Поки що все по-старому: Чому депутати не змогли вирішити проблему з білбордами і сітілайтами

"Ви лобіюєте інтереси не киян, а своїх партійних босів". "Це мрія корумпованих чиновників". Ні, це не скандали навколо чергових скандальних забудов або змін у правоохоронних органах – це про білборди, сітілайти та інші атрибути зовнішньої реклами. У перший день календарної весни Верховна Рада намагалася змінити правила розміщення зовнішньої реклами, однак провалила відповідні законопроекти, а потім депутати написали не один гнівний пост в соцмережах на цю тематику. 112.ua розбирався, чому обранці не змогли зробити крок до наведення порядку з рекламою

Поки що все по-старому: Чому депутати не змогли вирішити проблему з білбордами і сітілайтами
Фото з відкритих джерел

Ярослав Конощук

Парламентський кореспондент

"Ви лобіюєте інтереси не киян, а своїх партійних босів". "Це мрія корумпованих чиновників". Ні, це не скандали навколо чергових скандальних забудов або змін у правоохоронних органах – це про білборди, сітілайти та інші атрибути зовнішньої реклами. У перший день календарної весни Верховна Рада намагалася змінити правила розміщення зовнішньої реклами, однак провалила відповідні законопроекти, а потім депутати написали не один гнівний пост в соцмережах на цю тематику. 112.ua розбирався, чому обранці не змогли зробити крок до наведення порядку з рекламою

За даними одного з найбільших операторів ринку, в 2017 році ринок зовнішньої реклами в Україні склав 2,69 мільярда гривень. Як очікується, в 2018 році, коли почнеться активна фаза президентської виборчої кампанії, він зросте на 25%. При чому, найбільш хлібною для рекламників є столиця. На Київ припадає трохи більше половини білбордів та сітілайтів. Використовують зовнішню рекламу компанії широкого спектру спрямованості: від фітнес-центрів до забудовників. Як подейкують в кулуарах парламенту, не цураються грошей від зовнішньої реклами і окремі народні обранці.

Новини за темою

В цілому, на сьогоднішній день сфера зовнішньої реклами регулюється законом про рекламу та десятки підзаконних актів, в результаті чого, як наголошується в доповіді USAID, відбувається ручне управління процесами. Вже не перший рік точаться дискусії про необхідність коригування законодавства про зовнішню рекламу. Зокрема, про необхідність введення єдиних правил розміщення зовнішньої реклами. Як пояснив 112.ua народний депутат від фракції "Самопоміч" Олександр Опанасенко, місцева влада може "встановлювати довільний перелік вимог до розміщення зовнішньої реклами", що в свою чергу підвищує корупційні ризики. Простіше кажучи гроші йдуть в кишеню зацікавлених осіб. До того ж, як зазначає парламентарій, "близько третини білбордів та сітілайтів в містах і понад 70% за їх межами розміщені без відповідних документів".

Довго думали і нарешті придумали

Парламентарії не перший раз намагаються змінити правила гри на ринку зовнішньої реклами. Ще в 2015 році у Верховній Раді був зареєстрований законопроект, що стосується зміни правил розміщення білбордів, однак ініціатива не отримала підтримку в сесійній залі і в кінці 2017 року у парламенті була зареєстрована допрацьована версія законопроекту. Згідно з ним, серед іншого передбачалося розміщення реклами на конкурсній основі, визначалися критерії вибору переможця. Серед критеріїв - ціна та відсоток розміщення соціальної реклами. Що стосується соціалки, зазначалося, що вага даного критерію в загальній оцінці становить 15%. У той же час, передбачалася можливість розміщення сітілайтів і білбордів і без конкурсу. При цьому пропонувалося запровадити принцип мовчазної згоди, згідно з яким у разі, якщо замовник протягом обумовленого терміну не отримав відмову на встановлення білборда, він отримав добро.

"Бізнес погодився зняти близько половини реклами в обмін на продовження терміну дії дозволів на її розміщення", - додає нардеп Олександр Опанасенко. Він зазначає, що пропонувалося також встановити єдині правила розміщення зовнішньої реклами і додає, що на сьогоднішній день кожна міськрада може сама визначати свої правила розміщення.

Новини за темою

Крім того, пропонувалося упорядкувати процедуру розміщення реклами на дорогах, а також заборонити розміщення реклами на палацах, музеях, крім випадків їх реставрації. За задумом авторів законопроекту, новації повинні були, серед іншого, сприяти детінізації ринку зовнішньої реклами. Критики ж запропонованої ініціативи серед депутатського корпусу звинувачують авторів в "лобізмі конкретних операторів ринку".

