banner banner banner banner

"Шкідливі" поради для любителів швидкості: як оскаржити "Трукам-штраф" у суді

"Шкідливі" поради для любителів швидкості: як оскаржити "Трукам-штраф" у суді
112.ua

Ксенія Цивірко

Журналіст

Мобільні лідари "Трукам", що патрульній поліції дісталися у спадок від ДАІ, знову почали використовувати у жовтні 2018 року. Вже наприкінці 2019 року це дало результати — близько 350 тис. виписаних штрафів.

Багато українців намагаються оскаржити адміністративні постанови. Феміда не має усталених підходів до задоволення таких позовів громадян. А Фортуна прихильна до українців лише в 15% випадків.

"112.ua" з’ясовував, як українцям успішно оскаржити штраф і відшкодувати витрати на судову тяганину з поліцією.

Неоднозначна судова практика

Як випливає з документів, опублікованих в Єдиному реєстрі судових рішень, нова патрульна поліція віддає перевагу у своїй роботі старим перевіреним методам ДАІвців. Найбільший "улов" порушників режиму швидкості —  в межах 100 м від знаку "початок населеного пункту": він сигналізує водієві про те, що потрібно скинути швидкість до 50 км/год, проте оптичний приціл "Трукама" встигає зафіксувати перевищення ще до перетину цієї межі.

Новини за темою

Поліцейський на місці оформлює постанову про адміністративне правопорушення, вручаючи водієві квитанцію для сплати штрафу, в якого залишається тільки 10 днів, щоб оскаржити його в суді, інакше – його стягуватимуть  примусово, із супутнім арештом банківських рахунків.

Судитися з поліцією наважуються одиниці: в Єдиному реєстрі судових рішень зареєстровано лише близько 2 тис. таких проваджень. Для переважної більшості простіше сплатити 255-510 грн. штрафу і забути про цей неприємний інцидент, ніж витрачати час і нерви на бюрократичну тяганину, що потребує додаткових витрат (420,4 грн. судового збору та 1500-3000 – на послуги адвоката).

За словами юристів, у питаннях законності використання "Трукамів" і правомірності штрафів за адміністративні правопорушення, які "зафіксовано не в автоматичному режимі", суди поки що не мають усталеної практики. Одна і та сама аргументація може дати протилежний результат.

Насамперед увагу суду намагаються привернути до того, що використовувані "Труками" є несертифікованими. Згідно з наказом Мінекономрозвитку і торгівлі 2015 року "вимірювач швидкості автотранспортних засобів лазерний LTI 20/20 TruCAM" виключили з Державного реєстру засобів вимірювальної техніки, а значить — позбавили відповідних сертифікатів і свідоцтв. Однак цей факт суди навчилися майстерно "обходити" завдяки таким аргументам: мовляв, закон не має зворотної сили, тому сертифіковані в період 2012-2015 роки прилади за умови проходження щорічної повірки можна використовувати.

У судових позовах зустрічається й інший аргумент проти "Трукамів": поліцейські використовують їх у ручному режимі, цілячись за допомогою оптичного прицілу на авто і натискаючи курок, в той час, як законодавство встановлює тільки автоматичний режим фіксації порушень, наприклад, коли "Трукам" встановлений на тринозі. На це закон відповідає, що постанови, передбачені на такі випадки,  дозволяють використовувати "Трукам", який, крім усього іншого, автоматично встановлює держномер, модель і марку автівки, а також визначає геолокацію. Ступінь довіри до показань лідара підвищує той факт, що в його роботі використано алгоритм шифрування AES: він захищає від стороннього втручання інформацію не тільки в самому приладі, а й файли, скопійовані на інші носії.

"Але правова невизначеність у цьому питанні зберігається. Стаття 122 КпАП свідчить, що перевищення швидкості має бути зафіксовано в автоматичному режимі, в той час, як "Труками" використовують у ручному. Далі: Що таке "Трукам" – вимірювальний прилад або пристрій для фото-відеофіксації?" - задається питанням адвокат Антон Болтик у коментарі "112.ua".

Юрист вказує на те, що до 2018 року діяв наказ МВС №33, в якому визначено перелік "технічних засобів, що використовуються в підрозділах ДАІ для виявлення та фіксації порушень ПДР". У ньому перелічено все: вимірювачі швидкості "Візир", "Рапіра", "Арена", "Іскра-1", різні моделі газоаналізаторів-алкотестерів. "Трукам" зазначено в розділі

"Спеціальні засоби, що працюють в автоматичному режимі, що мають функції фото- та кінозйомки, відеозапису", проте цей документ вже не має законної сили.

