Прямі поставки в обмін на транзит: На яких умовах Україна може укласти газовий контракт з РФ

Для збереження довгострокового контракту на транзит газу, який щорічно приносить Україні до 3 млрд дол., наша країна може відмовитися від прийнятого в 2015 році політичного рішення і відновити прямі поставки газу з Росії. Пропозицію озвучив на тристоронніх переговорах у Брюсселі "Газпром". Зацікавленість України і готовність розглянути відновлення прямих поставок газу з Росії підтвердив днями міністр енергетики та захисту навколишнього середовища України Олексій Оржель. Найпарадоксальніше в нинішній ситуації, мабуть, те, що найбільш запеклі дискусії розгорнуться з питання ціни, але вестися вони будуть не в площині зниження цін, а збереження їх на нинішньому преміальному рівні.

Прямі поставки в обмін на транзит: На яких умовах Україна може укласти газовий контракт з РФ
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Для збереження довгострокового контракту на транзит газу, який щорічно приносить Україні до 3 млрд дол., наша країна може відмовитися від прийнятого в 2015 році політичного рішення і відновити прямі поставки газу з Росії. Пропозицію озвучив на тристоронніх переговорах у Брюсселі "Газпром". Зацікавленість України і готовність розглянути відновлення прямих поставок газу з Росії підтвердив днями міністр енергетики та захисту навколишнього середовища України Олексій Оржель. Найпарадоксальніше в нинішній ситуації, мабуть, те, що найбільш запеклі дискусії розгорнуться з питання ціни, але вестися вони будуть не в площині зниження цін, а збереження їх на нинішньому преміальному рівні.

Прямі поставки з РФ в обмін на транзит

У день тристоронніх переговорів у Брюсселі з питання транзиту російського газу в українській трубі після 2019 року з'явилася інформація про те, що російська делегація приїхала на них з прихованим у рукаві "джокером" - пропозицією про відновлення прямих постачань газу з РФ в Україну. Як відомо, вони були припинені в листопаді 2015 року у зв'язку з анексією Криму і активною фазою війни на Донбасі. Інформація про те, що російська делегація підняла питання постачань в ході переговорів, підтвердилася і в заявах віце-президента Єврокомісії Мароша Шефчовича. "Для української сторони найбільш важливо – добре функціонуючий транзит і постачання обсягів європейським споживачам. Російська сторона зробила акцент на прямі постачання російського газу українським споживачам", – сказав він за підсумками консультацій.

Новини за темою

На підсумковій прес-конференції в Києві (на наступний день після переговорів у Брюсселі) міністр енергетики та захисту навколишнього середовища України Олексій Оржель допустив можливість прямих закупівель газу у РФ. Він підкреслив, що Україна буде розглядати питання відновлення прямих постачань газу з Росії виключно в економічній площині. Україна зацікавлена в них: "більше обсягів (на ринку) – менша ціна", - зазначив міністр.

Оржель не заперечував, що питання укладення транзитного контракту після 2019 року та рішення про поновлення прямих поставок між собою пов'язані. При цьому він підкреслив, що розмова була "ринковою і конструктивною" і "не виглядала, як тиск": "Вони (представники "Газпрому" і РФ, - ред.) говорили, що наша логіка, щоб поставляти більше, а наша (української делегації, міністр її очолював, - ред.) логіка полягала в тому, що якщо більше, то це повинна бути ринкова ціна".

Схоже, що у російської сторони дійсно є підстави домагатися від України певних поступок, в тому числі доступу на ємний український ринок, але амбіції української сторони щодо транзитного договору не менші. Новий договір про транзит газу Україна хоче укласти на термін не менше 10 років з гарантованими обсягами прокачування 60 млрд куб. м на рік.

