Тютюнова змова: Мінфін готує новий удар по гаманцях українців

Тютюнова змова: Мінфін готує новий удар по гаманцях українців
Фото з відкритих джерел

Ігор Смолов

журналіст, економіст

Через тотальну корупцію в Україні багато років процвітає тіньова економіка. За оцінками МВФ, в "тіні" зараз майже половина всієї економіки країни - 44,8%.

Не дивно, що в уряду виникають постійні проблеми з наповненням бюджету – з тіньових доходів податки не сплачуються. Виходів з такої ситуації два: або створити такі умови, за яких бізнесу буде вигідно виходити з тіні, або збільшити фіскальне навантаження на "білих" платників податків.

Українська влада, судячи з її заяв, обрала комбінований підхід. Але якщо з першим у неї поки все виходить украй скрутно, то з підвищенням податків зволікань нема.

За даними Державної фіскальної служби, найбільшими платниками податків минулого року поряд з енергетиками стали тютюнові компанії.

Саме на тютюнову галузь укотре звернули увагу чиновники Мінфіну. За наявною у нас інформацією, вже навіть розроблено законопроект, який призведе до фактичного встановлення в Україні "мінімальної" ринкової ціни на сигарети у розмірі 26,8 грн.

Цікаво, що ця ініціатива "б'є" тільки по дешевих сигаретах, які сьогодні коштують від 18 до 22 гривень і ніяк не зачіпає ні середній, ні елітний сегменти тютюнової продукції.

Тобто той, хто може дозволити собі палити "Мальборо", взагалі ніяк не відчує зміни в оподаткуванні сигарет. А от люди з маленьким доходом якраз відчують. Адже їхні бюджетні сигарети підскочать у ціні щонайменше на 5 грн. Зараз, за усередненими оцінками, в Україні продається до 600 тисяч пачок дешевих цигарок на рік. Множимо і рахуємо – втрати населення складуть 3 млрд грн!

Зростання пенсій, мінімальної зарплатні, виплат військовикам у такому випадку по суті нівелюється. При цьому ці гроші, за великим рахунком, підуть не в бюджет, а до кишень великих тютюнових компаній, які виробляють сигарети в діапазоні 27 грн і вище. Мова про "Брітіш-Амерікен Тобакко", "Філіп Морріс Україна", "Джей Ті Інтернешнл Україна". Для них з погляду податків взагалі нічого не зміниться, а от доходи зростуть. Адже якщо виробників дешевих марок (а це переважно незалежні вітчизняні підприємства) змусять підвищити ціни до рівня 27 грн, вони не зможуть конкурувати з більш дорогими брендами. Вони просто "вилетять" з ринку, а їхню частку розділять міжнародні концерни.

Більш того, далеко не факт, що ті, хто сьогодні купує сигарети за 18-22 грн, зможуть їх купувати і за 27 грн. Доведеться економити ще більше, скажімо, на їжі, або йти на ринок і купувати контрафакт незрозумілого виробництва і сумнівної якості, або взагалі починати палити махорку.

Ефект від цієї ініціативи вельми сумнівний. Українські підприємства збанкрутують, люди ще більше збідніють і здоровішими не стануть, тіньовий ринок зросте. Про значних додаткових надходженнях до бюджету говорити не доводиться.

Новини за темою

Надприбутки за такого розкладу отримують тільки міжнародні тютюнові корпорації. Вони, втім, активно лобіюють "мінімалку" на цигарки.

При цьому українські чиновники в упор не помічають або швидше відмовляються помічати альтернативні варіанти, які дозволять підвищити надходження до бюджету, і збережуть роботу вітчизняних підприємств, і не викличуть зростання соціальної напруженості.

"Зараз європейський бізнес, який прагне розвивати ринки збуту і знаходити вигідні і дешеві сировинні бази, остаточно визнав і прийняв правила ведення бізнесу в Україні. У нас можна зробити в бізнесі все! Головне – знати, з ким і за скільки домовитися, при цьому витісняючи слабких гравців. Де наша влада, яка зобов'язана захищати інтереси національного виробника?", - пише у Facebook політичний експерт Владислав Дзивидзинський.

