banner banner banner banner

Польща кличе – Україна не пускає: Чому заробітчани не можуть виїхати за кордон

Україна може опинитися в епіцентрі нового міжнародного скандалу. І причина того – наші заробітчани. Посол Естонії в Києві Каймо Кууск заявив, що український уряд заборонив українцям виїжджати з країни на заробітки. Водночас європейські країни хочуть бачити у себе наших робітників. Навіщо Україна штучно стримує трудову міграцію, зрозуміти складно, адже в нашій країні людям просто немає роботи за гідну оплату.

Польща кличе – Україна не пускає: Чому заробітчани не можуть виїхати за кордон
112.ua

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Україна може опинитися в епіцентрі нового міжнародного скандалу. І причина того – наші заробітчани. Посол Естонії в Києві Каймо Кууск заявив, що український уряд заборонив українцям виїжджати з країни на заробітки. Водночас європейські країни хочуть бачити у себе наших робітників. Навіщо Україна штучно стримує трудову міграцію, зрозуміти складно, адже в нашій країні людям просто немає роботи за гідну оплату.

Європа готова витрачатися на чартери для українських заробітчан

Заробітчани, які повернулися до України перед закриттям кордонів, опинилися в пастці: вони не мають можливості повернутися назад, хоча за кордоном на них дуже чекають.  

Фінляндія напередодні весняного збору врожаю планувала дозволити в'їзд 14 тис. людей з України для сезонних робіт. Попри те, що офіційно кордони Фінляндії закрито, сезонним працівникам, зокрема з України, фінський уряд дозволив приїхати. Для цього потрібно мати дозвіл на отримання роботи, які видаються в посольстві Фінляндії в Києві. Дозволи можуть отримати працівники, які їдуть на запрошення конкретних фінських роботодавців. Примітно, що інших робітників просто не пустять до Фінляндії. Як зазначили у посольстві цієї країни в Києві, особи, з якими не контактували їхні фінські роботодавці, не зможуть подорожувати до Фінляндії іншими способами – вони просто не зможуть в'їхати до країни.

Новини за темою

Чекає на повернення трудових мігрантів з України і Польща. В ефірі польського телеканалу TVP президент служби персоналу промисловців Кшиштоф Інглот заявив, що Польща відчуває гостру нестачу людей для роботи в сільському господарстві. Фермери не зможуть зібрати врожай без сезонних робітників, які зазвичай приїжджали з України. Інглот заявив про те, що у Польщі готуються організовувати чартерні рейси для українців, щоб ті їхали на роботу до країни навіть під час карантину. "Ми хочемо перевезти перших 200 осіб з України на фабрики до Вроцлава", - сказав Інглот.

Німецькі фермери вже привезли сезонних робітників з Румунії. Польські ж фермери скаржаться, що незабаром потрібно буде збирати спаржу, скоро дозріє і полуниця, а робочих рук досі немає. Польські фахівці з ринку праці в місцевих ЗМІ дедалі частіше заявляють, що ніщо не перешкоджає організовувати чартерні рейси для працівників сільськогосподарської галузі. "Чартери для робітників недешеві, але альтернатива втратити урожай - набагато гірша. А охочих українців поїхати на роботу буде багато", - кажуть польські економісти.

Міністерство сільського господарства Польщі розглядає варіанти, як зацікавити сезонних працівників приїхати і працевлаштуватися в польських господарствах, розповів в інтерв'ю інформагентству РАР міністр сільського господарства Польщі Ян Кшиштоф Ардановській. Він повідомив, що Міністерство закордонних справ аналізує шляхи створення можливостей для приїзду працівників, зокрема, розглядається можливість змін правил обов'язкового 14-денного карантину у такий спосіб, щоб люди з дотриманням соціальної ізоляції могли виконувати роботу і з першого дня отримувати оплату за свою працю у тих господарствах, в які вони приїхали.

У Польщі є робота для українців не тільки у сфері сільського господарства: розпочався сезон будівельних робіт, і деякі польські фірми зараз навіть змушені закриватися у зв'язку з відсутністю співробітників, розповів 112.ua голова профспілки "Трудова солідарність" Віталій Махинько (профспілка захищає права трудових мігрантів у Польщі, де працює найбільше тих українців, хто виїхав на заробітки). Махинько зазначив, що насправді до України повернулося не так вже й багато мігрантів.

Назріває скандал

З початку карантину до України повернулися від 10 до 15% трудових мігрантів з Польщі, або приблизно 150 тис. осіб (тоді як, за різними оцінками, кількість тих українців, хто працює в Польщі, сягає 1 млн), каже голова Всеукраїнської асоціації компаній з міжнародного працевлаштування Василь Воскобойник. За його словами, українці поверталися до рідної країни у зв'язку із закінченням строку перебування за біометричним паспортом, закінченням терміну дії робочої візи або закриттям на карантин підприємства, на якому вони працювали. "Невелика частина громадян поїхали додому, оскільки боялися залишитися на довгий час відрізаними від сім'ї в Україні внаслідок карантину", - вважає він.

