Радари повертаються на дороги: Як будуть ловити порушників швидкісного режиму

Від сьогодні, 8 жовтня, патрульна поліція почне зупиняти водіїв за перевищення швидкості, використовуючи в тестовому режимі лазерні радари TruCam. Спеціальні екіпажі будуть стояти на аварійно небезпечних ділянках доріг та в місцях концентрації ДТП. Розповідаємо, що треба знати водіям про нововведення

Радари повертаються на дороги: Як будуть ловити порушників швидкісного режиму
Фото з відкритих джерел

Ксенія Цивірко

Журналіст

Від сьогодні, 8 жовтня, патрульна поліція почне зупиняти водіїв за перевищення швидкості, використовуючи в тестовому режимі лазерні радари TruCam. Спеціальні екіпажі будуть стояти на аварійно небезпечних ділянках доріг та в місцях концентрації ДТП. Розповідаємо, що треба знати водіям про нововведення

Українські автолюбителі пам'ятають про радари ще з часів існування ДАІ. Після того, як автоінспекцію розформували, а на її місце прийшла патрульна поліція, контроль за перевищенням швидкості на українських дорогах ніяк не здійснювався.

"Справа в тому, що коли почали користуватися радарами нові патрульні, виявилося, що прилади не сертифіковані. Порушені правила експлуатації, зірвані пломби. Водії через це вигравали в судах, навіть якщо показання приладів показували, що швидкість була перевищена. Судилися і через те, що знаки, встановлені вздовж доріг, не відповідали ДСТУ і, наприклад, були старого зразка. А знаками займається взагалі дорожня служба", - пояснює ситуацію засновник громадської організації "Київ Автомобільний" Олексій Мкртчян. 

Провальні справи в судах змусили поліцейських, за словами експертів, відкласти обов'язки контролю за перевищенням швидкості на дорогах на задній план. Нині немає жодної офіційної статистики щодо кількості фактів перевищення швидкості на українських дорогах. Патрульна поліція має іншу статистику: скільки ДТП сталося через недотримання встановленого швидкісного режиму. Так, в минулому році з цієї причини сталося 5097 аварій, а з 1 січня по 31 серпня нинішнього року — 3306.

"Потрібно розуміти, що основна причина смертності в ДТП — це саме перевищення встановленого швидкісного режиму. Україна взагалі зараз єдина країна в Європі, де контролю за цим ніякого не ведеться", - заявляє координатор кампанії "За безпечні дороги" Олеся Холопік.

Фото з відкритих джерел

В Україні контроль за швидкістю залізних конячок буде впроваджуватися у два етапи: використання мобільних радари TruCam та встановлення стаціонарних автоматичних систем фото- і відеофіксації.

За інформацією правозахисника Володимира Караваєва, патрульна поліція буде використовувати ті "труками", які залишилися на складах у спадок від ДАІ. "За моїми даними, зараз їх 174 штуки. Вони пересертифіковані та готові до роботи", - повідомляє автоюрист.

Як працює TruCam

Перший тиждень поліція буде використовувати радари в ознайомлювальних цілях, щоб "водії звикли". Передбачається, що штрафів поки виписувати не будуть (цікаво, в патрульній поліції дотримання правил дорожнього руху вважають незручністю для водіїв чи звідки такі поблажки?).

Автомобілі екіпажів, яких озброять радарами TruCam, повинні обов'язково стояти з увімкненим синім маячком біля спеціального знака попередження про фото- та відеофіксацію. Такі знаки ще не встановлені. "Патрульна поліція спільно з державним агентством автомобільних доріг проведе роботу з позначення місць, в яких буде здійснюватися такий контроль, відповідними дорожніми знаками", - повідомляє прес-служба відомства.

Фото з відкритих джерел

Проте автомобілісти скаржаться, що зараз є проблеми навіть зі знаками концентрації ДТП та аварійно небезпечних ділянок. "Наприклад, у ДСТУ є знак 1.41 — місце концентрації ДТП. Його досі не внесено до Правил дорожнього руху. Та й взагалі карти аварійно-небезпечних ділянок і місць ДТП ще немає, тому неясно, де будуть стояти патрулі", - дивується Руслан, водій сірої Mazda з 20-річним стажем.

В поліції погоджуються, що проблеми зі знаками є, але вже позначили автодороги, де розмістять радари. В Києві їх буде дві – проспект Перемоги на правому березі і проспект Бажана на лівому.

Патрульна поліція України\Facebook

Чому мало? За словами першого заступника начальника департаменту Патрульної поліції України Олексія Білошицького, зараз буде використано лише 25 радарів, які пройшли сертифікацію. Цікаво, що Департамент патрульної поліції так і не зміг пояснити, скільки TruCam у них є на складах і яка доля чекає на інші прилади.

До точності роботи TruCam, розробленого колись в лабораторіях NASA, експерти не мають нарікань. Лазерний промінь півторакілограмового агрегату ловить наближення авто за 1,2 км (обчислює порушника в потоці машин). Відстань, з якої робиться знімок, - 70 м. Прилад може робити фотографії і відео, знімаючи авто порушника разом з його номерами. Коли автомобіль перевищує швидкість, на дисплеї "трукама" він позначається червоним хрестиком, а також з'являється інформація про швидкість. Інформація про час і дату, а також координати авто радар видає за допомогою обладнаного GPS. Коректно працювати радар може за температури від -10 °С до +60 °C. На питання про те, що буде, коли взимку температура буде нижче мінус 10, представники патрульної поліції лише посміхнулися у відповідь.

Важливо пам'ятати, що з салону патрульної машини TruCam використовуватися не буде (так обіцяють в Нацполіції), тільки з триноги або руки патрульного. Пізніше в автомобілі патрульним закуплять інші радари, які для цього призначені.

Крім швидкості, прилад може фіксувати факт порушення правил зупинки чи стоянки в прив'язці до часу і простору.

За інформацією Нацполіції, "Trucam містить алгоритм шифрування AES, що робить неможливим втручання в роботу системи і будь-яке коригування даних. Також служба моніторингу Департаменту патрульної поліції буде контролювати кількість складених адміністративних матеріалів і кількість збережених відео".

Вартість одного "трукама" - 5,5 тис. доларів, згідно з інформацією на сайті виробника.

Як будуть штрафувати порушників

Цього тижня патрульні не будуть штрафувати водіїв за перевищення швидкості: спершу ті повинні адаптуватися до нових порядків. У майбутньому, за словами Володимира Караваєва, "листів щастя" теж можна не боятися. "У рамках використання цього приладу транспортні засоби будуть зупинятися. Постанова буде складатися на місці", - підтверджує його слова перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції України Олексій Білошицький.

Фото з відкритих джерел

Завдяки п'яти камерам, встановленим громадською програмою "Безпечні дороги України", вдалося зафіксувати, що в Києві зараз порушують швидкісний режим 27,7% водіїв (3 416 авто з 12 294).

Як ми пам'ятаємо, по місту можна їздити вже не 60, а 50 км/год.

"Загалом ідея про такий швидкісний режим зрозуміла: ймовірність смерті у випадку наїзду на пасажира зі швидкістю 50 кілометрів знижується в кілька разів. Такі обмеження діють у всій Європі. У Варшаві, Берліні встановлені знаки обмеження швидкості 50 км на годину. Але там є вулиці, де дозволено їздити зі швидкістю 80 км на годину. У нас же по всьому Києву не можна їздити швидше 50 км на годину: і на проспекті Бажана, і на Кільцевій дорозі, і на вулиці Трьохсвятительській, де абсолютно різні характеристики самих доріг", - пояснює експерт у сфері транспорту, радник глави держпідприємства "Укравтодор" Олександр Кава.

Так, відповідно до Правил дорожнього руху, Нацполіція і "Укравтодор" можуть за погодженням встановити знаки, що дозволяють пересуватися з вищою швидкістю "на ділянках доріг, де створені дорожні умови, що дають можливість рухатися з більш високою швидкістю".

У червні КМДА підготувала рішення, за яким на 22 дорогах Києва можна їздити зі швидкістю 80 км/год, але його досі не затвердили.

Тому слід нагадати про розмір чинних штрафів:

- за перевищення швидкості на 20 км/годину доведеться заплатити 255 гривень або 50 штрафних балів (з 2015 року щорічно водіям нараховують 150 таких балів);

- за перевищення швидкості на 50 км/год — 510 гривень.

При цьому варто відзначити, що штрафи в найближчому майбутньому можуть збільшитися. Коли Верховна Рада проголосує за проект закону "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху", штраф за перевищення швидкості на 50 км/год складе 3 400 гривень. При цьому законопроект обмежує максимально допустиме перевищення швидкості з +20 км/год до +10 км/год. Тобто штраф водієві можуть виписати за їзду 61 км/год по місту.

Експерти відзначають, що використання радарів TruCam в тій кількості, яка є, ніяк серйозно не вплине на ситуацію на дорогах. Зате після набуття чинності нового законопроекту та сертифікації відповідного обладнання через кілька років по всій країні повинні встановити майже 4 тисячі камер фото- та відеофіксації. Вони будуть працювати в стаціонарному автоматичному режимі, фіксуючи номери автомобілів-порушників у пам'ять. У цьому випадку "листи щастя" будуть надходити власникам автомобілів. Камер буде багато, вони зможуть охопити важливі вулиці та перехрестя. Але це вже зовсім інша історія…

Ксенія Цивірко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів