Психологічна атака на Іран: Чого хочуть США, Ізраїль і Саудівська Аравія

У діях США, Ізраїлю та Саудівської Аравії спостерігається певна послідовність, і складається враження, що вони хочуть домогтися, щоб керівництво Ірану діяло в їхніх інтересах з питань, які не мають жодного відношення до ядерної угоди

Психологічна атака на Іран: Чого хочуть США, Ізраїль і Саудівська Аравія
Беньямін Нетаньяху і Дональд Трамп The Associated Press

Георгій Кухалейшвілі

політолог-міжнародник

У діях США, Ізраїлю та Саудівської Аравії спостерігається певна послідовність, і складається враження, що вони хочуть домогтися, щоб керівництво Ірану діяло в їхніх інтересах з питань, які не мають жодного відношення до ядерної угоди

Президент США Дональд Трамп 8 травня оголосив про вихід зі Спільного всеосяжного плану дій щодо ядерної програми Ірану і відновлення санкцій. Цю ініціативу підтримали в Єрусалимі. Прем'єр-міністр Ізраїлю Беньямін Нетаньягу стверджував, спираючись на відомості ізраїльської розвідки, що Іран володів таємною військовою ядерною програмою, а угода побудована на обмані (ця програма була завершена у 2003 р.). Після виходу США з ядерної угоди ВПС Ізраїлю нанесли декілька авіаударів по іранських військових об'єктах у Сирії. На бік Вашингтона став Ер-Ріяд. Міністр закордонних справ Саудівської Аравії Адель аль-Джубейр оголосив 9 травня про бажання королівства мати власну ядерну зброю, якщо вона з'явиться в Ірану. На його думку, Саудівська Аравія намагається уникнути прямої військової конфронтації з Іраном, але його провокаційна поведінка не може продовжуватися і рівносильна оголошенню війни. Президент Ірану Хасан Рухані назвав рішення Трампа про вихід із ядерної угоди актом психологічної війни. В дечому він має рацію.

Новини за темою

Цілі психологічної атаки на Іран

Досі немає єдиної думки, чому Трамп і його близькосхідні партнери йдуть на конфронтацію з Іраном. У Московському центрі Карнегі зробили висновки, що адміністрація республіканців демонструє відсутність стратегії щодо Ірану після виходу з ядерної угоди, а рішення Трампа було мотивовано виконанням однієї з передвиборчих обіцянок. Немає жодних аргументів на користь того, що Тегеран порушив Спільний комплексний план дій з ядерної програми. В експертів Міжнародного агентства з атомної енергії (МАГАТЕ) немає жодних нарікань на Іран у плані дотримання умов ядерної угоди. Задоволені характером ядерної угоди всі країни-учасниці, крім США. Іранці знищили центральну зону важководного реактора у м. Арак, який міг виробляти плутоній для ядерних боєголовок. Іран разом з Китаєм та Росією перепрофільовує реактори і центрифуги у м. Арак і Фордо для виробництва стабільних ізотопів. Тегеран відмовився від технологій, які застосовуються для створення ядерної зброї, включаючи багатоточкові системи детонації вибуху і нейтронні джерела вибухового типу. Іран також відмовився від усіх запасів збагаченого урану.

Некоректно стверджувати, що у США немає стратегії щодо Ірану після виходу з ядерної угоди. Президент не володіє абсолютною владою і на ухвалені рішення впливають Конгрес США, Пентагон, Держдепартамент і різні радники. Перш ніж ухвалювати якесь рішення, в Білому домі аналізують всілякі ризики, наслідки. В останній редакції Стратегії національної безпеки (базовий зовнішньополітичний документ США) Іран подається як країна-вигнанець і загроза, оскільки він дестабілізує регіон, загрожує інтересам США і їхнім союзникам, спонсорує терористичні організації, розробляє більш досконалі балістичні ракети, і в нього є потенціал для розробки ядерної зброї. Ядерна угода не має безпосереднього відношення до цих проблем, і США навмисно вийшли з неї, щоб обґрунтувати повернення до політики санкцій проти Ірану.

Іранські парламентарі спалюють аркуш паперу із зображенням американського прапора після виходу США з ядерної угоди, 9 травня 2018 року The Associated Press

Вашингтону, Єрусалиму й Ер-Ріяду потрібен привід для тиску на Тегеран, щоб послабити його зростальний вплив на Близькому Сході в зв'язці з Москвою і Дамаском. США зацікавлені змусити Іран припинити видавлювати американські інтереси з регіону, створювати осередки нестабільності біля кордонів Саудівської Аравії та Ізраїлю і відмовитися від розробки балістичних ракет, у радіус яких потрапляють американські військові бази. США хочуть, щоб Іран припинив брати участь у збройному конфлікті в Сирії на боці Росії і режиму президента Башара Асада, спонсорувати антисіоністську терористичну організацію "Хезболла", яка перемогла на парламентських виборах у Лівані, повстанців-хуситів у збройному конфлікті в Ємені, які обстрілюють територію Саудівської Аравії з балістичних ракет.

