banner banner banner banner

"Україна – це ти!" та інший плагіат: Чому місцеві вибори такі нудні?

"Україна – це ти!" та інший плагіат: Чому місцеві вибори такі нудні?
З відкритих джерел

Наталія Лебідь

Журналіст

Попри те що виборча кампанія-2020 стартує 5 вересня, тобто за 50 днів до дати виборів, українські міста вже заполонила бордова реклама. Те, що правил у нас ніхто не дотримується, не дивно. Дивно, що флагманом порушень стала президентська політсила. Партія "Слуга народу" розпочала передвиборчу кампанію на місцевих виборах із гаслом "Україна – це ти!", яким, очевидно, дуже пишається.

На низькому старті

Борди "слуг народу" виконані у партійних зелено-жовтих кольорах. Слоган "Україна – це ти!" передбачає розшивку по регіонах, іншими словами, появу гасел "Тернопіль – це ти!", "Полтава – це ти!", "Харків – це ти!" тощо. У цьому контексті директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов зазначає:

"Вдалою є хіба що мінусова реклама, реклама-тролінг. Наприклад, "Село Бухаловка – це ти!" – це смішно. Це не брудно, але весело. Хоча така "промоція" може суттєво знизити рейтинг "слуг народу". А позитивна реклама у стилі "Україна – це ти!" чи "Україна – це я!" – вторинна. У цьому немає нічого яскравого", – переконаний експерт.

Вочевидь, у штабі "слуг народу" з Карасьовим категорично не погодились би. "Вперше за 29 років незалежності це не просто красиві слова. "Слуга народу" завершила процес децентралізації, і відтепер питання розвитку громад, міських чи сільських, вирішуватимуть не в Києві, а на місці. Тобто українці зможуть обрати на місцевих виборах реальну владу, яка матиме гроші та повноваження зробити життя в містах і селах кращим", – захоплено написала у Фейсбуці заступниця голови фракції "Слуги народу" Євгенія Кравчук. І додала: "Ну що, починаймо".

Почала кампанію (не чекаючи офіційного старту) і партія "Голос". Її лідерка Кіра Рудик в інтерв’ю "Українській правді" озвучила партійний слоган – "Твій голос здатен...". Далі пряма мова Рудик: "Твій голос здатен – на те чи те". Тобто меседж із підтвердженням – про попередні речі, які ми зробили, і з тим, що ми робитимемо надалі", – сказала вона.

Та якщо "Голос" ще проявляє яку-не-яку фантазію, то "Слуга народу" користується старими лекалами. У президентської політсили - подвійний плагіат. По-перше, "слуги" точнісінько повторили гасло президентської кампанії Юлії Тимошенко, з яким вона виходила ще у 2010 році: "Україна переможе! Україна – це ти!". А, по-друге, у Тіни Кароль є пісня саме з таким рефреном. Але співачка на політиків не ображається і навіть (за чутками) не виключає своєї участі в агітації. А от що думає з цього приводу Юлія Володимирівна – про це історія мовчить.

Скріншот

Юліна "парасолька"

До речі, про Тимошенко. В її команді, схоже, також недовго ламали голову над головним гаслом. Як розповіла в інтерв’ю виданню "Цензор" піарниця Юлії Тимошенко Катерина Лебедєва, "Батьківщина" вирішила робити "парасолькову" рекламу.

"З центру для всієї України буде єдиний слоган, під який місцеві кандидати підлаштовуватимуть свої фотозображення і місцеві слогани. Вже цього тижня з'являтимуться борди – і почнемо зі слогана "Єдина надійна команда "Батьківщини". Ми розписали певний розвиток цього слогану до кінця кампанії. Як завжди це плід колективної творчості; взагалі ми науково підходимо до розроблення слоганів. Провели велику серію фокус-груп у різних цільових аудиторіях: представників нашого ядра, потенційних прихильників і наших противників. Для себе ми визначили, що у строкатій політичній картині, яка зараз складається переважно з команд-одноденок, мусимо наголосити, що "Батьківщина" – справді надійна команда. Тому що існуємо досить давно і не вирізнялися якимось кардинальним перевзуванням у повітрі", – говорить Лебедєва. 

А от багаторічний соратник Юлії Тимошенко Олександр Турчинов очолив виборчий штаб "фірми-конкурента" – "Європейської солідарності" Петра Порошенка. "ЄС" ще не виступила з візуалізацією своєї кампанії. В партії обіцяють, що зроблять це пізніше і приурочать рекламу до Дня Незалежності.

Новини за темою

Не включилася у кампанію поки що і "Опозиційна платформа – За життя". Натомість пальму першості за кількістю бігбордів тримає створена нещодавно партія "За майбутнє". Політсилу, якій заледве виповнилося півтора місяця, очолив соратник олігарха Ігоря Коломойського Ігор Палиця. Саме тому опоненти висміюють рекламу партії, додаючи до її назви ще одне слово: "За майбутнє Коломойського".

З Коломойським чи без нього, але бордова реклама партії виглядає скромно і невибагливо: на тлі блакитного неба розміщено слоган "За майбутнє рідної землі". Єдина цікава деталь – галочка над буквою "йот", яка нагадує ту, яку ставлять у виборчих бюлетенях.

Ще один учасник битви бігбордів – кандидат в мери Києва Андрій Пальчевський. Його партії ("Перемога Пальчевського") заледве місяць, як і майже ровесниці "За майбутнє". Реклама Пальчевського скромна, з акцентом на персоні головного героя: велике фото, назва політичної сили і гасло, що не вирізняється оригінальністю, – "Об’єднуйтеся!".

Словом, поки що все доволі нудно і без вогника. "112.ua" вирішив поцікавитися у експертів, в чому причина такої млявості: чи то політики втомилися від безкінечних виборів, чи то самі не вірять у свою перемогу?  

Чим простіше, тим краще?

На це запитання заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Богдан Петренко відповів, що "центральні штаби орієнтовані на певну примітивізацію, на те, щоб візуальний ряд був гранично простим – два-три слова". І роблять так, мовляв, зумисно.

Втім, додає Петренко, є й спроби втулити у візуальну рекламу щось смішне або двозначне. Як приклад Петренко навів борд, який від імені "слуг народу" обіцяє "підбадьорити" мости, які, за висловом Віталія Кличка, "втомилися". Що означає оце "підбадьорити" – невідомо, але, на думку автора слогану, така обіцянка є кумедною.

"Є відголоски 2019 року, маю на увазі традиції "Кварталу 95" і намагання пожартувати у стилі "Верещук підбадьорить мости". Але, як на мене, це вже не грає. У кращому разі – грає тільки на електорат Зеленського. Але тих, кого почала дратувати клоунада останнього часу, така реклама тільки відштовхне. Бо для них це сигнал – до влади рвуться люди, які вже зараз керують країною. Тільки тепер вони опиняться на місцях", – каже Петренко.

І додає: "На "слуг народу" працюють, очевидно, не професійні політтехнологи, а ті, хто писав сценарії для "Кварталу 95", а для таких сценаристів повторюватися – це в порядку речей. Якщо людям смішно, то чому б і не повторити старе?".

Дійсно, на сцені можна дублювати одні й ті самі скетчі, але також до пори – до часу, доки публіці не роздали гнилі яблука – для виставлення власної оцінки заяложеним жартам. До того ж життя – це не сцена.

"Слугам народу" бракує грамотного управління кампанією і концептуального бачення, – коментує директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник. – Проти них грає і намагання виїхати на старому бренді партії, яка поступово втрачає підтримку, і дуже слабка спроба його актуалізувати. Враження таке, що всі вони залишилися у 2019 році, а за цей рік багато що змінилося і у громадській свідомості, і у політичній моді. Деякі елементи їхньої реклами виглядають так, ніби їх замовили опоненти – для знищення рейтингів "Слуги народу", а не навпаки".

