banner banner banner banner

Україна змінила механізм ціноутворення на електроенергію для населення: Коли чекати підвищення цін?

Влада зробила ще один серйозний крок на шляху врегулювання боргової кризи на електроенергетичному ринку, що загрожує вилитися в значне підвищення цін на електроенергію для одного з двох сегментів споживачів - промисловості або населення. Цим кроком стало схвалення змін моделі перехідного PSO. Документ, який містить нові правила, що впливають на формування ціни для населення (незмінні з 2017 року), був опублікований через тиждень після затвердження Кабміном. Несподівано для всіх в остаточну редакцію документа ввели пункт про обмеження ціни продажу для "Енергоатому" і "Укргідроенерго". За словами експертів та учасників ринку, він зводить нанівець весь очікуваний позитивний ефект від перехідного PSO. Не виключено, що цей пункт з'явився завдяки лобі теплової (вугільної) генерації, яка може значно виграти від затверджених змін, зазначають вони. Все це може призвести до подальшого накопичення боргів на електроенергетичному ринку, що у підсумку виллється в істотне підвищення цін на електроенергію

Україна змінила механізм ціноутворення на електроенергію для населення: Коли чекати підвищення цін?
112.ua

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Влада зробила ще один серйозний крок на шляху врегулювання боргової кризи на електроенергетичному ринку, що загрожує вилитися в значне підвищення цін на електроенергію для одного з двох сегментів споживачів - промисловості або населення. Цим кроком стало схвалення змін моделі перехідного PSO. Документ, який містить нові правила, що впливають на формування ціни для населення (незмінні з 2017 року), був опублікований через тиждень після затвердження Кабміном. Несподівано для всіх в остаточну редакцію документа ввели пункт про обмеження ціни продажу для "Енергоатому" і "Укргідроенерго". За словами експертів та учасників ринку, він зводить нанівець весь очікуваний позитивний ефект від перехідного PSO. Не виключено, що цей пункт з'явився завдяки лобі теплової (вугільної) генерації, яка може значно виграти від затверджених змін, зазначають вони. Все це може призвести до подальшого накопичення боргів на електроенергетичному ринку, що у підсумку виллється в істотне підвищення цін на електроенергію

Чому механізм електроPSO вирішили змінити

Завдяки механізму PSO ціни на електроенергію для побутових споживачів зберігаються на незмінному фіксованому рівні з 2017 року: вони встановлені на однаковому рівні по всій території України. Як повідомлялося в "історичній довідці", наданій НКРЕКП у відповідь на запит "112.ua", у квітні 1999 року ціни на електроенергію для населення встановлено на економічно обґрунтованому рівні. Після цього їх збільшували у два етапи: у 2006 році (по 25% кожне підвищення – з 1 травня і з 1 вересня), а також у 2011 році (введено градацію рівнів тарифів для окремих груп споживачів залежно від обсягів споживання).

Ще одну постанову прийняли в лютому 2015 року. Згідно з цією постановою, заплановано поетапне підвищення цін на електроенергію для населення протягом двох років: останній раз їхній рівень підвищили в березні 2017 року. З переходом до ринкової моделі в оптовому сегменті ринку електроенергії минулого року збереження цін на такому самому рівні забезпечено за рахунок зобов'язань, покладених на дві державні генерації – "Енергоатом" і "Укргідроенерго". Їх зобов'язали передавати 80% (спочатку 85%) і 35% відповідно від обсягу виробленої електроенергії держпідприємству "Гарантований покупець" (ГАРПОК) для забезпечення населення електроенергією за ціною, яку не змінювали з 2017 року (в рамках механізму PSO).

Як неодноразово повідомляв "112.ua", у силу різних причин виникла боргова криза, що спровокувала низку кризових явищ. У складному становищі опинився "Енергоатом", який заявив про дефіцит коштів на виплату зарплат, купівлю палива для атомних блоків. Заборгованість стала причиною відставання від затверджених термінів реалізації основних будівельних робіт держоператора АЕС. Для виплат заробітної плати "Енергоатом " був змушений залучити банківські кредити. Він також попросив ДФС про розстрочення у виплаті податкових зобов'язань, оскільки не має коштів погасити їх, повідомив член комітету ПЕК Верховної Ради, нардеп Сергій Нагорняк. Загальний обсяг заборгованості ГАРПОК перед "Енергоатом" станом на 1 липня становив 7,43 млрд грн. Борг ГАРПОКу перед "зеленою генерацією" станом на початок серпня сягнув майже 20 млрд грн, що супроводжувалося і зростанням боргу оператора магістральних електромереж "Укренерго", який компенсує дефіцит коштів ГАРПОКу (на виконання спеціальних зобов'язань PSO) з тарифу на передачу. "Укренерго" має сплатити ГАРПОКу орієнтовно 17 млрд грн.

