Ситуаційний центр Нацполіції: аналіз злочинності, оперативної обстановки та координація підрозділів

Ситуаційний центр працює вже рік. Що це, навіщо він потрібен і як впливає на розкриття злочинів?

Ситуаційний центр Нацполіції: аналіз злочинності, оперативної обстановки та координація підрозділів
Олексій Сергєєв, начальник Департаменту організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування Національної поліції 112.ua

Тетяна Святенко

Журналіст

Ситуаційний центр працює вже рік. Що це, навіщо він потрібен і як впливає на розкриття злочинів?

Дрони, гелікоптери, автомобілі з найсучаснішим обладнанням, кращі аналітики, стримери – все це щоденний інструментарій співробітників Ситуаційного центру Національної поліції України. Що це, як це працює, навіщо потрібно і як впливає на наше життя, 112.ua розповів начальник Департаменту організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування Національної поліції Олексій Сергєєв.

Ситуаційний центр

"Це абсолютна новела для України, в міліції нічого подібного не було", - каже Сергєєв.

Ситуаційний центр – це підрозділ зі збору, опрацювання й аналізу інформації щодо рівня, структури і динаміки злочинності по всій Україні. Є ситуаційний центр Нацполіції, де проводиться лише збір та опрацювання інформації, і ситуаційні центри в місті Києві та областях, у складі яких працює і служба "102".

Ситуаційний центр Нацполіції складається з чергової частини відділу ситуаційного аналізу. Фізично – це приміщення, розташовані на одному поверсі. До чергової частини стікається вся інформація, яка надходить з регіонів. В обласних ситуаційних центрах оператори "102" приймають усі звернення громадян, передають інформацію диспетчерам, які своєю чергою відправляють наряди поліції на виклики і контролюють їх виконання. Резонансна подія, що відбувається в будь-якій точці країни, буквально моментально з'являється на моніторах чергової частини ситуаційного центру Нацполіції. Аналітики збирають й опрацьовують інформацію, групують і передають очільнику Нацполіції для ухвалення рішень.

"Ситуаційний центр Нацполіції координує і контролює роботу обласних центрів, у нас немає прийому звернень, ми не управляємо нарядами. Ми дивимося загалом на оперативну обстановку, включаємося негайно, якщо є необхідність роботи з одним завданням одночасно в декількох регіонах або надзвичайна ситуація, наприклад, як вибухи в Калинівці. Тоді саме тут була загальна координація дій поліції: ми давали команди кожному обласному ситуаційному центру, скільки потрібно відправити особового складу, в якому екіпіруванні, якими транспортними засобами, яке має бути забезпечення, серед іншого й харчування, на яку кількість діб. Проконтролювали, щоб вони всі доїхали, розставили їх вздовж Вінниця - Калинівка. Раніше за таких НП було б набагато важче організувати роботу такої кількості сил і засобів. У ситуації з вибухами в Калинівці ми працювали всю ніч (перше повідомлення отримали близько 22:00), а до 07:00 ситуацію було стабілізовано повністю. Було підключено в режимі відеоконференції Вінницьке управління та відділ поліції в Калинівці, а також сусідні п'ять областей. Працювали з ними в режимі реального часу", - розповідає Сергєєв.

Створення системи ситуаційних центрів почалося разом зі створенням Нацполіції близько двох років тому. По-перше, було зрозуміло, що колишні чергові частини не відповідають сучасним вимогам, і, як результат, правоохоронці сильно програють у швидкості реагування. По-друге, збільшилася кількість звернень громадян. Ще кілька років тому протягом року до поліції зверталося близько 3 млн осіб, у 2017 році ця цифра перевалила за 7 млн. Свою роль зіграла патрульна поліція. "Було створено патрульну поліцію, яка зараз працює в 33 містах. У сільських районах і невеликих містах розгорнуто групи реагування патрульної поліції, їх понад 1 тис. Також до системи реагування включено всю поліцію охорони, 450 нарядів, і всі слідчо-оперативні групи, які працюють у кожному відділі та відділку поліції. У зв'язку з цим виникла необхідність створення при Національній поліції ситуаційних центрів для відпрацювання всього масиву повідомлень та ефективного управління нарядами поліції", - продовжує Сергєєв.

Близько року знадобилося для написання та реалізації концепції та філософії роботи ситуаційних центрів, а також створення всієї нормативної бази.

І вже рік ситуаційний центр Національної поліції працює цілодобово. Чергові та аналітики стежать за оперативною обстановкою в країні, щоранку готують доповідь для керівництва: де, скільки і які злочини сталися. За словами Сергєєва, обсяг такої довідки - близько 10 аркушів А4, а голові Національної поліції Сергію Князєву він доповідає щоранку о 08:00. "Зведення впродовж доби – це всі вбивства, тяжкі тілесні зі смертельним наслідком, зґвалтування, розбійні напади, масові заходи і події щодо особового складу. Кожну фабулу розбирають окремо й аналізують обставини злочину: що, як сталося, як спрацювала поліція. Це у нас щоранковий аналіз оперативної обстановки. На підставі цієї інформації голова ухвалює рішення – провести додаткові оперативно-розшукові або профілактичні заходи, відправити у відрядження до іншого регіону додаткові сили, посилити охорону публічної безпеки та порядку".

Чергова частина ситуаційного центру 112.ua

Крім того, співробітники ситуаційних центрів регіонів стежать за використанням електронних засобів контролю, браслетів, щодо тих громадян, яким було обрано такий запобіжний захід.

Працює ситуаційний центр у двох режимах: стандартному і надзвичайному. Стандартний режим (це коли оперативна обстановка в країні відносно стабільна, контрольована) - працює чергова частина і кілька аналітиків. Цих сил достатньо, щоб відстежувати обстановку і проводити її якісний аналіз.

За умови ускладнення оперативної обстановки (коли є інформація щодо загрози виникнення надзвичайної ситуації або можливості теракту, а також під час проведення масових заходів) роботу ситуаційного центру наказом Сергія Князєва переводять у надзвичайний режим. У відділі аналізу збирають представників всіх структур: керівництво Нацполіції, співробітників карного розшуку, Департаменту превентивної діяльності, Головного слідчого управління, патрульної поліції, за необхідності ДержНС і Нацгвардію. Так здійснюється координація дій всіх підрозділів і задіяних сил, на загальний огляд виводять вуличні камери, а аналітики збирають всю можливу інформацію зі ЗМІ і соцмереж. У режимі реального часу відстежують ситуацію, ухвалюють рішення, контролюють виконання наказів.

"Ще важливий момент, де включається ситуаційний центр в областях і наш, це коли необхідно по теплому сліду затримувати особливо небезпечних озброєних злочинців. Наприклад, якщо просто розшукується викрадений транспортний засіб, то вводять план "Перехоплення". При введенні в дію оперативних планів саме й включається ситуаційний центр: ввели на території міста, ситуаційний центр вже контролює, як місто перекрито, де виставлено наряди, де і які наряди потрібно виставити додатково. Якщо ми знаємо, що озброєні злочинці тікають з місця розбою або вбивства, вводять план "Сирена", і тоді вся поліція працює на затримання озброєних злочинців, а ситуаційні центри контролюють, як ці сили і засоби застосовуються. Якщо ми вже знаємо, де злочинці перебувають, і їх потрібно вже затримувати, вводять план "Грім". Тоді вже підключається КОРД, інші спецпідрозділи і затримують цих злочинців", - розповідає Сергєєв.

У своїй роботі співробітники ситуаційного центру використовують дрони, ситуаційний автомобіль із щоглою і відеокамерою, з необхідним обладнанням всередині. "Якщо є складність з отриманням відео з місця подій, ми відправляємо наших стримерів (грубо кажучи, співробітника з мобільним телефоном). В областях вже також є ситуаційні автомобілі. Щоправда, поки не дуже багато, тільки 7. Також відстежуємо відео з камер Києва, їх близько 4 тис., в активному використанні – 200 (з громадських місць). Камери Одеси, Дніпра і Харкова також виведено у нас у реальному режимі", - говорить співрозмовник.

Пропрацювавши рік у такому режимі і зібравши достатньо аналітики, Сергєєв назвав найбільш безпечні та найбільш криміналізовані регіони України. Щоправда, тут без сюрпризів. "Традиційно найбільш безпечні - це міста Західної України, крім Львова. Також історично складні регіони в криміногенному плані – це Харків, Дніпро, Одеса, Київ та Київська область. Як не парадоксально, одним із найбезпечніших міст на сьогодні є Маріуполь. У кожному регіоні своя специфіка (наприклад, напади на приватні будинки; це характерно для Київської та Одеської областей). Щодо викрадень важка ситуація протягом багатьох років у Києві, Львові, Одесі, частково в Дніпрі. Тобто кожен регіон має свою специфіку".

Ситуаційний аналіз

Відділ ситуаційної аналітики також працює рік. Тут працює "нове покоління грамотних людей з аналітичним складом розуму, які вміють швидко працювати з базами даних, інтернетом, соціальними мережами, інформацією зі ЗМІ, відеопотоками", - з гордістю відгукується про кадри Сергєєв.

Відділ ситуаційної аналітики 112.ua

"У Нацполіції використовують три види аналізу. Стратегічний (кримінологічний) - аналіз злочинності, її рівня, поширеності, динаміки, структури загалом. Результати роботи розглядають під час засідань колегії, підбиття підсумків. Цей вид аналізу не передбачає методики розкриття конкретного злочину, притягнення до відповідальності того чи іншого злочинця. Ми робимо загалом аналіз стану злочинності в країні, дивимося, в яких регіонах складна криміногенна ситуація, і що потрібно робити, щоб стабілізувати обстановку. Другий рівень – тактичний аналіз. Це ситуація впродовж доби, тижня щодо конкретних регіонів, конкретних видів злочинів. Саме цим і займаються ситуаційні аналітики, основну функцію яких представлено в нашому ситуаційному центрі. Третій рівень (один із найскладніших) - практичний. Це оперативний кримінальний аналіз. Це робота щодо кожного конкретного тяжкого та особливо тяжкого злочину. Саме для цих цілей головою Національної поліції і створено торік самостійне Управління кримінального аналізу", - каже Сергєєв.

Крім щоденної зведення за добу, аналітики департаменту також готують звіти за тиждень і за місяць. Наприклад, главі поліції в понеділок, 29 січня, доповіли, як упродовж січня 2018 року триває реєстрація умисних вбивств, тяжких тілесних ушкоджень, розбійних нападів, ДТП.

І ситуація має такий вигляд: протягом першого тижня січня було зареєстровано 28 умисних вбивств, 60 тяжких тілесних ушкоджень, 14 тяжких тілесних ушкоджень зі смертельним наслідком, 5 тис. 347 крадіжок, 29 розбоїв та 884 випадки шахрайства.

Аналіз криміногенної ситуації за тиждень 112.ua

***

"Також проаналізували види злочинів, які виявляє поліція. Це факти торгівлі людьми, збут порнографії, сутенерство, незаконне поводження зі зброєю та наркозлочини. Побачили, що у деяких напрямах потрібно вжити заходів щодо активізації роботи. Щодня відстежують злочини з використанням зброї та вибухових речовин. Вже цього року мали місце 19 злочинів, скоєних з використанням гранат, гранатометів, вибухівки. Шість з них розкрито, щодо інших триває робота. Відстежуємо неправдиві повідомлення про мінування. Їх цього року поки не так багато: впродовж тижня було дев'ять, два розкрито по теплому сліду. Протягом тижня на "102" було прийнято 163 тис. повідомлень. На 118 тис., які мали ознаки злочинів чи правопорушень, здійснено реагування", - уточнює Сергєєв.

Відділ ситуаційної аналітики 112.ua

Опрацювати всю цю інформацію необхідно для того, щоб вчасно побачити проблему. "Якщо ми просто будемо дивитися на статистику раз на місяць, ми можемо втратити дуже складні криміногенні процеси, які вимагають негайної реакції. Наприклад, розбої. Ми проаналізували 32 розбої, вчинених протягом тижня: по районах, за місцем скоєння, за серійністю. Стосовно кожного розбою ми бачимо почерк його вчинення: зайшли двоє людей в масках, у них був такий чи такий метод роботи, використовували хомути, розмовляли на суржику. І так стосовно кожного розбою вже знаємо, бачимо серійність, в одному регіоні це або в сусідніх. Наприклад, група працювала у Вінниці і в Житомирській області, а ми вже бачимо, що це одна банда. Передаємо інформацію голові, він доручає її перевірити карному розшуку, а вони вже з нею працюють на практиці. Або, наприклад, істотне зростання ДТП. Бачимо, що воно має місце в певних регіонах, на конкретних трасах. Аналітика дала можливість своєчасно ухвалити рішення щодо негайного виведення максимальної кількості нарядів поліції на ці дороги. Наприклад, минулого тижня за командою глави вийшли наряди на траси Київ – Одеса, Київ – Харків, Київ – Вінниця і допомагали учасникам дорожнього руху. Як наслідок, суттєвих ускладнень не було. За прикладом грудня, коли були суттєві затори, громадяни та вантажівки простоювали годинами. Тут, у принципі, цей пік погодних умов ми пройшли дуже спокійно, проблем не було", - каже Сергєєв.

Лінія "102"

За кілька років існування Нацполіції люди досить швидко звикли телефонувати на лінію "102" майже з будь-якою проблемою. Протягом доби по всій країні до поліції звертаються від 20 до 25 тис. осіб. І весь масив цієї інформації опрацьовується. Одночасно з дзвінком оператору "102" автоматично створюється електронна картка, куди оператор і вносить всі дані і суть звернення громадянина. Далі картка передається (протягом не більше двох хвилин) диспетчеру, який скеровує інформацію наряду патрульної поліції для подальшого реагування. Диспетчер бачить всі наряди онлайн. Останній також контролює час прибуття наряду і результат обслуговування виклику. Якщо повідомлення резонансне, воно моментально з'являється в черговій частині ситуаційного центру, його передають аналітикам і включають до зведення для голови Національної поліції.

