banner banner banner banner

НепРРОсто. Як масштабний запуск касових апаратів у смартфоні позначиться на цінах і "детінізації"

НепРРОсто. Як масштабний запуск касових апаратів у смартфоні позначиться на цінах і "детінізації"
112.ua

Ганна Пєшкова

Журналістка

Чиновники спантеличені тим, що український бізнес ухиляється від сплати податків: не видає чеки, анулює їх, друкує "липу", а бюджет недоотримує кошти. Вже з 1 серпня підприємці, які на рік заробляють понад мільйон гривень, будуть зобов'язані використовувати реєстратори розрахункових операцій (РРО), або, простіше кажучи, касові апарати. Це буде безпосередньо стосуватися і продавців техніки, ліків, алкоголю, сигарет, які, за даними податківців, найчастіше видають фіктивні чеки.

Повномасштабно запрацює спеціальний додаток для смартфона, який замінить такий апарат, а також зміняться правила обліку товарів. Це важливий період не тільки для бізнесу, який у спробі не потрапити на штрафи намагається впровадити програмне забезпечення в авральному темпі, а й для простих українців. Крім того, що вже з жовтня обіцяють впровадити "кешбек" за скарги на недобросовісних продавців, поточні нововведення можуть позначитися й на вартості товарів.

Чи дійсно бізнес вийде з "тіні", що буде з цінами та чим ризикує країна, коли переносить фіскалізацію в "онлайн"?

Встигнути до 1 серпня: місія нездійсненна?

У першу чергу масштабне застосування РРО для простих українців означає, що вже 1 серпня можна буде знімати готівку з картки скрізь, де впроваджені касові апарати. А ось для бізнесу це переважно "головний біль". Один касовий апарат коштує 6 тис. грн, великий фіскальний реєстратор - приблизно в 10 тис. Крім того, апарат потрібно обслуговувати, а також платити зарплату бухгалтерам, яким доведеться пристойно повозитися з документацією.

До недавнього часу процедура установки реєстратора на облік, м'яко кажучи, була не самою приємною. Бізнес називав її "8 кіл пекла". На кожен РРО до податкової потрібно було принести цілу пачку окремо прошитих і підписаних директором підприємства документів. Великій мережі з тисячею касових точок документацію потрібно було возити фурами.

Новини за темою


Бізнес прагне продавати якомога більше і швидше, витрачаючи мінімум зусиль і часу. Рік тому процедуру обліку РРО спростили, а в рамках діджіталізаціі податківці обіцяли надати громадськості програмний протокол взаємодії (API). На його базі кодери можуть писати програми, які повинні замінити дорогі та архаїчні касові апарати, зберегти гаманець українця. Адже, чим менше додаткові витрати, тим менше шансів на зростання цін. Підрядники ДПС розробили такий софт для смартфонів - "пРРОсто".

Проте навіть після презентації API просто не працювало. Дані про розрахунки не надходили на сервери податківців, а 1 серпня невблаганно наближалося. Проблема не тільки в тому, що для підприємців зникала дешева альтернатива (у великого бізнесу, який переходить на нові правила, здебільшого вже є РРО). І навіть не в тому, що кодери не могли писати програми для бізнесу. Затримання означало великі втрати для власників платіжних терміналів.

Податківці хочуть знати, хто перерахував гроші комусь на карту або ж заплатив за комуналку. Однак вбудувати класичні касові апарати в термінали неможливо: необхідна програма. З боку небанківських фінансових компаній були небезпідставні побоювання, що до 1 серпня її впровадити не встигнуть. Зі страху потрапити на штрафи вимкнути могли 40 тис. терміналів. Радник генерального директора ФК "Фенікс" Дмитро Гриша повідомив 112.ua, що протокол обміну даних (API) вже є, і, найпевніше, запуск відбудеться в строк. Але налаштувати інтеграцію важко. Тож українцям варто приготуватися як мінімум до простою в роботі терміналів.

"Закони ухвалюють, не думаючи про те, як потім їх виконувати бізнесу. Тестовий режим роботи РРО - до 31 липня. З 1 серпня РРО починає працювати, перехідного періоду немає. Регламентні роботи з переходу планують робити 1 серпня, і вони можуть затягнутися до 9 годин. Для нас це 9 годин простою. Потім - налаштування та реєстрація РРО. Це ще час, і тут може все затягнутися на годину, дві, три, добу, - як у кого піде", - розповідає представник компанії.

Платіжні термінали /dela.biz

Дмитро Гриша підкреслює: перший день місяця - це день платежів. Люди звикли оплачувати інтернет, ТБ, поповнювати мобільний телефон, погашати кредити тощо. Простий - це штрафні санкції від провайдерів за припинення роботи терміналів, незадоволені клієнти, неоплачені послуги. За його словами, клієнтів будуть тримати в курсі й намагатися мінімізувати наслідки. Надалі, ймовірно, термінали видаватимуть два чеки: службовий і фіскальний.

Також з 1 серпня набувають чинності нові вимоги з обліку, перекласифікації товарів. Засновник Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко припускає, що бізнес не встигне вчасно.

"У медицині є система оплати послуг за категоріями, але низку послуг просто забули описати, тому частину послуг переписали на інші категорії. У ритейлі це, грубо кажучи, відсутність категорії "сорочки". Товар записано у "футболки", приходить податківець, виписує штраф. Звичайно, 1 серпня все переписати не встигнуть - буде армагеддон. Тому, ймовірно, буде впроваджено перехідний період, податкова деякий час не виписуватиме штрафи і відбудеться бізнес попередженнями", - говорить Дорошенко.

Фактично податкова не може виписувати штрафи бізнесу і сьогодні через заборону на перевірки в період карантину. Але по його закінченню за порушення, які сталися з 1 серпня, все одно можуть покарати. За перший проступок оштрафують на 10% від вартості товар, за наступні - на 50%. А з нового року штрафи становитимуть 100% і 150% відповідно. Найпевніше, порушень буде повно через помилки при формуванні чеків. Особливо - при використанні програмного РРО.

"Безкоштовний сир" від податкової

"пРРОсто" - це не перше програмне РРО, яке презентує податкова. "Е-чек", який розробляли понад року, так і не змогли довести до розуму. Ще у вересні голова податкової Сергій Варланов активно піарив програму, але в ній виявилося занадто багато недоліків. Як мінімум вона пропонувала всього дві форми оплати: готівкою і банківською картою. Опції перерахування коштів на розрахунковий рахунок, що важливо для електронної комерції, система не надає. Функцій оплати в кредит, частинами, сертифікатами теж немає. Про розроблення програмісти говорили, що воно тягне максимум на роботу студента другого курсу.

Президент дав вказівку доопрацювати софт, але в указі не було чіткої технічної вимоги. Тому податкова знову розробляла програму на свій розсуд. І знову - за гроші платників податків.

prrosto.kmu.gov.ua

Скористатися програмою "пРРОсто" користувачі iOS не зможуть. Дизайн програми непоганий, але функціонал сумнівний. Можливість сканування товарів є, але це на практиці марно, позаяк потрібно вручну щоразу вносити назву й ціну. З телефону в принципі незручно вводити великий обсяг інформації, а в додатку ще й немає поля для вказівки кількості проданих товарів. Для додавання ще одного такого самого товару потрібно провести пальцем по екрану. Але якщо однакових товарів потрібно 100? Крім того, в програмі зовсім немає форм оплати.

Ютуб-канал "Віктор Юрійович"

"Уявіть невеликий магазин. У процесі продажу потрібно буде постійно вручну забивати назви товарів. Це не підходить бізнесам, де відбувається безліч дрібних транзакцій за короткий проміжок часу. Хіба що для тих, хто продає дорогі товари, і угод відбувається мало. Інакше готуйтеся або купувати касовий апарат, або закривайте свій бізнес", - ділиться досвідом тестування програми Віктор Юрійович, автор Ютуб-каналу про РРО.

Якщо знадобиться змінити ціни на товари, все треба буде робити вручну. Якщо телефон украли, загубили - махни рукою. Функцій імпорту-експорту, резервного копіювання немає, тому номенклатуру доведеться вносити заново, якщо телефон заглючить.

Для інтернет-рітейлу ця програма не підходить. Автоматичну інтеграцію з сайтами, з банками не передбачено. Усі замовлення власникам онлайн-магазинів доведеться забивати в систему вручну.

"Момент отримання оплати за товар і передачі його покупцеві в часі не збігаються. Способи оплати через інтернет теж інші. Але від Мінфіну немає податкових роз'яснень щодо електронної комерції", - підкреслюють у Союзі українських підприємців.

