Андрій Коболєв, Марк Роллінс та Ігор Коломойський
Фото з відкритих джерел

"Укрнафта", в якій державі в особі НАК "Нафтогаз України" належить 50%+1 акція, а ще 42% акцій контролюється групою компаній, пов'язаних з Ігорем Коломойським, вже протягом багатьох років є об'єктом пильної уваги громадськості та експертів. Є чимало приводів – протягом багатьох років обсяги видобутку нафти і природного газу "Укрнафтою" щорічно падали, акціонерів компанії звинувачували в систематичному невиконанні інвестпланів. Крім того, у період, коли компанія перебувала під управлінням менеджменту, пов'язаного з групою "Приват", з неї регулярно виводили гроші, каже Директор ExPro Consulting Геннадій Кобаль: "Компанія просто не сплачувала ренту за використання родовищ. Нафта і газ з них викачувалися, а рента не платилася". В результаті утворився величезний податковий борг, який, за даними самої "Укрнафти", зараз зріс до 11,8 млрд грн.

Після ухвалення Верховною Радою закону, згідно з яким кворум для участі в зборах акціонерів було знижено з 60 до 50%, держава отримала можливість проводити збори акціонерів "Укрнафти" і змогла посилити свої позиції в наглядовій раді компанії. Тоді ж у 2015 році був призначений нинішній голова правління Марк Роллінс. На першій ж після призначення зустрічі з журналістами він заявив, що буде управляти "Укрнафтою", дотримуючись інтересів усіх акціонерів без винятку. Топ-менеджер повідомив, що розраховує на підтримку обох груп акціонерів (уряду і команди Коломойського). "Жоден з акціонерів не може прийти і диктувати мені умови роботи. Пан Коломойський або уряд не може сказати мені: роби те, те і те. Тому що це буде незаконно. Вони можуть проводити зустрічі і говорити, що їм не подобається. Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк неодноразово підтверджував, що я повинен бути незалежним в управлінні "Укрнафтою", - запевняв Роллінс.

Кабміне, потрібна розстрочка

Тоді однією з головних проблем, що стоять перед "Укрнафтою", топ-менеджер назвав податковий борг. Він заявив про необхідність знайти рішення щодо нього, зокрема шляхом реструктуризації. 13 лютого, майже через два з половиною роки після призначення, Роллінс знову заявив про борг і потребу його реструктуризувати. "За умови реструктуризації компанія зможе погасити податковий борг за 4 роки", - сказав топ-менеджер. Він представив план, згідно з яким 1,2 млрд грн (плюс до 10,6 млрд грн поточних податкових зобов'язань) компанія готова сплатити до кінця 2018 року, ще 2,37 млрд грн до кінця 2019 року. Виплату найбільшої частини боргу заплановано на 2020 рік – 5,855 млрд грн. Решту – 2,36 млрд грн – буде погашено в 2021 році. Але це, звичайно ж, за умови, якщо в компанії не утворюються нові борги. Роллінс повідомив, що зараз план реструктуризації обговорюється з віце-прем'єром Володимиром Кістіоном і найближчий раунд дискусії з робочою групою Кабміну з цього питання відбудеться в лютому-березні. "При розстроченні податкового боргу передбачається, що "Укрнафта" продовжить платити поточні податкові борги", - запевнив голова правління компанії.

"Якщо податковий борг не буде реструктуризований, компанія буде позбавлена можливості робити інвестиції. Якщо відбудеться реструктуризація, компанія зможе інвестувати на необхідному рівні. При цьому держава зможе додатково отримати 32 млрд грн", - сказав Роллінс. Він зазначив, що якщо все ж реструктуризація не буде узгоджена, компанія продовжить погашати борг, але це займе більше часу, та в цей час буде продовжуватися проблема з пролонгацією спецдозволів, і триватимуть спроби ДФС заблокувати банківські рахунки компанії".

Топ-менеджер також повідомив, що в січні поточного року "Укрнафта" вже перерахувала 100 млн грн на покриття боргу і таку ж суму планує перерахувати в лютому.

Зараз питання погашення податкового боргу для компанії постало особливо гостро, відзначають експерти. Через борг, який утворився в тому числі через несплату ренти, Держгеонадра може не продовжити компанії спецдозвіл на розроблення родовищ. "У цьому році закінчується термін дії 27 спецдозволів. Ми подали документи на продовження. Але знову бачимо сценарій минулого року, коли не отримуємо від Держгеонадр жодної відповіді протягом встановленого законом часу", - розповів Роллінс.

Він попередив, що втрати від податкових надходжень держави у разі припинення видобутку на 27 родовищах складуть 3,3 млрд грн. "Укрнафта" втратить 339 тис. т нафти і приблизно 6 млрд грн доходу. Зазначимо, що у зв'язку із непродовженням 6 спецдозволів в минулому році "Укрнафта" знизила видобуток нафти з конденсатом на 9,2% - з 1,518 млн т в 2016 році до 1,379 млн т в 2017 році. За даними Асоціації газодобувних компаній України, обсяг видобутку газу компанією знизився ще значніше - на 15% - з 1,3 млрд куб м в 2016 році до 1,1 млрд куб м в 2017 році.

У вас тут монополія?

Озвучуючи плани на 2018 рік, Роллінс також розповів про намір змінити підхід до ціноутворення на нафту. За словами топ-менеджера, Кабмін у відповідь на ініціативи "Укрнафти" дозволив її експортувати і проводити розрахунки в іноземній валюті. "Але головний фактор, який залишився незмінним, це механізм ціноутворення. За поточних обставин рівень стартової ціни на аукціонах робить економічно невигідними операції з експорту. Це також ще одна проблема, про яку ми говорили з віце-прем'єр-міністром (Володимиром Кістіоном, - ред.) і домовилися знайти шляхи вирішення цієї проблеми", - сказав Роллінс.

Він пояснив, що через недосконалість чинного механізму аукціонів торік 11 з них не відбулися, а пройшли тільки 10. "У компанії накопичився великий обсяг нафти і конденсату. Вона недоотримала прибуток, що негативно позначається на стабільності грошового потоку протягом року і на можливості реалізувати інвестиційну програму", - сказав Роллінс. За його словами, експорт дозволить збільшити конкуренцію і розширити коло покупців.

Голова правління "Укрнафти" не заперечує, що до сьогодні єдиним покупцем третини обсягу видобутої наполовину державною компанією нафти є підконтрольний все тієї ж групи "Приват" Кременчуцький НПЗ. Ще дві третини обсягу переробляється все на тому ж "Кременчуцькому НПЗ" і продається у вигляді готових нафтопродуктів у мережі заправок "Укрнафти" (500 АЗС). "Укрнафта" після аукціонів викуповує свою нафту назад у "приватівських" структур і потім переробляє її на "приватівському" Кременчуцькому НПЗ, а потім "приватівські" нафтобази і бензовози беру участь у постачанні палива на АЗС "Укрнафти". Скільки компанія втрачає на цих маніпуляціях, скільки коштує переробка, який рівень втрат – все це таємниця", - сказав 112.ua директор "А-95" Сергій Куюн.

Він зазначив, що умови, на яких "Укрнафта" продає нафту, "прописані так, що ніхто, крім "Привату", купити її не може". "Якщо дати можливість ринку забирати нафту з родовищ, як це було раніше, залізницею та автотранспортом, 20-30 тис. т сировини на місяць можна було продати. Зокрема, чекає сировини "Укрнафти" державна "Укргазвидобування", але воно залишається недоступним. Обсяги, що залишилися, якщо вірити Роллінсу, це якраз переробка для власних потреб", - сказав Куюн.

Зазначимо, що в "Укргазвидобуванні" 112.ua підтвердили, що зацікавлені в купівлі нафти "Укрнафти". "УГД зацікавлена в покупці нафти "Укрнафти", але не має можливості купувати за логістичних обмежень продавця, який пропонує весь обсяг постачанням трубопровідним транспортом. Для поставки на Шебелинський завод ми можемо купувати тільки сировину наливом у залізничні вагони", - сказав директор з комерційних питань держкомпанії Сергій Федоренко. Роллінс не заперечує, що з УГД вели переговори щодо поставки нафти на Шебелинський ГПЗ, але компанії домовитися не вдалося.

Також експерти кажуть, що "Укрнафта" могла б збувати нафту невеликим переробникам, які щорічно споживають 150-200 тис. т сировини, видобутої приватними компаніями. Роллінс сказав, що більшість компаній не мають достатніх потужностей для переробки нафти, що видобувається ввіреною йому компанією.

