УЗ приховано підвищує тарифи на вантажоперевезення: Чому це має хвилювати українців

Після підвищення тарифів на вантажоперевезення в жовтні 2017 року відразу на 15% "Укрзалізниця" в цьому році застосувала практику прихованого підвищення. Вартість вантажоперевезень держкомпанія підвищує, збільшуючи ціну різних складових тарифу та додаткових послуг. Зараз є кілька нових ініціатив, в результаті яких загальні додаткові витрати на транспортування вантажів тільки для промисловості можуть досягти близько 20 млрд грн. Якщо так піде і далі, металургійні підприємства будуть змушені згортати інвестиційні програми, зернотрейдери – знижувати закупівельні ціни, а кондитери – переглядати асортимент продукції

УЗ приховано підвищує тарифи на вантажоперевезення: Чому це має хвилювати українців
Униан

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Після підвищення тарифів на вантажоперевезення в жовтні 2017 року відразу на 15% "Укрзалізниця" в цьому році застосувала практику прихованого підвищення. Вартість вантажоперевезень держкомпанія підвищує, збільшуючи ціну різних складових тарифу та додаткових послуг. Зараз є кілька нових ініціатив, в результаті яких загальні додаткові витрати на транспортування вантажів тільки для промисловості можуть досягти близько 20 млрд грн. Якщо так піде і далі, металургійні підприємства будуть змушені згортати інвестиційні програми, зернотрейдери – знижувати закупівельні ціни, а кондитери – переглядати асортимент продукції

Як УЗ підвищує тарифи для бізнесу

Державний монополіст залізничних перевезень "Укрзалізниця" 31 жовтня 2017 року підвищила тарифи на вантажоперевезення відразу на 15%. Тоді цей крок УЗ викликав протести бізнесу. За словами голови федерації металургів України Сергія Біленького, це призвело до додаткових витрат вантажовідправників на 6,5 млрд грн на рік.

Новини за темою

Тепер держмонополіст вирішив підвищувати тарифи приховано. Першим кроком в цьому напрямку стала так звана дерегуляція вагонної складової тарифу в лютому нинішнього року. Її проведення збільшило навантаження на бізнес ще на 6,5 млрд грн. "Раніше вагони інвентарного парку УЗ коштували дешевше, ніж вагони приватних операторів, і за них постійно відбувалася боротьба. При вартості вагонів УЗ менше 200 грн ринкова ціна приватних вагонів досягала 500 грн на добу. На різниці наживалися посередницькі компанії, мала місце корупційна складова в самій УЗ, оскільки всі, природно, хотіли отримати більш дешеві вагони. Презентуючи ініціативу, в УЗ заявляли, що з допомогою дерегуляції вагонної складової негативні явища вдасться подолати, ринок насититься великою кількістю вагонів УЗ за адекватними цінами та загальна ринкова ціна на вагони навіть впаде на 10%. На практиці, коли 19 лютого 2018 р. УЗ підвищила ціну на свої вагони до 542 грн (без ПДВ), ринок через короткий термін підскочив до 1-1,2 тис. грн", - розповів 112.ua Сергій Біленький.  

Чергове приховане підвищення відбулося 28 липня - УЗ знову підвищила ціну на свої вагони: до 600 грн.

Відзначимо, за даними учасників ринку, на сьогодні власних вагонів УЗ більше половини всього парку – 11 тис. вагонів (всього в парку УЗ – 19 тис. вагонів).

Ще одним проявом прихованого підвищення тарифів стала зміна УЗ коефіцієнта Т-додатковий (він припускає, що до часу використання вагона додається ціна однієї доби на оформлення документів на вантаж), говорить Біленький: "Зараз навіть на подачу порожніх вагонів УЗ додала ще плюс одну добу. Вважаємо таке рішення не тільки нелогічним, але й незаконним. Вантажовідправникам це виллється в додаткові 1,2 млрд грн на рік".

Восени нове підвищення тарифів на перевезення?

Серйозну стурбованість у бізнесу викликає проект наказу Міністерства інфраструктури "Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, щодо уніфікації тарифної політики на перевезення порожніх вагонів", згідно з яким підвищення розцінок на транспортування продовжиться.

Новини за темою

"Згідно з документом, передбачено зрівняння класів вантажів, поки тільки на подачу порожніх вагонів", - пояснив Біленький. За його словами, зараз вантажі поділяються на три класи: сировинні (наприклад, вугілля, руда), сировину і напівфабрикати (наприклад, зерно, кокс, ліс), маржинальну продукцію (наприклад, металопрокат, світлі нафтопродукти). Позакласові вантажі (пісок, щебінь) перевозили за найбільш дешевим тарифом. Тарифи розраховувалися з урахуванням цієї диференціації – чим вище клас вантажу, тим вища вартість його перевезення. "Ми підрахували, що для вантажів першого класу і позакласних вантажів зрівняння дасть підвищення на не менш ніж 95%. Тобто в два рази одномоментно. В цілому у разі успіху цієї ініціативи подорожчання для промисловості складе додатково ще близько 5 млрд грн на рік", - сказав 112.ua голова Федерації металургів України.

