Водночас практично реалізованим проектом у сфері ракетно-космічних технологій поки що є лише недавній пуск на випробувальному полігоні в Дніпропетровській області студентської ракети", - сказав 112.ua Євген Рокитський. 

Голова правління Дніпровського космічного кластера підкреслив, що перспективи випускників нового аерокосмічного Інституту, так само як інших профільних вишів, буде залежати від розвитку в Україні космічної галузі. І в цьому сенсі важливо, чи наважиться держава допустити приватні компанії до космічних проектів будівництва ракет, експорту супутників), що, безумовно, дасть сильний поштовх для виходу в галузь потужних компаній, залучення інвестицій. Як відомо, днями в Раду було внесено законопроект "Про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння розвитку космічної діяльності та залучення інвестицій у космічну галузь України", що відкриває доступ у космічну сферу приватним компаніям. Законопроект підготовлений групою депутатів із фракцій "Слуга народу". Всі попередні ініціативи раніше відхиляли, а діяльність, пов'язана з випробуванням, виробництвом та експлуатацією ракет-носіїв, супутників подвійного призначення, є державною монополією.

Важливо й те, як в Україні буде розвиватися оборонний комплекс, оскільки випускники Інституту зможуть реалізувати свої знання і в командах підприємств ОПК (якщо вони будуть повноцінно працювати, а не простоювати), зазначає Євген Рокитський: "Якщо системних змін у країні у цих напрямах не станеться, українські фахівці розлетяться по всьому світу: вони можуть бути затребувані в багатьох країнах, в тому числі третього світу, які на відміну від України активно розвивають космічний напрям і ракетобудівну галузь. Зокрема, це Індія, Туніс, Марокко". 

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>