Директор ExPro Consulting Геннадій Кобаль зазначив, що, виходячи з нинішньої ситуації з наявністю газопроводів для прокачування російського газу в обхід України, у російської сторони є гостра потреба в українській ГТС, але не більше ніж на один рік (очевидно, що "Північний потік-2" не буде добудований в нинішньому році). Зазначимо, як один з варіантів, російська сторона пропонувала продовжити нині чинний контракт на рік. Цю пропозицію не підтримує Єврокомісія. Експерти вважають, що українській стороні доведеться скоригувати бажані строки транзитного контракту. "У можливість укладення договору на 10 років я не вірю", - сказав 112.ua Кобаль. Схоже, що різні варіанти по термінах допускає і "Нафтогаз". Прес-служба компанії оприлюднила розрахунки тарифу на транзит російського природного газу до Європи через українську ГТС лише на найближчі п'ять років. На період 2020-2024 рр. при бронюванні 60 млрд куб. м транзитних потужностей ГТС тариф складе 3,21 долара за 1 тис. куб. м на 100 км, а при бронюванні 90 млрд куб. м – 2,56 дол. за 1 тис. куб. м на 100 км. Це вище тарифу на транзит російського газу до 2019 року, який становив 2,61 дол. за 1 тис. куб. м на 100 км. 

Новини за темою

Україна не зможе домовитися про обсяги більше 50-60 млрд куб. м на рік, каже директор ТОВ "Нафтогазбудінформатика" Леонід Уніговський. Зазначимо, що це значно менше обсягу транзиту в 2018 році - 86,779 млрд куб. м. В окремі роки обсяги транзиту досягали і 112 млрд куб. м, нагадав Уніговський. Раніше він говорив, що цифра 50-60 млрд куб. м стала можливою з урахуванням рішення Європейського суду з газопроводом OPAL (обмежив можливості "Газпрому" на гарантоване використання трубопроводу на рівні 40% пропускної спроможності. Аналогічне рішення очікується і по газопроводу Eugal (продовження споруджуваного газопроводу "Північний потік-2").

Таким чином, питання успішних домовленостей про обсяги і терміни транзиту для України і відповідно поступок російської сторони буде залежати від того, як і на яких умовах буде вирішено питання відновлення прямих поставок газу з Росії.

Чому Україна досі не імпортувала газ з РФ?

Постачання газу з РФ в Україну припинилися наприкінці листопада 2015 року. Тоді це позиціонувалося як політичне рішення, ухвалене у зв'язку з анексією Криму і гарячої стадією війни на Донбасі. Технічно рішення базувалося на тому, що єдиною компанією, яка мала контракт на постачання (термін його дії закінчується одночасно з транзитним контрактом в кінці 2019 року) з "Газпром", був "Нафтогаз". При цьому контракт був укладений на кабальних для української сторони умовах. На весь його обсяг (52 млрд куб. м в рік) діяв принцип take or pay ("бери або плати") Україна була зобов'язана купувати фіксований обсяг газу незалежно від своїх реальних потреб. При цьому реекспортувати російський газ вона не могла.

До того ж, згідно закладеної в контракті формулі утворення ціни, вона з менш ніж 200 дол. за тис. куб. м у 2009-2010 рр. зросла до 485 дол. у 2014 році (для порівняння, нинішня ринкова ціна газу становить 160-170 дол. за тис. куб. м). Україна перестала платити за контрактними зобов'язаннями, а потім і зовсім перейшла на закупівлі газу в Європі. У 2014 році "Газпром" звернувся в арбітражний інститут Торгової палати Стокгольма і зажадав стягнути з "Нафтогазу" несплачену заборгованість за газ і відсотки. Сукупна сума претензій становила близько 47 млрд дол.

Як відомо, рішення арбітражу, яке було винесено в кінці 2017 року, було на користь української сторони. Хоча арбітраж і не скасував принцип take or pay, він зменшив річний обсяг контракту до 5 млрд куб. м на рік. Варто відзначити, що з урахуванням другого рішення Стокгольмського арбітражу (з транзитним контрактом), різниця у виплатах вийшла на користь України: російський газовий монополіст заборгував близько 3 млрд дол. В якості забезпечувальних заходів за службовим "Нафтогаз" домігся арешту активів "Газпрому" у Великобританії і Нідерландах, а також обмежувальних заходів у Люксембурзі та Швейцарії. Повідомлялося, що повна сума з "Газпрому" буде стягнута до кінця 2020 року.

Поки це питання заборгованості не буде повністю врегульовано, очевидно, "Нафтогаз" навряд чи зможе стати контрагентом "Газпрому" з прямих поставок газу з Росії, вважає Кобаль: "У них зберігається опція брати газ і не розраховуватися за нього, зараховуючи обсяги в рахунок погашення боргу". Мабуть, з цієї причини, питання піднімалося і на переговорах в Брюсселі: після них глава "Газпрому" Олексій Міллер в ефірі телеканалу "Росія-24" заявив, що міністр енергетики і екології України Олексій Оржель не мав повноважень обговорювати питання прямих постачань російського газу на український ринок, а також питання Стокгольмського арбітражу.

Фото з відкритих джерел

При цьому з 2015 року, з урахуванням того, що Україна приєдналася до третього енергопакету і не має права створювати неринкові перешкоди ні одному з операторів ринку, не було жодної колізії, яка могла б протягом цих трьох років служити перешкодою для укладення контракту на постачання газу "Газпрома" для інших операторів ринку, які підтвердили 112.ua одразу декілька джерел у структурах "Нафтогазу". Як відомо, у Росії "Газпром" - єдиний оператор, за яким на законодавчому рівні закріплено право експорту газу по магістральних газопроводах.

Новини за темою

Експерти вважають, що причина, по якій жодна з компаній, в тому числі жоден міжнародний трейдер не уклали прямого договору про постачання газу з "Газпромом" в Україну протягом останніх трьох років, - небажання самого "Газпрому" і російської влади, що має на нього безпосередній вплив. У разі, якщо б газ йшов безперешкодно, в Україну міг би заходити не тільки російський, але і середньоазіатський газ, який ще дешевше, ніж російський. Почасти це підтверджує і той факт, що "Газпром" на початку 2018 року відмовився продавати газ Україні, яка готова була придбати 4 млрд куб. м в рамках виконання рішення Стокгольмського арбітражу. Як відомо, тоді відсутні обсяги газу були в терміновому порядку закуплені в Європі, а Україні вдалося уникнути дефіциту завдяки відгуку великих промислових підприємств на заклик "Прикрути".

Треба відзначити, що в той час у "Газпрому" могли бути й інші причини для відмови постачати газ в Україну: і розбіжності з "Нафтогазом" (апеляції і розгляди у міжнародних судах в той час були в самому розпалі, а "Газпром" відмовлявся визнавати рішення міжнародного суду), до того ж, йшов останній рік президентства Петра Порошенка, який представляв не просто опозиційну, а відверто ворожу до Росії і "Газпрому" політичну силу. Давати їм перед виборами такий козир, як можливість понизити ціну на газ і комунальні платежі для населення, російська влада, зрозуміло, не поспішала.

Домагатися збереження високої ціни

Головним чином, ситуація з прямими поставками російського газу в Україну зараз впирається в питання ціни російського газу. Загальновідомо, що "Газпром" - компанія абсолютно підконтрольна російській владі і з цієї причини може собі дозволити встановлювати не економічно обґрунтовані ціни на газ, а такі, які могли б служити важелями для реалізації політичних інтересів Росії. До того ж очевидна перевага російського газового монополіста полягає в тому, що він здобуває величезні обсяги газу в благодатних умовах (покладів на невеликій глибині в Сибіру) і справді має відносно низьку собівартість. До того ж, географічно Росія має прямий вхід в українську ГТС на східному кордоні, що дозволяє їй мінімізувати 15-20 дол. за куб м на транспортних витратах, у порівнянні з ціною трейдерів, які ввозять газ по реверсу з європейських напрямків.

Новини за темою

"Російський газ цілком може зайти в Україну за ціною мінімум на 60 дол. нижче тієї, за якої його купують зараз промислові підприємства: це обвалить ринок, багато іноземних трейдерів будуть змушені з нього піти", - попередив Кобаль. Російський газ при прямих поставках дійсно може бути на 20-25% дешевше нинішньої ціни імпортного газу, погоджується Уніговський. Зазначимо, що за результатами переговорів з головою "Газпрому" Олексієм Міллером у Москві, представники партії "Опозиційна платформа - За життя" неодноразово заявляли, що РФ готова надати Україні знижку у разі відновлення прямих постачань газу. Зазначалося, що російський газ може бути на 20-25% дешевше тієї ціни, за якою він нині реалізується промисловим споживачам в Україні.

В силу того, що основний обсяг газу на українському ринку поставляється по реверсу (газ власного видобутку найбільшого державного добувача "Укргазвидобування" в основному йде населенню в рамках виконань зобов'язань продажу за ціною нижчою, ніж газ купують промислові виробники - ПСО), ринок газу в Україні – нині преміальний.

Дозволити зайти на ринок російському газу з такою різницею в ціні й обвалити ринок українська влада не готова. Ціна "повинна бути безпосередньо пов'язаною з індикаторами на європейських ринках", наголосив на підсумковому брифінгу Олексій Оржель: "Ціна російського газу при прямих поставках в Україну) буде визначатися у взаємодії з російською стороною, але повинна бути прив'язана до європейської ціни. Ввести в цю систему ринковий сигнал, щоб не було політичної ціни. Підкреслюю: жодної політичної ціни". "Політичну ціну" російського газу Оржель назвав неприпустимою "червоною лінією". При цьому, якої величини ціну вважати політичною, у владі поки не уточнили.

Міністр також підтвердив, що український ринок, в розумінні газових ринків, преміальний за цінами, оскільки орієнтований на імпортні поставки.

Зазначимо, що і під час переговорів про закупівлі російського газу (на виконання рішення Стокгольмського арбітражу) на початку року підкреслювалося, що ціна газу з Росії повинна бути прив'язана до ціни на німецькому хабі NCG. "Якою буде ціна на хабі, такою ж буде і ціна в контракті. Хаб мінус транспорт – не буде: просто хаб. Точну ціну ми не розголошуємо", - сказав у коментарі для 112.ua Юрій Вітренко (на той момент головний комерційний директор групи "Нафтогаз").

Як видно, питання ціни російського газу для України викличе чималу дискусію і навіть, можливо, розколе українське суспільство на два табори. Можна вважати, що чимало прихильників у позиції, що відкривати навстіж двері для "газпромівського газу" не можна, так як це призведе до ситуації, коли Україна буде залежна по газу від Росії не менше, ніж щодо постачання дизпалива і автогазу. "Якщо безконтрольно відкрити двері для газпромівського газу, то він за рахунок цінової переваги дуже швидко наростить свою ринкову частку", - попереджає Кобаль. "Більше ніж 4-5 млрд куб. м у "Газпрому" з міркувань енергетичної безпеки купувати не можна. До того ж, якщо буде політичне рішення зберегти ПСО для населення, доцільніше поставити цей газ побутовим виробникам", - вважає Уніговський.

Але не можна заперечувати того, що чимало людей займуть іншу позицію: мовляв, навіщо штучно зберігати ринок газу з його преміальними цінами і змушувати всіх українців переплачувати в ціні цукру, сільгосппродукції, інших товарів, у собівартості яких газ займає велику частку? До думки якого табору прислухається влада, поки велика інтрига.

Зрівняти умови міг би віртуальний реверс

Якщо владі не вдасться домовитися про збереження преміальних цін і прив'язку їх до ціни європейського хаба, але при цьому прямі поставки газу з РФ відновляться, певною мірою зрівняти умови для іноземних трейдерів з "Газпромом" може підписання угоди про взаємодію між операторами (Україна привезла варіант цього договору на переговори до Брюсселя). Вона дозволить налагодити віртуальний реверс (обмін обсягами газу між операторами без фізичного прокачування по трубі, що здешевить ресурс). Крім того, після внесення відповідних змін у контракти на продаж газу з "Газпромом", при наявності угоди, європейські трейдери зможуть купувати газ у "Газпрому" на східному кордоні. При цьому, у разі підписання угоди, російська компанія повинна буде відкрити "Нафтогазу" свої шиппер-коди (що дозволяють ідентифікувати кожну партію газу і її адресата), що досі "Газпром" категорично відмовлявся робити.

Росія, швидше за все, піде на підписання угоди, вважає Олексій Оржель. Він підкреслив, що це вимога європейського законодавства, тому слова міністра енергетики РФ Олександра Новака після тристоронніх газових переговорів у Брюсселі про те, що Росія готова укласти з Україною транзитний контракт з нормами ЄС, можна розглядати як згоду на підписання угоди про взаємодію між операторами. Поки аналогічні угоди "Нафтогаз" має тільки з двома європейськими операторами: з угорським FGSZ і з румунським Transgaz.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>