banner banner banner

Смертельна корупція на дорогах: Коли в Україні каратимуть убивць за кермом?

Щодня в Україні гине десятеро людей. Така невтішна статистика ДТП. Щодня у новинах ми чуємо про нові аварії на дорогах. Часом вони вражають масштабом трагедії. Виходить, що за рік в Україні через ДТП втрачають життя до чотирьох тисяч людей. Уявіть собі. Це як, наприклад, населення цілого села. Змінюється влада, приходять нові чиновники, але змін немає. П'яні мажори і далі вбивають людей, а продажні судді їх відпускають. Закон про підвищення штрафів за п'яну їзду - і той президент Зеленський відтермінував на потім. А посвідчення водія можна просто купити так само легко, як і відкупитися порушникові під поліції. Водії автобусів засинають за кермом від втоми, а в таксі інколи працюють просто психічно нездорові люди. Чому наші дороги такі небезпечні, а смертність через ДТП у рази більша, ніж в Європі? Що не так у нас?

Смертельна корупція на дорогах: Коли в Україні каратимуть убивць за кермом?
112.ua

Ліга корупції

Програма "112 Україна"

Щодня в Україні гине десятеро людей. Така невтішна статистика ДТП. Щодня у новинах ми чуємо про нові аварії на дорогах. Часом вони вражають масштабом трагедії. Виходить, що за рік в Україні через ДТП втрачають життя до чотирьох тисяч людей. Уявіть собі. Це як, наприклад, населення цілого села. Змінюється влада, приходять нові чиновники, але змін немає. П'яні мажори і далі вбивають людей, а продажні судді їх відпускають. Закон про підвищення штрафів за п'яну їзду - і той президент Зеленський відтермінував на потім. А посвідчення водія можна просто купити так само легко, як і відкупитися порушникові під поліції. Водії автобусів засинають за кермом від втоми, а в таксі інколи працюють просто психічно нездорові люди. Чому наші дороги такі небезпечні, а смертність через ДТП у рази більша, ніж в Європі? Що не так у нас?

Вони зустрічались півроку. Це фото - чи не єдина пам’ять про кохання Романа та Віки. Усміхнені, щасливі… Усе обірвалося в одну мить три місяці тому. Коли пара прогулювалася містом, Lexus буквально зніс їх з тротуару.

Роман - дивом уцілів. А Вікторія від отриманих травм - померла. Той день похвилинно пам'ятає батько дівчини. 

Вона завжди попереджала, коли затримувалась, - пригадує В'ячеслав, але того вечора телефон доньки не відповідав.

Аварія трапилась через зіткнення легкових автомобілів Renault та Lexus. Другий вилетів на узбіччя, де саме йшли Вікторія і Роман. За кермом Lexus був 21-річний студент Михайло Гребницький.

112.ua

Вікторії було лише 20. За словами свідків, юний мажор не лишив їй жодного шансу. Після зіткнення з пішоходами автомобіль розірвав сітку-паркан й вилетів на автостоянку. Народився в сорочці, - так говорять лікарі про Романа.

Наступного дня після аварії до Романа та батька Віки навідались родичі винуватця пригоди.

Експерти з’ясували, Михайло Гребницький, який керував "Лексусом", на момент аварії був п'яним. Нині триває досудове розслідування. Поки що хлопець за ґратами. Йому загрожує до 8 років ув’язнення та три роки позбавлення права керувати транспортним засобом.

За статистикою Нацполіції, за 10 місяців минулого року на дорогах сталося більше тисячі "п'яних" ДТП. 1 360 осіб дістали травм, а 78 - загинули. 

Ані страх смерті, ані високі штрафи не лякають любителів їзди напідпитку. До таких водіїв занадто поблажливе ставлення суспільства, - запевняє активіст Владислав Антонов.

Засновник порталу dtp.kiev.ua Владислав Антонов переконаний, що люди сприймають нетверезу їзду як належне: "Зараз суспільство не сприймає п'яних водіїв як грубих порушників, вони ставляться погано тільки до Зайцевої, до тих випадків, котрі резонансні. Люди говорять: "Якщо він нікого не вбив, ну і що, ну всі сідають п'яними, ну така доля. Люди загинули - в них така доля".

