Українські АЗС почали знижувати ціни. Наскільки подешевшає бензин?

Після підвищення цін на бензин, яке триває з вересня по січень, українські АЗС вперше знизили ціни. Про це 112.ua повідомили відразу в п'яти найбільших автозаправних мережах. До кінця лютого роздрібна ціна світлих нафтопродуктів може впасти ще на гривню на одному літрі, ще на 50 копійок подешевшає автогаз, прогнозують експерти. Щоправда, подальший розвиток ситуації, за їхніми словами, буде залежати від поведінки котирувань нафти і курсу долара

Українські АЗС почали знижувати ціни. Наскільки подешевшає бензин?
© EPA/UPG

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Після підвищення цін на бензин, яке триває з вересня по січень, українські АЗС вперше знизили ціни. Про це 112.ua повідомили відразу в п'яти найбільших автозаправних мережах. До кінця лютого роздрібна ціна світлих нафтопродуктів може впасти ще на гривню на одному літрі, ще на 50 копійок подешевшає автогаз, прогнозують експерти. Щоправда, подальший розвиток ситуації, за їхніми словами, буде залежати від поведінки котирувань нафти і курсу долара

Великі автозаправні мережі WOG і ОККО 12 лютого знизили ціни на бензин відразу на 50 коп/л. "Це перше зниження ціни з вересня минулого року, з того часу ціна (на бензин, - ред.) з урахуванням зростання котирувань сирої нафти і курсу долара зросла на 6 грн, подолавши у січні психологічну позначку 30 грн/л", - повідомили 112.ua у прес-службі WOG. "Ще в п'ятницю (9 лютого) ми знизили ціни на 20 коп./л і плануємо знижуватися ще", - повідомив комерційний директор ТОВ "ГЛУСКО УКРАЇНА" Сергій Остапець. Про зниження ціни імпортного палива на 40 коп./л і просідання спиртового бензину в середньому на 50 коп./л повідомила прес-служба АЗС KLO. Ціни знизилися і на стелах "БРСМ-Нафта".

Гройсман незадоволений і вимагає пояснень

Зауважимо, що на тлі різкого зростання цін на бензин, яке спостерігалося з вересня, автогаз, що побив цінові рекорди влітку, подорожчав несуттєво. З середини грудня 2017 року середні роздрібні ціни на автогаз зросли несуттєво - на 5%, до 13,37 грн/л, сказав 112.ua експерт "Консалтингової групи А-95" Артем Куюн. За його словами, частково подорожчання автогазу пояснюється "турбулентністю на ринку валют, що спостерігалася в грудні-січні": "На динаміку цін могло вплинути і невелике зростання споживання, яке спостерігалося в зв'язку з нетипово теплою погодою в нинішньому січні. Сезонне падіння продажів газу за підсумками січня було значно менше, ніж минулого року".

Автогаз завдяки ціні є більш дешевою альтернативою бензину. Однак не в зимові місяці, коли внаслідок низьких температур його витрати значно зростають. Автомобілісти, що мають альтернативу,  в холодну пору року воліють використовувати бензин.

До того ж якщо бензин чітко корелюється з цінами нафти (може досягати 20% у структурі собівартості бензину), то скраплений газ корелюється з нафтою значно менше, сказав 112.ua Артем Куюн: "У період різкого за останні три роки стрибка цін на нафту (до 70 дол./барель) оптові ціни автогазу на світовому ринку не змінилися. Тому динаміка підвищення цін бензину і ДП була більш різкою". Зараз ціна нафти впала в середньому до 63 дол./барель.

Зазначимо, що зростання цін на бензин, яке спостерігалося з вересня, було настільки стрімким і помітним, що влада не змогла залишитися осторонь. Про занепокоєння ситуацією заявив прем'єр-міністр Володимир Гройсман, який доручив Державній фіскальній службі та Антимонопольному комітету проаналізувати ситуацію на предмет можливих зловживань з боку трейдерів. "Я розумію, що якщо ціна на нафту була 55 дол. за барель, а стала 70 дол. за барель, то відбулося підвищення. Але поясніть людям, як формується ціна і чому вона стала такою", – сказав Гройсман.

Прем'єр пригрозив "карати нещадно", якщо буде знайдено хоч одну гривню зловживань.

Чому бензин дорожчав

Всі представники найбільших мереж, з якими спілкувався 112.ua, запевнили, що ціноутворення палива в період підвищення його ціни базувалося виключно на ринкових факторах. "Наша цінова політика заснована виключно на економічних факторах і реальних умовах ринку. Ціна на паливо складається з вартості ресурсу на кордоні, податків, витрат на логістику, зберігання, експлуатацію АЗС, зарплати співробітників. Ми регулярно надаємо всю необхідну інформацію Антимонопольному комітетові для підтвердження економічної обґрунтованості нашої ціни", - запевнив 112.ua комерційний директор "ГЛУСКО УКРАЇНА" Сергій Остапець, додавши, що "чим вища ціна, тим менший попит з боку клієнтів, тому в наших інтересах забезпечити найбільш вигідну для споживачів ціну".

"Наша компанія діє в рамках юридичного поля. Повірте, як тільки стало можливим, ми відразу відпустили ціну вниз, оскільки ми самі зацікавлені в її зниженні, що насамперед збільшує попит. Українці повинні розуміти, що впливає на ціни пального і що це (підвищення цін, - ред.) не якась міфічна забаганка компаній, а зовнішні фактори, оскільки Україна – імпортер нафтопродуктів і майже повністю залежна як від світових трендів, так і від курсу валют", - сказали в прес-службі WOG.

