Андрій Адамовський, якого ЗМІ пов'язують з "Трейд Коммодити"
Фото з відкритих джерел

Одним із фігурантів гучного викриття НАБУ і САП корупційної схеми в Міністерстві оборони України, в ході якого було затримано заступника міністра оборони України та директора Департаменту державних закупівель і постачання матеріальних ресурсів міністерства, є компанія "Трейд Коммодіті". Офіційно цю інформацію вчора глава САП Назар Холодницький підтвердити відмовився, проте одразу кілька народних депутатів і ряд експертів вказують, що йдеться саме про компанію, пов'язану з Андрієм Адамовським. Та й сама компанія своїм релізом фактично підтвердила це. "Трейд Коммодіті" - це дуже цікавий гравець на ринку поставок палива, про якого варто поговорити детальніше.

У чому суть корупційної схеми?

Отже, за даними НАБУ, 26 квітня 2016 року в ході конкурсних торгів на закупівлю рідкого палива МОУ за 14 лотами оголосило переможцем таку собі компанію. 13 і 18 травня 2016 між МОУ та цією компанією було укладено 14 договорів про постачання палива для техніки спецпризначення на суму понад 1 млрд грн. Згідно з даними досудового розслідування, в червні — серпні 2016 року за відсутності будь-яких правових підстав для внесення змін до договору про закупівлю товарів за бюджетні кошти МО і компанія-переможець уклали ще ряд додаткових договорів, згідно з якими ціну за одиницю товару було підвищено в середньому на 16% від початкової ціни. Унаслідок цього компанія-постачальник нібито безпідставно на цей мільярд гривень поставила на 8,5 тис. тонн палива менше. За словами Назара Холодницького, постачальник аргументував перегляд контракту коливаннями цін на ринку, тобто на момент поставки паливо на ринку подорожчало, а тому сторони були змушені домовлятися вже за цінами, які діяли на той момент. САП отримала висновок експертизи, в якому сказано, що ніяких істотних коливань на ринку не було, а зміну договорів прокурори кваліфікували як корупцію, в результаті якої державі було завдано збитків на суму 149 млн 339 тис. грн. Справу розслідували майже рік, і от 11 жовтня її було оприлюднено, а причетних чиновників затримали.

Переможцем тендерів на постачання Міноборони 66 тис. т палива в квітні 2016 року була компанія "Трейд Коммодіті", повідомив у блозі на "Українській правді" народний депутат Ігор Луценко. З 13 по 18 травня сторони уклали договори, і дійсно, компанія пропонувала найнижчу ціну. Однак через деякий час ціну закупівлі було підвищено на 12-17%. Законодавство, яким регламентуються держзакупівлі на Prozorro, передбачає можливість підвищення ціни шляхом переговорів, написав Луценко. Він повідомив, що звернувся з депутатським зверненням до МОУ й отримав відповідь за підписом міністра оборони Степана Полторака. У тексті відповіді (нардеп розмістив його копію) говорилося, що ціни за договорами, які було укладено з ТОВ "Трейд Коммодіті", було підвищено з причини зростання цін на ринку нафтопродуктів. Також зазначалося, що компанія постачає бензин, вироблений на нафтопереробних підприємствах Білорусі, Литви та Азербайджану.

"Украинская правда"

Луценко повідомив, що після відповіді МОУ він скористався статистикою консалтингового агентства "А-95", на підставі якої зробив висновок, що протягом літа ціни падали, а не росли. Згідно з опублікованим нардепом графіком, середня ринкова ціна, зокрема, на дизельне паливо з 1 квітня, коли вона становила 16,61 грн/л, зросла до максимального значення 18,75 грн/л 13 червня і потім почала падати. Водночас ціна, за якою МОУ уклало договори, була вище середньоринкової: з 16,81 грн/л її було підвищено до 19,61 грн/л. У "Трейд Коммодіті", як йдеться в розміщеній нардепом відповіді Міноборони, на потреби армії крім дизеля купували також автобензин А-92 і авіаційний керосин для реактивних двигунів марок МС-1, РТ Джет А-1. Ігор Луценко повідомив, що написав заяву до НАБУ з проханням спільно з фахівцями МОЗ перевірити, чи правомірно підвищували ціни на паливо в договорах.

Тендер Міноборони був для "Трейд Коммодіті" - на той момент новачка тендерних торгів - першою великою перемогою, написав на сторінці у Facebook директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. Він заявив, що разом з Неллі Стельмах, однією з топ-менеджерів держкомпанії "Укргазвидобування", вивчив тендер і дійшов висновку, що армія переплатила за паливо понад 100 млн грн. "Схема була простою: тендер виграли, ціни підняли услід за світовими, а потім знизити услід за світовими забули. Як потім виявилося, було підписано понад 30 додаткових угод щодо підвищення ціни і зміни якості, які чомусь не було опубліковано у "Віснику держзакупівель", - написав Сергій Куюн.

У релізі, переданому сьогодні в ЗМІ, "Трейд Коммодіті" наголосила, що категорично не погоджується зі звинуваченнями НАБУ, а тому готова сприяти пошуку істини в справі щодо зазначеного тендера. У "Трейд Коммодіті" також додали, що їхня діяльність не пов'язана і не афілійована з якимись політиками чи політичними силами, як на це вказують окремі ЗМІ.

Що відомо про "Трейд Коммодіті"?

Про компанію "Трейд Коммодіті", як про великого постачальника палива, не було відомо аж до 2016 року. Саме в цей час вона почала здобувати одну за одною тріумфальні перемоги на тендерах великих держкомпаній. З 2016 року "Трейд Коммодіті" отримала держконтракти на поставку палива, за різними даними, на 7-10 млрд грн.

Зокрема, влітку МОУ підписало з  компанією "Газтрейд", що входить до орбіти "Трейд Коммодіті", контракти на поставку 20 325 т морозостійких марок дизельного палива, так званого "арктичного дизпалива", повідомляє портал Enkorr. До цього відомство закупило морозостійкий дизель на НПЗ у Литві та Білорусі. Крім того, "Трейд Коммодіті" було визнано переможцем на торгах "Укрзалізниці" - вона виграла три лоти сумарним обсягом 30 тис. т, запропонувавши ціни 23,1 тис. грн/т, 23,2 тис. грн/л і 23,3 тис. грн/л. На цьому тендері "Укрзалізниці", який був екстреним нібито з причини загрози національній безпеці і неможливості забезпечити потреби армії у залізничних перевезеннях, також перемогли компанії "Авіатрейд" та "Елемент Нафта". Держмонополіст уклав з постачальниками договори на поставку загалом 60 тис. т ДП. При цьому "Авіатрейд" та "Елемент Нафта" договірних зобов'язань дотримувалися, не підвищуючи цін, незважаючи на різке зростання ціни на ДП у вересні, пише портал Enkorr. "Трейд Коммодіті" відвантажувати паливо відмовилася і зірвала постачання 10 тис. т ДП. Вони поставили менш ніж 10 тис. т ДП і заявили, що треба або підвищувати ціну, або вони не будуть постачати. Тендерний комітет УЗ був змушений анулювати лот.

До цього, в лютому, "Трейд Коммодіті" підписала з "Укрзалізницею" ще два контракти на поставку 75 тис. тонн дизельного палива на загальну суму 1,665 млрд грн і 50 тис. тонн дизельного палива на 1,114 млрд грн, писали ЗМІ. Також "Трейд Коммодіті" виграла річний контракт на постачання палива аеропорту "Бориспіль".

З посиланням на відкриті дані Prozorro, "Українська правда" повідомляє, що "Трейд Коммодітіи" перемагала на торгах на постачання палива для потреб таких великих держкомпаній, як "Енергоатом", "Центренерго". Крім того, компанія постачала паливо до великих морських портів, зокрема Маріупольського, Бердянського та Білгород-Дністровського.

При чому тут люди з оточення президента?

За даними порталу "Наші гроші", статутний капітал "Трейд Коммодіті" становить 7 400 грн. Компанію записано на такого собі Вадима Майка з Кам'янського (колишній Дніпродзержинськ) Дніпропетровської області. ЗМІ стверджують, що він живе у звичайному багатоквартирному будинку в Кам'янському і навіть не має власного автомобіля.

