Росія запроваджує обмеження на постачання нафтопродуктів до України: Що буде з цінами на АЗС?

Росія запроваджує обмеження на постачання нафтопродуктів до України: Що буде з цінами на АЗС?
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Уряд РФ 18 квітня 2019 р. ухвалив постанову № 460-25, згідно з якою Росія забороняє ввезення до України сирої нафти, бітуму та бітумних сумішей. Крім того, з 1 червня експорт вугілля, бензину і дизельного палива допускається виключно з особливого дозволу уряду. У списку позицій є й "інші зріджені гази". На думку експертів, позиція може поширюватися також на автогаз. Російські ЗМІ з посиланням на прем'єра Дмитра Медведєва повідомили, що це відповідні заходи на торговельні санкції, які Україна запровадила проти РФ минулого тижня. Обмеження на імпорт до Росії також торкнуться української продукції машинобудування, легкої промисловості та металооброблення, вартість якої, за словами Медведєва, минулого року становила майже 250 млн дол. Список заборонених для імпорту українських товарів доповнено трубами, папером, картоном, взуттям, костюмами, жіночою нижньою білизною, емальованим посудом.

Найсерйозніші в списку обмежень є ті, які стосуються енергоносіїв, зазначають експерти. Це перший випадок такого системного комплексного впливу, одночасного щодо всіх стратегічно важливих їхніх видів, сказав директор Науково-технічного центру "Психея" Сергій Сапегін: "Досі ми мали справу з вибірковими обмеженнями з боку Росії. У той час, коли в Україні працювало більше одного НПЗ (як тепер), Росія обмежувала постачання нафти. Були обмеження на постачання дизпалива, автогазу". За словами Сапегіна, це мало вигляд такого собі елементу для складання ситуативного сценарію, який давав можливість побачити, як реагує українська економіка на такі обмеження. "Ми знаємо, що в РФ працюють ситуативні центри, які можуть розрахувати різні моделі розвитку ситуації. Щоб залежно від ситуації дуже точно розрахувати обсяги для отримання потрібного їм ефекту впливу на економіку України", - сказав експерт.

Що буде, якщо Росія таки запровадить заборону на експорт палива?

Слід сказати, що ефект може бути дуже відчутним, якщо уряд РФ після 1 червня нікому не дасть дозволів на постачання автогазу і дизпалива. Сира нафта до України з Росії не постачається. Також незначними є постачання бензину з РФ. "На постачання автогазу з Росії припадає трохи менше половини всіх імпортних поставок – до 50 тис. т на місяць завозиться за терм-контрактами", - сказав 112.ua експерт А-95 Сергій Куюн. Ринок дизпалива також залежить від Росії. Торік імпортні поставки ДП зросли на 10,7%, до 5,81 млн т, побивши абсолютний рекорд. Найбільшим постачальником дизпалива до України в розрізі країн стала Росія, яка потіснила багаторічного лідера в цій області – Білорусь, повідомляло видання "НафтоРинок".

Повна заборона постачання дизеля та автогазу спровокує величезний дефіцит і як наслідок ажіотаж та спекулятивне зростання цін на українському ринку. Причому зростання, на думку експертів, буде відбуватися і в сегменті бензину, який є альтернативою автогазу. Попит на нього різко зросте. До того ж обсяги постачання бензину від основного постачальника бензину до України Білорусі можуть скоротитися. Напередодні РФ зменшила Білорусі з 22 до 15 млн т квоти на постачання сирої нафти, а за необхідності може зменшити їх ще більше, сказав Сапегін. Замінити такий величезний обсяг автогазу (як постачається з РФ) швидко не вдасться, тому що Україна дуже обмежена можливостями портовою та залізничною інфраструктурою, говорить Куюн.

Новини за темою

Якою може бути ціна на автопаливо в Україні в разі реалізації цього найгіршого сценарію, експерти не можуть спрогнозувати. "Слід розуміти, що ринок може зазнати дестабілізації. Сказати, якими будуть ціни, неможливо, адже буде колосальний дефіцит і стрибок цін буде ажіотажним, спекулятивним. Різко зросте частка чорного нелегального сектора", - говорить Сапегін.

Експерти також не виключають, що вже на тлі очікування 1 червня на паливному ринку України посилиться напруження. "Вже найближчими днями на ринку різко зросте попит на нафтопродукти. Оператори будуть шукати можливості накопичити запаси і, з іншого боку, притримати ресурси в очікуванні спекулятивного ажіотажного стрибка цін", - вважає Сергій Сапегін. Зазначимо, що це буде відбуватися в умовах зростання цін на автогаз, який спостерігається з лютого, і посівної компанії, коли попит на дизпаливо є особливо високим.

Варто сказати, що, якщо на постачання продукції, яка потрапила в текст постанови російського уряду, з 1 червня не буде видано жодного дозволу, це відчують і металурги. Зокрема, з Росії ввозяться 55-60% коксівного вугілля (потрапило до списку). На тлі загального імпорту вугілля до України в 2017 році 19,8 млн т (на 2 млрд 744 млн дол.) було ввезено 15,8 млн т коксівного вугілля (на 2 млрд 360 млн дол.), у тому числі з Росії – 10,4 млн т, на 1,273 млрд дол. Енергетичного вугілля (антрацит) ввезли 3,975 млн т – на 265 млн дол., іншого енергетичного – 0,6 млн т, на 53,5 млн дол. У 2018 році обсяги ввезення вугілля були порівнянні.

Коломойський буде в плюсі

Водночас, навіть якщо ситуація буде розвиватися за найгіршим сценарієм, в ній є і свої плюси, кажуть експерти. "У короткостроковій перспективі, безумовно, можуть виникнути проблеми, але в довгостроковій перспективі відбудеться заміщення відсутніх обсягів автогазу, і ринок стабілізується", - сказав Артем Куюн. "Ми нарешті позбудемося залежності від РФ. Покращимо українське перероблення, диверсифікуємо напрямки постачань. Але головне - ринок буде прогнозованим", - зазначив директор А-95 Сергій Куюн.

Але на першому етапі все одно буде дуже сильна криза, якої зазнають практично всі галузі економіки, що чуйно реагують на цінові стрибки на паливному ринку, підкреслив Сергій Сапегін.

Як не дивно, найбільше виграє в разі реалізації Росією апокаліптичного сценарію олігарх Ігор Коломойський, який давно домагався обмежень на постачання до України автопалива (на підконтрольному йому Кременчуцькому НПЗ обсяги виробництва бензину, дизеля і ЗВГ останніми роками скорочувалися, у тому числі, у зв'язку з конкуренцією з російськими ЗВГ і дизелем). Крім того, у разі значного дефіциту ЗВГ його матеріальні обсяги з моря можуть поставлятися тільки через Чорноморськ та Одесу, а обидва перевантажування там контролює Коломойський, говорить Куюн. Виграють також вітчизняні виробники автогазу, які давно домагалися запровадження квот на імпорт продукції.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>