Однак і парламентські юристи розкритикували законопроект, зазначивши, що він вимагає додаткових витрат з державного бюджету.

Не надихнули запропоновані новації і народних депутатів, вони відмовилися навіть повертати законопроект на доопрацювання авторам. Таким чином, згідно з Регламентом, законопроект може бути розглянутий лише на наступній сесії. Звичайно, якщо ні в кого не виникне бажання подати в Раду новий документ.

Але тут же пересварилися

Прихильники і противники ініціативи емоційно відреагували на голосування в парламенті.

"Ми будемо жити у безладі білбордів і конструкцій зовнішньої реклами в умовах непрозорого ринку. Тому лобісти в Раді перемогли. Лобісти тих чиновників Київської влади, які непрозоро контролюють ринок зовнішньої реклами в столиці", - написала після голосування на своїй сторінці в одній із соціальних мереж голова Комітету ВР з питань свободи слова та інформаційної політики Вікторія Сюмар. Ще однією причиною провалу прихильники законопроекту називають вибори і додають, що місцева влада буде вирішувати, "кого вона хоче розміщувати, а кого ні".

Неофіційно ж джерело на ринку називає причиною провалу законопроекту відсутність комунікації із сесійним залом.

"Законопроект готували більше двох років. Його так вилизували, врахували інтереси всіх зацікавлених груп. Однак забули провести роботу з сесійною залою. Тому депутати від гріха подалі вирішили не голосувати за законопроект", - зазначає співрозмовник.

Новини за темою

У свою чергу, супротивники законопроекту відзначають, що, не дивлячись на окремі прогресивні норми, законопроект був виписаний під конкретних операторів ринку і його прийняття знизило б рівень конкуренції, а також несло корупційні ризики.

"В черговий раз маємо політичне трактування норм і, по суті, девіз – "нашим – все, ворогам – закон", - написав на своїй сторінці в одній із соціальних мереж нардеп і радник мера Києва Дмитро Білоцерківець.

Вторить йому і інший представник групи "Удар" Наталія Новак. "У законопроекті закладено принцип мовчазної згоди, який несе корупційні ризики і є мрією корумпованих чиновників за своє мовчання і бездіяльність отримувати хабарі. Враховуючи, що конкурс не є обов'язковим, і при відсутності схем розміщення зовнішньої реклами, за мовчазної згоди можна ставити рекламоносії в будь-якому місці, на який подана заявка і не отримано своєчасної відповіді. Чиновник в кращому випадку відбудеться штрафом або доганою, але отримана "вигода" перекриє всі його ризики. Громади не повинні бути заручниками мовчазної згоди, тобто змови корумпованих чиновників і бізнесу. Бездіяльність чиновника має бути покарана, а дозвіл повинен виходити за загальною процедурою. До того ж, проектом закону передбачалося, щоб оплата за дозвіл виплачувалася до бюджету за весь період його дії, що також вважаю неправильним, оскільки у зв'язку з високим рівнем інфляції, бюджет недоотримав значні суми, крім того маленькі компанії не змогли б оплатити всю суму відразу, тобто не змогли б конкурувати з великим бізнесом", - написала вона на своїй сторінці в Facebook.

Що далі?

Не дивлячись на провал, автори законопроекту (нардепи Галасюк, Ємець, Опанасенко, Матузко, Сташук) заявляють про намір знову спробувати щастя в будівлі на Грушевського, 5, хоча і сумніваються в тому, що у депутатів до кінця скликання знову дійдуть руки до законопроекту про регулювання зовнішньої реклами, навіть не дивлячись на участь в розробці даної ініціативи USAID. Та й як свідчить парламентська практика, після провалу законодавча ініціатива знову потрапляє до порядку денного не один пленарний тиждень.

Новини за темою

"Я думаю, що ми підемо шляхом поділу законопроекту, оскільки Регламент (згідно з Регламентом парламенту, в разі провалу законопроекту, повторно його можна реєструвати на наступній сесії, - 112.ua) не дозволяє подавати комплексний законопроект. До вересня ми подамо законопроект щодо благоустрою та реклами на історичних пам'ятках", - розповів під час дискусії, присвяченій зовнішній рекламі, нардеп від фракції "Самопоміч" Олександр Опанасенко.

Втім, депутат сумнівається в тому, що парламент до кінця скликання повернеться до розгляду цього питання, оскільки "ви вже бачите, скільки на вулицях з'явилося зовнішньої реклами - всі готуються до виборів".

Ярослав Конощук

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів