Uber загруз у скандалах, пасажири скаржаться на сервіс. Що відбувається в компанії

Вранці 20 березня стало відомо, що президент компанії Uber Джефф Джонс покидає свій пост після шести місяців роботи. Джонс, який фактично був другою людиною в компанії, не впорався з напливом критики на адресу Uber. Його первісною метою була як раз побудова відкритої до суспільства компанії, але низка скандалів не припиняла слідувати за сервісом. І так, якщо з залученням грошей у Uber проблем немає, то справитися з постійним негативним галасом у пресі у компанії не виходить. Редакція AIN.UA підготувала адаптований переклад статті на The Verge, яка розповідає, чи вдасться Uber впоратися з низкою скандалів. А 112.ua показує, що і в Україні у Uber не все гладко. У соцмережах пасажири регулярно публікують критичні замітки про роботу сервісу

Uber загруз у скандалах, пасажири скаржаться на сервіс. Що відбувається в компанії
Фото з відкритих джерел

Вранці 20 березня стало відомо, що президент компанії Uber Джефф Джонс покидає свій пост після шести місяців роботи. Джонс, який фактично був другою людиною в компанії, не впорався з напливом критики на адресу Uber. Його первісною метою була як раз побудова відкритої до суспільства компанії, але низка скандалів не припиняла слідувати за сервісом. І так, якщо з залученням грошей у Uber проблем немає, то справитися з постійним негативним галасом у пресі у компанії не виходить. Редакція AIN.UA підготувала адаптований переклад статті на The Verge, яка розповідає, чи вдасться Uber впоратися з низкою скандалів. А 112.ua показує, що і в Україні у Uber не все гладко. У соцмережах пасажири регулярно публікують критичні замітки про роботу сервісу

Оригінал на сайті The Verge

Початок тижня ознаменувався до неможливості ганебним відеороликом в головній ролі з Тревісом Каланіком, генеральним директором компанії Uber, який веде себе як останній кретин з одним із своїх водіїв. Закінчився тиждень вибуховою новиною про секретну та юридично сумнівну програму під назвою Greyball. Для будь-якої іншої компанії це зосередження поганих новин стало б катастрофою. Для Uber це був лише черговий лютневий тиждень.

Протягом минулого місяця сервіс без зупинки втягувався у все нові і нові скандали майже щотижня і продовжує грузнути в них кожен день протягом останніх двох тижнів. Компанію звинувачують багато у чому: починаючи з гострого жінконенависництва і закінчуючи викриттям їх несправних безпілотних автомобілів, технологія управління якими, до того ж, могла бути вкрадена.

Варто розставити всі крапки над "i": проблеми Uber не гримнули як грім серед ясного неба в січні або лютому цього року. Ще з моменту свого заснування, шість років тому, компанія почала займатися розбазарюванням капіталу, роздратуванням водіїв, відштовхуванням клієнтів і просто несенням хаосу.

Войовничий напір потрібен був Uber в самому початку, коли компанія ставила своєю метою перекроїти індустрію перевезень у таксі і прокласти свій шлях через всю земну кулю, намагаючись при цьому стати єдиним і незамінним способом пересування буквально для кожного. Але прийшов час пожинати плоди, і, по всій видимості, Uber не має ні найменшого уявлення, як впоратися з такими плодами.

Новини за темою

"Вони викопали для себе дуже глибоку яму", — стверджує Фреада Клейн Кейпор, партнер венчурного фонду Kapor Capital. Вона і її чоловік, підприємець Мітч Кейпор, є інвесторами Uber. "Зараз компанії доводиться визнати, що вони в ямі, хоча відчайдушно намагаються вилізти з неї. Не важливо, як багато це може зайняти часу і як це може бути складно. У будь-якому випадку, це можливо".

Сьогодні Uber веде битви відразу на декількох фронтах, що значно ускладнює розробку єдиної адекватної стратегії. При цьому, кожен новий день розкриває все більше і більше неналежних секретів, пов'язаних з веденням справ у Uber.

Як компанія може підвищити і без того критично низький рівень моральності серед співробітників, коли Сьюзан Фоулер, колишній інженер компанії, чий запис у блозі став підставою для розслідування про сексизм, скаржиться, що компанія найняла окрему юридичну фірму, щоб копати під неї? Керівництво Uber, в свою чергу, стверджує, що бере до уваги лише заяви Фоулер, а не її приватне життя. Тим не менш, такі події відповідають шаблону, за яким фірма наймає третіх юридичних осіб для ведення розслідувань проти своїх опонентів. Це надто сумнівні справи, навіть для бізнесу з сумнівною репутацією.

