З відкритих джерел

Як економити на квитках і житлі

У питаннях пошуку квитків ті, хто подорожують самостійно, звикли покладатися на сайти-агрегатори, які вміють знаходити найдешевші варіанти, формувати складні маршрути, рекомендувати стикування для лоукостерів (наприклад, momondo, Skyscanner, Aviasales, Google Авіаквитки, OneTwoTrip). Загалом робити все те, що вручну, – довго, незручно й складно. Ті, хто подорожують рідко і не впевнені у своїх силах в питаннях бронювання квитків, часто звертаються до агентств. У цьому є своя правда. По-перше, агентства, які продають багато квитків, можуть розраховувати на спеціальну ціну від перевізника (з готелями – та сама історія). По-друге, якщо маршрут поїздки складний, більш глибокі знання специфіки авіасполучення спрощують завдання пошуку.

Але в нас є погана новина для всіх: великі авіакомпанії, переважно класичні перевізники, оголосили війну агрегаторів і агентствам і виставляють для них більш високу вартість, ніж є в них на сайті. Це правило спрацьовує не в 100% випадків, але загалом, щоб переконатися, що ви купили квиток за найвигіднішим тарифом, ми рекомендуємо завжди перевіряти ціну на сайті перевізника на вибрані дати. Не виключено, що там буде дешевше. З готелями зазвичай таких проблем немає. А ось за хостелами мала місце подібна практика. Зокрема, на особистому досвіді й на досвіді інших мандрівників. Тож, якщо ви їдете до якогось міста надовго і плануєте зупинитися в хостелі, можна забронювати тільки одну ніч через Booking, а далі уточнити на місці, чи є знижки.

Новини за темою: Рада зробила 25 грудня вихідним днем

Така політика авіакомпаній і готелів пояснюється двома простими речами. По-перше, сервіси-агрегатори, як і агентства, для них – посередники. Їм треба платити свою комісію. Природно, в гонці за супернизькою ціною (а наразі у сфері авіації спостерігається величезний тиск з боку лоукостерів на традиційні авіакомпанії) нікому нецікаво платити посередникам і втрачати через це клієнтів або маржу. Докладніше про цю ситуацію можна почитати, наприклад, тут.

Про те, що подібну практику впроваджують перевізники, які літають до України, редакції розповіла менеджер з продажу квитків у турагенції "Поїхали з нами" Заріна Побережна. По-друге, і це вже, скоріше, до авіакомпаній, ніж до готелів: перевізники на своєму сайті продають величезну кількість додаткових послуг і заробляють на комісії. Це і бронь готелів, і прокат автомобілів, і продаж страховок. Чим більше людей зайдуть до них на сайт напряму, тим більше ймовірності для них заробити додаткові гроші. Тому вони правдами і неправдами заманюють туристів до себе на сайт. Так, МАУ відкрито говорить, що квитки за лоукост-тарифом (які потрібно купувати за півроку - рік) продаються тільки на сайті.

Перевізники, чий бренд встиг стати синонімом дешевих авіаперельотів, зазвичай, виходять із ситуації інакше. Наприклад, Ryanair, ірландський ультралоукостер, який так і не вийшов в Україну, є спеціальний розділ для пошуку рейсів за найнижчою ціною. Для компанії та її сайту - це чудова реклама. Крім того, Ryanair мало не постійно влаштовує якийсь розпродаж. У підсумку квитки продаються за копійки, але попутно пасажир може заплатити набагато більше за інші послуги компанії – "заморожування" ціни, вибір місця, багаж, право пріоритетної посадки (яке гарантує провезення ручної поклажі в салоні) тощо.

У Wizzair знайшли інше рішення. Компанія реалізувала "розумний" планувальник маршрутів, який сам підбирає напрямки залежно від побажань користувача. Крім того, там є в доступі календар цін на певний напрямок, за допомогою якого трохи легше шукати бюджетні квитки.

Новини за темою: Чому Рада зробила католицьке Різдво вихідним днем

Український сервіс TripMyDream, який також, по суті, є агрегатором квитків та житла, завів окрему сторінку на сайті з нібито "знижками". По суті, тут зібрано інформацію про мінімальні тарифи авіакомпаній на певні дати і напрямки. До них вказано знижку від формального тарифу. За фактом це чисто маркетингова хитрість, але це не скасовує того, що шукати квитки в окремому розділі зручніше, ніж вручну перебирати варіанти.

Є ще один глобальний сервіс, на який можна заходити за натхненням і дешевими квитками, – WhichAirline. Сервіс вміє шукати найдешевші квитки з міста вильоту куди завгодно на будь-які дати. Наприклад, прямо зараз він показує, що з Києва до Польщі можна вирушити мінімум за 41 дол. туди і назад. Але він добре працює в тому випадку, якщо необхідні квитки на прямий рейс на лоукостер. А ось у випадку з традиційними авіакомпаніями, які не дають у системи бронювання свої мінімальні тарифи, він безсилий.

Бронюючи квиток на лоукостер, перевіряйте, скільки буде коштувати трансфер, і звертайте особливу увагу на час вильоту і прильоту – бюджетні авіакомпанії часто літають у далекі аеропорти, звідки довго і дорого добиратися. І дуже часто значно заощадити на дорозі до міста можна, купивши квиток на трансфер якомога раніше.

До речі, чартерних перевізників історія з більш дорогими квитками в посередників не стосується. Цю досить традиційну сферу технології поки що мало змінено. Система працює таким чином, що кожен окремий туроператор домовляється про вартість чартеру з перевізником, і про житло – з готелем. Тому вартість перельоту до певного місця в різних туроператорів може відрізнятися. До речі, якщо ви хочете вирушити в подорож до регіону, куди літають переважно чартери, але не хочете купувати готовий тур (а для таких напрямків він може бути дешевшим за самостійну подорож), то в такому випадку можна пошукати квитки зі знижкою на спеціальних сайтах, які розпродають порожні місця в салоні. Вони називаються чартерні біржі, і їх досить багато в інтернеті.

Супутні сервіси

Якщо з квитками і житлом все більш-менш зрозуміло (на них можна економити, використовуючи правильні сервіси), то про супутні речі багато недосвідчених мандрівників просто не знають або не замислюються.

MyDutyFree – сервіс замовлення в магазинах Duty Free. Працює в Борисполі, Жулянах, Одеському аеропорту і в деяких наземних пунктах перетину кордону. Партнериться з турагентствами, платіжною системою, готелями, тому ті, хто купують послуги партнерів, можуть отримати значну знижку при передзамовленні товарів з дьюті-фрі через сайт. Якщо ні, то знижка теж є, але трохи менше - 10%.

TaxFree4U – сервіс повернення ПДВ за покупки за кордоном. Повернути ПДВ з покупок можна в більшості країн Європи, в азіатських державах і скоро - навіть в РФ. Розмір суми, а також мінімальна вартість покупки, з якої повертають податок, відрізняється від країни до країни. Загалом це можна робити самостійно, якщо є час, бажання і досвід. Якщо ні, можна оформити заявку на сайті й отримати гроші на карту. Зрозуміло, за послугу доведеться заплатити комісію.

Новини за темою: Стало відомо, скільки вихідних матимуть українці на новорічні та різдвяні свята

Wirkaufendeinenflug – це сервіс, який замість пасажира домагається від авіакомпанії компенсації, якщо його рейс було скасовано, він сильно затримався або якщо пасажир на нього не потрапив через овербукінг. Зрозуміло, він це робить теж за свою комісію. Але, оскільки він спеціалізується конкретно на компенсаціях, шансів на успіх у нього більше, ніж у пересічного пасажира, якщо з якихось причин перевізник, котрий провинився, відмовився від справедливої компенсації. До речі, термін давності у Wirkaufendeinenflug – 3 роки, але географія поширюється на Євросоюз. Якщо у вашій практиці були невдалі перельоти, можете спробувати відновити справедливість.

Tripster, Weatlas, Tourister – сервіси для пошуку нестандартних екскурсій містом. Все-таки екскурсія – відмінний спосіб дізнатися місто, але більшість таких заходів у великих туристичних містах зроблено за шаблоном і без душі. Водночас у містах є місцеві мешканці, які з радістю проведуть тур "як для своїх" за невеликі гроші. Їхні послуги можна знайти на сайтах, перерахованих вище. Якщо ви подорожуєте не в самоті, а в компанії, такий тур, швидше за все, буде дешевшим, і є велика ймовірність, що ви знайдете людину, яка розмовляє вашою мовою. Такого гіда можна запитати про те, як проводять дозвілля місцеві, і дізнатися про інші корисні в поїздці речі.

Партнерські програми та кешбек

У цифрову еру компанії намагаються домогтися лояльності клієнтів за допомогою партнерських програм і кешбеків. Наприклад, досить агресивно просуває кешбеки Booking. Компанія влаштовує акції з повернення чи не половини коштів від бронювання на певну суму на рахунок клієнта, партнериться з авіаперевізниками, в результаті чого їхні пасажири можуть розраховувати на знижку при бронюванні житла. Бувають тимчасові акції, тому перед бронюванням варто знайти цю інформацію через пошуковик. Бувають постійні, як у Wizzair і Booking, щоправда, в такому разі бонусні кошти йдуть на рахунок пасажира лоукостера, а не повертаються йому на карту. Також сьогодні у Booking є партнерська програма з MasterCard: при оплаті карткою цієї платіжної системи частину коштів за бронювання згодом повертають.

Новини за темою: У Києві може з'явитися гірськолижний комплекс відпочинку "Пирогово"

Не варто думати, що глобальний сервіс бронювання – благодійна організація, яка роздає всім кошти. По-перше, для неї це безкоштовний спосіб просування, бо про такі акції охоче пишуть тревел-блоги. По-друге, ці гроші беруться з комісії самого сервісу.

Але Booking – це тільки один з прикладів. У платіжних систем є свої партнерські програми зі знижками та кешбеками в різних країнах. Якщо ви плануєте велику подорож, то можете дізнатися, які акції наразі діють у платіжної системи, зайшовши на сайт.

Якщо ви літаєте або плануєте це робити з певною авіакомпанією, можливо, вам варто придивитися до банківських карток, за оплату покупок якими нараховуються бонусні милі авіаперевізників. Щоправда в Україні на відміну від тих самих США ця практика є малопоширеною.

Месенджери для всього

Месенджер Telegram– окрема історія в контексті туристичних сервісів. На цій платформі успішно розвиваються канали і боти. Канали, наприклад, заводять блоги та медіа, які займаються добіркою дешевих квитків або розповідають про туристичны напрямки. З недорогими квитками важливо оперативність: публікації на сайтах швидко застарівають, оскільки за низькою ціною продається обмежена кількість місць. А якщо джерело має велику аудиторію, вона швидко розбирає все "найсмачніше".

У Facebook алгоритми визначають, що побачить користувач, тому немає гарантії, навіть якщо ви підпишетеся на подібний ресурс, що ви не пропустите цікавить напрямок. У Telegram простіше не пропустити початок хорошого розпродажу – месенджер надсилає сповіщення одразу після виходу публікації всім, хто підписаний на канал. А далі – хто перший встав, того і тапки.

Приклад Telegram-каналів, на які варто підписатися, якщо ви живете в Україні та ви цікавитеся бюджетними подорожами:

Tripmydream – канал однойменного сервісу з пошуку квитків. Тут зібрано, по суті, той самий контент, що й на сайті.

Вітер дме – канал, де публікують збірки недорогих квитків з різних джерел, з вильотом (або виїздом) з України. Є відчуття, що це найбільша база акцій на квитки.

Попутно корисний, щоб зрозуміти, куди поїхати. Тут з'являються лайфхаки, путівники, у тому числі по вкрай екзотичних напрямках (наприклад, багато Африки і високогірних сходжень), добірки цікавих подій, є багато локальних новин для мандрівників. Також є знижки.

Bushcraft Channel – не український канал, але дуже корисний для тих, хто воліє подорожувати з наметом. На каналі багато лайфхаків, найцінніших порад на тему того, як вижити в суворих умовах на природі (на жаль, давно не оновлювався).

34travel – білоруський канал однойменного сайту, який спеціалізується на докладних путівниках по містах світу з акцентуванням на ультрабюджетні подорожі.

Новини за темою: "Безсоромна мандрівка" і ще п'ять фільмів про те, як весело з'їздити у відпустку з родичами

Крім того, є величезна кількість каналів від експатів, які живуть за кордоном і публікують цікаве (або не дуже) про свою нову батьківщину. Але називати їх немає сенсу, якщо вас цікавить конкретний напрямок, варто пошукати збірки таких каналів в інтернеті.

Боти – ще одна сильна сторона Telegram. Ботів, у тому числі для мандрівників, дуже багато, але більшу частину завдань, які вони виконують, простіше робити на сайтах сервісів. Однак є кілька корисних винятків із цього правила.

Railwaybot (@railwaybot) шукає квитки на потяги УЗ. Це набагато зручніше, ніж заходити на сайт перевізника вручну, коли квитки в дефіциті.

Airtrack_bot (@airtrack_bot) – бот для пошуку авіаквитків. Відмінно працює з лоукостерами, швидкий і зручний, "розуміє" російську, українську і англійську, сповіщає про зміни ціни на вибраний напрямок. З недоліків – хіба що невміння пропонувати іншу дату, якщо є прямий маршрут або квитки істотно дорожчі. Але з цим і не всі агрегатори справляються.

БамперБот (@UA_BumperBot) допоможе у випадку аварії на автомобілі: розповість алгоритм дій, допоможе в оформленні протоколу, підкаже, що можна вимагати від страхової.

Igov_bot (@igov_bot) здає вільні місця в чергах на подавання документів на закордонний паспорт. Втім, місця зазвичай з'являються о 12-й ночі, і швидше заходити безпосередньо на сайт служби і реєструватися там – більше шансів, що місце в черзі не встигнуть забрати.

У сухому залишку

Інтернет значно змінив галузь подорожей – вони стали доступнішими і популярнішим. Індустрія туризму бурхливо росте і процвітає, і саме бюджетні авіакомпанії розвиваються на ринку швидше за все, оскільки, на перший погляд, їхні пропозиції завжди привабливіші. За фактом, так трапляється не завжди, і щоб подорож не підтвердила приказку "скупий платить двічі", навіть користуючись сервісами для економії, обов'язково перевіряйте всі деталі поїздки: вартість квитка в перевізника і що в подорож включено, у скільки обійдеться дорога з аеропорту до готелю та з готелю до того місця, де ви плануєте проводити більшу частину часу. Підпишіться на розсилання перевізників і сервіси, які підбирають дешеві варіанти житла та квитків, і не бійтеся планувати свої поїздки самостійно.

Глущенко Ніна