Те саме стосується і зв'язку з програмами складського обліку. Для інтеграції потрібно найняти спеціальну людину, яка б вносила всю інформацію. Тому припускати, що "пРРОсто" почнуть використовувати масово, не доводиться. Дорошенко припускає, що справа не тільки в злочинній недбалості. Мовляв, податковій головне відзвітувати: бізнесу було надано альтернативу касовим апаратам. А те, що він нею не користується, вже його проблема.

Потрібно розуміти, що, хоч програма позиціонується як безкоштовна, вона оплачується з податків українців. Програмне забезпечення повинно розроблятися в першу чергу в інтересах замовника, тобто бізнесу, який фінансує розроблення своїми відрахуваннями, а не виконавця, тобто ДБН. Поки ж ми бачимо, що адміністрування уповільнює всі бізнес-процеси заради переслідування цілей податкової - максимального обліку й контролю операцій за всяку ціну.

Звичайно, є й інші додатки від "приватників". Екс-міністр Кабміну Дмитро Дубілет, наприклад, анонсував запуск софта, який буде інтегруватися із фронт-системами, сайтами. Також є "Смарт-Каса", Checkbox, Smart Bonus. Позаяк API тривалий час не було, аналогів поки небагато.

"Нормативка" з'явилася менш ніж за кілька тижнів до початку можливості використовувати нове обладнання. Це дуже погано, так як інженери не можуть за ніч написати програмний код. Тому я не очікую, що днями з'являться багато програмних РРО або що всім сподобається державна програма, розроблена підрядниками податкової", - говорить Андрій Панасюк, член Української ради бізнесу, голова Асоціації товарно-грошового обігу.

В експертному середовищі озвучували думки про те, що цей інтерфейс є доступним лише обраним розробникам, щоб вони встигли першими написати свої програми, вийти на ринок і монополізувати його. Так під приводом того, що повинна бути зруйнована монополія у сфері продажу та обслуговування цих пристроїв, створюється монополія у сфері програмного РРО.

Потрібно розуміти, що "приватний" софт безкоштовним не буде, хіба що за дуже низьких обігів. Одна з програм коштує вдвічі дорожче, ніж фізичний РРО. Крім того, усі ці програми, якими б зручними у використанні вони не були, все одно не позбавлять бізнес від ведення обліку, який теж дається в копійчину.

Все одно потрібно подавати до податкової електронні фіскальні звіти та електронні фіскальні звітні чеки. Дані потрібно щодня обнуляти, інакше можуть оштрафувати. І все одно доведеться вести журнал РРО. Бухгалтери великих мереж рвуть на собі волосся, адже, крім цієї процедури, на кожне РРО також потрібно ще зареєструвати прошиту й завірену книгу розрахункових операцій з підклеєними чеками. За один пропущений рядок у журналі - п'ятикратний розмір від виторгу за день за РРО. Діджиталізація виходить тільки частковою.

"Касир чхнув, йому з податкової прилітає "будь здоровий". Все фіскалізується, все в онлайні, але він все одно повинен сюди чек підклеїти. У нашій компанії дві 20-метрові кімнати зайняті стелажами, на яких лежать ці книги, тому що їх потрібно зберігати по три роки. Кожні 4-5 місяців книга на касі закінчується. Потрібно поїхати в податкову, показати чеки, зареєструвати нову таку книгу і відправити її назад", - розповідає Ігор Дядюра, директор департаменту регіональної мережі "Електрум Пеймент Систем".

Додаткові витрати на платний софт, облік і збитки внаслідок перевірок можуть лягти на плечі українців.

Ціни на товари та кіберзагрози

Через економію на програмному РРО бізнес може зазнати витрат. Не можна буде уникнути й помилок при ручному "вбиванні" товарів у програму. Та й для тих, хто раніше не користувався касовими апаратами, це також забудькуватість у роздрукуванні контрольних стрічок. Олексій Дорошенко вважає, що масового оподаткування не буде - бізнес просто буде давати більше хабарів.

"Хорошій ідеї знову заважає реалізація. Порушення касової дисципліни завжди були хорошим варіантом для податкової заробити. При цьому на роботу традиційні апарати є багато нарікань. На смартфонах же і зовсім буде великий простір для маніпуляцій: якщо сяде батарея, відбудеться збій", - підкреслює він.

Також за новими правилами з 1 серпня потрібно буде перепрограмувати товари, ввести їх у базу з підтверджувальними документами про походження, що має вдарити по "сірій" продукції і допомогти в боротьбі з контрабандою. Крім торгової точки, товару і його вартості, буде ще понад 20 рядків з ІПН, типом об'єкта тощо.

Новини за темою

Під "ударом" - айфони непідтвердженого походження, якими торгує більшість великих мереж. Єдиної думки щодо цін у експертів поки немає. Деякі експерти припускають, що подорожчання буде, але через конкуренцію воно буде плавним. А ось Дорошенко вважає, що не варто чекати зростання вартості такої продукції.

"Відверто кажучи, найпростіший спосіб - перекласти витрати на покупця. Але підвищувати ціни просто нема куди. Сьогодні ситуація є такою, що навіть якщо товар дорожчає всього на 1%, на товар попит знижується на 2-3%. Тож перекласти витрати на плечі клієнтів не вийде. Бізнесу доведеться не дуже просто. Швидше, відбудуться "договорняки" з податковою", - каже Дорошенко.

До речі, підприємці, на яких нові правила поки не поширюються, побоюються, що податкова почне "кошмарити" їх за відсутність РРО, тому купують обладнання вже сьогодні.

Навіть після впровадження нововведень бізнес все одно зможе ухилятися від податків, використовуючи велику кількість дрібних ФОП на єдиному податку. Тому надія на суттєве наповнення бюджету згасає. Замість фіскалізації бізнесу в складний період посткарантинних обмежень можна було б розібратися зі схемами на митниці. А з урахуванням того, що програмне забезпечення може бути зламано, Україна може навіть зазнати масштабного відходу від оподаткування.

"Низка великих компаній має айтішників, які ночами перешивають касові апарати в торгових мережах. Зі смартфонами можливе хакерство, кібератаки, коли завдяки стиранню великого обсягу касових операцій власники апаратів спробують ухилятися від податків. Дистанційно для відведення очей можна буде "завалити" не тільки свою програму, а й чужу. Хакерська атака - це факт, який ще спробуй доведи, а потім працюй без техніки, адже ти віддаси її в кіберполіцію на невизначений строк", - підкреслює Дорошенко.

Чи достатньо "пРРОсто" захищена від "зломів" - сказати важко. З тестуванням були зволікання. Воно повинно було початися ще 1 січня, і формально податкова відзвітувала про запуск у строк, позначений президентом, але фактично тест почався лише через місяць. З іншого боку, на руку податкової могло зіграти відстрочення масового переходу на касові апарати на 4 місяці через карантин.

Ютуб-канал "Віктор Юрійович"

З 1 жовтня стартує обіцяний населенню "кешбек", тобто відшкодування вартості товару за скарги на продавців, які видадуть фіктивні або неправдиві чеки. До вказаної дати залишилося всього 2 місяці, і додаток до того моменту має працювати "як годинник". Адже, крім активного пошуку справжніх порушень, можливі й зловживання також з боку підприємливих українців.

Загроза може бути ще серйознішою, якщо атаки зазнає "хмара" самої податкової. Рівно три роки тому сотні комп'ютерів приватних компаній, міністерств, аеропортів, банків, енергетичних корпорацій "лягли" від вірусу NotPetya. Якщо ДПС визнає збій, платників податків не стануть обкладати штрафами, і країна втратить пристойні суми.

"Організацію тестового періоду було організовано державою погано. Я не чув навіть про сам факт перевірок системи на кіберзагрози. Держава - взагалі дуже поганий айті-менеджер: від інновацій у сфері земельного кадастру до "Дії". Звичайно, кібератаки будуть, і я з нетерпінням очікую ентузіастів, які намагатимуться зробити так, що сервер "ліг". Але інфраструктурі ДБН у частині РРО треба віддати належне: вона побудована з елементами платіжної системи Нацбанку та від вірусу "Пєтя" не лягла ні на секунду. Хоча, безумовно, гарантувати, що черговий вірус не "зламає" систему, не можна ", - підкреслює Панасюк.

Після нового року вимоги за фіскалізації будуть поширювати на всі інтернет-магазини, ювелірку, ресторани, секонд-хенди, турагентства, готелі, СТО, а з квітня 2021 року - на увесь інший бізнес. До того моменту потрібно встигнути вжити серйозних заходів з кібербезпеки та впровадити якісну цілодобову підтримку від податкової, яка буде давати консультації як технічного, так і організаційного, юридичного характеру. Інакше "армагеддона" в оподаткуванні не уникнеш.

Ганна Пєшкова

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>