  • 28 січня: компанія звинувачена (помилково, як з'ясувалося) у зриві страйку таксистів Нью-Йорка під час антиімміграційного протесту в Міжнародному аеропорту імені Джона Кеннеді.
  • 28-29 січня: рішення Тревіса Каланіка, генерального директора компанії Uber, про участь в економічному консультативному комітеті президента Дональда Трампа призводить до масового відтоку користувачів сервісу, що породило хештег #DeleteUber.
  • 30 січня: Lyft, головний конкурент Uber, вперше випереджає Uber в магазинах додатків для iOS і Android США: близько 200 000 нових завантажень. Компанія Lyft так само оголошує намір розширитися до 100 нових ринків у 2017 році.
  • 2 лютого: Каланік відмовляється від участі в комітеті Трампа і обіцяє 3 млн дол. на допомогу водіям, які застрягли за кордоном. Це відбувається тільки після того, як 200 000 користувачів видаляють свої акаунти в додатку Uber. Обіцянки Каланіка вже ніким не сприймаються серйозно.
  • 16 лютого: імовірно, Джеф Джонс, президент за розподілом поїздок в Uber, проводить Facebook-конференцію для розгляду скарг водіїв таксі. Конференція переривається після 30 хвилин і 12 запитань через надзвичайно загострену обстановку.
  • 20-21 лютого: екс-інженер компанії Uber Сьюзан Фоулер пише викриваючий пост в своєму блозі, детально розповідаючи про сексистське відношення і переслідування в головному офісі компанії в Сан-Франциско, а так само про провальну спробу відділу кадрів вирішити ці проблеми. Пост стає вірусним.
  • 20-21 лютого: Каланік обіцяє швидке розслідування із залученням колишнього генерального прокурора Еріка Холдера і члена правління Uber Аріанни Хаффінгтон. Він також проводить зустріч для всіх працівників компанії, приносячи сухі вибачення за токсичну атмосферу у фірмі.
  • 23 лютого: двоє з тих, хто раніше інвестували в Uber, Мітч і Фреда Капор, публікують есе, висловлюючи своє "глибоке розчарування" щодо рішення Каланіка доручити розслідування інсайдерам та прихильникам компанії.
  • 23 лютого: Waymo, виробник безпілотних автомобілів від Google, подає в суд на Uber, звинувачуючи віце-президента Ентоні Левандовскі в розкраданні величезної кількості документів під час роботи в Google інженером. Uber називає ці звинувачення "безпідставними".
  • 24 лютого-3 березня: ще кілька співробітниць Uber заявляють про сексизм і домагання (деякі відкрито, а деякі анонімно). Тим часом, The New York Times публікує матеріал про свавілля, що коїться в Uber, включаючи анекдоти, поширені серед менеджерів-чоловіків про співробітниць-жінок, відомості про вживання наркотиків, гомофобні образи і факти нападу з бейсбольною битою.
  • 25 лютого: з'ясовується, що одна з безпілотних машин Uber, спіймана на камеру в грудні 2016 року в Сан-Франциско при проїзді на червоне світло, велася в автономному, а не в ручному режимі, як заявляли у Uber раніше. Листування з Департаментом автотранспорту штату Каліфорнія свідчить, що Uber було заздалегідь відомо про такі порушення роботи машин.
  • 27 лютого: виконавчому директору Uber запропонували піти у відставку через неможливість зняти звинувачення в домаганні під час роботи в Google.
  • 28 лютого: Bloomberg публікує відеозапис Каланіка, який сперечається через ціни з одним із водіїв Uber. Каланік звинувачує водія замість того, щоб взяти на себе відповідальність за зниження тарифів сервісу. Після того, як відео заражає мережу, Каланік дає публічну обіцянку звернутися за допомогою щодо керівництва компанією.
  • 3 березня: The Times розкриває справжнє призначення програми Greyball.
  • 3 березня: звільнений віце-президент з продукції і зростання Ед Бейкер через чутки про сексуальну близькість з однією з колег, повідомляє Recode.
  • 20 березня: президент Uber Джефф Джонс залишає компанію.

