Приватним компаніям дозволили будувати в Україні ракети: Що це значить?

Парламент прийняв революційне рішення, на яке довго не наважувалися колишні влади: приватним компаніям дозволили будувати в Україні ракети і здійснювати космічні запуски. Ця сфера діяльності багато років була табу для приватників, залишаючись виключною прерогативою державних підприємств. Як з'ясував 112.ua, Зе-команда готова до подальших кроків у напрямку лібералізації ракетно-космічного напрямку в Україні: найближчим часом може бути переформатоване космічне агентство і проведена корпоратизація державних гігантів КБ "Південне" і "Південмаш". Автори змін розраховують на залучення в Україну інвестицій і потужний імпульс для розвитку космічного напрямку в країні. Але якщо все піде не так, як замислювалося, не виключено, що революційна реформа обернеться втратою унікальних державних підприємств, які просто перейдуть в чиїсь заповзятливі руки, попереджають експерти.

Приватним компаніям дозволили будувати в Україні ракети: Що це значить?
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Парламент прийняв революційне рішення, на яке довго не наважувалися колишні влади: приватним компаніям дозволили будувати в Україні ракети і здійснювати космічні запуски. Ця сфера діяльності багато років була табу для приватників, залишаючись виключною прерогативою державних підприємств. Як з'ясував 112.ua, Зе-команда готова до подальших кроків у напрямку лібералізації ракетно-космічного напрямку в Україні: найближчим часом може бути переформатоване космічне агентство і проведена корпоратизація державних гігантів КБ "Південне" і "Південмаш". Автори змін розраховують на залучення в Україну інвестицій і потужний імпульс для розвитку космічного напрямку в країні. Але якщо все піде не так, як замислювалося, не виключено, що революційна реформа обернеться втратою унікальних державних підприємств, які просто перейдуть в чиїсь заповзятливі руки, попереджають експерти.

Відкрили космос

Верховна Рада ухвалила у другому читанні і в цілому законопроект №1071, який передбачає право приватних підприємців займатися космічною діяльністю. До цього в Україні діяльністю, пов'язаною з випробуванням, виробництвом та експлуатацією ракет-носіїв, у тому числі з їх космічними запусками, могли займатися лише державні підприємства та організації. Це не перша спроба скасувати держмонополію в ракетобудуванні, в Раду минулого скликання було внесено два законопроекти депутатами Андрієм Тетеруком і Віктором Галасюком, але тоді не знайшлося політичної волі підтримати. "Колишня влада, не бачачи безпосередньої особистої економічної вигоди, не поспішала міняти законодавство. Факт, що, на відміну від попередньої влади, парламент нового скликання так швидко ухвалив рішення про допуск до ракетобудування приватних компаній, говорить про пошук владою точок проривного зростання, здатних швидко піднімати економіку країни", - сказав 112.ua голова правління Дніпровського космічного кластера, радник голови комітету ВРУ з економічної політики Євген Рокитський.

Новини за темою

За його словами, прийняття законопроекту 1071 - це тільки перший крок у напрямку лібералізації космічної індустрії в Україні. "У планах експертного співтовариства - підготувати ще 3-4 законопроекти в сфері космічної діяльності. Вони будуть стосуватися питань сертифікації відповідності ракетно-космічної техніки, корпоратизації деяких держпідприємств космічної галузі, а можливо і перезавантаження Державного космічного агентства з метою зробити його драйвером розвитку космічного напрямку", - сказав Рокитський. Неофіційно співрозмовники 112.ua у профільному парламентському комітеті кажуть, що якщо держава зважиться на корпоратизацію форвардів космічної діяльності КБ "Південний" і "Південмаш", можливо, навіть до залучення в їх акціонерний капітал портфельного або стратегічного інвестора, це дасть підприємствам новий імпульс до розвитку.

Космічне агентство насправді гостро потребує переформатування, погоджуються експерти. "Прийнятий законопроект - тільки один із кроків у наведенні порядку в космічній діяльності України. У подальшому обов'язковим є проведення також її децентралізації. У всьому світі діяльність по стратегічному розвитку, практична реалізація, розподільна та контрольна система в космічній сфері розділена на інституціональному рівні і лише в Україні космічне агентство займається всіма напрямами одночасно. По ідеї, воно повинно зосередиться тільки на космічних програмах і проектах, тоді як формуванням державної політики у сфері космічної діяльності, видачею дозволів та здійсненням нагляду повинні займатися окремо інші органи виконавчої влади", - сказав аналітик з питань аерокосмічної діяльності Андрій Колесник.

Варто відзначити, що закон, що допускає приватників до ракетно-космічного напрямку, приймався у турборежимі, який останнім часом досить часто практикує Зе-команда. "Космічне агентство підключили до роботи над законопроектом, яким приватні компанії допускаються до ракетобудування, лише за два тижні до його прийняття. Документ приймався в турборежимі", - каже радник голови Державного космічного агентства України Едуард Кузнєцов.

"30 вересня, за день до слухань прийнятого в першому читанні законопроекту, Комітетом з економічної політики Верховної Ради було організовано круглий стіл. 1 жовтня законопроект з урахуванням зауважень пройшов комітетські слухання, а 2 жовтня його винесли на в зал і прийняли. Народні депутати Дмитро Наталуха і Дмитро Киселевський (голова та заступник голови комітету з економічної політики ВРУ відповідно) були двома головними драйверами законопроекту у Верховній Раді", - розповів Рокитський.

Які зміни відбудуться з прийняттям нового закону

Головне те, що приватні компанії тепер можуть будувати в Україні ракети і здійснювати космічні запуски на орбіту. У той же час обмеження на створення ракетної і космічної техніки подвійного і військового призначення зберігається.

Новини за темою

У зв'язку з забороною, яка діяла досі, єдина поки представлена в космічній сфері в Україні приватна компанія Firefly Aerospace компоненти двигуна своєї ракети легкого класу "Альфа" змушена була виготовляти не в Україні. "Двигун спільно з українськими інженерами створювався на американській виробничій базі компанії в Остіні. В Україні була проведена запірна апаратура, компоненти систем управління. Таким чином, в цілому участь української команди у створенні ракети - це приблизно 40%, але якщо б закон про допуск приватних компаній до ракетобудування був прийнятий раніше, то співвідношення було б приблизно 50 на 50. Незважаючи на це, на корпусі "Альфа", коли вона буде вирушати у космос, буде зображено український прапор", - розповів 112.ua голова правління громадської організації "Асоціація Noosphere" (заснована власником Firefly Aerospace Максом Поляковим) Михайло Рябоконь. Запуск планувався на грудень 2019 року, але він перенесений на середину лютого з бази ВПС Вандерберг у США. "Ракета практично готова, зараз тестуються двигуни першого ступеня і паливні баки. Ракета може вивести 1 тис. кг корисного навантаження на низьку орбіту (200 км) і 600 кг на сонячно-синхронну орбіту. На перші 30 пусків вже укладені меморандуми", - уточнив Рябоконь.

Новий законопроект позбавив космічне агентство функції тотального контролю за діяльністю компаній, які займаються або бажають розвивати космічний напрямок в Україні. "У США, на відміну від України, законодавство, зокрема в космічній сфері, прописано дуже чітко. Скільки працюємо в Україні, постійно стикалися з нерозумінням з боку космічного агентства. І, напевно, це навіть не нерозуміння… це якийсь дуже дивний підхід. Адже у всьому світі, якщо держава потребує виготовлення якого-небудь продукту, наприклад, літака – воно проводить конкурс і вибирає найкращі пропозиції. Причому брати участь в конкурсі можуть усі бажаючі, в тому числі і зарубіжні компанії. В Україні космічне агентство всі ці роки дотримувалося консервативної позиції, за замовчуванням віддаючи пріоритет тільки державним підприємствам. Якщо приватна компанія хотіла вести переговори із зарубіжними партнерами, вона повинна була прийти в космічне агентство і запитати дозволу, а вони в свою чергу на власний розсуд одним дозволяли компаніям, іншим ні. Причому критеріїв, якими вони керувалися, або правил не існувало", - розповів голова правління "Асоціація Noosphere". 

"До прийняття законопроекту приватні компанії були буквально зв'язані по руках і ногах у питаннях діяльності, пов'язаної з космосом, вони повинні були ставити до відома державу про кожен крок, виконуваний з іноземними компаніями або інвесторами в цьому напрямку, починаючи з етапу ініціювання переговорів. Законопроект чітко окреслив напрямки, в яких тепер це потрібно робити, і ті, в яких немає необхідності ставити до відома відповідні органи. Тепер інформувати потрібно тільки про кроки в тих видах діяльності, які стосуються питань, пов'язаних з можливими негативними наслідками для навколишнього середовища, населення, інфраструктури, промислових об'єктів, а також відносяться до виконання міжнародних зобов'язань України", - сказав аналітик з питань аерокосмічної діяльності Андрій Колесник.

Варто відзначити, що в самому космічному агентстві незадоволені зменшенням їх ролі, зокрема скасуванням норми про те, що агентство має отримувати інформацію про переговори, пов'язані з космосом, українських компаній з іноземними контрагентами. "Ми повинні контролювати, хто з ким веде переговори. За весь час у нас було всього два відмови – одна державному підприємству і одна приватному. Ми могли підозрювати, що це ширма, а за нею може стояти якийсь, наприклад, терористична держава. Було близько 200 запитів на переговори і в 98% давався дозвіл. Тепер буде так постфактум: домовилися і потім інформують нас", - розповів Едуард Кузнєцов. 

Неофіційно співрозмовники в агентстві і поготів говорять про теорії змови. Вважають, що головна мета нинішніх змін – знищити КБ "Південний" і "Південмаш". За рішеннями депутатів деяким представникам агентства ввижається рука конкурентів, які прагнуть отримати контроль над державними підприємствами і дискредитувати їх на зовнішніх ринках.

Володимир Зеленський на "Південмаші" Прес-служба президента України

Варто відзначити, що законопроект дає зелене світло компаніям для створення спільних проектів з державними підприємствами, що досі було неможливо. "Все, що було пов'язане з космосом в Україні, до прийняття закону не можна було взяти в оренду, продати, тобто не існувало жодної економічно обґрунтованої формули для залучення приватних інвестицій, які давно застосовуються в інших країнах", - сказав Михайло Рябоконь. За його словами, з КБ "Південний" Firefly Aerospace не співпрацює, але має досить теплі стосунки з "Південмаш": "З ними намагалися створити один концепт, і з прийняттям закону з'явилася можливість його реалізувати".

"Державні структури, подібні "Південмашу", можуть опинитися у виграші. Вони можуть вбудовуватися в ланцюжки з виробництва ракетної техніки приватними компаніями, отримувати від приватних ракетобудівних компаній замовлення на виробництво агрегатів і елементів ракетно-космічної техніки. Може будуватися взаємовигідна кооперація, що додасть всім підприємствам потужний імпульс розвитку", - каже Рокитський.

При цьому приватні компанії отримають доступ до їх технологій, інженерних кадрів, що може бути використано не найкращим чином або ж продано конкурентам і недоброзичливцям, неофіційно говорять в космічному агентстві, де цим не на жарт стурбовані.

Варто відзначити, що "КБ "Південне" і "Південмаш" у минулому були єдиним виробничим, випробувальним комплексом із замкнутим циклом розробки і виробництва. Важливим негативним фактором в їх теперішньому є особистісний фактор – взаємини керівників двох підприємств, які складно назвати добрими. У радянських і постперебудовний час підприємства були гігантами космічної індустрії, але в останні роки їх роль і значення помітно зменшилися. У зв'язку з хронічним недофінансуванням космічного спрямування в Україні (космічну програму не можуть затвердити вже два роки) підприємства все більше програвали в конкуренції з іншими гравцями на світовій арені, втрачали фахівців, відзначають експерти.

У космічному агентстві стверджують, що КБ "Південний", яке виробляє 70% продукції для зовнішніх ринків, нині є ефективним підприємством. "Воно перераховує понад 1 млрд грн податків в бюджет, випускає продукцію на 4-5 млрд, фінансує академію наук і підприємства-суміжники. На підприємстві встановлено передове обладнання, там стоїть найпотужніший в Україні комп'ютер, принтер для друку 3D-деталей, є унікальний чистий цех для виготовлення супутників", - каже Едуард Кузнєцов.

У 1990 році "Південмаш" виробляв близько 100 ракет на рік: як бойових, так і цивільних. КБ "Південне" займався конструюванням ракет-носіїв і космічних апаратів. За роки існування КБ було створено і запущено в космос понад 400 космічних апаратів, серед них супутники дистанційного зондування Землі, наукові супутники. Як відомо, останній запуск українського супутника дистанційного зондування землі (може застосовуватися для розвідки в інтересах оборонного комплексу) було здійснено у 2011 році. З того часу жодного супутника запущено не було. Україна зараз має на орбіті єдиний супутник, який був створений студентами та викладачами Київського політехнічного інституту. Ігоря Сікорського, – наносупутник PolyITAN-2-SAU. Він виконує єдину функцію – подає сигнал. Через відсутність власних супутників Україна змушена купувати інформацію у інших країн.

Зараз КБ "Південний" працює над створенням супутника дистанційного зондування "Січ 2-1" для силових структур з роздільною здатністю 8 м. За словами експертів, у світі для аналогічних цілей затребувані супутники з роздільною здатністю менше 1 м. Але, як повідомлялося, КБ "Південне" не володіє технічними можливостями побудувати супутник з таким дозволом. Компанія Firefly Aerospace створила власний супутник (він практично готовий) з роздільною здатністю від 1 до 1,5 метра. Він буде використовуватися компанією EOS DA (також заснована Максом Поляковим), яка збирає і обробляє інформацію за більш ніж 50 напрямами (сільське господарство, захист навколишнього середовища, оборонний сектор). До цих пір компанія використовувала дані супутникових провайдерів, які продавали їй інформацію.

Дніпровська панорама

КБП працює і над проектом ракети легкого класу "Циклон-1М" (зможе виводити на сонячно-синхронну орбіту до 750 кг). Також, розробляє проект будівництва космодрому в Україні (що, за словами багатьох експертів космічної галузі, є мертвонародженою ідеєю у зв'язку з відсутністю в Україні зони для падіння уламків) і повітряного старту (викликає чималий скепсис у експертних колах у зв'язку з високою вартістю практичної реалізації цього проекту). 

Використовуючи свій досвід, КБП розробляє і намагається запропонувати свої напрацювання також і оборонного комплексу. Зокрема, веде роботи над створенням боєприпасів для систем залпового вогню "Град" та "Смерч" (системи є на озброєнні як української, так і російської армії, при цьому боєприпаси до них виробляються в Росії, а ті запаси, які були в Україні, катастрофічно зменшилися). На КБП розробили (вже є і дослідний зразок) оперативно-тактичний комплекс "Грім-2".

У той же час про те, що незважаючи на наявність іноземних замовлень справи на КБП йдуть не кращим чином, свідчить те, що середня зарплата на підприємстві 15 тис. грн. Велика частина людей йдуть в IT-компанії, де їм зі старту пропонують не менше 1 тис. дол. Більш того, фізтех Дніпровського університету, який традиційно був орієнтований на Дніпровський ракетобудівний промисловий кущ, вже багато років не може набрати студентів. Раніше на курсі навчалося 300 осіб і конкурс був нереальним, а останні роки університет не міг набрати на спеціальність та 10 студентів на бюджет.

Ситуація з "Південмаш" ще гірша: завод в достатньо складному економічному становищі. Його основною продукцією були ракети-носії "Зеніт-2SL", "Зеніт-2SLB", але після припинення співпраці з проектом "Морський старт" вони перестали бути потрібними. І хоча офіційно звучать заяви, що надія на продовження співпраці з російською S7 (володіє Морською платформою, з якої здійснювалися запуски ракет) ще є, неофіційно відомо, що на ньому вже поставили хрест і навіть, за даними деяких джерел, перегнали платформу у Владивосток, де її планують переобладнати. Зараз надія "Південмашу" - канадська компанія Martime Launch Services Ltd, якій запропонували модернізовану ракету "Циклон - 4М". Для її запусків компанія повинна побудувати в районі Нової Шотландії. Однак чи буде цей проект реалізований і чи забезпечать канадці твердими замовленнями "Південмаш" - поки остаточно не відомо. "Південмаш" також виготовляє комплектуючі для європейської ракети-носія VEGA. Крім того, робить половину комплектуючих для американської ракети-носія "Антарес". Останній запуск ракети відбувся 17 квітня 2019 року.

"Майбутнє українських державних гравців на світовому космічному ринку досить туманне, є певні надії на нові замовлення, проте їх доля залежить від багатьох зовнішніх факторів, на які не можливо впливати в позитивному ключі", - зазначає Андрій Колесник. За його словами, ситуація може ще більше ускладниться, оскільки зовнішні замовники, тепер, після допуску до сегмент космосу приватних компаній, можуть переключитися з державних підприємств на них. І це не виключено. Зокрема, Firefly Aerospace, яка має виробничу базу в Остіні (США), розмістила частину виробництва в Україні – в Дніпрі. "Українська виробнича частина давно випереджає КБ "Південний", яке тільки зараз почало використовувати технології 3D-друку деталей і механізмів. Їх Firefly Aerospace використовує вже давно. Якщо турбонасос робиться традиційним способом, то на процес його виготовлення йде від 7 до 12 місяців. Компанія друкує деталь від 4 до 6 днів", - запевнив Михайло Рябоконь.

Хто виграє від допуску приватників до космосу і ракет

Негайними "бенефіціарами" змін в законодавство будуть, крім держави приватні компанії, подібні входять до групи "Ноосфера" (Firefly Aerospace), вважає Євген Рокитський. За його словами, в перспективі повинні з'явитися й інші приватні суб'єкти господарювання, здатні вести діяльність у ракетобудуванні. "Ми очікуємо появи українських стартапів у сфері ракетобудування, які знайдуть підтримку інвесторів, відкриття ринку ракетобудування для інновацій".

З приватних підприємств, які розвивають космічний напрямок в Україні, поки що є тільки холдинг "Ноосфера", представлений кількома напрямами, один з яких найбільш відомий - філія американської компанії Firefly Aerospace з експериментальним центром у Дніпрі, а також компанія Space Logistic Ukraine, яка поки що не має своєї виробничої бази, але вже проводить ряд пошукових робіт в області надання послуг із запуску корисного навантаження на навколоземні орбіти, зазначив Андрій Колесник.

Про Space Logistic інформації у відкритих джерелах дуже мало. Повідомлялося, що компанія працює над проектом будівництва космодрому в Україні. Її засновником є Дмитро Легеза, а співробітником - блогер, популяризатор астрофізики і космосу Валентин Гаденов.  Про Firefly Aerospace відомо більше. Її засновник компанії підприємець Макс Поляків, який заробив основний капітал в США. Він відомий реалізацією проектів в IT-сфері, а космічним напрямком він почав займатися лише чотири роки тому.

Як повідомлялося, компанія має виробничу базу в Дніпрі і Остіні (США). Firefly Aerospace може здійснювати запуски з двох космодромів: один на мисі Канаверал на атлантичному узбережжі штату Флорида, інший – на базі Військово-повітряних сил США Ванденберг (у Каліфорнії). Можливість використовувати ці космодроми, в тому числі і для запуску в космос американських супутників, Firefly Aerospace надав американський уряд. Крім іншого, Firefly Aerospace увійшла в список з 10 компаній, які відібрала NASA для участі в своїй програмі відправки вантажів до Місяця з 2024 року, розповів Рябоконь.

Компанія зібрала ракету "Альфа", яка буде виводити на орбіту вантажі за 15-23,8 тис. дол. за 1 кг корисного навантаження. Як відомо, сьогодні виведення 1 кг корисного вантажу на низьку навколоземну орбіту висотою 500 км оцінюється приблизно в 20-30 тис. дол. Тенденцією є зниження цього показника до 10 тис. дол.

Характеристики деяких ракет 112.ua

"Економічний сенс працювати саме в Україні є, але крім нього існує величезне бажання Макса Полякова допомогти своїй країні – Україні, продемонструвати рівень українських інженерів в світі. В якості одного з факторів економічної доцільності можна виділити і оплату праці, яка в Україні нижче, ніж у США", - підкреслив Рябоконь.

Безумовно, побоювання з приводу того, як далі буде розвиватися ситуація є у всіх, і вони не безпідставні. Найбільшу стурбованість викликає доля гігантів – КБП і "Південмаш" у контексті змін, що відбуваються. Але з іншого боку, якщо нічого не змінювати, ситуація продовжить погіршуватися. "Українські державні компанії, на мою суб'єктивну думку, за останній час не надали ринку нічого передового: всі технології, які використовувались і в ракеті "Зеніт", і у "Циклоні", - це технології, відпрацьовані ще в радянський час. Так, українські держпідприємства беруть участь у космічних програмах в США, виготовляють частини, вузли, механізми за замовленням, але ці агрегати вже скоро американці будуть робити без сторонньої допомоги", - впевнений Рябоконь.

Якщо ж все буде зроблено правильно, ракетно-космічну сферу в Україні може чекати успіх. І це особливо трепетне питання з урахуванням зростаючої у світі конкуренції. У Китаї в комічній галузі працюють вже 11 приватних компаній. Вони мають бюджети в мільярди доларів. Одна з компаній у 2020 році планує запускати ракету Ceres. Активно розвивають космічний напрямок і країни, які раніше не були в ньому представлені: Індія, Туніс, Марокко. Очолюють гонку нині США, які є зараз в космічному напрямку визнаним провідним гравцем. Бюджет NASA у минулому році склав 23 млрд дол. У сфері космосу в Америці працюють 375 приватних компаній, з яких 93% націлені на створення ракет-носіїв та роботу на ринку пускових послуг. У такій ситуації, якщо Україна продовжила б не фінансувати свою космічну галузь з держбюджету, не створюючи при цьому можливостей для залучення приватних інвестицій, вона б дуже скоро ризикувала б стати незатребуваною в космічному напрямку і назавжди втратити для себе цю сферу.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>