Водночас міністр транспорту та інфраструктури Володимир Омелян як повідомив інформагентству "РБК-Україна", що "Трейд Коммодіті" є компанією з орбіти впливу приватного підприємця Андрія Адамовського. Саме надмірний вплив Адамовського в УЗ міністр пов'язав з проблемою критично низьких запасів ДП у філіях держмонополіста. Портал Enkorr з посиланням на голову Держрезерву Вадима Мосійчука повідомив, що від імені "Трейд Коммодіті" переговори з ним вів саме Адамовський.

Йдеться про скандал, який стався в 2016 році. Держрезерв і "Трейд Коммодіті" тоді уклали договір на поставку пально-мастильних матеріалів. Компанія почала постачати їх, але під час заливання придбаної сировини у відповідні ємності товар нібито почав розкладатися, що свідчило про його низьку якість. Держрезерв відмовився приймати такі матеріали, після чого бізнесмен Адамовський особисто прийшов до голови Держрезерву Мосійчука і почав спочатку його переконувати, а потім вдався до погроз. "Представлявся він фактично власником цієї компанії... Коли ми сіли за стіл переговорів, ми з'ясували (і з його слів було зрозуміло), що він фактично і є кінцевим власником", – уточнив Мосійчук в одному з інтерв'ю.

Згодом, як зазначає депутат Сергій Лещенко, представники Міністерства економічного розвитку на чолі зі Степаном Кубивым почали проводити службові розслідування, перевірки, кримінальні справи проти Мосійчука.

На початку цього року Адамовський визнав, що фінансує фірму ТОВ "Трейд Коммодіті". Бізнесмен у коментарі програмі "Наші гроші з Денисом Бігусом" зазначив, що має стосунок до "Трейд Коммодіті", позаяк у фірмі обертаються його гроші, однак підкреслив, що це його власником не робить. "Я не акціонер компанії "Трейд Коммодіті". З компанією "Трейд Коммодіті" у мене фінансові відносини, я надаю їй фінансові послуги: кредитую, фінансую. Іноді. Більше нічого", – сказав Адамовський.

Журналістські розслідування також повідомляють про зв'язки цієї компанії з іншою впливовою людиною з близького оточення президента України - Олександром Грановським. "За "Трейд Коммодіті" стоїть Адамовський - партнер і сусід Грановського по офісу", - написав нардеп Сергій Лещенко. Один з офісів Адамовского міститься в бізнес-центрі "Євразія", в приміщенні, перед входом до якого висить табличка "Приймальня народного депутата Олександра Грановського". Грановський є близьким другом і партнером нардепа Ігоря Кононенка, армійського товариша глави держави. ЗМІ часто пишуть про них, як про тандем, в якому перший відповідає за суди, силовиків, а другий – за держкомпанії.

Сам Грановський вже спростував свою причетність до "Трейд Коммодіті". У коментарі УП він заявив, що не має до компанії ніякого стосунку і з таким же успіхом міг би коментувати діяльність NASA або ветеринарної служби Білорусі". Раніше Грановський зазначав, що мав партнерські відносини з Адамовським до 2014 року.

Цікаво, що після Майдану Грановський і Адамовський фігурували у великому скандалі довкола ТРЦ Skymall: бізнесменів звинувачували, що ті через суди позбавили прав на ТРЦ його законного власника, естонця Хіллара Тедера. Той згодом навіть звертався до президента Порошенка з проханням вплинути на ситуацію, однак Skymall шляхом низки фінансових операцій зрештою опинився на балансі банку "Південний", бізнесмена Юрія Родіна, якого ЗМІ називають давнім другом Адамовського. У цьому банку відкрито рахунки "Трейд Коммодіті". У зв'язку зі справою ТРЦ Skymall в міжнародних судах досі тривають розгляди.

Наші гроші

Адамовського в ЗМІ згадують і як співвласника мережі автозаправок "ВікОйл", які було продано російському паливному гіганту - компанії "ТНК". Грановський був його партнером і в цьому активі разом з Андрієм Малицьким та Ігорем Філіпенком. За даними Лига.net, Адамовський в різні часи мав бізнес-проекти з чиновниками команди Віктора Януковича: екс-міністром агрополітики Миколою Присяжнюком та екс-міністром екології Василем Джарти.

Олена Голубєва