"Посольство США не всесильне": Як у Києві реагують на невдоволення Заходу щодо АКС

Епопея зі створенням Антикорупційного суду в Україні набуває все більш небезпечного для країни характеру. Услід за критикою президентських ініціатив з боку МВФ і Світового Банку Євросоюз 18 січня заявив, що Україна своїми спробами звести нанівець ефективність майбутнього суду порушує безвізові зобов'язання. Саме безвіз став одним із головних козирів президента Петра Порошенка в його оцінках реформування України, і ось ЄС відкрито натякає на можливе його припинення. Ціна питання занадто висока, тому Захід вустами спікерів багатьох інституцій відкрито висловлює невдоволення діями Києва. Документ, який вніс Порошенко в Раду наприкінці минулого року, є неприйнятним для Заходу. 112.ua розбирався, які перспективи розв`язання цього спору наразі бачать українські власті

"Посольство США не всесильне": Як у Києві реагують на невдоволення Заходу щодо АКС
Посол США Марі Йованович на прийомі у прездиента Петра Порошенка у Маріїнському палаці Адміністрація Президента України

Ярослав Конощук

Парламентський кореспондент

Епопея зі створенням Антикорупційного суду в Україні набуває все більш небезпечного для країни характеру. Услід за критикою президентських ініціатив з боку МВФ і Світового Банку Євросоюз 18 січня заявив, що Україна своїми спробами звести нанівець ефективність майбутнього суду порушує безвізові зобов'язання. Саме безвіз став одним із головних козирів президента Петра Порошенка в його оцінках реформування України, і ось ЄС відкрито натякає на можливе його припинення. Ціна питання занадто висока, тому Захід вустами спікерів багатьох інституцій відкрито висловлює невдоволення діями Києва. Документ, який вніс Порошенко в Раду наприкінці минулого року, є неприйнятним для Заходу. 112.ua розбирався, які перспективи розв`язання цього спору наразі бачать українські власті

Президент України Петро Порошенко наприкінці грудня 2017 року вніс до парламенту свій варіант законопроекту про Антикорупційний суд, ухвалення якого передбачалося згідно з меморандумом між Україною і МВФ. Законопроект було розкритиковано кредиторами нашої країни. Спочатку категорично проти виступив МВФ, відправивши відповідного листа на Банкову і Грушевського. Потім Всесвітній банк скерував туди ж свого листа. Обидва документи було спеціально передано ЗМІ неофіційно, що може свідчити про високий ступінь роздратування у таборі західних фінансових інституцій. В іншому випадку українська влада просто приховала б існування листів, тому МВФ і ВБ, очевидно, були змушені вчинити не зовсім етично для оприлюднення своєї позиції.

Стурбованість Заходу викликали прописані в законопроекті президента важелі контролю діяльності Антикорупційного суду. У листах фінустанови серед іншого наполягають на "наданні громадській раді права ветувати кандидатури нечесних кандидатів у судді Антикорупційного суду замість передбаченої для нього консультативної ролі". На Банковій ще на початку тижня наполягали, що "дискусія з питання (законопроекту про Антикорупційне суді, - 112.ua) має відбуватися виключно в українському парламенті". Банкова не хоче втрачати вплив над дуже важливим відомством (що більше передавати його в руки західних партнерів). Втім, вже під час зустрічі з послами президент України Петро Порошенко заявив, що проект закону про Антикорупційний суд ще можна відкоригувати після першого читання. При цьому, за його словами, "треба дотримуватися української Конституції, принципів українського суверенітету і законодавства".

За словами джерел 112.ua у складі фракцій коаліції, на Банковій готові піти на ряд компромісів за законом, однак не збираються відмовлятися від права вето щодо складу суддів Антикорупційного суду. Згідно з президентським законопроектом, у конкурсному відборі на посаду суддів Вищого антикорупційного суду бере участь громадська рада міжнародних експертів. При цьому у випадку якщо іноземні експерти заблокують кандидатуру того чи іншого кандидата на посаду судді Антикорупційного суду, Вища кваліфікаційна комісія суддів України може подолати таке вето за умови, що відповідне рішення підтримають щонайменше 11 членів комісії.

