banner banner banner

Ціна на автогаз може різко зрости: "Приват" хоче, щоб українці заправлялися бензином

В Україні може істотно подорожчати автогаз. Народні депутати від "Слуги народу", яких на ринку пов'язують з групою "Приват" Ігоря Коломойського, пропонують змінити політику оподаткування акцизом бензину та автогазу. Якщо законодавчу ініціативу в її нинішньому вигляді буде схвалено, то автопаливо, яке традиційно вважають соціальним і доступним, може подорожчати на 3-4 грн/літр, при цьому бензин подешевшає на кілька гривень. Поправка Ольги Василевської-Смаглюк, якою затверджується ця законодавча норма, сьогодні у Верховній Раді набрала лише 145 голосів і була відхилена, але учасники ринку не виключають, що вона ще не раз може повернутися до порядку денного і в результаті буде прийнята. Наприклад, при другому читанні законопроекту, яке заплановане на вівторок.

Ціна на автогаз може різко зрости: "Приват" хоче, щоб українці заправлялися бензином
112.ua

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

В Україні може істотно подорожчати автогаз. Народні депутати від "Слуги народу", яких на ринку пов'язують з групою "Приват" Ігоря Коломойського, пропонують змінити політику оподаткування акцизом бензину та автогазу. Якщо законодавчу ініціативу в її нинішньому вигляді буде схвалено, то автопаливо, яке традиційно вважають соціальним і доступним, може подорожчати на 3-4 грн/літр, при цьому бензин подешевшає на кілька гривень. Поправка Ольги Василевської-Смаглюк, якою затверджується ця законодавча норма, сьогодні у Верховній Раді набрала лише 145 голосів і була відхилена, але учасники ринку не виключають, що вона ще не раз може повернутися до порядку денного і в результаті буде прийнята. Наприклад, при другому читанні законопроекту, яке заплановане на вівторок.

Сьогодні Верховна Рада розглядала проект закону про внесення змін до Податкового кодексу й деяких інших законодавчих актів (щодо адміністрування акцизного податку). Напередодні профільний комітет з питань фінансів, податків та митної політики розглядав правку до цього документа, яка передбачала зниження ставки акцизу на бензин з поточних 213,5 євро за 1000 л до 139,5 євро, а на скраплений газ — підвищення в 2,7 рази — з нинішніх 52 євро до 139,5 за 1000 л. Поправку подала депутат Ольга Василевська-Смаглюк ("Слуга народу"), яка до обрання до Ради працювала журналістом на телеканалі "1+1" Ігоря Коломойського. За останньою інформацією, комітет правку не підтримав.

"Поправку про коригування акцизу для бензину й автогазу комітет не підтримав, таблиці законопроекту до другого читання її немає. Особисто я проти норми, що призведе до підвищення ціни на паливо, яке традиційно вважають соціальним і доступним для небагатих людей. Ті, хто може собі дозволити їздити на Maybach і BMW, автогазом автівки не заправляють", - сказав 112.ua народний депутат фракції СН, співавтор законопроекту № 2317, член комітету фінансів, податків та митної політики Олексій Устенко.

Під час голосування у Верховній Раді за цю поправку проголосували лише 145 депутатів, з яких 115 - з фракції "Слуга народу". "В результаті закон був відправлений на повторне друге читання з голосуванням наступного вівторка. Це означає, що в найближчі дні будуть кинуті зусилля Коломойського по продавлюванню своїх поправок", - пише в своєму телеграм-каналі екс-нардеп Сергій Лещенко.

"Приват" хоче продавати більше бензину

Експерти й учасники ринку також серйозно стурбовані ситуацією, оскільки коригування, що передбачає зниження акцизу на бензин і підвищення на автогаз, три останніх роки лобіює підконтрольний "Привату" Ігоря Коломойського Кременчуцький НПЗ ("Укртатнафта"). І цього разу Коломойський так просто здаватися не буде.

Новини за темою

На конференції Petroleum Ukraine-2019 голова правління "Укртатнафти" Руслан Ляпка повідомив, що в перспективі корекція акцизів призведе до зростання споживання бензинів до 3 млн т (70% українського виробництва) і зниження споживання автогазу до 1 млн т. З урахуванням того, що понад 70% автогазу в Україну імпортують і переважно з Росії, це призведе до зниження залежності від російського імпорту цього продукту з 70 до 50%. Мабуть, це один з аргументів авторів ініціативи на користь її ухвалення. При цьому ніхто не говорить про вигоди, які отримає від цієї ініціативи "Приват".