При цьому тим українцям, які залишилися в Польщі, місцева влада автоматично продовжила термін перебування. 17 квітня набув чинності новий закон (Ustawа o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2), який дозволяє іноземцям легально перебувати в Польщі 30 днів після закінчення епідемії без необхідності подавати заявку на тимчасову довідку на проживання.

Новини за темою

Але в Польщі залишилися переважно ті робітники, які були зайняті у промисловості та сфері послуг. А ось сезонні працівники в аграрній сфері зазвичай приїжджали до Польщі навесні. І зараз вони не можуть цього зробити.

Зараз головна перешкода на шляху українців, які бажають повернутися на роботу за кордон, – це проблеми з транспортом, які є в умовах оголошеного до 11 травня карантину. На відміну від Фінляндії, кордони Польщі не закриті: їх можна перетинати на автомобільному транспорті. Відкриті наземні пункти пропуску і в Румунії, Угорщині, Словаччині. Інша справа, що в умовах відсутності залізничного та автобусного сполучення діставатися людям дорого, розповів Махинько: "Зараз ось трудові мігранти їхали з Маріуполя до пункту пропуску в Краковці, де їх на автомобілі зустрічав представник роботодавця. Вони заплатили за дорогу 10 тис. грн".

Спроба організувати вивезення українців чартерними рейсами, зокрема до Фінляндії, закінчилася скандалом. 23 квітня "Міжнародні авіалінії України" за замовленням естонської приватної компанії (яка їх оплачує) здійснили чартерний рейс, на якому було доправлено близько 200 українських громадян для участі в сезонних роботах на фінських фермах. Компанія заявила про намір виконати ще мінімум два подібних рейси, зокрема і до інших країн Європи. Повідомлялося, що, можливо, пізніше трудові мігранти зможуть вилетіти до Німеччини й Англії. "Однак після доправлення перших 200 осіб у Гельсінкі уряд України призупинив подальші чартерні рейси, і сезонних працівників більше за кордон не випускають", - заявив посол Естонії в Києві Каймо Кууск. За його інформацією, Кабінет міністрів тимчасово заборонив українцям виїжджати за кордон з метою роботи, зберігши можливість покинути країну через наземні пункти пропуску тільки для відвідування родичів, які проживають в країнах Європейського союзу.

Штучні перешкоди створюються не тільки чартерам. На затримку рейсу з України до Франкфурта 25 квітня скаржилася і авіакомпанія SkyUp. Спеціальний рейс PQ 907 з "Борисполя", який повинен був доправити до Німеччини іноземних громадян, зокрема дипломатів, згідно з розкладом повинен був піднятися в повітря о 07:45, однак за фактом зміг злетіти лише о 19:04. Літак не випускали з України. "З незрозумілих для авіакомпанії причин Державіаслужба України не видає дозвіл на виконання цього рейсу і не повідомляє офіційну причину затримки видання дозволу", - заявили в SkyUp. В авіакомпанії зазначили, що підготували всю технічну документацію, необхідну для виконання рейсу, і вона була узгоджена в повному обсязі. Пізніше Державіаслужба заявила, що затримка вильоту була викликана необхідністю виконання додаткових організаційно-контрольних процедур у зв'язку з продовженням карантинних заходів.

Бери кредит і сиди вдома

А ось експерти впевнені, що влада створює перешкоди для заробітчан навмисне. Водночас сенс подібної політики зрозуміти складно, адже в Україні цим людям банально немає роботи. А в умовах економічної кризи безробіття в країні буде тільки рости.

Міністр закордонних справ Дмитро Кулеба, відповідаючи на запитання 112.ua під час онлайн-брифінгу, повідомив, що в курсі ситуації трудових мігрантів, які не можуть виїхати на заробітки. Але, за його словами, влада, мовляв, стурбована питанням здоров'я громадян і не хоче наражати їх на ризик заразитися коронавірусом. "Звернення є, але уряд України керується передусім міркуваннями безпеки і здоров'я наших громадян. В умовах пандемії будь-яка подорож становить небезпеку захворювання, особливо якщо це подорож на літаку. Зараз всі зусилля уряду спрямовані на те, щоб повертати українців з-за кордону, які застрягли в різних країнах. На цьому тлі нелогічно виглядає організація масових чартерів на вивезення українців до країн, де також триває пандемія. Але ми налаштовані конструктивно, ми розуміємо потребу в працівниках у наших партнерів і будемо готові переглянути цю ситуацію в контексті пандемії коронавірусу", - сказав Кулеба.