Біленький також не виключає, що вже восени УЗ повернеться до питання прямого підвищення тарифів на вантажоперевезення: "Будуть посилатися на інфляцію, девальвацію, потребу в інвестиціях, необхідність обслуговувати кредити. Чому ми повинні все це оплачувати монополісту, який фактично безконтрольно явно і приховано піднімає тарифи і розцінки на послуги? Рентабельність напрямку вантажних перевезень УЗ не менша 23% - немає ніяких передумов постійно доїти бізнес, методично збільшуючи на нього навантаження".

112.ua направив запит у прес-службу УЗ, але на момент здачі матеріалу отримати відповідь не вдалося. 

Серйозні наслідки для всіх

Дії УЗ зачіпають інтереси підприємств практично з усіх бюджетоутворювальних галузей.

"Підвищення плати за вагони УЗ з 28 липня вже призвело до зростання транспортної складової на 3-4 дол. на тонні зерна. Зернотрейдери стурбовані зростанням транспортної складової і очікують від УЗ подальших кроків щодо підвищення вартості перевезень – не обов'язково через індексацію тарифів, але методами прихованого підвищення. Такі дії УЗ будуть чинити тиск на закупівельну ціну на внутрішньому ринку, що загрожує наслідками: чим нижче будуть ціни, тим менше коштів будуть мати аграрії для інвестицій в інтенсифікацію виробництва, підвищення врожайності", - сказав 112.ua президент "Української зернової асоціації" Микола Горбачов.

Новини за темою

В Асоціації "Укркондпром" повідомили, що у зв'язку зі зміною процедури визначення вартості використання власних вагонів УЗ вартість використаних критих і ізотермічних вагонів, які необхідні для експорту кондитерської продукції, відразу зросли втричі – з 213,6 грн до 684 грн за добу. Після підвищення з 28 липня ставки зросли ще на 19,5% - до 817,2 грн за добу. Таким чином, тільки за 5 місяців поточного року вагонна складова вартості залізничних перевезень зросла майже в чотири рази, повідомили в Асоціації.

Промисловці нарікають, що своїми діями УЗ вибиває українських кондитерів з ринків Центральної Азії, на які припадає чверть (25%) всього обсягу експорту. У світлі того, що Росія заблокувала транзит українським виробникам, такі дії держкомпанії грають їй на руку, зазначив голова Асоціації "Укркондпром" Олександр Балдинюк: "Продукцію доводиться переправляти через Чорне море поромами – вартість доставки зросла в 2,5 рази. Ми балансуємо на межі рентабельності в Центральній Азії. Я розмовляв з представниками кондитерських компаній, кажуть, вже після першого подорожчання (вагонної складової) у них з експорту вилетіло декілька товарних позицій".

"Ми говоримо про загальні додаткові витрати для промислових підприємств близько 20 млрд грн. Вони могли би бути інвестовані у вкрай необхідну модернізацію виробничих потужностей, реалізацію соціальних та екологічних проектів. Але тепер ці гроші ми повинні віддати УЗ. Знову авансом, в надії на позитивні зміни в роботі залізниці, яких, до речі, набагато менше, ніж хотілося б", - сказав 112.ua Сергій Біленький.

За словами голови Федерації металургів України, більшість промисловців не можуть підвищити свої відпускні ціни: вони працюють у дуже конкурентних ринках. "Компанії будуть постійно скорочувати свою рентабельність, а по досягненні нею негативних значень - зупиняти підприємства. Обсяги основних позицій українського експорту поки ще помітно не просіли, але якщо так піде і далі, менш ніж за рік ми вже будемо фіксувати серйозне падіння експорту, а це валютна виручка і курс гривні", - впевнений Біленький.

Ще одним наслідком підвищення тарифів УЗ може стати зростання цін на вугілля для внутрішнього ринку, говорить Біленький: "Це невідворотно призведе до підвищення цін на комунальні послуги. Вугільники вже заявили, що їхні транспортні витрати зростуть мінімум на 600 млн грн на рік".

За словами Біленького, профільні асоціації неодноразово зверталися до прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, віце-прем'єра Володимира Кістіона, міністра транспорту та інфраструктури Володимира Омеляна, в. о. голови УЗ Євгена Кравцова з проханням вплинути на ситуацію. Але поки безрезультатно: "Враховуючи, що УЗ є природною держмонополією у сфері залізничних перевезень, бізнес наполягає на якнайшвидшому створенні незалежного органу, який буде визначати тарифну політику УЗ з урахуванням балансу інтересів бізнесу і держави, - Національної комісії регулювання транспорту. До створення цього органу говорити про будь-які обґрунтовані підвищення залізничних тарифів не доводиться. Має місце лише монопольне домінування держкомпанії, яка може вічно залишатися неефективною, працюючи виключно в тепличних умовах".

Проти підвищення вартості залізничних перевезень до моменту створення Національної комісії з питань транспорту та затвердження загальнодержавної моделі тарифоутворення виступають і компанії-члени Американської торгівельної палати.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів