banner banner banner banner

Рідини без смаку і заборона на рекламу: Що підготували для користувачів "айкосів" і "флешок"

Рідини без смаку і заборона на рекламу: Що підготували для користувачів "айкосів" і "флешок"
112.ua

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Верховна Рада планує запровадити жорсткі обмеження для продажу, реклами та використання девайсів для куріння, які виробники позиціонують як альтернативу традиційним сигаретам. Робиться це під гаслом охорони здоров'я: чиновники прийшли до висновку, що девайси шкідливі не менше сигарет, а їхня популярність зростає через відсутність жорстких норм регулювання сфери.

Як Україна вирішила обмежувати сферу е-девайсів для куріння - в нашому матеріалі.

Чому девайси порівнюють у шкідливості з сигаретами

Законопроект № 4358 підготував комітет, який очолює наближений до президента Михайло Радуцький. Документом пропонують зрівняти бездимні тютюнові вироби (девайси) в правах з традиційними тютюновими виробами, оскільки вони нібито шкідливі однаково.

"Тютюн токсичний і містить канцерогени навіть у природній формі. Вироби (для куріння за допомогою девайсів) містять токсичні речовини і понад 50 канцерогенів. На сьогоднішній день немає підстав вважати, що за рівнем викидів певних шкідливих речовин вони конвертуються в менші ризики для здоров'я", - йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.

Відзначимо, що незалежних досліджень про більшу або меншу шкоду цих продуктів порівняно з сигаретами досі не проводилося. Оскільки вони з'явилися недавно (з 2015 року), повної картини про їхній вплив на здоров'я досі немає ні в кого.

Депутати також підкреслюють, що зараз навіть неповнолітні можуть рекламувати і продавати електронні сигарети, рідини до них, бо це не регулюється законом. Нардепи також наводять дані Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну (GYTS) 2017 року, згідно з яким в Україні кожна п'ята дитина від 13 до 15 років використовує електронні сигарети. Коли-небудь пробувала їх курити майже кожна друга дитина цієї вікової групи. Серед тих, хто старше 15 років, щодня курить кожен четвертий.

112.ua

Відзначається і те, що до 2017 року тенденція на вживання тютюну серед осіб старше 15 років знижувалася завдяки зростанню цін і запровадженню заборон на вживання в громадських місцях. Тепер же вона зросте. Окрім того, є питання до якості нікотиновмісних рідин.

Новини за темою

Забороняти використання смако-ароматичних добавок (фруктові, ягідні, смаку цукерок, ментолу) для стіків і нікотиновмісних рідин, заправних контейнерів на тій підставі, що їх застосування робить процес куріння привабливим для дітей і молоді, створюючи оманливе враження про безпеку вживання тютюнових виробів і відсутності шкідливих наслідків.

Документом пропонується поширити вимогу наносити медичні попередження (відразливі фотографії-малюнки наслідків куріння) на упаковки електронних сигарет, стіків для нагрівання і нікотиновмісних рідин. Для пачок традиційних сигарет, документом пропонується збільшити площу малюнків (що розміщуються з обох сторін) з нинішніх 50 до 65% площі.

Нормами законопроекту забороняється видиме розміщення тютюнових виробів та електронних сигарет, рідин і заправних контейнерів у пунктах продажів, що на думку депутатів, є одним із видів їхньої реклами. 

Місцеві, сільські ради наділяються повноваженнями визначати додатково бездимні місця. У тексті пояснювальної записки пояснюється, що згідно з чинним законодавством спеціальні місця для куріння передбачено в установах, організаціях, приміщеннях готелів, гуртожитків, аеропортів і вокзалів, що навіть за наявності в таких місцях витяжки і вентиляціі піддає некурящих людей, що знаходяться в будівлі, впливу тютюнового диму. Зберегти наявність місця для куріння пропонують тільки в аеропортах.

На думку авторів законопроекту, все це призведе до зниження до 2025 року кількості курців в Україні до 15% населення. Та й для економіки нібито буде ефект: автори законопроекту планують заощадити понад 90 мільярдів гривень державних коштів на рік на лікуванні хвороб, пов'язаних із тютюнопалінням, а також на соцвиплатах для тих, хто став інвалідом через ці хвороби.

Що представники компаній-виробників говорять на свій захист

Питання вживання бездимних тютюнових виробів у громадських місцях на сьогодні не врегульоване, як і саме визначення бездимних тютюнових виробів, повідомили 112.ua у прес-службі компанія JTI.

"29 вересня парламент ухвалив у першому читанні законопроект № 3628, який забороняє продаж електронних сигарет неповнолітнім, а також забороняє їх вживання в тих же місцях, що і куріння сигарет. Згідно з текстом законопроекту, доопрацьованим комітетом до другого читання, такі обмеження будуть поширюватися на тютюн, що нагрівається".

У прес-службі Philip Morris вважають пропоновані обмеження безпідставними, оскільки використання їхньої продукції, за словами представників компанії, не впливає критично на оточення. Але ж захист осіб, які не палять, - це одна з основних цілей законопроекту.  

"Бездимні тютюнові вироби не виділяють тютюнового диму, використання IQOS не змінює склад повітря достатньо, щоб перевищити нормативи якості повітря, встановлені для країн Європейського Союзу, тому логіка і сенс в таких заборонах відсутня", - стверджують у компанії, посилаючись на дослідження, під час яких у тестових приміщеннях, де використовували IQOS або курили сигарети, вимірювали вміст 18 компонентів повітря.

У Philip Morris підкреслили, що куріння сигарет призвело до помітного зростання концентрації всіх цих компонентів і перевищення гігієнічних нормативів якості повітря, встановлених для країн Європейського Союзу. А при використанні IQOS концентрація більшості компонентів не відрізнялася від їхніх фонових значень. Ті ж концентрації, які дещо збільшувалися, були в рамках нормативів якості повітря.

Представник BAT, використовуючи аналогічні аргументи, відстоюють наратив про меншу, порівняно з сигаретами, шкоду Glo.  

"У звіті ВООЗ "Еһе Scientific Basis of Fifth Report of a WHO Study Group Tobacco Product Regulation, 2015" говориться, що основні цілі всебічного регулювання нікотину - мінімізувати використання найбільш токсичних нікотиновмісних продуктів, стимулювати розробку нових, поліпшених систем доставки нікотину як альтернативи більш токсичним продуктам", а також продовжити моніторинг і регулювання менш токсичних продуктів з точки зору впливу на здоров'я. Це також спільна позиція всіх країн ЄС. Цього року Європейська комісія опублікувала дослідження, в якому міститься всеосяжна і заснована на фактах оцінка Директиви ради 2011/64/EU про структуру і ставки акцизного податку, застосовуваного до промислового тютюну. Він рекомендує встановити нову податкову категорію для альтернативних продуктів (HTPs), а не вписувати їх в одну з чинних", - повідомили в прес-службі PM.

Що ж стосується шкоди для неповнолітніх, в компанії підкреслили, що бездимні продукти призначені тільки як альтернатива сигаретам для тих, хто досяг 18 років.

"Ми категорично проти того, щоб недосконалі починали вживати нікотин в будь-якій його формі. Ми цілком і повністю підтримуємо і схвалюємо законодавчі ініціативи, які заборонять продаж будь-яких нікотиновмісних продуктів дітям", - заявили в прес-службі.

Спираючись на дані дослідження соціологічної служби "Рейтинг" у прес-службі PM кажуть, що курці сигарет починали регулярно курити сигарети в середньому в 19,8 років. Тоді як користувачі IQOS почали регулярно використовувати IQOS в середньому у 32,9 року.

Для 88% курців першим продуктом регулярного споживання нікотину були сигарети. І лише 5% курців починали з інших горючих тютюнових виробів. Також для 0,5% курців перший продукт - системи нагріву тютюну (IQOS - 0,4%, Glo - 0,1%), для 0,4% - це електронні сигарети, 0,3% починали з жувального тютюну.

112.ua

У JTI ж запевнили 112.ua: незважаючи на те, що сьогодні ринок електронних сигарет практично не регулюється, компанія не тільки виконує всі норми національного законодавства, а й додатково завдає на упаковки попередження про потенційні ризики і нагадування про обмеження за віком.

Чому тютюнові гранди проти обмеження для девайсів

У JTI кажуть, що "надмірні норми регулювання" не тільки негативно позначаться на галузі, а й на економіці в цілому. У компанії відзначають, що документ містить більш жорсткі заходи, ніж передбачені директивами Європейського Союзу. Це може призвести до ще більшої тінізації ринку електронних сигарет.

"У разі набуття чинності такого регулювання необхідно буде провести дороге переобладнання місць реалізації тютюнових виробів та електронних сигарет, і це буде дуже складно з урахуванням того, що малий і середній бізнес і так зазнає найбільшого впливу обмежень, пов'язаних із пандемією",- заявили в прес-службі компанії.

Також пропоновані обмеження, вважають, утискають права споживачів. Наприклад, заборона на позначення вмісту смол і нікотину завадить споживачеві ознайомитися з продуктовими характеристиками продукту.

Причини стурбованості тютюнових компаній зрозуміти нескладно - пропоновані заходи дійсно ускладнюють можливість позиціонувати відмінності продукту і його конкурентні переваги. З точки зору маркетингу, подібні зміни ведуть до "заморожування" сегмента та уповільнюють процеси міграції споживачів від одних продуктів до інших. З цієї причини вони, зазвичай, більш вигідні тим, хто вже завоював певну нішу і лояльних покупців. Програють від таких змін компанії, які тільки-тільки завойовують сегмент.

Дратує виробників тютюнових виробів і пункт про заборону використання ароматичних добавок. Розмови про те, що ці добавки, як і формати slims традиційних сигарет, створюють у споживачів помилкове враження про їхню меншу шкідливість, точаться давно. До цих пір гранди тютюнової галузі робили все можливе, щоб не дозволити цим дискусіям вилитися в заборони та обмеження на законодавчому рівні.

Новини за темою

"Важливо відзначити, що смакові добавки в ЄС заборонено тільки для курильних виробів. Принципова проблема при ухваленні рішення про заборону смаків - здійсненність таких рішень. Наявність або відсутність того чи іншого смаку – часто суб'єктивне сприйняття. Тому в ЄС, звідки це положення і приходить до нас, існує детальний алгоритм і критерії встановлення такого факту. Є спеціальна детальна процедура і чіткі критерії, щоб чиновник, який виконує закон, не інтерпретував це так, як йому заманеться. А законопроект 4358 це ігнорує, що є черговою невідповідністю Директиви Ради 2011/64/EU", - заявили 112.ua у прес-службі PM.

До Європейської директиви апелює і JTI. Ця директива передбачає заборону на використання низки добавок, у тому числі смако-ароматичних, виключно в сигаретах і тютюні для самокруток. Перехідний період для її впровадження склав більш ніж 6 років, а для української ініціативи він пропонується терміном лише на рік. За цей час компанії повинні встигнути переобладнати виробництва.

Нічого особистого

Спостерігаючи за черговою сутичкою законодавців, які прагнуть посилити контроль держави за популярною шкідливою звичкою, збільшивши попутно відрахування від неї в казну, не варто забувати про те, що для обох сторін, які відстоюють свої позиції під прапорами турботи про здоров'я нації, предмет суперечки - це "нічого особистого, just business".

Нові обмеження пропонуються на тлі норм скандального законопроекту № 1210, які вступають у силу вже з січня 2021 року. Цим законом було запроваджено податкове регулювання для продуктів ринку електронних сигарет. Проти змін, передбачених цим документом, продовжують виступати компанії PM і BAT.

"Закон 466-IX передбачає підвищення акцизу на тютюн для нагрівання на 320% з наступного року. У цьому випадку ціна за пачку стіків для IQOS, за нашими оцінками, зросте з 53 до 80 грн. Пачка Heets, менш шкідливого продукту, буде коштувати набагато дорожче, ніж пачка сигарет, що не має сенсу з точки зору громадської охорони здоров'я. В Україні, за нашими оцінками, близько 1 млн споживачів тютюну для нагрівання. Переважна більшість користувачів - колишні курці сигарет. Для багатьох з них нова ціна стане високою. У них буде вибір: платити більше за товар, повернутися до дешевших сигарет або купити нелегальний товар", - заявили 112.ua в PM.

У Мінфіні вважають, що це додатково залучить до держбюджету 2,6 млрд грн. Але в компанії заявили, що з підвищенням акцизу на 320% легальний ринок скоротиться вдвічі, що призведе до його краху.

Продавці рідин для парування, навпаки, законом задоволені і вважають, що він сприятиме детінізації ринку.

Зрозуміло, відповідальна влада повинна регулювати тютюнову галузь і створювати зрозумілі правила гри, які мінімізували б вплив шкідливої звички дорослих людей, для незахищених категорій і дітей. Однак їхні підходи повинні бути збалансованими і розумними – інакше на них буде заробляти не бюджет, а торговці нелегальною продукцією, що неодноразово відбувалося за законодавчих перегинів у минулому.

Втім, гранди тютюнової галузі є найбільшими донорами бюджету, що дозволяє їм чинити потужний тиск на позицію влади і законодавців. Як показав багаторічний досвід, на будь-які обмеження можливості заробляти на продажу тютюнових виробів тютюнники гнучко реагують, відкриваючи для себе нові можливості і ніші та обходячи заборони.

Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>