Співрозмовники 112.ua в авіаційних колах говорять, що влада в принципі не виявляє великого бажання відновити зупинене з 17 березня авіасполучення, і на карті Fly Radar Україна залишається білою плямою. Міністр інфраструктури Владислав Криклій в інтерв'ю Liga.net сказав, що з 12 травня найперше буде йти мова про відновлення приміського і міжміського сполучення, зокрема автобусних і залізничних перевезень. Потім на черзі внутрішнє авіасполучення. "Надалі плануємо й авіасполучення. Звичайно, ми можемо говорити тільки про внутрішню авіацію", — сказав Криклій. Про те, що авіасполучення буде поновлюватися в останню чергу, після місцевого та міжобласного наземного транспорту, в інтерв'ю "РБК-Україна" говорив і прем'єр-міністр Денис Шмигаль.

Схоже, що це пов'язано не стільки з турботою про здоров'я співгромадян, скільки з якимось іншим бажанням залишити їх в країні за будь-яку ціну. В інтерв'ю Шмигаль зробив заяву на тему, що стривожила багатьох. "Вже відомо про два випадки в Європі, коли роботодавці, а саме аграрії, організовували чартери, щоб перевозити робочу силу до інших країн. Але у нас фактично закритий кордон. Ми хочемо спробувати залишити людей в Україні і докладемо до цього максимум зусиль. В Україні також повно роботи", - сказав Шмигаль, підкресливши, що "політичний і моральний підходи саме такі, і тому переговори про те, щоб вивезти кудись людей на роботу, не ведуться ані на офіційному, ані на неофіційному рівні".

Прем'єр зазначив, що близько 2 млн українських громадян (цю цифру практично всі експерти ставлять під сумнів), які повернулися до України, ідентифікуються як "надзвичайно кваліфікована, навчена у Європі робоча сила, яка має високу продуктивність, технологічну професійну підготовку", тому це люди, які, "напевно, були б дуже корисними для розвитку економіки в середині країни, та їх, очевидно, потрібно зберегти".

Дуже схоже, що Кабмін намагається знайти якісь інструменти, щоб фактично заборонити українцям виїжджати на заробітки за кордон, а потім оголосити про створення 500 тис. нових робочих місць з мінімальною зарплатою, каже Василь Воскобойник. За його словами, Україна в найближчій перспективі не зможе скоротити економічне відставання від сусідів у ЄС і економічне становище в країні погіршитися більше, ніж в інших країнах: "Отже, уряд буде намагатися силою не випускати громадян за кордон, що призведе до великого соціального напруження і може обернутися відставкою уряду".

Раніше президент Володимир Зеленський заявляв, що українці повинні повертатися в країну, а не залишати її. В уряді навіть розробили програму дешевих кредитів для заробітчан, які повернулися. "Наступний етап - це програма "Нові гроші". Власне, для тих людей, які повернулися із заробітків; які хочуть утримати робочі місця - для діючого бізнесу. Це також буде програма пільгових кредитів, як говорив президент, 3%-на ставка", - сказав в одному з інтерв'ю Шмигаль.

Економісти не особливо вірять в успіх цієї ініціативи. Експерт Інституту GROWFORD Олексій Кущ ставить питання: чи будуть цікаві ці програми трудовим мігрантам?

Новини за темою

"Зараз можна виділити три основні групи заробітчан: це підприємці, постійні мігранти та сезонні. Перша група – це українці, що виїхали до західних країн і відкрили там свій бізнес. Як правило, це люди, які отримали посвідку на проживання або повноцінне громадянство. У них є активи і готовий бізнес. Тобто вони спокійно можуть взяти в західних банках кредит під 1-2%, і їм абсолютно нецікаві кредити під 9%, нехай і в гривні. Постійні мігранти – це висококваліфікований персонал: інженери, лікарі тощо. В принципі вони могли б заробляти і вдома, але в тій самій Європі їх приваблюють фундаментальні показники якості життя: безпека, медицина, освіта для дітей, перспективи, пенсійне забезпечення. Щоб їх повернути, треба не кредити під 9% роздавати, а змінювати якість життя в самій Україні і формувати для населення довгострокові перспективи, а не тактику виживання, коли один день пройшов - і добре. Що стосується сезонних мігрантів, то це люди, які заробляють руками, і вони далекі від мрії відкрити "барбершоп" (як запропонував президент) в рідному селі. Все, що їм потрібно для повернення на Батьківщину, це адекватна заробітна плата, тобто подолання трудової бідності, коли бідні ті, хто працює, а не навпаки", - говорить Кущ.

Штучне утримання людей в країні – це програшна стратегія, підкреслюють експерти. Жодна людина не погодиться працювати за "шматок хліба" в країні, якщо є можливість заробити в інших країнах набагато більше. І якщо влада продовжить діяти, а в Україні не буде створено жодних реальних економічних стимулів для того, щоб не їхати, українці знайдуть спосіб втекти з країни. Якщо не чартерними рейсами, то іншими способами. А кредити під 3% дістануться хіба що сім'ям чиновників.

Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>