Вчора, 13 серпня, на напрямку Одеса - Дарниця через раптову поломку вітчизняного аналога швидкісного Hundai поїзди Крюківського вагонобудівного заводу "Тарпан" на 9 вагонів на маршрут було терміново перекинуто поїзд локомотивної тяги (складається з 5 вагонів). Таким чином, із 607 місць, на які було продано квитки, в поїзді виявилося всього 408 місць. Багатьом пасажирам довелося їхати стоячи.

Як розповів 112.ua співзасновник проекту "Громадський контроль Укрзалізниці" Олександр Рудоманов, у проекті "Інтерсіті" задіяно два потяги локомотивної тяги (з п'ятьма вагонами). Один із них виконує рейси у напрямку Львова, а другий курсує в напрямку Кривого Рогу (тричі на тиждень). "І саме цього дня у цього поїзда не було рейсу, і його терміново перекинули до Одеси", - пояснив Рудоманов. Він також уточнив, що технічно причепити додаткові вагони до поїзда можна було, але вільних просто не було в наявності.

"Укрзалізниця" запропонувала охочим здати квитки, компенсувавши їх вартість. Такий варіант не влаштував більшість пасажирів: люди не хотіли або не мали можливості змінювати свої плани. Крім того, людям пропонували безкоштовно обмінювати квитки "Інтерсіті" на місце в купе звичайного поїзда, який ішов за швидкісним трохи пізніше, розповів 112.ua заступник директора департаменту пасажирських перевезень УЗ Олександр Красноштан. "Пасажири самостійно вирішили подорожувати без місця. Якщо б вони прислухалися до наших рекомендацій, вони б їхали поїздом, що йшов услід. Наприклад, з Вінниці через півтори години після поїзда "Інтерсіті" йшов звичайний, який без проблем довіз би до Києва певну частину пасажирів", - повідомив Красноштан. Він зазначив, що аналогічна ситуація була в Одесі, проте важко назвати часовий інтервал, через який в напрямку Києва прямував інший після швидкісного поїзд.

Людей, які не скористалися цим варіантом, неважко зрозуміти. Потяг "Інтерсіті" № 764 вирушає з Одеси о 05:43 і прибуває до "Дарниці" о 13:08. На своєму шляху він робить зупинки на чотирьох станціях: Котовськ (1 хвилина), Вапнярка (1 хвилина), Жмеринка (2 хвилини), Вінниця (2 хвилини). Вартість квитка на поїзд (в залежності від відстані й класу) становить близько 300 гривень.

Згідно з інформацією на сайті tutu.travel, станом на 14 серпня (подивитися ситуацію за 13 серпня неможливо) наступний "Інтерсіті" у напрямку Києва (7 годин у дорозі) йшов тільки о 15:06. Ще один поїзд, який вирушає о 15:51, перебуває в дорозі 9 годин 52 хвилини, а також є ще пасажирський поїзд з часом відправлення о 21:38 (13 годин 46 хвилин) в дорозі. О 22:25 ще йде "Чорноморець" (8 годин 45 хвилин у дорозі).
Таким чином, оптимальної альтернативи у тих, хто поспішав виїхати з Одеси, особливо не було. Один із пасажирів сумнозвісного рейсу Денис Білоус розповів 112.ua, що в момент відправлення йому з дитиною довелося гуляти потягом. Протягом 15 хвилин стюарди всіх розсадили, стверджує Білоус. Розсаджували, зрозуміло, без урахування місць, а також класу, в який було куплено квитки. Нашому співрозмовнику навіть пощастило. Замість придбаних трьох квитків поруч йому запропонували варіант "два плюс один".