За даними видання Foreign Policy з посиланням на чиновника з Держдепартаменту, кінцевою метою США є спонукати іранців до нових переговорів і домовитися про нову угоду. Трамп готовий на переговори з іранцями про нову угоду, яка буде стосуватися не тільки ядерної програми, але і розробки балістичних ракет, спонсорування екстремістських угруповань та інших "злочинних дій" на Близькому Сході. Щоб іранці були зговірливими, Трамп відновив санкції, які стосуються енергетичного, нафтохімічного і банківського секторів Ірану.

Новини за темою

Трамп пригрозив запровадити обмежувальні заходи проти інших країн, які співпрацюють з Іраном у сфері бізнесу, і дав їм до 180 днів, щоб закрити раніше укладені угоди. Ключовими торгово-економічними партнерами Ірану є Китай, Євросоюз, Індія і Туреччина. Санкції проти Ірану можуть скоротити поставки нафти на світовий ринок на 500 тис. барелів на добу. Від іранської нафти можуть відмовитися Туреччина та Індія, щоб не загострювати відносини зі США. Під загрозою зриву перебуває контракт французької компанії Airbus на постачання 100 літаків до Ірану і розробку нафтових родовищ на суму 5 млрд дол. Американська фірма Boeing не буде поставляти літаки в Іран. Трамп розраховує на те, що заради збереження напрацьованих з 2015 р. торговельно-економічних зв'язків Європа і Китай постараються переконати Іран погодитися на переговори зі США про нову угоду. Раніше США дали іншим партнерам з ядерної угоди 120 днів для її доопрацювання. Замість цього президент Франції Еммануель Макрон і канцлер Німеччини Ангела Меркель переконували господаря Овального кабінету в необхідності збереження домовленостей з Іраном.

Роль та інтереси Ізраїлю та Саудівської Аравії

Своїми діями Ізраїль і Саудівська Аравія підкріпили аргументи Трампа на користь виходу з ядерної угоди і відновлення санкцій проти Ірану. Авіаудари Ізраїлю в Сирії були необхідні, щоб наочно продемонструвати міжнародній спільноті негативні наслідки воєнної активності Ірану в Сирії. В ніч з 9 на 10 травня ізраїльські льотчики нанесли авіаудари по іранських військових об'єктах у Сирії у відповідь на запуск 20 балістичних ракет у напрямку позицій ізраїльської армії на Голанських висотах, які були перехоплені. Єрусалим отримав свою вигоду з ситуації і зруйнував інфраструктуру на території Сирії, яка могла використовуватися для обстрілів ізраїльських міст. Ізраїльські льотчики розбомбили склади зі зброєю, яка могла призначатися для терористичної організації "Хезболла" в Південному Лівані.

Новини за темою

Ізраїльське керівництво дало зрозуміти іранським колегам, що у них немає реальних військово-політичних союзників, які підтримають у разі збройного конфлікту з Ізраїлем або Заходом. Насамперед це стосується Росії. Прем'єр-міністр Ізраїлю Беньямін Нетаньягу відвідав 9 травня військовий парад у Москві. Під час зустрічі з президентом РФ Володимиром Путіним він порівняв Іран з нацистською Німеччиною, сказав, що будь-якій "вбивчій ідеології" потрібно вчасно дати відсіч. Незважаючи на те, що раніше в Генштабі РФ заявляли про можливість постачання до Сирії зенітно-ракетних комплексів С-300, 11 травня помічник президента РФ з військово-технічного співробітництва Володимир Кожин наголосив, що про це поки не йдеться. У різний час Росія поставляла в Іран бронетехніку, військові літаки, вертольоти, зенітно-ракетні комплекси, зокрема С-300. Як і у випадку з обстрілом США, Великою Британією і Францією хімічних об'єктів Асада, російські військові не надали допомоги іранським союзникам у відбитті авіаударів Ізраїлю. Можливе зменшення обсягів іранської нафти на світовому ринку через санкції спричинить за собою зростання цін на "чорне золото", що вигідно Росії як експортеру енергоносіїв.

Трамп танцює з королем Саудівської Аравії Салманом арабський танець з мечами The Associated Press

Риторика про можливості придбання Саудівською Аравією ядерної зброї створює видимість загрози розповсюдження зброї масового знищення в близькосхідних країнах для стримування Ірану. У 1988 р. Китай продав Саудівській Аравії до 120 балістичних ракет середньої дальності CSS-2, які використовуються в китайській армії як носії ядерних боєголовок. Після того як Ісламабад успішно провів ядерні випробування, у 1998 р. стала поширюватися інформація про можливу передачу Пакистаном ядерних технологій Саудівській Аравії в разі загострення ситуації на Близькому Сході. Іранському керівництву дають зрозуміти, що якщо вони відновлять ядерну програму і почнуть знову збагачувати уран, то ядерна зброя з'явиться у їхнього основного геополітичного конкурента – Саудівської Аравії. Хоча навряд чи Вашингтон допустить появу в Ер-Ріяда власного ядерного кийка. У разі необхідності американці розмістять на території Саудівської Аравії власні ракети і зміцнять місцеву протиракетну оборону.

США і Саудівська Аравія хочуть довести, що Іран поставляє свої ракети ісламським екстремістам і це негативно впливає на безпеку на Близькому Сході. Заява аль-Джубейра прозвучала після запуску хуситами 9 травня балістичних ракет у напрямку Саудівської Аравії з території Ємену. З початку збройного конфлікту в Ємені хусити випустили 104 балістичні ракети в напрямку аеропортів і столиці Ер-Ріяда. Їхні ракети Burkan 2H нагадують за своєю конструкцією балістичні ракети Qiam 1 і "Шахаб-2" іранського виробництва. Саудівська Аравія зацікавлена в міжнародній ізоляції Ірану з економічних міркувань. Іран є її конкурентом на ринку нафти в Китаї, Індії та інших азійських країнах. Зростання світових цін на нафту в інтересах саудитів.

Новини за темою

Неоднозначні наслідки

Президент Ірану Хасан Рухані заявив, що його країна продовжуватиме дотримуватися Спільного комплексного плану дій з ядерної програми і співпрацюватиме з цього питання з іншими країнами-учасницями, поспостерігає за їхньою позицією. Іранцям немає сенсу відновлювати ракетно-ядерну програму у відповідь на американські санкції. Збиток від них буде не такий серйозний, як від санкцій Радбезу ООН, які діяли до 2015 р. Обсяг двосторонньої торгівлі США та Ірану за підсумками 2016 р. склав лише 258 млн дол. Велика Британія, Франція, Німеччина, Росія і Китай засудили вихід США з ядерної угоди. Відновлення санкцій проти Ірану їм невигідно з економічних міркувань. У 2017 р. торговельний оборот Ірану та ЄС зріс на 53% і склав 21 млрд євро. У 2017 р. товарообіг Ірану і Китаю склав 40 млрд дол. Сторони мають намір збільшити обсяг двосторонньої торгівлі до 50 млрд дол. цього року. Навряд чи абсолютно всі європейські та китайські компанії будуть слідувати американським санкціям. США запровадили санкції проти Ірану тому, що ця держава не є їхнім найбільшим торговельно-економічним партнером.

The Associated Press

Вихід США з ядерної угоди підірвав єдність Заходу. Схожі розбіжності між Америкою і Європою виникли у 2003 р., коли Франція, Німеччина і Росія не підтримали військову операцію США в Іраку і повалення режиму президента Саддама Хуссейна. Іран може грати на протиріччях Заходу і продовжувати розробляти балістичні ракети, спонсорувати ісламських екстремістів та разом з Росією впливати на внутрішньополітичну ситуацію в Сирії. Поки ЄС та Китай не бачать в Ірані загрози, вони не будуть відновлювати санкції.

Новини за темою

США, Ізраїлю та Саудівській Аравії буде непросто скерувати поведінку Ірану в конструктивне русло. У разі неефективності санкцій партнерам доведеться розглядати інші варіанти впливу на ісламську республіку. Періодично обговорюється питання зміни режиму в Ірані. Держсекретар США Майк Помпео, радник президента з національної безпеки Джон Болтон, радник президента з кібербезпеки підтримують зміну режиму в Ірані. Питання військової операції в Ірані аналізувалося в роки правління екс-президента Джорджа Буша-молодшого. Однак перспектив для цього в Ірані немає. Теократичний режим, який є корупційним альянсом прихильників аятоли Алі Хаменеї і керівництва Корпусу вартових ісламської революції (КВІР), контролює економічну і політичну сфери. Січневі голодні протести молоді в Тегерані і великих містах не переросли у великі антиурядові рухи, як у Венесуелі. Спонсорування сепаратистських рухів і розпалювання внутрішньополітичних конфліктів в Ірані малоймовірно. Іранські військові вже багато років стримують відцентрові тенденції в іранському Курдистані і борються з місцевими сепаратистами. На тлі введення санкцій з боку США в Ірані будуть зростати антиамериканські настрої, а режим аятол формуватиме образ ворога в особі Америки. Іранському суспільству властиво консолідуватися, коли з'являється зовнішня загроза. Так склалося історично. Режим аятол робитиме все можливе, щоб зберегти владу в своїх руках і контролювати левову частку фінансових потоків у країні.

Георгій Кухалейшвілі,

політолог-міжнародник

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...