Сумно. Але в нашій країні головний на дорозі п'яний водій. Він - вершитель людських доль, його треба остерігатися. А якщо це ще й хоч трохи багатій чи того гірше - чиновник або правоохоронець: то вже цар дороги. А хто трапиться на його шляху, той просто витягнув нещасливий квиток.

Липень 2019-го. Івано-Франківщина. Над двома маленькими трунами плаче усе село!

У Долинському районі лоб у лоб зіткнулись два автомобілі. В одному їхала ціла родина. Двоє діток трьох та п'яти років загинули на місці.

Мати та батько потрапили з тяжкими травмами до лікарні, згодом жінки теж не стало, її поховали поруч з маленькими синами. Чоловік залишився один - без родини.

За кермом другої автівки сидів Богдан Проців – 35-річний депутат Підберезької сільради. За інформацією свідків, Проців втік з місця ДТП. Пізніше його знайшли в місцевій лікарні. Кажуть, був напідпитку.

Попри докази вини - справу затягують. Рідні загиблих переконані, вбивцю хочуть відмазати.

Новини за темою

Нині Богдана Проціва відпустили під заставу. І вже, кажуть місцеві, справа підозріло розвалюється.

"Приблизно у 90% випадків ця справа закінчується тим, що людина щось платить, щось вирішує або платить на етапі слідства, або платить судді чи адвокату, і ця справа розвалюється", - коментує Владислав Антонов.

За даними правоохоронних органів, 2019-го більше ста тисяч водіїв покарали за п’яну їзду. 

"На жаль, є дуже багато випадків, коли люди у стані сильного алкогольного сп'яніння, коли у людини більше навіть 3-х проміле - це в 15 разів вище допустимої норми. Вони сідають в автівку, везуть своїх жінок, дітей, родичів, і до того ж родичі цього члена родини абсолютно нормально до цього ставляться", - говорить Антонов.

У 2018 році Верховна Рада суттєво збільшила суми штрафів за водіння у нетверезому стані. З першого січня 2020-го мав би набрати чинності закон, згідно з яким, окрім більших штрафів, винуватці отримуватимуть ще й судимість.

А штрафуватимуть водіїв-порушників на суму від 17 до 34 тисяч гривень. Повторно - до 51 тисячі гривень із забороною керувати від 2 до 3 років. 

А якщо порушник працюєте на державній службі, яка вимагає відсутності судимості - його звільнять. Нововведення могло би бодай трохи налякати, принаймні чиновників. Але президент Зеленський відтермінував документ, мотивуючи неготовністю профільних відомств до змін. Тож, на жаль, закон набере чинності аж з 1 липня поточного року.
А ми тим часом вирішили перевірити, як водії дотримуються правил дорожнього руху. Вирушаємо в рейд.

* * *

Швидкісний режим у населеному пункті - 50 км/год, адміністративна відповідальність починається з 70 км/год.

Такі обмеження почали діяти з січня 2018 року. Вочевидь, спричинила їхнє запровадження низка смертельних ДТП, особливо - найгучніша тоді за участю Олени Зайцевої та Геннадія Дронова у Харкові. 

Дівчинка-мажорка влетіла "Лексусом" у натовп, змівши з тротуару одинадцять перехожих.

Вона мчала на шаленій швидкості по нічному Харкову. На перехресті не розминулася із "Фольксвагеном", що, начебто, почав рух ще на жовте світло. Від удару "Лексус" полетів на людей. Шість смертей. Такими трагічними виявилися наслідки порушення правил дорожнього руху.

Лише завдяки резонансу та активності громади обох водіїв відправили за ґрати. На 10 років.

З жовтня 2018-го на дорогах України швидкість водіїв фіксують "чесні камери" більш знайомі як TruCAM.

У листопаді цього року заступник начальника патрульної поліції Олексій Білошицький анонсував на своїй сторінці в Facebook збільшення кількості цих камер на дорогах України. 

І раптом стається несподіване! У той час, коли на новенькі камери департамент патрульної поліції вже витратив 134 мільйони гривень, суди ставлять під сумнів законність "чесної" камери. Судді скасовують штрафи водіям, виписані за перевищення, які зафіксували прилади.

"Якщо ми говоримо про прилади, які працюють в автоматичному режимі, то прилад TruCAM не працює в автоматичному режимі, він працює за допомогою оператора. Прилад, який щось в Україні вимірює, має обов'язково пройти сертифікацію. На сьогодні TruCAM не мають сертифікації", - пояснює адвокат Андрій Білецький.

В Європі більш поширена система відеофіксації порушників. На дорогах встановлено камери з розпізнавання не тільки номерних знаків, а й обличчя. Порушив - отримуй лист-протокол. В Україні ж час від часу також анонсують "листи щастя".

Систему автоматичної фіксації нам обіцяють вже четвертий рік. За підрахунками експертів, тільки у 2018-му Україна втратила понад п'ять мільярдів гривень штрафів.

* * *

Тернопільщина. Грудень 2019-го. Лобове зіткнення легковика з рейсовим автобусом повним пасажирів.

Син загиблої внаслідок ДТП Юрій Кривий розповів обставини, за яких сталася та страшна аварія: "Я спілкувався з далекобійником. Тим, хто викликав швидку, поліцію, він якраз все бачив. Говорить: "Він обігнав мене на такій швидкості, ніби я стояв на місці". Це він обганяв ще одну фуру й ще один легковий автомобіль. Йшов суто по зустрічній, входив у поворот теж на зустрічній, а автобус якраз був просто за поворотом". 

Мама Юрія була в автобусі. Сиділа поряд з водієм. Від удару жінка вилетіла через лобове скло й потрапила під колеса. На той момент вона була єдиною загиблою. 

Ярослава Цупер теж була серед пасажирів. "Бачимо, що назустріч нам летить машина. Летить, і розвертає її, крутить-крутить. Я в той момент заплющую очі, й страшний удар. Відкриваю очі - вже на асфальті", - розповіла вона.

У жінки зламаний хребет, черепно-мозкова травма, забій легень, зламані ребра. Спочатку лікарі навіть давали їй надію на одужання. 

"Ми думали, що на свята вже будемо вдома. Й останні три дні їй почало робитись погано, вона сама говорила, що їй погано, гірше й гірше", - згадує зять загиблої Михайло Панонько. Жінка померла. На рахунку водія легковика вже було дві смерті. Сам же він відбувся переломами.

Але ще вчора прооперований водій легковика Арсен Будій втік із лікарні. "Він на 2-му поверсі в палаті лежав, біля чергової медсестри, й коли приїхала слідча група, його в палаті вже не було", - говорить Юрій Кривий.

За словами начальника відділу комунікацій ГУНП у Тернопільській області Сергія Крети, втеча була організованою: "Було з'ясовано, що втечу організували його родичі, а також друзі цього водія". 

Лікарі кажуть, їх також обдурили, сказали, що вивозять його в інвалідному візку на перекур. 

Поліція виправдовується: не допитали водія, бо лікарі заборонили через тяжкий стан. За цей час утікач разом з матір'ю перетнули два кордони: Польщі та Італії. Нині його оголосили у міжнародний розшук. 

Окрім водіїв "під мухою", все частіше патрульні затримують драйверів під кайфом.
 

* * *

31 січня 2019-го столичний мажор Олексій Сахаров протаранив кілька автівок, які просто стояли в заторі на площі Перемоги. Водій вилетів упоперек руху прямо на перехрестя.

112.ua

Тоді постраждало 4 автівки. Загинула одна жінка, мати Ірини Ебралідзе. "Вона нічого не порушувала. Вона стояла на перехресті й чекала зеленого світла, а у Сахарова було червоне", - говорить вона.

Очевидці ДТП й прокуратура стверджували, водій Олексій Сахаров був під кайфом.

Батько підозрюваного, столичний бізнесмен Олександр Сахаров факт вживання сином наркотиків заперечував: "Перед аварією він лікувався два з половиною місяці. Він знаходився в неврологічному відділенні, зупинився на світлофорі, спокійно стояв у другому ряду. Потім щось трапилося, ми йому надавали допомогу. У нього були симптоми приступу".

Якщо хворий, то чому ж опинився за кермом та вбив людину? Родичі загиблої Людмили Ебралідзе дуже сподіваються на справедливе рішення суду.

Судова тяганина в цій справі триває вже рік, проте винуватець не чекає рішення суду за ґратами. Його, традиційно для таких випадків, відпустили під домашній нічний арешт. Це означає, що вдень він вільний, як пташка.

Новини за темою

Ми намагалися перевірити, чи справді Олексій Сахаров нині під арештом, а не розтанув десь на закордонних просторах.

У будинку Сахарових порожньо і тихо. Сусіди кажуть, давно не бачили господарів.

Останнє чергове судове засідання було ще в листопаді. Сахаров на ньому був присутній.

Як наркотики впливають на людину за кермом, розповідає лікар-нарколог Інна Гальченко: "У них у цей час можуть бути так звані фантазії, тобто галюценоподібні образи, і тому, що ввижається в цей час – ніхто не знає. Йому може здатися, що хтось перед ним сидить, щось говорить". 

На нову поліцію, зокрема патрульну, люди покладали чимало надій. Сподівалися, корупція зникне. Виявилося навпаки. Правоохоронців-хапуг часто підловлюють самі ж водії.

Що вже казати, якщо самі правоохоронці показують приклад. Це колишній головний автоінспектор України Олександр Єршов. Вочевидь, полковник вирішив, що на нього правила не поширюються. Тож дозволив собі п’яним сісти за кермо. І хто знає, чим би це закінчилося, якби небайдужі, які викликали патруль.

А це 2017 рік. Нетверезих чоловіків зупинили поліцейські. За кермом був суддя. Голова Одеського окружного адміністративного окружного суду Олег Глуханчук.

Поряд - ще один захмелілий чиновник з одеського виконкому – Микола Шурда. Затримані зухвало поводилися та погрожували патрульним.

Після цього випадку, коли суддя порушив одразу кілька статей закону, Глуханчука навіть не звільнили, його лише відсторонили на шість місяців від посади. Та – відправили на курси підвищення кваліфікації!

Знаходимо у мережі співбесіду Глуханчука у межах кваліфікаційного оцінювання, де мали б дати оцінку його вчинку.

Акторська майстерність судді заслуговує "Оскара".

* * *

Нині я навчаюся в автошколі. Хочу отримати права категорії "Б". Медичну довідку зробила чесно, сама в поліклініці. На це витратила три робочі дні. 7 тисяч гривень - такою буде вартість мого посвідчення, якщо я складу іспит, отримаю його за три місяці. 

Та чи реально просто купити права в обхід порядку, не навчаючись в автошколі? "3,5 тис. гривень за саму автошколу, туди буде входити медична довідка, й потім ви вже приїжджаєте і здаєте екзамен в МРЕВ, присутні повинні бути, але це буде формальність", - говорять ділки.

Екзамен здавати не потрібно, але маю бути присутньою на ньому. Про це мені наголосили і за наступним номером.

В інтернеті і справді є такі оголошення, де обіцяють за гроші надіслати готове посвідчення за лічені дні. За швидкий документ ділки запросили 4 тисячі.

Ще один документ, який можна купити ледь не у кожної медсестри, - це медична довідка водія. Цим часто користуються перевізники, аби не витрачати на лікарів кілька днів. То ж фактичний стан здоров'я водія часом містить неприємні сюрпризи.

А його самопочуття щодня мають контролювати на підприємстві, яке випускає транспорт на маршрут. І обов'язково у водія мають бути в наявності такі документи.

Липень 2018-го. Траса Київ - Житомир. Маршрутка наздогнала фуру. Результат – десятеро загиблих.

Олена теж їхала в автобусі разом з усією родиною. Її брата вже немає. Чотирнадцятирічний Павлик загинув на місці разом з водієм.

Місця Олени, її мами та сестри були позаду - це й врятувало їм життя. Припускають, що водій заснув за кермом, адже, як показала експертиза, він навіть не гальмував.

З'ясувалося, що автобус, на якому водій здійснював перевезення, він просто позичив у друга, котрий мав ліцензію.

Після трагедії дівчина боїться подорожей автобусом. Якщо ж таки доводиться їхати, обов’язково купує квиток на вокзалі. 

Але, виявляється, навіть офіційний квиток нині не убезпечить вас від безвідповідального перевізника. У дівчини був перелом спинних хребців. Реабілітація тривала довго, навіть зараз їй тяжко довго ходити чи стояти. Страхова власника маршрутки таки виплатила компенсацію, розмір якої навіть не вкладається у голові. 

В економічно-розвинутих країнах показники вартості життя є орієнтиром при встановлені страхових сум і компенсаційних виплат автовласників.

Простіше, чим багатша країна - тим дорожче коштує людське життя. Наприклад, у Португалії - це 1 млн доларів, у Японії - 2 мільйони доларів, в США - майже 3. І найбільше оцінили своїх громадян у  Люксембурзі – аж у 5 млн доларів.

112.ua

В Україні цей показник не враховується. Через те, що ніхто на законодавчому рівні не замислювався над вартістю життя українців, тому максимум, який виплачують страхові компанії, – це від 100 до 200 тисяч гривень. Та для того, щоб отримати цю компенсацію, потрібно побігати та зібрати купу довідок з медичних закладів, чеки та інші документи.

Не є зразком безпеки і таксі. За останні роки можна було почути у зведеннях правоохоронців: "У Києві нетверезий водій-таксі вчинив ДТП, а потім кидався на перехожих".

Влітку в Тернополі п'яний таксист вчинив ДТП і заснув біля власного авто. У столиці таксі перевернулося на дах. Постраждала пасажирка.

Голова ВГО "Українська таксомоторна асоціація" Андрій Антонюк пояснив, як про це говорить закон: "Все повинно відбуватись за законом, як у легальному таксі. Коли таксі потрапляє в ДТП – автоматично це фіксує поліція, це фіксує Мінінфраструктури, де видаються ліцензії, де ведеться облік кожного таксі легального, відкривається окрема справа і розслідується, що і з яких причин".

Але насправді все не так, розповів нам колишній водій таксі Андрій: "Як показала практика, коли відбувається звернення клієнта до Uber з проблемою водія, це ні до чого не призводить, тому що Uber розказує, що вони нічого не знають, вони максимально скидають з себе вину при ДТП, вони не надають іншу машину і не пересвідчуються в цілісності пасажира".

І це про службу міжнародного бренду. Що ж тоді казати про інших.

"Я вирішив піти таксувати, обрав саме Uber, знаючи, що Uberlin– це хороший партнер, вибрали саме його, в інтернеті були контакти", - говорить Андрій.

Вимог до претендента на вакансію було небагато. "З документів, які вони хотіли, це були права, документи на машину, техпаспорт і страховий поліс. Медичних довідок і інших документів посвідчення особи вони не просили, і, відповідно, документів підтвердження, що я влаштувався до них – я не отримав", - говорить він.

Автомобілем теж не надто цікавились. Фактично на Uber машину ніхто не перевіряв. І чи здоровий водій, чи бува чого не вживає, фірма не переймалася. І жодних довідок не просила.

"Закон говорить, що людина повинна бути здорова: не сліпа, не глуха, не хвора на туберкульоз, не алко, чи наркозалежна. Автомобіль має бути технічно справним, має пройти один раз на рік техогляд, і загалом усе", - пояснює Андрій Антонюк.

Хоча таксист під кайфом останнім часом не рідкість, каже нарколог. Наркотики допомагають тривалий час не звалитися водієві від втоми, бо ж аби більше заробити, таксисти мало сплять.

Отже, викликаючи авто навіть розрекламованого бренду, треба самому пильнувати стан водія та його їзду. Адже фірма за вас відповідальності не несе і навіть моральних збитків не компенсує.

Жодного прикладу, щоб хтось з цих жертв отримав компенсацію в суді чи в будь-якій іншій формі – поки ніхто не навів.

Чи багато ви знаєте випадків, коли винуватця ДТП покарали за законом. Дали справедливий термін. Я - ні. Окрім Зайцевої хіба. Бо ця справа викликала величезний суспільний резонанс.

Більшість відкуплюються, суди тривають вічно, а убивці під домашнім арештом чекають, поки про них забудуть або просто зникають.

Але найгірше, що наша влада та судова система теж на їхньому боці. На боці порушників закону і зла.

Тож краще бережіть себе. Не перевищуйте швидкість та не забувайте за паски безпеки.

Марія Кучеренко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>