У Facebook є й гнівні відгуки з приводу подорожі в поїзді. "Проводжали батьків і молодших дітей о 5-й ранку на "Інтерсіті" до Києва. Квитки було куплено у  8-й вагон клас "Б" (бізнес-клас), але 8-го вагону не було, взагалі всього 5 вагонів. Людей дуже багато, стюарди садять у п'ятий вагон всіх, у кого клас "Бб", інші повинні займати будь-які вільні, хоча на п'ятий вагон претендує купа людей з класом "Економ". Діти ридають, всі з валізами, мати/крики/істерики. Стюардам по цимбалах, причому глибоко, ніяких вам "пардон" тощо. Місць всім не вистачає, багато іноземців у тому числі, які взагалі в шоці! Черговий по вокзалу відправляє до стюардів", - пише Ольга Добровільна. За її словами, додзвонитися в офіс було неможливо, а тільки eвагоні бізнес-класу стоячи їхало 10 людей.

"Чоловікові було необхідно виїжджати з Вінниці раніше (з питань роботи), він узяв квиток на швидкісний потяг. Виявилося, що до поїзда не причепили 4 (чотири) вагони! І тепер Андрій та багато інших, включаючи дітей, їдуть стоячи (з речами, як належить). Може, хтось пояснить суть цієї казки", бажано з юридичної точки зору, тому що моя фантазія малює картини в бік судового позову?" - написала у Facebook Марія Фабричова.

Як отримати компенсацію?

"Це була форс-мажорна ситуація, люди зараз отримують компенсації. Її, зокрема, можна отримати, якщо пасажира пересадили з першого класу у другій. Йому компенсують вартість різниці між вартістю обслуговування. Якщо ж так сталося, що місця взагалі не було надано, то компенсується вартість плацкарти до 80% вартості квитка", - пояснив 112.ua Олександр Красноштан.

Він уточнив, що компенсацію можна отримати на підставі документів, які оформляли стюарди поїзда. Користувачі викладають у мережі зразки таких документів.

З відкритих джерел

За словами Рудоманова, тим, хто придбав квиток в електронному вигляді (його зазвичай показують на екрані смартфона, звідки стюард може сканувати QR-код), видавали довідки, написані від руки на клаптиках паперу. Примітно, що в касах на вокзалі Києва в день прибуття поїзда за ними виплатили компенсації всім, хто звернувся, а ось пасажири, які доїхали до Дарниці, нічого отримати не змогли. У касі вокзалу їм заявили, що не отримували телеграми з розпорядженнями, а також відмовилися затвердити папірці печаткою.

Олександр Красноштан заявив 112.ua, що навіть ті, у кого немає жодного документа, можуть звернутися в касу Центрального вокзалу. "Потрібно показати квиток, і, я думаю, що в касі людині допоможуть. Це єдиний рейс, під час якого подібне сталося, і, зрозуміло, що до його пасажирів поставляться з належною увагою", - сказав він.

За даними прес-служби держкомпанії, вона вже повернула 44 пасажирам нещасливого рейсу 9,2 тис. грн у залізничних касах Одеси, Жмеринки, Києва та Вінниці. Процес триває, зазначили в УЗ.

"Тарпан" полагодять до 16 серпня

"Тарпан", що зламався, за словами заступника директора департаменту пасажирських перевезень УЗ, як очікують, може бути полагоджено і він повернеться на маршрут 16 серпня. Сьогодні на маршрут було відправлено той же поїзд локомотивної тяги з п'ятьма вагонами.

За словами Красноштана, на маршруті все гаразду, жодних скарг від пасажирів не надходило. На сторінці УЗ у Facebook користувач Артем Шатковський, щоправда, написав, що в поїзді "Інтерсіті", який сьогодні о 16:40 вирушив з Києва до Одеси, також не вистачало вагонів. На це заступник директора департаменту пасажирських перевезень заперечив, що на цей поїзд "продано стільки квитків, скільки місць у поїзді". З цього можна зробити висновок, що потреба у квитках на швидкісний поїзд на напрямку (а їх і так не вистачало) найближчими днями (поки на маршрут не вийде "Тарпан") ще більш загостриться. Також в УЗ не змогли пояснити, чим саме замінять п`ятивагонний локомотив, коли йому доведеться виконувати свій звичайний маршрут до Кривого Рогу.