Зараз служби "102" працюють по всій Україні. Загалом на лінії працюють близько 900 операторів. Але так було не завжди. Ще кілька років тому, скажімо, звичайний житель райцентру, зателефонувавши на номер "102", потрапляв просто до чергової частини райвідділу. "Де черговий вручну вносив його дані до журналу, телефонував слідчому, який спочатку шукав оперативника, а потім водія, а потім вони прогрівали машину... Як наслідок, виїжджали за 20 хвилин. І це за умови, що черговий взагалі знімав слухавку. Він цілком міг не відповісти на дзвінок, тому що видає зброю. Чи не зареєструвати належним чином звернення", - розповідає Сергєєв.

Відділ ситуаційної аналітики 112.ua

До складу департаменту службу "102" було включено не так давно, десь з півроку тому. Перше, що мені доручив Князєв, коли ми прийняли "102", це повністю переформатувати особовий склад. Всіх сержантів було переведено до інших служб, а колектив набрано з цивільних. В особовому складі дві третини – це дівчата. Серед працівників більшість з вищою освітою, 10% - зі знанням іноземної мови, тобто на зміну ми ставимо одного, хто може допомогти іноземцям", - говорить керівник департаменту.

На "102", за словами Сергєєва, телефонують з дуже різними повідомленнями. Дуже багато щодо адмінпорушень, порушень ПДР, за консультацією. "Бувають і комічні випадки. Ми це розглядаємо переважно як недолік, коли телефонує дідусь і каже: "Я приготував їжу, а її ніхто не хоче їсти". І "102" набиває цю картку, передає диспетчерові, диспетчер відправляє наряд патрульної поліції, а патруль їде в цю квартиру і дізнається, чому не хочуть їсти їжу цього дідуся. Це ми беремо як негатив, працюємо з нашими диспетчерами: не на все ж треба відправляти наряд, треба поговорити з цим громадянином, заспокоїти його. Відповісти потрібно, але не на все потрібно відправляти наряди патрульної поліції", - каже Сергєєв.

Якщо говорити про аналіз звернень громадян, то, за словами Сергєєва, підсумок такий само, як і стосовно структури злочинності. Топ-10 найбільш поширених звернень громадян на лінію "102": дорожньо-транспортні пригоди без потерпілих, крадіжки, конфлікти, порушення правил дорожнього руху, адміністративні правопорушення, хуліганства, заподіяння тілесних ушкоджень, шахрайство, крадіжки з машин, пошкодження транспортних засобів.

Плани на майбутнє

Але на досягнутому Сергєєв зупинятися не збирається. Плани є як дуже амбітні, так і цілком здійсненні вже в найближчому майбутньому.

Зараз по всій країні працює п'ять повністю укомплектованих ситуаційних центрів, але, як зізнаються в самому департаменті, цю цифру сильно занижено ними ж самими: "Насправді подібні центри вже є, хоча б як аналоги, у 12 регіонах. Чому так? Чому ми не називаємо ситуаційним центром? Тому що ми хочемо, щоб центром називалося, коли всі служби містяться в одному місці, на одному поверсі, в одному приміщенні. Наприклад, чергова частина та аналітики містяться в одному місці, а "102" і диспетчери – в іншому будинку. І начебто система працює, але перебування служб у різних місцях іноді не дає можливості оперативно запустити роботу з реагування на резонансні злочини, теракти або надзвичайні події. Тому я гадаю, що до кінця року систему ситуаційних центрів буде масштабовано максимально".

Також планується забезпечити абсолютно всі наряди поліції планшетами, добрати ще операторів служби "102", тому що кількість звернень весь час зростає.

Олексій Сергєєв, начальник Департаменту організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування Національної поліції 112.ua

А з глобальних планів – запустити систему відеоаналітики. Це дороге програмне забезпечення, яке дозволяє замість залучення колосального людського ресурсу виявляти проблемні питання в автоматичному режимі. Це, наприклад, залишений предмет (валіза, сумка) на станції метро, вокзалі. Камера вже сигналізує: є проблема. Чи є певні території в місті, куди заступати не можна. І це теж програмно промальовується. І якщо видно рух через лінію, камера також сигналізує. Програмне забезпечення відеоаналітики може інформувати щодо вибуху, тобто звуків, не характерних для тієї чи іншої місцевості. Це дуже складний напрям, глобальний і поки що розвивається несистемно, тому що кожне місто, область починає впроваджувати різні системи з різними технічними характеристиками. Але ми саме зараз цим щільно займаємося. Треба відходити від людського фактора, розвивати систему відеоспостереження, а з розвитком відеоспостереження автоматично розвивати систему відеоаналітики, щоб необхідна інформація, контент ефективно та законно використовувати у правоохоронних цілях для захисту життя і здоров'я наших громадян.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>