В Європі при оподаткуванні сигарет активно використовується адвалорна ставка. Вона є частиною акцизу і росте разом з вартістю сигарет. Чим дорожче марку ти купуєш, тим більше платиш акцизного податку. Тобто податок платять усі, але багаті платять більше, а бідні - менше. Той, хто курить сигарети за 30-40 грн, навряд чи перейде на сигарети з-під поли на ринку, якщо вони раптом подорожчають. Він або буде купувати звичні сигарети за новою ціною, або перейде на інші марки в прийнятному для нього ціновому діапазоні, або ж кине палити. У будь-якому випадку труїтися контрафактом і спонсорувати "сірий" ринок він не буде.

"Уряд намагається використовувати будь-які непрямі способи наповнення бюджету, за великим рахунком за рахунок громадян. Тому це підвищення акцизів пов'язано з бажанням уряду наповнювати бюджет за допомогою таких от простих механізмів. А всі заяви про те, що це дозволить знизити рівень куріння, не відповідає дійсності", - заявив виданню "Слово і Діло" політолог Олексій Якубін. Експерт припустив, що виробники будуть замислюватися про закриття реального виробництва, тому посилиться тіньовий ринок.

За даними виробників сигарет, зараз на частку контрабанди та контрафакту припадає лише 1,7% вітчизняного ринку сигарет, пише у своїй статті в журналі "Фокус" Олена Романюк. Однак інформація про підробку і контрабанду тютюнових виробів у цьому році стала надходити дедалі частіше. Зростання цін змусило курців робити вибір на користь нелегальної продукції. Тому різке підвищення акцизів може досягти мети, прямо протилежної заявленій. Замість скорочення споживання країна отримає збільшення тіньового обороту.

"Тіньовий ринок після підвищення ставок однозначно зросте. Наскільки саме, спрогнозувати важко. Але за останні три місяці, за даними дослідження TNS Ukraine, він показує зростання", — говорить директор з корпоративних та правових питань Imperial Tobacco в Україні Олег Стрекаль.

В Україні адвалор в 12% вже діє, але чомусь тільки на сигарети дорожче 40 грн. Тому податок сьогодні що з пачки "Прими" (24 грн за пачку), що з пачки Мальборо (39,69 грн за пачку) сплачується той самий. Щоб змінити ситуацію, достатньо просто збільшити ставку і знизити ціновий поріг. За оцінками експертів, ефективна адвалорна ставка допоможе забезпечити в 7 разів більше надходжень до бюджету, ніж підвищення цін на дешеві сигарети.

Втім, такий підхід наших чиновників Мінфіну, і ДФС (яка вже нібито підтримала законопроект), не влаштовує. Або ж, що більш правдоподібно, не влаштовує міжнародні тютюнові концерни.

Експерти впевнені, що ця законодавча ініціатива Мінфіну порушує цілу низку вітчизняних і міжнародних норм. Так, буде порушено частину положень Податкового кодексу, зокрема стаття 4, яка, зокрема, встановлює "рівність усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації" і "соціальну справедливість - установлення податків та зборів відповідно до платоспроможності платників податків". Фактичне встановлення "мінімальної" ринкової ціни також суперечить Закону України "Про ціни і ціноутворення".

Крім того, запропонований Мінфіном законопроект протирічить Директиві ЄС 2011/64 / EU про структуру і ставку акцизного податку на тютюнові вироби, яка чітко передбачає, що мінімальне акцизне зобов'язання має бути однаковим для всіх цінових сегментів.

Плюс до всього можна прогнозувати негативну реакцію в рамках Всесвітньої торгової організації, яка традиційно вбачає в таких діях спробу створити несприятливу ринкову кон'юнктуру. Як показує історія спорів у рамках СОТ, США і ЄС не залишають такі дії країн без уваги.

Опитані представники вітчизняних виробників сподіваються на принциповість українських чиновників і політиків. Адже законопроект повинен отримати "зелене світло" від Антимонопольного комітету, Міністерства юстиції, Регуляторної служби, Мінагрополітики, Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики. В іншому випадку на виході такої "реформи" Україна отримає цілу купу нових проблем, які доведеться розгрібати і не виключено, що вже новій владі.

Ігор Смолов

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...