Вся ця ситуація, в принципі, свідчить про гострий дефіцит парку вагонів і рухомого складу, який відчуває УЗ, каже Рудоманов. Пік попиту, який традиційно неймовірно високий під час літніх відпусток, вчергове оголив цю проблему: "Очевидно, що якщо б сталася поломка на іншому маршруті "Інтерсіті", швидко знайти заміну з рівноцінною кількістю вагонів навряд чи вдасться".

Втім, Красноштан запевнив 112.ua, що дефіциту немає, і нинішня проблема є не системною, а ситуативною.

А, може, до суду?

У будь-якому випадку якщо такі ситуації трапляються, юристи радять домовитися з транспортною компанією і погоджуватися нехай на невелику, проте компенсацію. "У будь-якому випадку домовитися, не доводячи справу до суду, це дешевше, а якщо брати до уваги проблеми реформування та завантаженості судів, ще й швидше", - говорить адвокат адвокатської компанії "Правочин" Дмитро Денисов.

За словами адвоката, зокрема, в авіаційній галузі (на якій він спеціалізується), де вартість квитків набагато вище вартості квитків "Інтерсіті", практика судових спорів пасажирів з авіакомпаніями існує і є дуже поширеною.

"У реєстрі судових рішень згадуються спори пасажирів з авіакомпаніями "МАУ", Wizz Air Україна, "Аеросвіт", Windrose, "Дніпроавіа" та інші. Також траплялися суперечки з іноземними авіакомпаніями Turkish Airlines, Air France. Перелік компаній дуже великий. Підставами для звернення до суду найчастіше стають скасування рейсів або їх затримка", - сказав Денисов.

Адвокат зазначив, що в більшості випадків переможцями у спорах виходять авіакомпанії. "Чому це відбувається? На мою думку, пасажири, на жаль, часто керуються емоціями і не завжди виважено підходять до суперечки. Їх представники не враховують всієї специфіки таких спорів і не дуже якісно формують правову позицію у таких справах", - зазначив він.

Денисов наголосив, що в авіагалузі (зокрема, якщо суд виносить рішення на користь пасажира) питання компенсації регламентується розділом 13 "Повітряного кодексу України". "Що ж стосується випадків компенсації моральної шкоди, то мені невідомо про жоден спір між авіакомпанією і пасажиром, в якому суд виніс би рішення на користь пасажира. Питання моральної шкоди завжди було дуже складним (з урахуванням проблематичності формування доказової бази, факту заподіяння такої шкоди та визначення її розміру)", - сказав адвокат.

За словами молодшого юриста Eterna Law Антона Соколова, питання компенсації, зокрема моральної шкоди (в тому числі в галузі залізничних перевезень), регулюється Законом України "Про захист прав споживачів". "Згідно з положеннями цього закону, споживач (пасажир), права якої порушили при наданні послуг перевезення, має право на компенсацію як матеріальної, так і моральної шкоди, завданої внаслідок протиправної поведінки перевізника", - зазначив юрист.

У Держпродспоживслужбі (яка спеціалізується на питаннях захисту прав споживачів) запевнили 112.ua, що скарг від пасажирів потягу № 764 до них поки не надходило. "Нещодавно було лише звернення, яке стосувалося підвищення тарифів в електричці при низькому рівні комфорту", - сказали в прес-службі. При цьому в Держпродспоживслужбі запевнили, що, "по суті, якщо йдеться про порушення умов договору, споживачі можуть скаржитися до Держпродспоживслужби. Зокрема, і в контексті перевезень (якщо пасажир купив квиток у бізнес-клас, а їхав стоячи) це підпадає під порушення умов договору). Водночас поки що таких звернень не було. У випадку надходження таких скарг Держпродспоживслужба в межах компетенції включиться в роботу".

112.ua стежитиме за розвитком подій.

Олена Голубєва