"Учора комітет Верховної Ради відхилив поправку, але це не означає, що питання знято з порядку денного. Його можуть винести на інші засідання комітету, але до того ж будь-який депутат має можливість внести поправку з голосу в залі, і парламент за неї може запросто проголосувати", - каже аналітик А-95 Артем Куюн. З посиланням на Руслана Ляпку Enkorr писав, що подача поправки про перегляд ставок акцизного податку планується також при підготовці до другого читання законопроекту № 1210 про зміни до Податкового кодексу, який може бути розглянуто в останній пленарний тиждень 17-20 грудня.

Крім того, коригування ставок акцизу, схоже, підтримує і голова енергетичного комітету ВР Андрій Герус. У коментарях до посту директора А-95 Сергія Куюна у Facebook про те, що "Приват" відкрито лобіює корекцію ставок на моторні палива, прагнучи припинити зростання використання зрідженого газу, щоб продавати більше бензину", він порадив Куюну "хоча б іноді звертати увагу на маржу АЗС і не радіти, коли ціна на "Укрнафті" не на 2 грн дешевше, а тільки на 1 грн". "Не дуже вірю в таку турботу (про простих людей, - ред.)", - написав Герус у відповідь на аргументи Куюна про те, що пропоноване в нинішньому вигляді коригування акцизу призведе до дискримінації споживачів автогазу, які виклали 500-700 дол. за встановлення ГБО.

Отримати коментар у самого Геруса 112.ua поки не вдалося, хоча запитання йому було надіслано.

Крім іншого, за даними учасників ринку, нині ініціативу змінити ставки акцизного збору на бензин та автогаз підтримують великі роздрібні мережі, які раніше були проти. Великі роздрібні оператори абсолютно справедливо побоювалися монополізації ринку "Приватом" і Кременчуцьким НПЗ. Тепер же ініціатива збільшення цін на газ знайшла відгук у їхніх серцях, оскільки стрімке зростання цього сегмента застукало більшість зненацька без відповідної логістичної інфраструктури зі зберігання і доставки, сказав 112.ua CEO GT Group (компанія торгує автогазом) Владислав Колодяжний: "Необхідність додаткових інвестицій не викликає захоплення, особливо при порівнянні маржинальності двох продуктів на стелах (за даними учасників ринку, легальні мережі продають автогаз з гранично низькою маржею, компенсуючи його завдяки іншим продуктам паливного кошика, - ред.)". Плюс цією темою можна поспекулювати при розгляді інших "веселих ініціатив", типу обов'язкового додавання біоетанолу в бензини, яка вкотре сплила, додав Колодяжний.

При тому, що основним драйвером ринку є дизпаливо, обсяги споживання ЗВГ зросли протягом останнього року вдвічі, тоді як обсяги споживання бензину вдвічі впали. 

Бензин подешевшає, автогаз подорожчає

Якщо акцизи на бензин і автогаз буде скориговано в таких межах, як це пропонується правкою депутата Василевської-Смаглюк, ціна на автогаз на стелі зросте мінімум на 3-4 грн/літр, тоді як на бензин незначно знизиться - на 1-2 грн/літр, говорять опитані 112.ua експерти. "Безумовно, подорожчання автогазу на 3 грн неминуче позначиться на його ринкових позиціях, зокрема в частині приросту обсягів споживання. При цьому бензин у роздробі на 1 грн приблизно подешевшає", - вважає Артем Куюн. На думку Колодяжного, у перерахунку на ціни на стелі ціна автогазу зросте приблизно на 4 грн на одному літрі.

При цьому сама автор поправки в коментарях до посту Сергія Куюна вказала, що зниження цін на бензин може відбутися в межах до 4 грн/літр. Директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін, сумнівається, що коригування цін на газ і бензин може бути однаковим.

На думку експертів, реалізація ініціативи може призвести до низки негативних наслідків. "Незрозуміло, чому вкотре вирішили почати зі зростання цін на соціальні продукти і вбити чи не єдиний нафтопродуктовий ринок, що зростає, а не посилили тиск на нелегалів. Так мабуть простіше, оскільки всі потуги в цій галузі поки є марними", - каже Колодяжний. Як відомо, з 2005 року споживання скрапленого газу як моторного палива зросло в 3,4 рази. За словами голови GT Group, у разі реалізації пропозицій змінити акцизну політику в сегменті автопалива можна буде говорити про повну втрату ринку промислового споживання пропану та автономного газопостачання (споживання зерносушарками, теплицями, асфальтовими заводами), який тільки-но почав зароджуватися і становить приблизно 50 тис. т на рік. Також про розквіт контрабанди, контрафакту і тіньових схем, які починають зростати якраз при збільшенні податкового навантаження на продукт. Навіть на поточний момент тіньовий ринок становить близько 50%, зазначив Колодяжний.

Новини за темою

"Пропозиція "Укртатнафти" дуже суперечить світовій практиці: у жодній з країн акцизи на скраплений газ не становлять понад третину акцизів на бензин. Таким чином країни споживання автогазу, навпаки, стимулюють як більш екологічний і доступний населенню продукт", - зазначив Артем Куюн. За даними А-95, у середньому по ЄС акциз на газ становить 22%, а в Туреччині – 36% від ставки на бензин. В Україні за пропонованих змін це співвідношення становитиме 100%.

При цьому переламати тенденцію зниження обсягів споживання бензину, яка спостерігається не тільки в Україні, а й у країнах ЄС, а також наростити обсяги продажу "Укртатнафті" за допомогою коригування акцизів не вдасться, вважають експерти.

"Ініціатива скоригувати ставки автогазу і бензину є такою: давайте підвищимо ціну на газ для всіх, щоб хтось один міг продавати більше бензину оптом", - сказав Артем Куюн. Він підкреслив, що навіть якщо поправку буде схвалено, розраховувати на різке зростання споживання бензину не варто: "Як ми пам'ятаємо з досвіду 2017 року, автогаз зріс у ціні до 16 грн за літр, а бензин був по 24 грн за літр, і за газом, як і раніше, стояли черги на відміну від бензину. І також далеко не факт, що "Укртатнафта", яка штовхає цю ініціативу, зніме з неї ті вершки, на які розраховує. Білоруські та європейські постачальники вважають український ринок бензину преміальним за ціною, і вони будуть боротися за наш ринок дуже сильно".

"Проблемою реалізації бензинів вітчизняні виробники стурбовані давно. Їхня частка в загальному ринку — близько 40%. Решту 60% займають російські та білоруські виробники. Оскільки останні років п'ять загальний обсяг ринку неухильно знижується під тиском ринку автогазу, що зростає, і загальносвітових тенденцій, в абсолютних величинах частка українських виробників теж знижується, і проблема реалізації бензинів стає дедалі гострішою. Тож з ініціативами переломити цю тенденцію "Укртатнафта" виходить не вперше. І якщо раніше "захист вітчизняного виробника" цілком логічно передбачали у вигляді загороджувальних мит або квот на імпортний продукт, що привело б до збільшення частки ринку саме українського продукту, то нині передбачається збільшити ціну на соціальний газ і внаслідок цього зробити більш привабливим бензин", - зазначив Колодяжний.

Противники таких змін зазначають, що пропонований підхід не можна назвати справедливим. "Називати запропоновану модель зрівнянням ставок автогазу і бензину не можна в жодному разі. Продукти мають абсолютно різну щільність. У бензину за температури +15 щільність — 750 кг/м3, а в газу в середньому на рік — 550 кг\м3. Таким чином, за пропонованої ставки акцизу 139,5 євро (замість 52) з тонни автогазу акциз становитиме 254 євро за одну тонну, тоді як з тонни бензину — 186 євро. Разом із ПДВ податкова складова в собівартості соціального газу буде близько 55%, а в бензині залишиться на рівні близько 40%", - сказав 112.ua Владислав Колодяжний.

До того ж нафтопродукти мають різну енергетичну цінність. На літрі газу автівка проїде на 15-20% менше, ніж на бензині або дизелі, пише Сергій Куюн.

Плюс, якщо правку таки проголосують у Раді, для багатьох автомобілістів, які були змушені перейти на автогаз, це стане вельми неприємним сюрпризом. І хоча автогаз досі є більш дешевим, ніж бензин, економічна вигода встановлення ГБО буде вже значно меншою.

"Розвиток автопарку, що використовує скраплений газ, зупиниться. Більш того, частина автопарку зупиниться через економічну неможливість споживача платити більшу ціну. Споживання газу на першому етапі теж зупиниться на поточних обсягах, з перспективою зниження. Адже продавці скрапленого газу не можуть знижувати ціну за рахунок своєї маржі, оскільки вона мінімальна і по суті покриває накладні витрати", - прогнозує директор НТЦ" Психея "Сергій Сапегін.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>