Sharing economy: Чому майбутнє за економікою спільного користування

За останні кілька років шерингова економіка показувала стабільне зростання. Сьогодні тисячі компаній по всьому світу дозволяють людям ділитися, орендувати, позичати або дарувати товари, послуги, навички та інформацію. Шерингова економіка все активніше впливає на низку "традиційних" галузей, формуючи інтерес до себе з боку "класичних" компаній, які вносять її елементи в свої бізнес-моделі

Sharing economy: Чому майбутнє за економікою спільного користування
Фото з відкритих джерел

Сергій Тутов

Економіст

За останні кілька років шерингова економіка показувала стабільне зростання. Сьогодні тисячі компаній по всьому світу дозволяють людям ділитися, орендувати, позичати або дарувати товари, послуги, навички та інформацію. Шерингова економіка все активніше впливає на низку "традиційних" галузей, формуючи інтерес до себе з боку "класичних" компаній, які вносять її елементи в свої бізнес-моделі

Нинішній вік пропонує нові економічні та соціальні моделі, що спростовують існуючі підходи. Багатовіковий потяг людства до накопичення в XXI столітті зазнав ревізії. У результаті виникла і почала працювати нова парадигма спільного споживання, яку в 2011 році журнал Тіме назвав однією з десяти ідей, здатних змінити картину світу. Ґрунтується вона на спільному використанні товарів і послуг, а не на володінні ними.

Дачний будинок та автомобіль, електроінструмент і велосипеди, туристичне спорядження та яхта працюють на власника не завжди. Для оптимізації використання ресурсів у світі з'явилися шерингові (від англ. sharing — поділ) сервіси Uber, Airbnb, BlaBlaCar та інші. У нашій країні подібний сервіс OLX працює з 2007 року (до 2014 року — під назвою Slando). Назва OLX походить від фрази "exchange online" — "обмін онлайн", що повністю відображає суть сучасних дошок оголошень.

Airbnb, що виникла у 2008 році, сьогодні має річний оборот в 1 млрд дол., а її капіталізація нині оцінюється в 30 млрд дол. За прогнозами річний оборот компанії, яка не має у власності жодного готелю, в 2020 році складе 10 млрд дол. З нею працюють 60 млн користувачів у 200 країнах.

Новини за темою

За можливістю короткострокової оренди житла по всьому світу стоїть зміна споживчих звичок користувачів, сервіс виступає каталізатором економіки спільного споживання. Власники квартир, представлених на сервісі, цінують не тільки можливість поспілкуватися з гостями і хороший спосіб заробітку, але і сам факт свободи від власності.

У 2009 році в Сан-Франциско з'явився мобільний додаток Uber — для пошуку, виклику й оплати таксі. А зараз у США ця назва перетворилася на сленговий варіант слова "супер". Даний сервіс вже давно ніхто не вважає бізнесом на ринку таксі. Компанія запропонувала нову модель — маркетплейс, яка дозволяє продавати офлайн-послуги онлайн, з'єднуючи на платформі замовників і постачальників безпосередньо, без ланцюжка сервісних посередників. На ProductHunt, популярному в США і Європі порталі з оглядами сервісів, у категорії "Uber for X" майже 50 стартапів: Uber для підбору вигульників собак, замовлення на будинок масажистів, виїзду за дзвінком снігоприбирачів. Головна ідея компанії проста — будь-який товар або послуга подаються замовнику через кілька хвилин після запиту.

Кількість шерінгових платформ за країнами походження pwc

Сервіс BlaBlaCar, що дозволяє знайти попутників, був запущений у 2006 році і зараз працює в 20 країнах, нараховуючи 20 млн користувачів. Вартість його — близько 2 млрд дол.

Новини за темою

Концепція загального використання не нова — досить згадати багатовікову традицію публічних бібліотек. Але сучасні технології надають існуючим ідеям абсолютно нові можливості. Для початку такого бізнесу потрібні мінімальні вкладення, а для участі в ньому не потрібно нічого, окрім бажання.

Головною складністю такого бізнесу можна вважати той факт, що люди не завжди швидко адаптуються до стрімко мінливих реалій і оперативно помічають виникаючі можливості. До вітчизняних складнощів варто віднести також недовіру до оточуючих, що має під собою цілком вагоме підґрунтя. Наприклад, майданчик OLX переповнений відвертими шахраями, які видно навіть неозброєним поглядом. Остання криза створила прошарок суспільства — "нових бідних", людей у віці 25-35 років, які прагнуть вести активне соціальне життя, подорожувати, але не мають для цього достатніх коштів. Шерингові сервіси, безсумнівно, підходять саме для цієї групи. Ідеальний її представник — користувач інтернету з хорошою онлайн-репутацією. Мережа допомагає значно надійніше і швидше пізнати людину порівняно з офлайном.

Світ змінюється, і можна говорити про безліч безумовних тенденцій, що сприяють просуванню ідей шерингової економіки. Населення Землі росте, і до 2050 року воно складе близько 9,3 млрд осіб. За даними Організації Об'єднаних Націй, буде урбанізовано 64,1% населення країн і 85,9% розвинених країн. Збільшувана щільність населення міст призведе до потреби спільного використання ресурсів і послуг.

Оборот і прибуток шерінгових платформ в 2013-2015 рр. pwc

З кожним роком буде збільшуватися нерівність доходів. Розрив між доходами багатих і бідних стане однією з рушійних сил шерингу. Людство все частіше стикатиметься з глобальними фінансовими, екологічними і соціальними кризами. Людям доводиться ретельніше контролювати свої витрати.

За останні кілька років шерингова економіка показувала стабільне зростання. Сьогодні тисячі компаній по всьому світу дозволяють людям ділитися, орендувати, позичати або дарувати товари, послуги, навички та інформацію. Шерингова економіка все активніше впливає на низку "традиційних" галузей, формуючи інтерес до себе з боку "класичних" компаній, які вносять її елементи в свої бізнес-моделі.

Новини за темою

Інформаційні технології та соціальні мережі сприяють прямій комунікації користувачів між собою, причому це стосується як окремих людей, так і цілих організацій. Безліч особистих даних користувачів сьогодні знаходяться у відкритому доступі, а мобільні технології стали більш ніж доступні.

Sharing economy, як прийнято називати спільне користування або економіку взаємодопомоги в англомовних країнах, — це можливість не купувати речі, які потрібні на час. Основні переваги — це економічна вигода, комфорт і зручність, а також турбота про навколишнє середовище. Економіка спільного користування поглинає індустріальну модель, за якої компанії володіють, а люди споживають, — подібно до того, як інтернет потіснив традиційне телебачення, а блогосфера — засоби масової інформації. Вона дозволяє бути одночасно споживачем та виробником, а також користуватися можливим фінансовим прибутком від виробленого продукту. Витрачати менше, споживати свідомо і ділитися речами та послугами один з одним.

Сергій Тутов

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>