"Ми готові обговорювати механізм подолання вето. Будь ласка, можна 12 або 14 осіб. Однак ми наполягаємо на збереженні цієї норми, оскільки вона стосується суверенітету країни, і Конституційний суд, у разі якщо парламент дозволить іноземцям призначати суддів, визнає законопроект неконституційним", - відзначають наші співрозмовники.

Джерела також зазначають, що на Банковій готові погодитися на зниження навантаження на Антикорупційний суд, однак додають, що "не можна створювати суд під одну структуру".

"Суд не має займатися тільки справами НАБУ. Він має розглядати справи щодо всіх підозрюваних у корупції, а також осіб, які мають проблеми з електронними деклараціями чиновників", - додають наші співрозмовники, відзначаючи, що також дискусійною є норма щодо розміру збитків, починаючи з якої справи має розглядати Антикорупційний суд. Українська політична верхівка при цьому не забуває підкреслювати, що такий суд – виключення зі світової практики.

Джерела зазначають, що згідно з планами Адміністрації президента, законопроект планувалося ухвалити в першому читанні вже на початку лютого.

"Після цього планувалося провести обговорення та доопрацювання законопроекту і вийти на остаточне голосування орієнтовно в травні", - зазначають наші співрозмовники.

Проте навіть у самій пропрезидентській фракції немає одностайності щодо створення в нашій країні Антикорупційного суду. Частина парламентарів вважає, що створення такого суду суперечить Конституції, і виступає категорично проти ухвалення відповідного рішення.

Проте поки початкові плани Банкової з цього питання залишаються тільки на папері. "Ставлю на голосування законопроект про Вищий антикорупційний суд... тільки включення до порядку денного", - заявив спікер парламенту Андрій Парубій 18 січня. Проте через 10 секунд на табло системи "Рада" значилося лише 183 голоси "За" за необхідного мінімуму в 226 голосів.

"Просто нехлюйство", - пояснив провал голосування один із депутатів фракції "Народного фронту", пообіцявши, що на вечірньому засіданні буде друга спроба голосування за законопроект.

Однак і на вечірньому засіданні ситуація не змінилася, і включення законопроекту до порядку денного підтримали лише 224 депутати.

Поки перспективи створення Антикорупційного суду виглядають досить туманно. На цьому тлі ЄС виступив з різкою критикою президентського законопроекту про Антикорупційний суді, зазначивши, що він не відповідає обіцянкам, які дав офіційний Київ ЄС.

"Основні положення законопроекту не відповідають рекомендаціям Венеційської комісії",- наголошується в заяві. Але більш цікавий момент у заяві стосується безвізу. Представник Євросоюзу підкреслив, що створення суду, у відповідності із зобов'язаннями України, є необхідним також для виконання безвізових вимог: "Його створення ... вимагає також Європейська комісія в рамках моніторингу за механізмом візового зупинення".

При цьому у своєму Фейсбуці представництво ЄС в Україні розповсюдило цю новину з досить неоднозначною підводкою, яка є, по суті, вільним трактуванням заяви ЄС одним з українських видань.

До речі, за інформацією "Європейської правди", наприкінці минулого тижня представництво ЄС також скерувало свого офіційного листа на адресу голови Адміністрації президента, спікера ВР і ключових міністрів, в якому ЄС офіційно повідомив Україну щодо своєї позиції.

Втім, на Банковій, за словами джерел 112.ua у складі парламентської коаліції, навіть з урахуванням відверто різких заяв західних партнерів поки не налаштовані поспішати з ухваленням законопроекту.

"Не буде Антикорупційного суду. Посольство (США, - 112.ua) не всесильне. Вони можуть змусити проголосувати хіба що Яценюка... На Банковій поки немає вогника. Там настрій такий: давайте обговоримо ваші заперечення до закону", - каже наш співрозмовник, додаючи, що поки тривають обговорення, ніяких рухів у Раді чекати не варто.

Ярослав Конощук

відео по темі

Новини партнерів

Загрузка...