Як Uber тільки може думати про повернення розчарованих водіїв, при цьому ведучи судовий розгляд з містом Сіетл для скасування закону, що дозволяє водіям об'єднуватися в профспілки? Зовсім недавно компанія назвала 2017 "роком водія" , але, як і раніше, утримує заробітну плату низькою і пручається спробам додати в додаток опцію "чайові". Згубність впливу Uber на американський ринок все ще оцінюється. Варто зауважити, що наявні дані досить суперечливі. З упевненістю можна говорити лише про одне: Uber не прагне до поліпшення умов, що пропонуються його співробітникам (більш того, компанія навіть не вважає їх своїми співробітниками). Федеральна торгова комісія США у 20 містах виявила, що компанія Uber брехала найманим водіям про доходи та обслуговування авто. Деяким водіям доводиться спати в своїх машинах, щоб, виснажуючись і безперервно змінюючи один одного, вижити.

Як Uber переконає інвесторів у тому, що він може стати прибутковою компанією знову, при цьому субсидуючи вартість проїзду? Останні звіти показують, що користувачі покривають лише 40% від кожної подорожі, в той час як компанія змушена покривати інше. "Це важливо враховувати, тому що мова йде вже про благодійну справу", — в минулому році написала Ізабелла Камінські в Financial Times. В даний час Uber оцінюється в 70 млрд дол. Тревіс Каланік чекає, поки ця сума досягне безпрецедентних 100 млрд дол. На думку венчурних капіталістів, боротьба за нарощування капіталу може відлякати талановитих людей, що в кінцевому рахунку лише нашкодить Uber.

Тревіс Каланік Фото з відкритих джерел

І як же Uber вдасться завоювати довіру клієнтів після стількох плям на репутації, за яку з самого початку велася така жорстока боротьба? Не має значення, скільки разів президент компанії принесе свої вибачення і пообіцяє змінити свою поведінку, все одно буде важко змусити людей забути про всі ті випадки, коли він вів себе як повний кретин. Каланік є обличчям своєї компанії, і хоча він не єдиний у Кремнієвій долині, хто побудував свою багатомільярдну імперію на ідеях Айн Ренд (заздрість, егоїзм, перемога будь-якою ціною — і все в ім'я зміни суспільства), він залишається найбільш публічною особою в цій самій Долині.

Новини за темою

Ходять чутки, що Райан Грейвс, перший співробітник Uber і нинішній директор з глобальних операцій, буде змушений відмовитися від своїх повноважень на користь тих, хто вимагають розправи за звинувачення Фоулер. Репортер Джоана Бьюйана з Recode також зауважує, що глава відділу кадрів Рене Етвуд перебувала в безпосередньому підпорядкуванні Грейвса і, відповідно, звітувала саме йому.

Етвуд і деякі інші менеджери відчували, що "Грейвс не був досить досвідчений в питаннях, що стосуються роботи з співробітниками", — пише Бьюйан. Грейвс також був залучений до використання Greyball, незаконної програми для приховування автомобілів від правоохоронних органів.

Деякі нинішні і колишні співробітники впевнені, що звільнення Грейвса не вирішить проблеми. Вони розповідають, що він зовсім не був залучений в буденне життя компанії протягом останніх 6 місяців. Більш того, його звільнення навряд чи зможе виправити цю отруйну атмосферу. З іншого боку, відставка Каланіка могла б привести до реальних змін. "Стів Джобс покинув Apple, а Apple продовжує існувати", — каже один із екс-співробітників компанії.

Зрозуміло, вихід Uber на світовий ринок є заслугою Каланіка. Він тяжко боровся за те, щоб Uber опинився там, де він є зараз. Бойовий характер співслужив йому гарну службу в битвах з індустрією таксі та державними службами. Але саме через таку войовничість більш помітна останнім часом м'яка сторона Каланіка з її вибаченнями і обіцянками прийняти допомогу і стати кращим керівником здається важко прийнятною.

"Спробуйте проводити весь свій час у боротьбі. Напевно ваш характер стане жорстким і загартованим", — говорить Джейсон Калаканіс, засновник Inside.com і інвестор Uber, для CNBC.

Як пише The Information, Каланік шукає другого виконавчого директора, щоб розділити з ним свої повноваження. Але те, наскільки потужним стане цей партнер, буде ретельно продумано та вирішено інвесторами, які щиро сподіваються на зміни.

Бредлі Таск, консультант, прозваний "політичним генієм Uber", бачить помилку в гіпотетичності назви цієї статті ("Чи зможе Uber врятуватися..?"). "Така назва є нічим іншим, як сексуальним, "кликабельним" заголовком", — заявляє Таск у своєму інтерв'ю. "Нашій компанії є над чим працювати, є над чим працювати і багатьом іншим технологічним фірмам. Інновації — це те, що найбільше турбує інвесторів, тому, дивлячись на таксі, що розвалюються, вантажівки, орендовані власні машини, наш стартап однозначно випереджає всіх їх по своїй інноваційності".

На питання про те, що ж насправді хвилює клієнтів, невже їм не стає все важче і важче довіритися Uber, Таск моментально знаходить відповідь: "Uber є над чим працювати, безперечно. Але коли мова йде про переміщення з пункту А в пункт В, клієнти вибирають швидкість, а не політику". Іншими словами, Uber буде лідирувати до тих пір, поки буде залишатися швидшим за своїх конкурентів.

Якщо ніщо більше не похитне компанію, виставивши її в поганому світлі, то Uber вдасться пережити цю чорну смугу і втриматися на плаву. Втім, існує теорія, що всі біди компанії полягають у невмінні знаходити і підтримувати таланти, а також рости і розвиватися як фірма.

"Якщо вони не зможуть організувати процес роботи, порівнянний з Facebook або Google, то годі й думати про виконання обіцянок, даних інвесторам", — ділиться своїми міркуваннями один з колишніх інженерів Uber. "Клієнти дуже перебірливі і непостійні. Відомо безліч прикладів фірм, які допускали в минулому дурні помилки, здавалося б, гідні осуду. Але люди усвідомлюють, що погані вчинки закінчуються, і, напевно, вони не єдине, чим можна охарактеризувати компанію".

Незважаючи на зростання доходів, Uber продовжує втрачати гроші. За даними Bloomberg, в 2016 році компанія втратила 3 мільярди доларів. На папері Uber коштує дорожче, ніж General Motors і Twitter разом узяті, але якщо справи підуть так і далі, інвестори припускають, що Uber доведеться брати більший відсоток від тарифу за кожну поїздку і зменшувати бонуси водіям. Обидві ці заходи ведуть до скорочення плати за роботу водіїв. Як зазначає водій-блогер Гаррі Кемпбелл, це вже починає відбуватися. "Надто суперечливо для 2017 року, "року водія", - упевнений він.

Згідно з оприлюдненими фінансовими документами, можливий перехід на автомобілі без водія не поліпшить ситуації. Бухгалтери Uber підрахували, що повне усунення водіїв збільшить чистий прибуток лише на 5%. Передбачається, що міська влада спробує встановити фіксовану вартість автономних поїздок. Uber також повинен буде змінити свій профіль з технологічної компанії на компанію з управління автопарком, з усіма додатковими витратами на обслуговування і страховку, які йдуть разом з ним. Це буде недешево.

Звичайно, все перераховане вище свідчить, що Uber має майбутнє. В даний час компанія має в своєму розпорядженні автономні транспортні засоби, які підбирають пасажирів в Піттсбурзі і Феніксі (і, можливо, незабаром і в Сан-Франциско). Звинувачення, висунуті в суді Waymo, Googlе-виробником безпілотних авто, можливо, представлять собою найбільшу загрозу для довгострокового існування Uber. У Waymo стверджують, що віце-президент з машинобудування Ентоні Левандовскі замишляв вкрасти і репродукувати технологію Google для безпілотного управління автомобілем. Uber називає ці звинувачення "безпідставними".

"Uber терпить збитки, відчуває нестачу в фандрайзингу і бореться з серйозними звинуваченнями в тому, що внутрішня культура збилася з шляху", — каже Радж Раджкумар, професор інженерних наук Університету Карнегі-Меллона, який співпрацює з General Motors. "А тепер ще й зіткнеться з позовом від компанії з великим кредитом довіри і набагато більшими кишенями".

Раджкумар додає: "Великі проблеми, пов'язані з поточною бізнес-моделлю субсидування водіїв і клієнтів, незабаром наздоженуть компанію. Дискусія про агресивну культуру — де, мабуть, робиться акцент на продуктивності і дедлайні, і недостатньо на взаємній повазі, цілісності і різноманітності — буде все більше посилюватися. Зрештою, головне питання полягатиме в тому, чи зроблять правління та інвестори які-небудь дії".

Джефф Джонс Фото з відкритих джерел

Новини за темою

Waymo подає в суд, посилаючись на Закон про захист комерційної таємниці, який дає позивачам право вимагати негайного видання тимчасового заборонного наказу щодо експериментів з машинами-роботами і вантажівками Uber, а також вилучити продукти крадіжки комерційної таємниці. Інакше кажучи, Google може стати власником парку безпілотних автомобілів Uber.

Обом компаніям однаково невигідні довгі розслідування та позови, що дають право владі проводити нескінченні дослідно-конструкторські експерименти. Тим не менш, колишні прокурори та експерти щодо комерційної таємниці розповідають Wired, що Waymo може передати справу в ФБР, що призведе до величезних штрафів і можливого тюремного ув'язнення Ентоні Левандовскі. Фото одного з директорів компанії Uber в наручниках може пустити всю фірму по світу.

Як же все докотилося до такого стану? У багатьох сенсах, Uber є своїм найлютішим ворогом, заявляє Бришен Роджерс, професор права в Університеті Темпл, який пише про витрати на поїздки. "Ми спостерігаємо ще один приклад компанії, яка ігнорує базові правила, що стосуються найму працівників та чесної конкуренції на ринку. Боляче бачити, як компанія продовжує чинити по-своєму. А адже послуги Uber є воістину інноваційними", — зауважує професор.

Складно припустити, чим обернуться для Uber всі ці звинувачення в довгостроковій перспективі, особливо враховуючи те, що компанія вийшла на світовий ринок, а норми, що визначають сексуальні переслідування, відрізняються в багатьох країнах. Однак громадськість схильна розглядати заяви про сексуальні домагання і дискримінації більш негативно, ніж звинувачення у невиплаті зарплати або крадіжці комерційних секретів, що пояснює досить швидку реакцію Uber на сформовану ситуацію.

"Тут і так достатньо тямущих людей, — каже колишній інженер компанії. — Невже це саме те, чим ми повинні займатися? Нам, здається, і так вистачає проблем. Так чому ж ми продовжуємо боротися з самими собою, стаючи причиною всіх своїх проблем?"

Ендрю Хокінс

Переклад AIN.UA

Від редакції 112.ua. Про те, чому Uber досі не витіснив конкурентів в Україні.

Зазначимо, в Україні з Uber теж не все гладко. Багато користувачів критикують сервіс: за ціни, за відмову таксистів везти пасажирів за місто, за махінації з вибором маршруту і багато іншого. Звичайно, поки що українці не скаржилися на дерев'яні стільці в салоні таксі, як це було в Казахстані, але все ж нарікання є і чимало. Ось кілька прикладів.

Новини за темою

Одна з найбільш поширених проблем – виїзд таксі Uber за межі міста. Самі водії таксі часто по приїзду кажуть, мовляв, викликайте іншу машину, я за місто не поїду. Або при виїзді з Києва закривають замовлення і вже диктують свої тарифи.

соцсети

Незважаючи на заявлену відповідальність – таксі Uber теж не завжди приїздять. З різних причин – від "глюка" в додатку до дій самого водія, який передумав їхати. До речі, про програму Uber. Тут думки розділилися, одним вона здається дуже зручною, інші принципово не користуються службою через неї.

соцсети

Написано вже багато історій про подвійне списання коштів після поїздки. Іноді компанія швидко повертає гроші, а іноді треба з ними "повоювати".

соцсети

З вибором маршруту також окрема історія. Якщо для звичайної київської служби ще б пробачили, що водій не знає дороги, то для Uber поблажок немає. У мережі часто пишуть, як розповідали водіям з навігаторами дорогу до пункту призначення.

соцсети

Але іноді і сам водій вибирає неоптимальний маршрут, і поїздка обходиться дорожче. Uber в таких випадках обіцяє перевірити поїздку, але на практиці це буде складно довести.

соцсети

Також нерідко можна зустріти водіїв з непристебнутим ременем безпеки. А іноді історії доходять до ДТП.

соцсети

У мережі навіть розповідають, як деякі водії просять за поїздку поставити їм 5 зірочок, а вони у відповідь поставлять хороший рейтинг пасажиру.

соцсети

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів