Озброєні анбандлінгом: Чого чекати від сьогоднішніх переговорів щодо газового транзиту

У Брюсселі сьогодні відбудеться третій раунд газових переговорів, до яких без перебільшення прикута увага міжнародної спільноти. Результати домовленостей щодо умов продовження транзиту газу в українській ГТС, які можуть бути досягнуті за посередництва Єврокомісії Україною і Росією, будуть впливати на економіку ЄС, України і позиції "Газпрому" в Європі щонайменше в найближчій перспективі. Нинішній раунд переговорів варто розглядати як далеко не останній, кажуть експерти. Водночас він дасть уявлення про настрої і позиції Росії та "Газпрому", а також покаже, чи посилилися і наскільки позиції України після анбандлінгу, рішення про який уряд ухвалив в останній момент.

Озброєні анбандлінгом: Чого чекати від сьогоднішніх переговорів щодо газового транзиту
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

У Брюсселі сьогодні відбудеться третій раунд газових переговорів, до яких без перебільшення прикута увага міжнародної спільноти. Результати домовленостей щодо умов продовження транзиту газу в українській ГТС, які можуть бути досягнуті за посередництва Єврокомісії Україною і Росією, будуть впливати на економіку ЄС, України і позиції "Газпрому" в Європі щонайменше в найближчій перспективі. Нинішній раунд переговорів варто розглядати як далеко не останній, кажуть експерти. Водночас він дасть уявлення про настрої і позиції Росії та "Газпрому", а також покаже, чи посилилися і наскільки позиції України після анбандлінгу, рішення про який уряд ухвалив в останній момент.

У третьому раунді переговорів про укладення довгострокового контракту на транзит газу в українській ГТС після 2019 року в Брюсселі беруть участь віце-президент Європейської комісії Марош Шефчович. Українську делегацію очолює міністр енергетики та захисту довкілля Олексій Оржель, а російську – міністр енергетики Олександр Новак. Також на переговорах будуть голова НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв та очільник "Газпрому" Олексій Міллер, йдеться в тексті анонсу на сайті Єврокомісії.

Новини за темою

Наголошується, що темами переговорів стануть обсяги прокачування газу і можливості їх варіювати в бік зменшення/збільшення, тарифи, терміни дії майбутнього контракту, а також відповідність майбутньої угоди правилам ЄС.

Є анбандлінг

Важливий момент – на нинішні переговори українська делегація прилетіла з рішенням про анбандлінг (виділення газотранспортної системи із структури "Нафтогазу" відповідно до вимог третього енергетичного пакету, - ред.). Рішення про анбандлінг було ухвалено буквально за день до переговорів – 18 вересня. Нещодавно призначений на посаду міністра Олексій Оржель не забув подати це як особливу заслугу нового уряду. "Три роки попереднім урядам не вдавалося досягти компромісів; новий уряд за 3 тижні знайшов рішення, яке як прийняли всі сторони процесу, так і підтримали європейські партнери. Дуже важливо, що нам вдалося зрушити ситуацію з мертвого місця перед тристоронніми переговорами між Україною, ЄС і РФ", - написав міністр на сторінці в Facebook.

Міністр трохи спростив ситуацію. Рішенню про анбандлінг передували серйозні пертурбації, які тривали майже три роки, кажуть експерти. На їхню думку, ситуація зрушила з мертвої точки завдяки тому, що Кабміну вдалося прийти до згоди щодо питання анбандлінгу з головою "Нафтогазу" Андрієм Коболєвим. "Оцінюючи модель анбандлінгу, яку затвердив Кабмін, можна сказати, що Коболєв переміг", - сказав 112.ua директор ExPro Consulting Геннадій Кобаль.

Як відомо, попередники нинішнього Кабміну, члени уряду Володимира Гройсмана і він сам наполягали на передачі української ГТС компанії "Магістральні газопроводи України" (МГУ), яка підпорядковувалася Міненерговугілля. З урахуванням конфігурації у владі, яка мала місце на той час, Коболєв (конфліктував з Гройсманом та головою Міністерства Ігорем Насаликом, який своєю чергою жорстко критикував "Нафтогаз" і навіть погрожував "набити морду" креатурі Коболєва, керівникові газового дивізіону НАК "Нафтогаз" Андрію Фаворову) позбавлявся можливостей впливати на трубу і втрачав вагу в переговорах про продовження транзиту.

Затверджена нині Кабміном модель анбандлінгу передбачає отримання "Оператором ГТС" права на управління трубою на умовах господарського ведення на термін 15 років. "Оператор ГТС" буде сертифікований НКРЕКП, а потім його сертифікацію підтвердить Європейське енергетичне співтовариство. Зазначимо, що по суті "Оператор ГТС" вже керує "трубою": йому було передано IT-процеси, переведено співробітників "Укртрансгазу", які мають безпосереднє відношення до функціонування ГТС. З цієї причини неофіційно в НКРЕКП неодноразово заявляли про те, що не сертифікують "Оператора ГТС" як незалежну структуру.

У затвердженій Кабміном конфігурації передбачено продаж у розстрочку (на 15 років) структури "Оператора ГТС" (труба залишається в держвласності) компанії МГУ. Це є підставою позиціонувати структуру як незалежну від "Нафтогазу". Важливо, що така модель дає підстави "Нафтогазу" "зберегти економічний інтерес від транзиту" і внаслідок цього бути стороною процесу в Арбітражному інституті Торговельної палати Стокгольма у справі проти "Газпрому" SCC Arbitration V 2018/050 щодо перегляду тарифу на транзит і після анбандлінгу. Важливість побудови "юридичної конструкції", яка дозволила б "Нафтогазу" мати економічний інтерес у новому операторі для захисту інтересів НАК у Стокгольмі, ще до прийняття рішення Кабміну наголошував і директор ТОВ "Нафтогазбудінформатика" Леонід Уніговський. Експерти також відзначають, що це буде мати величезне значення у разі найгіршого сценарію: зупинки транзиту і позову до "Газпрому" в Стокгольмі за прискорену амортизацію ГТС.

За затвердженою вчора моделлю анбандлінгу Кабмін також перепідпорядкував МГУ Міністерству фінансів, яке очолює Оксана Маркарова (в минулому – перший заступник нинішнього секретаря Ради національної безпеки й оборони Олександра Данилюка, коли він був міністром фінансів). У 2016 році вона також була членом спостережної ради "ПриватБанку". Втім, справа навіть не в особі міністра, а в моделі, яка дозволяє зберегти поточну конфігурацію і трубу не в чужих руках, відзначають експерти. "Якщо кадрових змін у топ-менеджменті "Оператора ГТС" після нинішніх рішень уряду не відбудеться, це ще один сигнал на користь того, що Коболєв переміг. У цьому випадку МГУ вже не можна розглядати як самостійну одиницю, яка могла б на щось впливати – у нинішній схемі вона буде виконувати допоміжну роль", - вважає Кобаль.

Слова експерта підтверджує той факт, що найближчим часом уряд може розглянути проект розпорядження про "визначення Мінфіну уповноваженим органом управління держмайном ГТС (яке використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними газопроводами)". Окрім того, одним з головних аргументів "Нафтогазу" не віддавати "трубу" МГУ була відсутність у цієї структури фінансових коштів і досвіду управління трубою. Останнім часом справи з фінансуванням у МГУ були зовсім погані. Внаслідок реорганізації Міненерго компанія була відрізана від бюджетного фінансування. Як альтернатива розглядався варіант передачі "Оператора ГТС" з правом на управління трубою фінансово заможній держкомпанії "Укренерго". Втім, вже в кінці минулого тижня близькі до Кабміну джерела говорили про цей варіант як про малоймовірний. Проти нього категорично виступав Олексій Оржель. 

Варто зазначити, що європейським партнерам були абсолютно незрозумілі всі ці "коливання" навколо української ГТС, ну, або принаймні вони талановито робили вигляд, що це так. Близькі до переговорного процесу джерела кажуть, що представникам Єврокомісії було абсолютно байдуже, якому оператору віддадуть у підпорядкування трубу, головна умова, щоб вона була виділена зі структури "Нафтогазу" і була незалежною. В іншому випадку це був би shame ("ганьба") України – саме так, за словами джерел 112.ua, близьких до Кабміну, називали представники ЄК відтягування рішення щодо анбандлінгу. Кажуть, що під час кулуарних зустрічей вони вже навіть не приховували роздратування. На цьому тлі в українському уряді ще до вчорашнього дня точилися палкі дискусії. У Кабміні лежали проекти готових постанов про передачу "Оператора ГТС" безпосередньо МГУ, про ліквідацію МГУ, про передачу "Оператора ГТС" "Укренерго". При цьому було розуміння, що остаточне рішення має бути ухвалено до 18 вересня, перед переговорами із "Газпромом".

Безумовно, той факт, що українська делегація приїхала на переговори, озброєна рішенням про анбандлінг і чітким розумінням, як він буде відбуватися, має величезне значення, кажуть 112.ua експерти. "Газпром" постійно підкреслює, що він не знає, з ким вести переговори, оскільки нового оператора немає", - каже Уніговський. За його словами, дуже важливо було "позбавити" "Газпром" такої можливості хоча б до жовтня (до нового раунду переговорів).

Європейські суди трохи допомогли Україні

Ще одна особливість нинішніх переговорів: європейські партнери, які комерційно зацікавлені в збереженні транзиту українською ГТС і які в результаті мали можливість вплинути на перебіг переговорів, за цей час так і не з'явилися. Консорціум компаній SNAM, Eustream, GRTgaz, Gasunie, Fluxys (раніше розглядалися як партнери, допущені до управління ГТС, - ред.) виявляють "стриманий інтерес" до співпраці з оператором української труби, каже Уніговський: "Питання інвестицій в українську ГТС для них поки не цікаве". Слова експерта збігаються з інформацією джерел 112.ua, які стверджують, що європейські компанії вийшли з переговорів про можливе інвестиційне партнерство з ГТС, і зараз ведуться переговори з американськими компаніями, назви яких поки не розголошуються.

Варто відзначити, що нинішня модель: володіння трубою на підставі договору про господарське підпорядкування робить ГТС ще менш привабливою для потенційних інвесторів. Їх могли б зацікавити лише такі форми, як-от концесія або довгострокова оренда.

Але і без іноземних партнерів з точки зору наявності потужностей, якими "Газпром" міг би пустити газ в обхід України, на нинішніх переговорах українська делегація має достатньо сильні позиції, зазначають експерти.

"Наші розрахунки показують, що з урахуванням рішення Європейського суду щодо газопроводу OPAL (і в майбутньому щодо Eugal) можна реально говорити про довгостроковий контракт на 50-60 млрд куб. м на рік. У зв'язку з рішенням Європейського суду загальної юрисдикції "Газпром" не зможе використовувати 40% пропускної здатності газопроводу OPAL – продовження газопроводу "Північний потік - 1", це близько 12 млрд куб. м на рік. Те ж саме буде і з газопроводом Eugal – продовження споруджуваного газопроводу "Північний потік - 2". Отже, маємо 24-25 млрд куб. м, яким "нікуди подітися", окрім, як через українську ГТС. Також слід зазначити, що, імовірно, "Північний потік - 2" не буде добудований цього року. Тому в нас strong position на переговорах", - сказав 112.ua Леонід Уніговський. За його словами, "Газпром" дуже вразливий з точки зору репутаційних ризиків.

За даними Уніговського, станом на 1 вересня російський газовий монополіст накопичив у європейських ПСГ близько 12 млрд куб м газу.

"Газпром", окрім іншого, може скористатися постачанням скрапленого газу з "Ямал СПГ" або контрактувати його в інших виробників СПГ, але це дасть йому можливість, на мою думку, протриматися не більше трьох місяців. При цьому найбільш складна ситуація в Молдові, а також на півдні Одеської обл. (туди газ надходить через Молдову, і можливі несанкціоновані відбори газу)", - сказав 112.ua директор ТОВ "Нафтогазбудінформатика".

Ситуацією, в якій "Газпром" (за відсутності транзиту через Україну) буде не повною мірою або в мінімальних обсягах виконувати свої зобов'язання перед європейськими партнерами, можуть скористатися постачальники газу зі США, Туреччини, Катару, які замістять російського газового монополіста. І це також аргумент, який робить позиції України на переговорах більш сильними, відзначають експерти.

Уніговський не виключає також ситуації, "коли газ буде транспортуватися в українській ГТС і без контракту. Мовляв, "потім розберемося".

У будь-якому випадку вже ясно, що нинішні переговори з "Газпромом" про транзит газу після 2019 року далеко не останні. "Їхня важливість полягає в тому, що принаймні ми зможемо побачити позицію і тактику "Газпрому" і чи готові вони взагалі щось підписувати", - каже Геннадій Кобаль. За його словами, очевидно, що "Газпром" "буде намагатися тягнути якомога довше, щоб тримати в напрузі європейський ринок газу".

Невизначеність їм на руку, втім, як і постачальникам LNG, підкреслює директор ExPro Consulting: "За нинішніх низьких цін у Європі 11 євро за МВт, ф'ючерси на жовтень законтрактовані по 14,75, а на грудень вже по 18,4 євро. У перерахунку в гривню і на тисячу кубометрів це означає, що за відсутності домовленості про транзит газу ціни зростуть до 8-9 тис. грн за 1 тис. куб. м проти нинішніх 5 тис.". Аналітики говорять про щонайменше 300 дол. за 1 тис. куб м проти нинішніх 160. При цьому виграш "Газпрому" за рахунок високої конкуренції з боку компаній, готових підхопити їхні контракти з європейськими контрагентами російського монополіста, буде короткочасним, впевнені вони.

Зазначимо, що для України укладення довгострокового транзитного контракту з "Газпромом" - питання величезної ваги. Якщо для європейців воно пов'язане лише із ризиком зростання цін у нинішньому опалювальному сезоні, то для нашої країни буде означати втрату близько 3 млрд доларів на рік.  За словами Уніговського, "наявність транзиту дає нам певний важіль впливу на формування європейської політики, робить менш імовірною повномасштабну війну з Росією".

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>