Втім, зауважує Бортник, наразі ще рано судити про ступінь креативу учасників виборів – їх час не настав. Поки що триває розкачка, а покажуть вони себе в усій красі пізніше. "Реклама здебільшого перемістилася в інтернет, і там є певні цікавинки. А бордова реклама досить таки стандартна, місцями навіть архаїчна. Але вона тільки-но розпочалася і навіть не сягнула свого піку. Основний пласт її припаде на кінець вересня – початок жовтня", – прогнозує політолог.

Забагато очікувань

"Враження таке, що люди займаються марнотратством, – говорить з приводу нинішньої політичної реклами керівник центру "Третій сектор" Андрій Золотарьов. – На минулорічному фестивалі політичної реклами ми бачили просто суперову рекламу від "слуг", яка дійсно працювала і "брала" виборця і кількістю, і якістю. А зараз – вторинність, банальність і невідповідність суспільним запитам. Люди, дивлячись на бордову рекламу, не отримують відповіді на питання, які найбільше їх хвилюють: що буде з тарифами, з комуналкою тощо. Маємо рекламу з серії "за все добре і проти всього поганого".

"Слуга народу" повісила свою рекламу з пропущеною комою фото из соцсетей

Чому так відбувається, Золотарьов пояснює просто: є речі, які неможливо (або принаймні дуже складно) повторити чи перевершити. "Під час минулорічних виборів планку політичної реклами підняли дуже високо – природно, що й зараз усі очікували такого рівня. Але реклама партій – це ще більш-менш, значно гіршими є справи на місцях, де просто не розуміють, як іноді "бігморда" працює проти її власника і робить йому антирекламу", – зауважує Золотарьов.

Вихід для партій, зокрема, і для президентської політсили, на його думку, полягає в тому, аби у кампанію впрягалися безпосередньо лідери. "Слуги народу" ще зможуть витягнути рекламу, якщо Володимир Олександрович, як локомотив, особисто очолить і витягне кампанію. І якщо будуть домовленості з регіональними елітами", – переконаний експерт.

Водночас він не радить зловживати візуальною рекламою – хоч із Зеленським, хоч без нього. Партія влади може легко піти "у мінус", якщо переборщить із нав’язливістю, вважає Золотарьов. З іншого боку, "коли забагато бігбордів – це погано, але повна їх відсутність може зробити людину непомітною. Борди – це більше для людей старшого покоління, але на місцевому рівні голосуватимуть передусім за людину, яку добре знають. Тобто тут виборча кампанія як така ролі не відіграє", – додає до сказаного Богдан Петренко.

Петренку подобається, коли політики "креативлять" і намагаються переграти суперника. Бігборди "Європейської солідарності" з тролінгом "слуг народу" – "Зелень опадає восени" – непоганий "стьоб" і переспів гасел команди Зеленського, каже експерт. Але його автори дещо прорахувались, не взявши до уваги, що осінь у нашого народу асоціюється здебільшого з депресією, тому дуже вдалим такий хід назвати не можна.

"Креативу мало, бо вибори стали рутиною, яка повторюється надто часто. Що тут можна придумати? Кухня є кухня, і меню є меню. Можна додавати якісь інгредієнти, але борщ залишиться борщем", – зазначає Вадим Карасьов.

Натомість Андрій Золотарьов вбачає причину дефіциту свіжих ідей у банальному – у відсутності достатньої кількості коштів. "Основні витрати на рекламу ще попереду, але якщо економіка у нас – кульгава качка, то і на політику грошей буде набагато менше".

Нарешті, є ще одне пояснення такої невиразної кампанії, яку ми зараз спостерігаємо. І причина ця – зневіра учасників процесу у його результативності. "Бордова кампанія і кадровий підбір для керування такою кампанією свідчить про те, що на багато "слуги народу" не розраховують. Занадто вже все це віддає банальщиною", – каже Карасьов.

Але якщо "слуги народу" не розраховують на значний успіх, значить, їхні голоси на місцевих виборах перейдуть іншим політичним силам. А ті, своєю чергою, мали б проявити більше ентузіазму. Втім, можливо, ентузіазм – ще попереду.

Наталія Лебідь

 
Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>