Не з нашою кишенею: Чому насправді у світі падають продажі смартфонів

Не з нашою кишенею: Чому насправді у світі падають продажі смартфонів
З відкритих джерел

Ніна Глущенко

Журналістка

Останнє дослідження IDC показує, що ринок смартфонів продовжує падіння. У 2018-му відвантаження впали на 4,1%, Samsung та Apple стрімко втрачають частку, тим часом як Huawei і Xiaomi нарощують.

Й аналітики, і Тім Кук у падіннях звинувачують китайських споживачів. Мовляв, торік ринок просів, за різними даними, на 10-17%, тому що китайська економіка сповільнила темпи зростання і споживачі менш охоче купують нові девайси.

Новини за темою

Окрім того, технічні характеристики вже не так ростуть з року в рік, і цикли оновлення ростуть, і ще ростуть ціни на топові пристрої. Але чи так насправді винен Китай, як його звинувачують?

Кому потрібні смартфони?

На початку лютого Pew Research Center опублікував дослідження поширення смартфонів, мобільних пристроїв, інтернету і соцмереж по всьому світу. За даними звіту, сьогодні на руках населення Землі перебуває 5 млрд телефонів (серед них як фічерфони, так і смартфони), однак поширення смартфонів по всьому світу неоднорідне.

Чим вищий рівень життя, тим більший відсоток населення має доступ до цього блага цивілізації, чим нижчий - тим менше смартфонів, а то і мобільних телефонів.

Так, у Південній Кореї смартфони є у 95% населення, у решти 5% - "дзвонилки". В Індії - це 24% і 40% відповідно. У середньому для ринків це 45% смартфонів і 33% телефонів.

112.ua

На розвинених ринках у середньому смартфони має 75% населення. У відкритих джерелах, що посилаються на дані дослідження, немає інформації про Китай, але за іншими джерелами частка смартфонів у цій країні становить близько 60%, кількість мобільних телефонів наближається до 90%.

Для порівняння, схожі цифри - в Росії, Польщі, Угорщини чи Греції. Тобто населення Піднебесної достатньо забезпечене доступом до мобільного зв'язку, але не всі поспішають скористатися новітніми можливостями.

Дані Newzoo вказують, що станом на 2018 рік Китай посідає 25 місце серед топ-50 найбільш "смартфонизованих" держав. Ринку ще є куди рости, але ситуація не просто далека від критичної, в цілому країна посідає високі світові позиції.

Але з урахуванням населення Китаю будь-які затримки на цьому ринку впливають на загальносвітову картину. Тому якщо прибрати з рівняння кількість населення країни, то звинувачення на адресу Китаю виглядають приблизно так само, як виглядали б звинувачення на адресу російського або грецького ринку.

Ці країни давно перейшли від етапу великої потреби і стрімкого розвитку до етапу, коли далі насичення буде відбуватися поступово і більш повільними темпами.

112.ua

Водночас у цьому рейтингу звертають на себе увагу дві інші азійські держави - Індія та Індонезія. Обидві входять до топ-5 за кількістю населення й обидві демонструють мінімальний, за світовими мірками, рівень поширення смартфонів - понад 27%.

Індійський ринок вважається другим у світі після китайського, але за даними IDC за минулий рік, відвантаження смартфонів в Індії становили 142,3 млн, у Китаї - 103 млн.

Ціна як фактор зростання

Природним фактором для зростання популярності смартфонів стало (окрім появи швидких мобільних мереж і розвитку екосистеми, зрозуміло) зниження мінімальної вартості до позначки у 100 доларів.

Сьогодні є моделі і вдвічі дешевші, але більш-менш придатний і сучасний для використання Android-смартфон обійдеться мінімум у ці гроші.

Протягом багатьох років Android-смартфони, які дешевшали, були основним драйвером для зростання ринку. До того ж прогрес у пристроях середнього і топового сегмента був більш помітний, ніж зараз, й у споживачів було більше мотивації для оновлення.

Але впродовж останніх років ситуація почала змінюватися. По-перше, технічні характеристики пристроїв досягли максимуму, відчутного для користувачів.

Разом з тим перестала падати вартість компонентів, як-от екрани і пам'ять, і це також зіграло проти зниження цін у цілому, сьогодні, навпаки, пристрої отримують все більше датчиків і компонентів, і це негативно позначається на ціні тих же флагманів.

Новини за темою

В Android ростуть апетити в частині ресурсів, й оскільки в нижньому сегменті вже не може бути падіння мінімальних цін хоча б через собівартість розробки пристроїв, випуску тощо, починаючи з Android 8.0 Google представила версію для пристроїв з мінімальними характеристиками - Go Edition.

З виходом цієї ОС смартфон з 1 ГБ ОЗУ і 8 ГБ вбудованої пам'яті став забезпечувати такий же користувальницький досвід, що і пристрій з удвічі більшими характеристиками.

Є тільки одна проблема - це все ще жахливий користувальницький досвід. Поки у незабезпеченого населення планети, у якого є потреба в деяких функціях смартфонів, не було альтернативи, такий підхід продовжував працювати.

І, по-друге, у найбідніших користувачів у середині 2016 року почала з'являтися така альтернатива - у вигляді мобільної операційної системи KaiOS.

В останньому кварталі 2017 року, за даними дослідження GfK, вперше зупинилося зростання продажів смартфонів. Окрім факторів, які перераховувалися на початку статті, аналітики пояснили це тим, що зростання змінилося падінням в Індії, де місцевий оператор Jio почав продавати мобільні телефони на KaiOS.

Це кнопкові "дзвонилки", у яких є підтримка мереж четвертого покоління, популярних соціальних додатків і ще магазин усяких різних додатків, безконтактної оплати, є камери, фронтальна у тому числі, і батарейка тримає в рази довше. І ціни на ці пристрої нижчі, ніж на бюджетні Android-смартфони.

Попри те, що ці пристрої не вважаються смартфонами, вони вирішують всі ті завдання базового рівня, заради яких раніше доводилося купувати смартфон. Ба більше, Jio пропонує сервіси для прослуховування музики і доступ до іншого популярного контенту.

KaiOS-фони стали для незаможного населення Індії тим, чим, за очікуваннями Google, повинні були стати смартфони на Android Go - першими пристроями для доступу до цифрової інфраструктури. Дешевше. І, можливо, навіть у більш комфортному вигляді.

112.ua

Зараз частка таких пристроїв зростає. Точну цифру зрозуміти складно, тому що різні джерела вважають по-різному, і математика не сходиться в 2,5 рази. Наприклад, у презентації Jio показано, що на руках в індусів знаходиться 337 млн смартфонів і 433 млн телефонів. Частка KaiOS досягла 17,3%, обійшовши iOS майже вдвічі.

За рік присутності на ринку телефонів Jio посів 47%, і тенденція до зростання зберігається. За даними самої платформи, на руках у користувачів знаходиться 50 млн пристроїв (тобто приблизно в 2,5 рази менше, ніж вказано в презентації, якщо перерахувати).

Але ще влітку їх було близько 30 млн. Це крапля в морі для ринку телефонів, але динаміка зростання платформи стрімка.

112.ua

112.ua

Велика підтримка

У середині минулого року Google інвестував 22 млн доларів у KaiOS. Наприкінці року на власному заході в Індонезії компанія представила WizPhone WP006 - фічерфон на цій операційній системі з сервісами гіганта. На офіційному сайті платформи наводиться кілька моделей на цій ОС для різних ринків.

Партнерами системи, окрім Google, вже стали Qualcomm, Facebook, Twitter, Orange, T-mobile й інші великі компанії. Це вказує на інтерес до платформи як з боку бізнесу, так і з боку користувачів - бідних, але досить численних.

На Азію припадає 41% поставок телефонів, у світі та в Азії їхні продажі все ще вищі, ніж у смартфонів, і вихід популярної мобільної платформи також буде впливати на розміщення сил.

112.ua

Таким чином, ті, хто публічно говорить, що в падінні ринку смартфонів винен Китай, дорогі флагмани і дуже хороші смартфони в цілому, втрачають ще один важливий фактор. Потенційно потреба в смартфонах є, і вона величезна, навіть якщо дивитися тільки на Індію та Індонезію.

Але поточні лідери ринку - найбільші вендори - зверхньо поглядали на ультрабюджетний сегмент, вони зацікавлені в продажу більш дорогих, високомаржинальних моделей. Тому новий гравець, який з'явився в екосистемі,  зміг перетягнути на себе десятки мільйонів користувачів, яким не по кишені Android.

Утім, схоже, що ситуація може змінитися. Samsung, Xiaomi та інші все-таки готують пристрої на Android Go. Google, за чутками, зявзято береться до власних смартфонів.

Компанія вже набирає штат розробників мобільних чіпсетів, а також, за даними Business Insider, готується випускати бюджетні Android-смартфони, орієнтовані на зростальні ринки.

Ніна Глущенко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>