© EPA/UPG

Великі автозаправні мережі WOG і ОККО 12 лютого знизили ціни на бензин відразу на 50 коп/л. "Це перше зниження ціни з вересня минулого року, з того часу ціна (на бензин, - ред.) з урахуванням зростання котирувань сирої нафти і курсу долара зросла на 6 грн, подолавши у січні психологічну позначку 30 грн/л", - повідомили 112.ua у прес-службі WOG. "Ще в п'ятницю (9 лютого) ми знизили ціни на 20 коп./л і плануємо знижуватися ще", - повідомив комерційний директор ТОВ "ГЛУСКО УКРАЇНА" Сергій Остапець. Про зниження ціни імпортного палива на 40 коп./л і просідання спиртового бензину в середньому на 50 коп./л повідомила прес-служба АЗС KLO. Ціни знизилися і на стелах "БРСМ-Нафта".

Гройсман незадоволений і вимагає пояснень

Зауважимо, що на тлі різкого зростання цін на бензин, яке спостерігалося з вересня, автогаз, що побив цінові рекорди влітку, подорожчав несуттєво. З середини грудня 2017 року середні роздрібні ціни на автогаз зросли несуттєво - на 5%, до 13,37 грн/л, сказав 112.ua експерт "Консалтингової групи А-95" Артем Куюн. За його словами, частково подорожчання автогазу пояснюється "турбулентністю на ринку валют, що спостерігалася в грудні-січні": "На динаміку цін могло вплинути і невелике зростання споживання, яке спостерігалося в зв'язку з нетипово теплою погодою в нинішньому січні. Сезонне падіння продажів газу за підсумками січня було значно менше, ніж минулого року".

Автогаз завдяки ціні є більш дешевою альтернативою бензину. Однак не в зимові місяці, коли внаслідок низьких температур його витрати значно зростають. Автомобілісти, що мають альтернативу,  в холодну пору року воліють використовувати бензин.

До того ж якщо бензин чітко корелюється з цінами нафти (може досягати 20% у структурі собівартості бензину), то скраплений газ корелюється з нафтою значно менше, сказав 112.ua Артем Куюн: "У період різкого за останні три роки стрибка цін на нафту (до 70 дол./барель) оптові ціни автогазу на світовому ринку не змінилися. Тому динаміка підвищення цін бензину і ДП була більш різкою". Зараз ціна нафти впала в середньому до 63 дол./барель.

Зазначимо, що зростання цін на бензин, яке спостерігалося з вересня, було настільки стрімким і помітним, що влада не змогла залишитися осторонь. Про занепокоєння ситуацією заявив прем'єр-міністр Володимир Гройсман, який доручив Державній фіскальній службі та Антимонопольному комітету проаналізувати ситуацію на предмет можливих зловживань з боку трейдерів. "Я розумію, що якщо ціна на нафту була 55 дол. за барель, а стала 70 дол. за барель, то відбулося підвищення. Але поясніть людям, як формується ціна і чому вона стала такою", – сказав Гройсман.

Прем'єр пригрозив "карати нещадно", якщо буде знайдено хоч одну гривню зловживань.

Чому бензин дорожчав

Всі представники найбільших мереж, з якими спілкувався 112.ua, запевнили, що ціноутворення палива в період підвищення його ціни базувалося виключно на ринкових факторах. "Наша цінова політика заснована виключно на економічних факторах і реальних умовах ринку. Ціна на паливо складається з вартості ресурсу на кордоні, податків, витрат на логістику, зберігання, експлуатацію АЗС, зарплати співробітників. Ми регулярно надаємо всю необхідну інформацію Антимонопольному комітетові для підтвердження економічної обґрунтованості нашої ціни", - запевнив 112.ua комерційний директор "ГЛУСКО УКРАЇНА" Сергій Остапець, додавши, що "чим вища ціна, тим менший попит з боку клієнтів, тому в наших інтересах забезпечити найбільш вигідну для споживачів ціну".

"Наша компанія діє в рамках юридичного поля. Повірте, як тільки стало можливим, ми відразу відпустили ціну вниз, оскільки ми самі зацікавлені в її зниженні, що насамперед збільшує попит. Українці повинні розуміти, що впливає на ціни пального і що це (підвищення цін, - ред.) не якась міфічна забаганка компаній, а зовнішні фактори, оскільки Україна – імпортер нафтопродуктів і майже повністю залежна як від світових трендів, так і від курсу валют", - сказали в прес-службі WOG.

"Роздрібна ціна на пальне в Україні формується з таких складових: розмір закупівельної вартості палива; податкове навантаження; розмір витрат, які виникають при здійсненні реалізації нафтопродуктів (зарплата працівників, витрати на комунальні послуги, витрати на логістику, витрати на зберігання нафтопродукту тощо); прибуток компанії. При цьому на два перші чинники припадає приблизно 90% у роздрібній ціні 1 літра пального. Згідно з цим істотне зростання цін на пальне, яке спостерігалося з осені минулого року, було зумовлено впливом саме цих двох факторів. Так, за період з початку листопада 2017 року до початку лютого 2018 ціна нафти марки Brent зросла в середньому з 60 дол./барель до 70 дол./барель, тобто на 16,6%. Це найвищий рівень цін на нафту за останні 3 роки. При цьому гривня девальвувала на 6,5%, що ще більше посилило ефект зростання закупівельних цін на паливо. За цей же період часу зростання роздрібних цін у мережі ОККО склало 13,8% для бензину А-95, для дизельного палива - 15,1%", - повідомив 112.ua керівник департаменту маркетингу мережі АЗК "ОККО" Василь Дмитрів.

На імпортний ресурс припадає до 85% українського ринку автопалива, за оцінками експертів: він дуже чутливий до курсу долара і євро, а також до котирувань нафти на світовому ринку, до яких прив'язана оптова ціна, зазначив Сергій Остапець. Він наголосив, що "на нинішнє зниження цін у роздробі переважно впливає курс валюти: з останньої декади січня долар просів приблизно на 2 грн і продовжує дешевшати. Динаміка котирувань на нафтопродукти теж була сприятливою: за останній місяць котирування знизилися приблизно на 5%". Комерційний директор "ГЛУСКО УКРАЇНА" запевнив, що якщо "тенденція збережеться й інші фактори не зміняться, ми зможемо забезпечити ще більше зниження цін".

Що буде з цінами найближчим часом

Зазначимо, про намір продовжити зниження ціни за умови збереження або подальшого зниження котирувань нафти і курсу долара заявили представники всіх найбільших мереж, з якими поспілкувався 112.ua. "Завдяки зміцненню курсу гривні в лютому цього року і зниженню нафтових котирувань вартість літра палива на АЗС в Україні пішла вниз. Це тимчасове явище чи середньо-/довгостроковий тренд, більше залежить від стабільності курсу гривні. Якщо гривня продовжить своє зміцнення, вартість літра палива також буде знижуватися", - повідомили в прес-службі "БРСМ-Нафта". У компанії сказали, що "за умови, якщо поточний курс гривні і нафтові котирування зафіксуються до кінця лютого, вартість палива може ще знизитися на 10-30 коп./л".

Плани "знизити ціну всіх видів бензину і дизеля" озвучили і в прес-службі WOG. "Все залежить від зовнішніх факторів: скільки буде видобуто нафти, якими будуть світові котирування, як відреагує національна валюта тощо", - зазначили в прес-службі мережі АЗС, нагадавши про фактор сезонності, який також незабаром може вплинути на ринок палива: "Зазвичай попит (на автопаливо, - ред.) навесні та влітку збільшується, це так звана "сезонність ринку". "На паливному ринку дуже складно давати прогнози, надто нестійкі дві основні складові – нафта і курс. Якщо гривня буде продовжувати зміцнюватися, а нафта падати, то відповідну кореляцію ми відобразимо на стелах", - сказали в прес-службі KLO.

"Зараз ми спостерігаємо тенденції до зміцнення гривні і зниження нафтових котирувань на світових ринках. У нас вже почали заходити перші партії нафтопродуктів за більш низькою ціною, що дозволило знизити з 12 лютого ціни на заправках. Якщо такий тренд буде продовжуватися, то зі зменшенням дорогих залишків на складах і надходженням палива за більш низькими закупівельними цінами будуть знижуватися ціни в роздробі. Ми в цьому зацікавлені не менше, ніж споживачі", - говорить керівник департаменту маркетингу мережі АЗК "ОККО" Василь Дмитрів.

Експерти, потрібно зауважити, більш оптимістичні в прогнозах. "За нашими розрахунками, у другій декаді лютого роздрібна вартість бензину А-95 може знизитися на 70 коп. – до середніх значень 29,75 грн/л. Вартість дизпалива може знизитися до 27,50 грн/л. У разі прискореного зниження нафтових котирувань і курсу валют можна очікувати і більш швидке зниження цін на українських АЗС", - написав у Facebook директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.

"Ми бачимо передумови для падіння цін на автогаз у середньому на 50 коп./л вже у найближчий тиждень. Загалом до кінця лютого він може втратити 50-70 коп./л у ціні. Падіння цін на світлі нафтопродукти буде більш відчутним, їхня ціна може знизитися щонайменше на одну гривню (за літр). При цьому не виключено, що здешевлення може позначитися як на стелах, так і в більш щедрих умовах акцій і програм лояльності", - сказав 112.ua експерт "Консалтингової групи А-95" Артем Куюн.

"Побутує помилкове враження, що мережам АЗС вигідне зростання цін на паливо. Насправді, навпаки, нам вигідніше працювати при тренді до зниження цін, оскільки тоді зростає попит і збільшуються обіги реалізації. Кожне зростання ціни - це втрата продажів для компанії", - підсумував Василь Дмитрів.

Олена Голубєва