"Роздрібна ціна на пальне в Україні формується з таких складових: розмір закупівельної вартості палива; податкове навантаження; розмір витрат, які виникають при здійсненні реалізації нафтопродуктів (зарплата працівників, витрати на комунальні послуги, витрати на логістику, витрати на зберігання нафтопродукту тощо); прибуток компанії. При цьому на два перші чинники припадає приблизно 90% у роздрібній ціні 1 літра пального. Згідно з цим істотне зростання цін на пальне, яке спостерігалося з осені минулого року, було зумовлено впливом саме цих двох факторів. Так, за період з початку листопада 2017 року до початку лютого 2018 ціна нафти марки Brent зросла в середньому з 60 дол./барель до 70 дол./барель, тобто на 16,6%. Це найвищий рівень цін на нафту за останні 3 роки. При цьому гривня девальвувала на 6,5%, що ще більше посилило ефект зростання закупівельних цін на паливо. За цей же період часу зростання роздрібних цін у мережі ОККО склало 13,8% для бензину А-95, для дизельного палива - 15,1%", - повідомив 112.ua керівник департаменту маркетингу мережі АЗК "ОККО" Василь Дмитрів.

На імпортний ресурс припадає до 85% українського ринку автопалива, за оцінками експертів: він дуже чутливий до курсу долара і євро, а також до котирувань нафти на світовому ринку, до яких прив'язана оптова ціна, зазначив Сергій Остапець. Він наголосив, що "на нинішнє зниження цін у роздробі переважно впливає курс валюти: з останньої декади січня долар просів приблизно на 2 грн і продовжує дешевшати. Динаміка котирувань на нафтопродукти теж була сприятливою: за останній місяць котирування знизилися приблизно на 5%". Комерційний директор "ГЛУСКО УКРАЇНА" запевнив, що якщо "тенденція збережеться й інші фактори не зміняться, ми зможемо забезпечити ще більше зниження цін".

Що буде з цінами найближчим часом

Зазначимо, про намір продовжити зниження ціни за умови збереження або подальшого зниження котирувань нафти і курсу долара заявили представники всіх найбільших мереж, з якими поспілкувався 112.ua. "Завдяки зміцненню курсу гривні в лютому цього року і зниженню нафтових котирувань вартість літра палива на АЗС в Україні пішла вниз. Це тимчасове явище чи середньо-/довгостроковий тренд, більше залежить від стабільності курсу гривні. Якщо гривня продовжить своє зміцнення, вартість літра палива також буде знижуватися", - повідомили в прес-службі "БРСМ-Нафта". У компанії сказали, що "за умови, якщо поточний курс гривні і нафтові котирування зафіксуються до кінця лютого, вартість палива може ще знизитися на 10-30 коп./л".

Плани "знизити ціну всіх видів бензину і дизеля" озвучили і в прес-службі WOG. "Все залежить від зовнішніх факторів: скільки буде видобуто нафти, якими будуть світові котирування, як відреагує національна валюта тощо", - зазначили в прес-службі мережі АЗС, нагадавши про фактор сезонності, який також незабаром може вплинути на ринок палива: "Зазвичай попит (на автопаливо, - ред.) навесні та влітку збільшується, це так звана "сезонність ринку". "На паливному ринку дуже складно давати прогнози, надто нестійкі дві основні складові – нафта і курс. Якщо гривня буде продовжувати зміцнюватися, а нафта падати, то відповідну кореляцію ми відобразимо на стелах", - сказали в прес-службі KLO.

"Зараз ми спостерігаємо тенденції до зміцнення гривні і зниження нафтових котирувань на світових ринках. У нас вже почали заходити перші партії нафтопродуктів за більш низькою ціною, що дозволило знизити з 12 лютого ціни на заправках. Якщо такий тренд буде продовжуватися, то зі зменшенням дорогих залишків на складах і надходженням палива за більш низькими закупівельними цінами будуть знижуватися ціни в роздробі. Ми в цьому зацікавлені не менше, ніж споживачі", - говорить керівник департаменту маркетингу мережі АЗК "ОККО" Василь Дмитрів.

Експерти, потрібно зауважити, більш оптимістичні в прогнозах. "За нашими розрахунками, у другій декаді лютого роздрібна вартість бензину А-95 може знизитися на 70 коп. – до середніх значень 29,75 грн/л. Вартість дизпалива може знизитися до 27,50 грн/л. У разі прискореного зниження нафтових котирувань і курсу валют можна очікувати і більш швидке зниження цін на українських АЗС", - написав у Facebook директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.

"Ми бачимо передумови для падіння цін на автогаз у середньому на 50 коп./л вже у найближчий тиждень. Загалом до кінця лютого він може втратити 50-70 коп./л у ціні. Падіння цін на світлі нафтопродукти буде більш відчутним, їхня ціна може знизитися щонайменше на одну гривню (за літр). При цьому не виключено, що здешевлення може позначитися як на стелах, так і в більш щедрих умовах акцій і програм лояльності", - сказав 112.ua експерт "Консалтингової групи А-95" Артем Куюн.

"Побутує помилкове враження, що мережам АЗС вигідне зростання цін на паливо. Насправді, навпаки, нам вигідніше працювати при тренді до зниження цін, оскільки тоді зростає попит і збільшуються обіги реалізації. Кожне зростання ціни - це втрата продажів для компанії", - підсумував Василь Дмитрів.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів