banner banner banner banner

Таблетка для росту: Пандемія коронавірусу допомогла знайти новий перспективний сектор в e-commerce потенціалом до 43-75 млрд грн

Таблетка для росту: Пандемія коронавірусу допомогла знайти новий перспективний сектор в e-commerce потенціалом до 43-75 млрд грн
112.ua

Ігор Смолов

журналіст, економіст

Тимчасовий захід, роздільна дистанційна торгівля ліками на період пандемії коронавірусу, створила нові можливості для розвитку нового місткого сегменту e-commerce. Експерти вважають, що Україна з цим рішенням відстала від розвинених країн на два десятки років — в усьому світі медична і фармацевтична індустрії активно користуються поштовими каналами для контакту з пацієнтом.

Досвід, отриманий нещодавно українськими поштовими операторами, виробниками медикаментів, маркетплейсами та аптечними мережами, а також споживачами, свідчить про величезний потенціал розвитку. На наших очах у відповідь на епідемічний виклик стрімко формується інноваційна екосистема med-e-commerce.

За неповний місяць дії регуляторного нововведення, яке дозволило з 10 квітня пересилку медикаментів логістичними компаніями, цією послугою вже скористалися десятки тисяч українців. Виявилося, що такий сервіс є дуже затребуваним у селах — на них припало понад третини дистанційних продажів медикаментів. Онлайнова торгівля ліками та їх кур'єрська доставка зробила жителів мегаполісів і сіл рівними у вільному доступі до якісних медикаментів.

Експерти прогнозують, що це тільки початок.

Виклики коронакризи й нові можливості

Обіг українського роздрібного ринку медикаментів за підсумками 2019 року становить 42,7 млрд грн — такими є дані маркетингового агентства ASAP GROUP. Обіг товарів так званого аптечного кошика за підсумками 9 місяців 2019 року, за даними аналітичної системи дослідження ринку PharmXplorer/"Фармстандарт" компанії Proxima Research, становить 74,3 млрд грн. Із них 60,9 млрд грн — обсяг роздрібної реалізації лікарських засобів. Щомісячне зростання ринку медпрепаратів у грошовому вираженні обчислюється двозначними числами.

Онлайнова торгівля в тандемі з доставкою транспортно-логістичними компаніями дозволяє формувати сервіс із цікавими ціновими пропозиціями. Наприклад, компанія "Дарниця", що входить до топ-5 виробників і продавців медикаментів на українському ринку, налагоджує систему онлайн-продажу з кур'єрською доставкою. "Крім комфорту і безпеки такий формат має додаткові переваги: він економить час, розширює доступ до ліків для жителів сільської місцевості і, що не менш важливо, забезпечує придбання препаратів за мінімальною відпускною ціною", — зазначив Дмитро Шимків, голова ради директорів Darnitsa Group, старт спільного проекту з найбільшим "таблетковим" маркетплейсом Liki24.com.

Як повідомили в компанії "Нова пошта", до її сервісу з  доставки медикаментів приєдналося понад півтора десятка найбільших операторів ринку — традиційні аптечні мережі та медичні спеціалізовані маркетплейси. На першому етапі дозволено доставку медикаментів без обмежень обігу — це безрецептурні препарати і такі, що не містять інгредієнтів з обмеженим обігом і суворим обліком. Але навіть і цих потенційних обсягів для med-e-commerce більш ніж достатньо: продаж безрецептурних препаратів у традиційних аптеках сягають майже 40% у грошовому вираженні і 58,7% продажів - у натуральному. Потенціал онлайнової торгівлі безрецептурними препаратами – понад 24 млрд грн.

"Бізнес-стимул для спільної роботи виробників, аптечних мереж і поштових операторів на майданчику онлайн-торгівлі є цілком конкретним — реальний прибуток для тих, хто продає і хто виробляє. Плюс зручність для тих, хто користується. Все, що робить життя людей простішим і легшим, все, що дає їм можливість не стояти в чергах, особливо в медустановах, не товпитися в транспорті, їдучи до аптеки, повинні всіляко вітати, заохочувати і використовувати", — прокоментував нововведення Євген Комаровський, відомий лікар і популярний блогер.

На його думку, перший етап розвитку системи дистанційної торгівлі та доставки медикаментів передбачає можливість вільного придбання і доставки безрецептурних препаратів. Згодом, коли буде розвинено відповідну IT-інфраструктуру онлайнових маркетплейсів й аптек, можливий перехід до торгівлі рецептурними препаратами - така практика вже багато років є в усіх розвинених країнах. В Україні для цього також створено чимало інструментів для дистанційної ідентифікації лікаря, що виписує рецепт, й одержувача медикаментів — BankID, GovID, MobileID, електронні цифрові підписи, програма "Дія".

"Якщо ліки мають відпускати за рецептом, то їх слід відпускати виключно за рецептом. До будь-якої спроби купити їх має додаватися рецепт лікаря. Звісно, це потребує розроблення програмного забезпечення", — зазначив Євген Комаровський. Він сказав, що розвиток системи дистанційної торгівлі медикаментами та їх доставки одержувачам — перспективна знахідка, до якої Україну підштовхнули виклики пандемії коронавірусу.

Сервісу немає, але він наче є

Дотепер в Україні система адресної доставки медикаментів від продавця кінцевому покупцеві мала напівдикий характер. Попит на доставку медичних препаратів є, але задовольнити його законно, використовуючи поштові канали, було неможливо. Є люди, які в силу стану здоров'я не можуть залишати будинок і вільно пересуватися. Пандемія коронавірусу й обмеження, що з'явилися з нею, на перебування на вулицях і в торгових закладах загнали багато кого в глухий кут. Купівля будь-яких медикаментів перетворилася на складний і витратний за часом квест із чергами до аптек на вулицях. Здорові люди, які дотримуються режиму самоізоляції, під час походу до аптеки ризикують контактувати із хворими — це проблема не тільки періоду загальнонаціонального карантину. Часто ситуація ускладнюється тим, що в пошуках необхідних препаратів або ліків необхідно обійти всі аптеки свого району.

