Підсумки каденції: 2 перемоги і 5 помилок (екс)-міністра фінансів Олександра Данилюка

Після гучного скандалу між міністром фінансів Олександром Данилюком і прем'єр-міністром Гройсманом ми вирішили проаналізувати, чим запам'ятався на своєму посту глава міністерства

Підсумки каденції: 2 перемоги і 5 помилок (екс)-міністра фінансів Олександра Данилюка
Цензор.нет

Ігор Смолов

журналіст, економіст

Після гучного скандалу між міністром фінансів Олександром Данилюком і прем'єр-міністром Гройсманом ми вирішили проаналізувати, чим запам'ятався на своєму посту глава міністерства

Ультиматум, поставлений міністром фінансів Олександром Данилюком на минулому засіданні Кабміну, може бути реалізовано вже наступного тижня. Планується, що на наступне засідання Верховної Ради буде внесено звернення уряду про відставку глави Мінфіну. Цю інформацію підтверджують депутати, представники апарату уряду і джерела всередині Міністерства фінансів.   

Нагадаємо, формальною причиною суперечки між прем'єром і міністром фінансів стало затягнуте на рік призначення на пост заступника глави Мінфіну Яни Бугримової, що зрештою не відбулося. Зараз вона обіймає посаду директора департаменту і мала займатися реформою ДФС. У разі її призначення вона стала б шостим заступником міністра, що є радше винятком в уряді Володимира Гройсмана, де у більшості міністерств по 2-3 заступники.

Після цього почалася суперечка, під часі якої міністр поставив питання у форматі "призначайте або піду", на що одразу ж отримав згоду прем'єра. Данилюк попередив, що заяву про відставку писати не буде, і покинув зал засідань.

Судячи з реакції, яку встигли зафіксувати журналісти, що не покинули до цього моменту зал, демарш голови Мінфіну став несподіванкою для всіх, крім нього самого.

У чому сходяться всі - це те, що офіційна причина показового вибуху Данилюка на засіданні навряд чи є реальною. Нагадаємо, що Олександру Данилюку закидають несплату 700 тис. грн податків під час роботи у Великій Британії. 

Також залишається відкритим питання про наявність у власності міністра квартири в Лондоні, яку не вказано в його декларації. За словами Данилюка, він сплатив всі обов'язкові платежі у ВБ, однак не надав необхідних довідок, які б зняли питання, й оскаржив проведення податкової перевірки. 

Наявність нерухомості в Лондоні він спростовує. "Версія, яку всі обговорюють: нібито прийшло підтвердження з приводу його нерухомості в Лондоні, і він вирішив перейти в контратаку, щоб будь-які звинувачення проти нього сприймалися як політичні. Так робить багато хто: Онищенко, Коломойський….", - каже Володимир Фесенко, голова правління Центру прикладних політичних досліджень "Пента".

Про це каже нардеп Михайло Головко, член комітету з питань податкової та митної політики. "Він приховав факти біографії, податки, нерухомість  і зараз пішов у наступ", - говорить він.

"Я не володію повністю інформацією щодо розслідування з приводу доходів Данилюка у Великій Британії, яке проводить ГПУ, але не виключаю, що грюкнути дверима його спонукала отримана (правоохоронцями, - ред.) нова інформація. Думаю, це був привід, щоб показати міжнародному співтовариству, як це вміє робити пан Данилюк, що йому хтось заважає",  - говорить народний депутат Андрій Антонищак.  

Колега Головка у комітеті Ніна Южаніна називає позицію міністра просто "нерозумною", позаяк проблему можна було вирішити відносно просто, заплативши податки.

"Треба було визнати, подати декларацію, взяти довідку, сплатити адмінштраф. Якби я потрапила в таку ситуацію, я б так і вчинила, але ні в якому разі не пішла б у судові суперечки", - сказала Южаніна.   

Напередодні відставки, запобігти якій може тільки політичне диво (які  трапляються, втім, в Україні не так уже й рідко), ми проаналізували, що можна поставити в докір, а що в заслугу міністру фінансів Олександру Данилюку.

Перемоги

Значний внесок у проведення бюджетної реформи

Перейти до трирічного планування хотів багато хто в уряді в історії незалежної України, але тільки Кабмін Володимира Гройсмана наблизився до цього впритул. 

Навіть найзапекліші критики глави Мінфіну не заперечують значимість внеску відомства в цю роботу. За неофіційною інформацією, саме подяка за цю допомогу забезпечувала Данилюку до останнього часу підтримку прем'єр-міністра і дозволила утриматися в кріслі під валом критики і претензій, у тому числі з боку Генпрокуратури.

Істотне підвищення дисципліни і дотримання дедлайнів при підготовці Державного бюджету 

Поняття "бюджетна ніч", "бюджет під ялинку" поступово відходять у минуле в Україні. Протягом останніх двох років проект державного бюджету подають чітко в строк, а ухвалюють за кілька тижнів до кінця року. 

Щоправда, зараз ця дисципліна почала кульгати, зокрема спостерігається пробуксування з бюджетною резолюцією.

Помилки

Дестабілізація ДФС, від роботи якої залежить 90% надходжень до бюджету

Зв'язки між Державною фінансовою службою і керівним відомством фактично розірвано. За словами Южаніної, Данилюк не підписує жодного документа, які подає йому в. о. голови ДФС Мирослав Продан.

Щоб розблокувати ситуацію, було запропоновано перепідпорядкувати ДФС Кабміну, тим самим нівелюючи конфлікт інтересів. 

ДФС забезпечує 90% надходжень до бюджету, і її розвал і дестабілізація можуть призвести до негативних наслідків для всієї країни. 

Апаратні прорахунки

Невміння або небажання працювати в системі та нерозуміння суті держуправління знижували ефективність роботи Мінфіну і робили заручниками інші відомства.

"Він ігнорував усі наші запрошення взяти участь у роботі комітету. Причому робив це у досить некоректній формі, – згадує Дмитро Андрієвський, перший заступник голови Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства. – Тож я б проголосував за відставку. І не приховую цього".

Схожі претензії висловлюють і його колеги: за словами Головка, міністр ігнорував запити комітету. "Мінфін працював, але всю роботу виконували заступники", - говорить він. Ніна Южаніна не коментує комфортність роботи з Данилюком зважаючи на відсутність такої роботи в принципі. "Секретаріат комітету контактував з департаментами Мінфіну. Керівник у цьому участі не брав", - говорить вона. 

Конфліктність

Олександр Данилюк - наскрізь проєвропейський, харизматичний політик в очах суспільства. За свідченням особисто знайомих з ним людей – важка у спілкуванні, зарозуміла і складна людина.

"За останні півтора року він посварився практично з усіма: з президентською командою, яка його висунула на посаду міністра, з профільним парламентським комітетом. До останнього часу у нього були досить конструктивні відносини з прем'єр-міністром. І Гройсман у багатьох ситуаціях його прикривав. Але Данилюк захотів одноосібно контролювати Державну фіскальну службу. Хоча у нас ніколи міністри фінансів не контролюють одноосібно ДФС. За нинішньої політичної та апаратної ваги Данилюка це нереально. А він цього захотів. І нарвався на конфлікт з людиною, яка його багато в чому захищала. Це величезна помилка", - говорить політолог Володимир Фесенко. 

Також колеги відзначають його небажання йти на компроміс і жорсткі відмови в бюджетних проханнях, навіть найбільш обґрунтованих.

"Я буду голосувати за його звільнення безсумнівно, тому що він абсолютно неправильна людина для цієї посади, як і більшість інших міністрів. Вони абсолютно не відповідають своїм посадам, навіть не з позиції професійних і моральних якостей, а з позиції  пріоритетів у житті", - сказав член парламентського комітету з питань бюджету Юрій Левченко (позафракційний). Він не сумнівається, що за відставку Данилюка в Раді знайдуться голоси. 

Загроза переговорів з міжнародними донорами

Глава Мінфіну навряд чи міг би вибрати менш вдалий час для демаршу. Виключення ключового переговірника в розпал переговорів з МВФ і ЄС щодо макрофінансування знижує шанси України на його отримання і шкодить іміджу держави загалом. Протиставлення міністра уряду і парламенту, з яким він має домовлятися, - все це й раніше шкодило переговорам з погляду тактики і стартових умов. Щоправда, як визнають експерти, внутрішні чвари у владі - це сущі дрібниці на тлі глобальних чинників, таких як зволікання у створенні Антикорупційного суду.

Посилення зовнішнього боргового навантаження на бюджет

Макропоказники України, м'яко кажучи, не є блискучими. Дефіцит платіжного балансу збільшується, а виконання держбюджету є далеким від планового. Ніхто не покладає особисту відповідальність на Мінфін за всю економіку, проте невиконання самим же відомством закладених показників говорить, щонайменше, про некоректне сприйняття реальності.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів