Самолікуванню STOP: Депутати можуть заборонити рекламу ліків в Україні

Частка фармкатегорії у рекламі на телебаченні займає 27% у грошовому показнику, а реклама - це 97% доходів телебачення

Самолікуванню STOP: Депутати можуть заборонити рекламу ліків в Україні
Фото з відкритих джерел

Максим Яцков

Журналіст

Частка фармкатегорії у рекламі на телебаченні займає 27% у грошовому показнику, а реклама - це 97% доходів телебачення

У Верховній Раді знову хочуть заборонити рекламу ліків. Відповідний законопроект №3246 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо заборони реклами лікарських засобів)" зареєстрував народний депутат Максим Поляков ("Народний фронт").

Він пропонує заборонити на території України рекламу лікарських засобів, крім реклами, яка розміщується у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів, а також яка розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики.

У пояснювальній записці автор законодавчої ініціативи зазначає, що більшість громадян України не мають медичної освіти, щоб точно знати механізм дії лікарського засобу та його вплив на організм людини, а тому легко піддаються впливу такої реклами, тим самим завдаючи непоправної шкоди своєму здоров'ю. "Дана реклама необхідна виробникам лікарських засобів, щоб їхній продукт купувався у великій кількості. Хоча в даний час існує застереження "самолікування може бути шкідливим для вашого здоров'я", однак воно не принесло бажаного результату, тому є необхідність застосувати більш жорсткі заходи", - сказано в документі.

Як відомо, зараз законодавство дозволяє рекламу безрецептурних лікарських засобів і дозволених Міністерством охорони здоров'я.

У той же час Поляков пропонує залишити без заборон рекламу медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, дозволені Міністерством охорони здоров'я або застосування яких не потребує спеціальних знань та підготовки. Для реклами медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації автор законопроекту пропонує низку обмежень, подібних тим, що діють у чинному законодавстві.

Удар по телеканалах

"Ми медіа і виробник, тому наше ставлення до цього законопроекту - різко негативне, - говорить директор з правових та регуляторних питань медіагрупи StarLightMedia (СТБ, Новий канал, ICTV, M1, M2) Анатолій Максимчук. - Враховуючи ситуацію в країні, державі варто приймати рішення, які підсилюють економіку, а не послаблюють її".

За його словами, частка фармкатегории в рекламі на телебаченні займає 27% у грошовому показнику, а реклама, за його словами, - це 97% доходів телебачення. Так, згідно з даними компанії Proxima Research, витрати фармацевтичних компаній на телевізійну рекламу лікарських засобів тільки за підсумками січня-березня 2015 року склали 1,989 млрд грн, що на 10,3% більше, ніж за аналогічний період 2014 року.

Аналітики Proxima Research зазначають, що обсяг продажів препаратів, витрати на телерекламу яких у 2014 році скоротилися, скоротився в натуральному вираженні на 40%, у грошовому — зріс всього на 1%. У той же час продажі препаратів, які більше рекламувалися на телебаченні, у натуральному вираженні знизилися на 17%, а в грошовому — збільшилися на 31%.

Крім того, аналітики Proxima Research прийшли до висновку, що вітчизняні фармкомпанії виявляють велику активність у телерекламі своєї продукції. Таким чином, за підсумками першого кварталу частка вітчизняних фармкомпаній у загальному обсязі витрат на телерекламу лікарських засобів збільшилася з 27,5% до 40,8%.

Новини за темою

"Мета цієї заборони незрозуміла, недосліджена: реклама безрецептурних препаратів не заборонена у жодній країні Європейського Союзу (є локальні регуляції, наприклад, обмеження у Норвегії). Навпаки, ВООЗ впроваджується філософія відповідального, поінформованого самолікування", - розповідає Максимчук.

Керівник напряму "Преса і радіо" рекламного холдингу GroupM Ігор Романенко зазначає, що лікарські засоби — єдина категорія, реклама якої просувається і продається в кризу.

Ціни не знизяться

Голова комітету з питань охорони здоров'я Європейської бізнес асоціації Георгій Вікторов також негативно оцінює ініціативу щодо введення в Україні повної заборони реклами ліків. "Повна заборона на рекламу ліків вигідна лідерам ринку, які вже завоювали свою частку і не зацікавлені в приході нових гравців на ринок. А новачкам для завоювання своєї частки ринку необхідно активно рекламувати свої препарати", — пояснює директор департаменту зовнішніх зв'язків фармацевтичного холдингу STADA CIS Іван Глушков.

Новини за темою

Більша частина рекламних бюджетів фармацевтів піде в тінь, вважає директор Асоціації міжнародних фармвиробників AIPM Ukraine Володимир Ігнатов. Наприклад, на стимулювання провізорів в аптеках, щоб вони радили купувати ті чи інші препарати, або лікарів, які будуть виписувати ліки певної компанії, передбачає Глушков. Фармацевти більше уваги будуть приділяти оформленню брендованих вивісок в аптеках, додає співрозмовник.

Продажі ліків, може, і знизяться, але ціни на них у цьому випадку зростуть. Ігнатов пояснює, що в аптек витрати на продаж препаратів не зміняться. Тому при зменшенні попиту аптекарі можуть підвищити ціни на найпопулярніші препарати.

Максим Яцков, спеціально для 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>