Намагаючись з'ясувати, яким чинним нормативно-правовим актом передбачено використання "Трукама", Антон Болтик звертався з відповідними адвокатськими запитами до управління Національної поліції. Однак чіткої відповіді не отримав: йому надіслали копію доручення організувати навчання особового складу з використання "Трукама". У цьому дорученні визначено, що цей прилад є лазерним вимірювачем швидкості.

"Ось і все, чим передбачено використання "Трукама", – на підставі "доручення". Але воно не є нормативно-правовим актом і жодної юридичної сили не має", - пояснює Болтик.

112.ua


Як оцінить його аргументи суд – покаже час. Загалом апелювання до загальних норм права і прогалин у нормативно-правовій базі у процесі оскарження штрафів не дає вагомих результатів. Адже, якщо суд визнає використання "Трукама" незаконним, то весь налагоджений процес винесення постанов доведеться "згорнути", а бюджет втратить щонайменше 70 млн грн "штрафних" надходжень щороку.

В яких випадках постанови можна оскаржити

Обставини, які бере до уваги суд, умовно можна розділити на кілька категорій: правомірність використання вимірювача швидкості, повнота зібраних доказів, процесуальний порядок їх оформлення.

У першому випадку мова йде не тільки про те, що "Трукам" повинен мати сертифікат відповідності (виданий у 2012 році і зараз недійсний) і свідоцтво про щорічну повірку, а й експертний висновок Держспецзв'язку про те, що алгоритм шифрування забезпечує цілісність і збереження інформації. Таку експертизу має пройти кожний "Трукам" окремо, не рахуючи дослідний зразок: серійні номери таких приладів можна знайти в додатку до експертного висновку.

112.ua

Надано у відповідь на запит адвокату Антону Болтику
Надано у відповідь на запит адвокату Антону Болтику 112.ua
Надано у відповідь на запит адвокату Антону Болтику
Надано у відповідь на запит адвокату Антону Болтику 112.ua

Іноді в судах з'ясовується, що серійного номера лідара, за допомогою якого поліцейські зафіксували перевищення швидкості, немає у цьому переліку. Звичайно, така постанова про адміністративне правопорушення підлягає скасуванню, однак ніякого вилучення "нелегальних" "Трукамів" після цього не послідує: поліцейські працюватимуть у тому ж дусі, розраховуючи на байдужість і поспіх водіїв.

Найпильніше Феміда розглядає докази, зібрані у процесі винесення постанови: найменше нестикування, пробіл або друкарська помилка можуть бути підставою для скасування штрафу.

На нагрудну камеру поліцейського не зафіксовано серійний номер "Трукама" значить, довести фіксацію перевищення швидкості за допомогою конкретного приладу не уявляється можливим.

Якщо на фото-відеофайлах неможливо ідентифікувати держномер, марку і модель авто або особу водія, не визначена геолокація — такі "докази" також не беруть до уваги.

Зафіксована за допомогою "Трукама" інформація має точно збігатися з вказаною в тексті постанови. Розбіжності в кілька хвилин або неправильно визначена адреса, де  зафіксовано перевищення швидкості (через програмний код або дії поліцейського), в підсумку призведуть до того, що докази не приймуть до уваги.

Новини за темою

Як свідчить судова практика, деякі любителі "дурити" фіксують порушення ще до того, як авто в'їжджає в зону дії знака 5.45 ("Початок населеного пункту") з обмеженням швидкості до 50 км/год. Тому відповідач також має надати фото-відео докази того, що правопорушення скоєно в межах населеного пункту.  Крім того, потрібно підтвердити, що фіксація здійснювалася в зоні дії знака 5.70 - "Фото-відеофіксація порушень". Інакше дії патрульних і складений протокол визнають незаконними. Наприклад, в одному з рішень Маріупольського суду йшлося про те, що фіксація здійснена з дистанції 394,5 м, а не 61 м, яка встановлена керівництвом з експлуатації лазерного вимірювача швидкості за несприятливих погодних умов.

Хоча алгоритм шифрування AES, використаний у "Трукамах", "унеможливлює підроблення змісту інформації", Кодекс адміністративного судочинства встановлює певні правила. Фото-і відео, зафіксовані за допомогою "Трукама", вважаються електронними доказами. А значить, для розгляду в суді їхні копії мають бути завірені електронним цифровим підписом або надані в оригіналі – тобто безпосередньо на вимірювальному приладі.

Такі особливості українського законодавства можуть бути на руку багатьом "безсовісним" порушникам правил дорожнього руху. Наприклад, власник Toyota Rav4 з Харкова, якого у квітні зупинили за перевищення швидкості на 43 км/год, таким чином не тільки уникнув штрафу, а й повернув 630,6 грн, які витратив на судовий збір за подання апеляції.

Будьте уважними на дорозі, не порушуйте режим швидкості! І нехай Феміда завжди буде до вас прихильною!

Ксенія Цивірко

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>