Краще продати, ніж мучитися

Найбільший шквал критики викликали заяви голови правління "Укрнафти" про необхідність змінити ціноутворення для зниження стартової ціни. Зокрема, це стало підставою для експертів, щоб звинуватити Роллінса в роботі на інтереси "Привату". "Роллінс каже, що знизити ціну потрібно для експортерів, щоб вони могли конкурувати за нафту з "Приватом". Але це утопія! "Приват" повністю контролює всі морські перевалочні термінали і жодний експорт без нього неможливий. Риторичне питання: чи буде він допомагати своїм конкурентам-експортерам? Тому ніяких нових учасників торгів не буде, а ціна знизиться на 35-40 дол./т. В річному обчисленні це означає втрати "Укрнафти" у розмірі 1,25 млрд грн", - сказав 112.ua Сергій Куюн. Він уточнив, що зараз ціна на українську нафту прив'язана до "митної": оскільки в Україну імпортується тільки легка азербайджанська нафта – дорогий сорт – українська автоматично стає такою ж.

Новини за темою: НАБУ встановило причетність чиновників "Укрнафти" до розкрадання нафти на суму 7,7 млрд грн

"Українська нафта хороша і в разі, якщо ціна на неї буде вигідною, може бути перероблена на будь-якому НПЗ. Експортувати її можна не тільки через морські термінали, але і наливом по залізниці. Досвід експортних поставок нафти, хоч і невеликих обсягів, з України все-таки є. Експортувала її в основному компанія "Галс К", що працює за договором про спільну діяльність з "Укрнафтою" з 1999 року (володіє в проекті 51%). Вони постачали нафту навіть Мажейкяйському НПЗ в Литві", - заперечив головний редактор профільного видання "НафтоРинок" Олександр Сіренко. Він додав, що загалом експортні поставки були в обсязі не більше 1% від усього обсягу видобутої в Україні нафти. Це кілька тисяч тонн.

Сіренко при цьому згоден, що від зниження ціни нафти "безумовно виграє найбільший споживач нафти "Укрнафти" - Кременчуцький НПЗ. І це, звичайно, вигідно групі "Приват". "Але з іншого боку, чому це погано? На сьогодні вони єдині, хто є якорем для цін на бензин, продаючи їх за прийнятною ціною в роздріб. І хіба погано, що у них буде можливість ще більше знизити ціну?", - говорить він.

Сергій Куюн вважає, що зниження ціни нафти негативно позначиться на фінансових показниках напівдержавної "Укрнафти". "Ми спостерігаємо черговий виток боротьби групи "Приват", яка зберігає контроль над менеджментом "Укрнафти", за низькі ціни на українську нафту. Справа в тому, що нафтопереробний завод Ігоря Коломойського є єдиним одержувачем цієї сировини. І чим нижче ціна, тим він більше заробляє". "В найбільш вдалі періоди, в 2009 році, "Привату" вдавалося купувати нафту в 4 рази нижче ринку. Пам'ятаю, на одному червневому аукціоні "Укрнафта" тоді втратила 140 млн дол.", - сказав 112.ua директор "А-95".

Куюн говорить, що при Роллінсі "Приват" освоївся і купує скраплений газ "Укрнафти" з 15-20% дисконтом. До того ж, весь природний газ "Укрнафти" раніше йшов на "Дніпроазот", підконтрольний тій же групі "Приват". "Залишилося "оптимізувати" тільки ціну на нафту", - зазначив експерт. Роллінс, щоправда, уточнив, що контракт з "Дніпроазотом" закінчився ще в 2016 році і продовжуватися не буде. Голова правління "Укрнафти" запевнив, що в поточному році видобутий компанією газ буде продаватися на ринку на комерційних умовах.

Олександр Сіренко зазначає, що по суті "Укрнафтою" сьогодні керує її приватний акціонер. "Якщо ми хочемо, щоб НАК "Нафтогаз України" там кермував, давайте тоді питати Андрія Коболєва, чому він дозволяє Роллінсу так робити. Адже Роллінс тільки виконавець, і в цьому випадку питання потрібно ставити не йому, а тому, хто благословив нинішню ситуацію і дозволив їй бути. Але знову ж таки, чому це погано? "Нафтогаз України" тягне "Укрнафту" вниз, не маючи за великим рахунком ні грошей, ні людей, ні можливості, щоб ефективно управляти цією компанією. Я вважаю, що найкращий вихід із ситуації – держпакет акцій "Укрнафти" продати. Компанії потрібен ефективний приватний власник і саме таким міг би бути і "Приват", - сказав експерт.

Олена Голубєва