Ще гірше, якщо людині з маленького містечка або віддаленого села потрібні рідкісні медикаменти. Знайомі або родичі передавали ліки через водіїв попутних маршруток й автобусів або провідників поїздів. У межах населеного пункту могли допомогти таксисти або кур'єри. Відправляючи медикаменти, їх доводилося декларувати як документи або дрібну техніку — треба було щось вигадати, оскільки поштовий оператор не міг прийняти препарати для пересилання.

Отже, навіть за чинної законодавчої заборони на доставку медикаментів транспортно-логістичними компаніями реальні обсяги цього нелегального і напівлегального сервісу величезні. Але чи є такі способи оптимальними?

"З погляду лікаря, практику інтернет-торгівлі медпрепаратами та дистанційної доставки уряд мав би узаконити після завершення карантину, — прокоментував доктор Дмитро Левинський, консультант з питань управління в галузі охорони здоров'я. — Що стосується рецептурних препаратів, то налагодити механізм онлайн-продажів досить легко: уряд працює над програмою електронного рецепта. Цей же механізм може бути основою для онлайн-торгівлі. Проблем із доставкою операторами я не бачу".

"В Україні лікарі лише за рік дії програми "Доступні ліки" виписали близько 15 млн електронних рецептів. Рецепти, за якими пацієнт купує ліки за свій рахунок, також можуть бути в електронній формі, — доповнив Олександр Чумак, експерт у галузі фармацевтики й охорони здоров'я. — У законодавстві США та країн Європейського Союзу ви не знайдете заборони на кур'єрську доставку ліків. В ЄС розвиток цього сегменту онлайн-торгівлі започатковано із 2000 року. Україна вже відстала від європейських країн років на двадцять. Законодавством сусідньої Польщі передбачено можливість дистанційної торгівлі лікарськими засобами і їх відправлення кур'єрською службою. Наша країна може переймати досвід Фінляндії, Швеції, Естонії та Німеччини — там є онлайн-торгівля рецептурними лікарськими засобами на основі системи електронного рецепта. Україні однозначно слід узаконити і врегулювати онлайн-торгівлю та кур'єрську доставку медпрепаратів і в посткарантинний період".

Перший споживчий досвід

Споживачі в захваті: жителю райцентру на Житомирщині з двома-трьома міськими аптеками нині доступні будь-які медикаменти з будь-якої аптеки України за найкращою ціною. За день-два кур'єр служби доставки подзвонить у двері — і замовлення у вас у руках! Як показують перші дані "Нової пошти", за неповні два місяці — майже 30 тис. доставок медикаментів. На села і селища припадає 35% таких відправлень.

Доставка також дозволяє купувати потрібні лікарські засоби і передавати їх батькам і близьким: робиш онлайн-замовлення, проводиш онлайн-оплату — і кур'єрська  служба вже везе медпрепарати за вказаною адресою.

У цих складних обставинах вперше в історії України з'явилася можливість для якісного прориву в розвитку інноваційних сервісів на основі технологій телемедицини. Є безліч інструментів дистанційної комунікації з лікарем: закріпленому лікареві можна передати результати аналізів і він призначить лікування. Так чому ж лікар не може сформувати електронний рецепт своєму пацієнтові, щоб той його сплатив, а кур'єр доставив набір потрібних медикаментів?

Такі технології взаємодії медиків з пацієнтами стиратимуть  фізичні кордони. Житель будь-якого міста чи села України зможе отримати дистанційну консультацію і рецепт у будь-якого спеціаліста. Чимало медичних центрів вже практикують онлайн-прийоми, а карантин лише стимулює активне використання нових технологій. Кур'єрська доставка медикаментів дозволить створити повний цикл дистанційного обслуговування пацієнтів. Це наступний етап розвитку екосистеми med-e-commerce, що розширює доступ українців до якісної медичної допомоги.

"Кур'єрська доставка ліків, дозволена в карантинний період, — привабливий стимул для виробників та аптечних мереж з погляду освоєння нових бізнес-ніш, розвитку бізнесу у взаємодії з поштовими операторами. На щастя, перший український досвід виявився вдалим, — зазначив Олександр Чумак, експерт у галузі фармацевтики й охорони здоров'я. — Ми всі опинилися в умовах, коли необхідно реагувати на зміни і змінюватися самим. Багато людей нині не хочуть виходити з дому взайве, турбуючись про своє здоров'я і здоров'я своїх близьких. Що більше можливостей у аптек і виробників знайти свого покупця, то більше продажів. Онлайн-торгівля та доставка медикаментів — це додаткова можливість, від якої ніхто не захоче відмовлятися. Партнерство аптек, виробників, поштових операторів стало взаємовигідним, а головне – від цього партнерства виграє споживач".

Нині часто повторюють, що після пандемії коронавірусу світ не залишиться таким, як раніше. Для розглянутої нами теми це твердження є також справедливим: після того, як люди спробували онлайн-покупки і дистанційну доставку медикаментів, а великі оператори фармацевтичного ринку побачили тут величезний потенціал, цей ринок в Україні вже не буде таким, як раніше.

"Люди усвідомили перевагу і безпеку купівлі ліків через інтернет. Саме з цієї причини українці дедалі частіше відмовлятимуться від походів до аптеки на користь онлайн-механізмів", — прогнозує Дмитро Левинський неминучість бурхливого розвитку сегмента med-e-commerce.

Ігор Смолов

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>