Новини за темою

Для врегулювання цієї ситуації уряд затвердив комплекс заходів. Зокрема, були зменшені "зелені" тарифи. Ще однією віхою мав стати перехід на модель фінансового PSO, яка передбачає, що генерації, на які покладено зобов'язання PSO, - "Енергоатом" та "Укргідроенерго" – продаватимуть електроенергію на ринку, компенсуючи постачальникам універсальних послуг (ПУУ) різницю фіксованої ціни постачання населенню з ринковою ціною грошовими коштами, а не товарною електроенергією, як це робиться зараз (за участю ГАРПОК).

На початку липня голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), Валерій Тарасюк повідомив, що повноцінне фінансове PSO можуть запровадити з 1 січня 2021 року, а вже з 1 серпня поточного року діятиме перехідна модель фінансового PSO.

В. о. голови правління "Укренерго" Володимир Кудрицький тоді ж уточнив, що імплементація перехідної моделі фінансового PSO дасть змогу не підвищувати значно розмір нового тарифу на передачу, що мінімізує наслідки для промислових споживачів. Ефект від змін оцінювали на рівні 4 млрд грн на рік - на цю суму вдалося б зменшити заборгованість, яка з місяця в місяць продовжує накопичуватися. Разом із передбаченим законодавством зниженням "зелених" тарифів це б дало сумарний ефект близько 11 млрд грн на рік.

Як змінили механізм PSO

5 серпня уряд повідомив про схвалення постанови "Про внесення змін до Положення про покладання спеціальних зобов'язань на учасників ринку електроенергії для забезпечення суспільних інтересів у процесі функціонування ринку електроенергії", згідно з яким частка електроенергії, що відпускає "Енергоатом" на потреби PSO для населення, зменшується з 80 до 50-55% від прогнозного обсягу випуску, а "Укргідроенерго" - з 35 до 30%. Решту електроенергії держкомпанії зможуть вільно продавати на оптовому ринку, що має значно поліпшити їх фінансове становище, йдеться в тексті повідомлення уряду.

"Прийняті зміни дозволять "Енергоатому" продавати близько 40% електроенергії в сегменті двосторонніх договорів. Реалізація норм документа дозволить зменшити профіцит електроенергії на ринку на "добу вперед", зменшити обсяги небалансів електроенергії (через що електроенергія "Енергоатому" досі продавалася з дисконтом 45%", - ред.) і поліпшить фінансове становище ГАРПОКу, наводилася в повідомленні Кабміну позиція в.о. міністра енергетики Ольги Буславець, озвучена на засіданні Кабміну, на якому схвалили документ.

На доопрацювання схваленої постанови було виділено три дні, але коли термін закінчився, документ зі стін Кабміну не вийшов. 10 серпня "Енергоатом" і "Укргідроенерго" скасували торги, які, як очікувалося, пройдуть вже за новими правилами. На них держокомпанії мали продати ГАРПОКу електроенергію в рамках PSO по 10 грн/МВт-год. Прес-служба "Енергоатому" уточнила, що оголосять новий аукціон після оприлюднення постанови.

Тільки 12 серпня текст постанови нарешті з'явився на сайті Кабміну. Головною несподіванкою для всіх став пункт, згідно з яким встановлено обмеження нижнього рівня ціни відпуску електроенергії у всіх ринкових сегментах, включаючи двосторонні договори для "Енергоатому" і "Укргідроенерго". Воно має бути на рівні не нижче покриття ціни собівартості, яка розраховується за формулою, наведеною у документі.

Кабмин

"Ця формула була внесена незаконно. Всі узгодження відбувалися без неї. На всіх обговореннях не узгоджували це питання (продажу не нижче собівартості), а через кілька днів вже публікується рішення вже з цією формулою", - заявив нардеп Сергій Нагорняк на вчорашньому галузевому заході Energy Talk Show Electricity Market 2020. Він зазначив, що "дивним чином рішення не публікувалося кілька днів": "Очевидно, надійшло техзавдання від всім відомої компанії – і внесли цю формулу". "Ми будемо з цим розбиратися і з тим, хто повинен нести відповідальність за ці незаконні дії", - запевнив присутніх Нагорняк.

Відповідаючи йому на цьому ж заході, радник т. в. о. міністра Ольги Буславець Олександр Трохимець пояснив, що логіка вимоги продавати електроенергію не нижче собівартості продиктована бажанням влади не допустити збитків держкомпаній: "Згадаймо компанію "Центренерго", яка за останній рік нагенерувала стільки збитків, що ніхто не може надати відповідь, чому так сталося", - каже Трохимець.

Що поганого у формулі?

Згідно з формулою, наведеною в постанові, ціна "Енергоатома", нижче якої продавати електроенергію він не може, становить 1,4 грн за КВт/год, пояснив "112.ua" аналітик ринку електроенергії компанії ExPro Дмитро Сидоров: "Таким чином, розрахункова "собівартість" як мінімум удвічі перевищує реальну, яка у "Енергоатома", наприклад, за підсумком 2019 року становила 47 коп. за КВт/год. Це обмежує держкомпанію у можливості маневрувати за ціною, особливо в умовах профіциту. Це не засіб ринку".

Відзначимо, що 1,4 грн – це навіть вище ціни середньозважених значень на ринку на "добу вперед" (РДВ). В результаті "Енергоатом" накопичуватиме профіцит електроенергії, через що буде вивалюватися з РДВ на "балансуючий ринок" (покарання за перевиробництво), де буде змушений відпускати електроенергію зі значним (до 45% дисконтом), попереджає Сидоров. На балансуючому ринку електроенергію за вигідними цінами підхоплюють "тепловики" (вугільна генерація), які можуть різко знизити вироблення електроенергії (розвантажитися). Потім вони дуже вигідно перепродували електроенергію, придбану на балансуючому ринку, в сегменті двосторонніх договорів. Як повідомляв "112.ua", навесні та на початку літа не менше половини обсягів електроенергії, які викуповували і продавали таким чином на балансуючому ринку, викуповувала "Центренерго", яка потім продавала їх компанії "Юнайтед ЕНЕРДЖІ" і феросплавним підприємствам Ігоря Коломойського. "Ситуація, що склалася, грає на руку тепловикам", - підтверджує Сидоров.

Новини за темою

Про те, що ситуація розвиватиметься у такому ключі, попередив і віце-президент "Енергоатому" Герман Галущенко: "Якщо маємо нижню межу цін, ми не можемо опускатися за ціною (нижче встановленої позначки), навіть якщо ціна на ринку нижче. Не можна в умовах ринку мати обмеження ціни - це не ринок. Ми будемо випадати на небаланси, а гроші отримувати через 2 місяці (після фактичного продажу електроенергії)".

"Формула, що з'явилася в остаточному варіанті, робить умови енергоринку ще більш несправедливими та дискримінаційними для "Енергоатому". Вона фактично адмініструвала ціноутворення держкомпаній на вільному ринку. Зробила їх не конкурентоспроможними і фактично усунула їх з вільного ринку. З високою часткою ймовірності можна сказати, що 40% електроенергії "Енергоатому" тепер потраплятимуть на балансуючий ринок, де їх купуватимуть за безцінь інші учасники, які потім їх продаватимуть на основних майданчиках за ринковими цінами", - написав у Facebook помічник президента "Енергоатому" Олег Слободян.

Україна могла б легко уникнути ситуації, за якої могли б виникати питання щодо продажу електроенергії держкомпаній нижче собівартості, у дуже простий спосіб: достатньо імплементувати Європейський регламент "Про моніторинг на енергетичних ринках" (REMIT regulation), який врегульовує питання застосування санкцій щодо маніпуляції з цінами і змови учасників ринку, зазначає Сидоров: "Оскільки мова йде про комерційну інформацію, право доступу до неї може бути надано тільки, наприклад, НКРЕКП і Антимонопольному комітету. Якщо вони бачать, що "Енергоатом" стабільно продає електроенергію якомусь суб'єкту за зниженою ціною, вони цілком можуть втрутитися".

Борги будуть накопичуватися - доведеться підвищувати ціни

Таким чином, при нинішньому варіанті "перехідного PSO" розраховувати на анонсований ефект зменшення фінансового тиску як мінімум на 4 млрд грн на рік не варто. "Очевидно, ефект буде меншим", - каже Дмитро Сидоров.

Це означає, що борги будуть накопичуватися – і владі не залишиться нічого іншого, крім здійснення непопулярних кроків. Не виключено, що найближчим часом вони ухвалять рішення про більш радикальне підвищення тарифу "Укренерго" (компенсує дефіцит коштів ГАРПОКу на виконання спеціальних зобов'язань з тарифу на передачу). У середині липня, перебуваючи під перехресним вогнем, який вели всі великі промислові виробники, що люто билися проти можливого підвищення цін, НКРЕКП змогла лише незначно підвищити тариф на передачу "Укренерго" - з 155 до 240 грн Мвт/год, тоді як розглядалося підвищення принаймні до 327,97 грн, що теж було недостатньо для покриття дефіциту коштів "Укренерго" для розрахунків з ГАРПОКом.

Підвищення тарифу "Укренерго" може бути менш радикальним, якщо владі вдасться домовитися про залучення банківських кредитів на покриття заборгованості, вважає Сидоров. Зокрема, нині з'явилася ідея залучити позикові кошти не тільки ЄБРР, ЄІБ і Світового банку, а й близько 10 млрд грн держбанків, ставки за кредитами яких є набагато вищими, ніж світових фінансових інституцій.

Як неодноразово повідомлялося, якщо вихід із ситуації, що склалася, взагалі не вдасться знайти, то вже восени влада постане перед необхідністю скасувати фіксовані ціни PSO і знизити ціни для населення до ринкового рівня. Також не виключено, що для початку вони підуть на напівзаходи, згідно з якими скасують пільги для категорії населення, яка споживає до 100 кВт/год і платить не 1,65 грн, а 0,8 грн. Такі пропозиції вже озвучувалися навесні. У цьому разі підвищення ціни на електроенергію майже удвічі зачепить не менш ніж 40% простих українців.

Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>