Не бути маріонетками Коломойського: Чи піде податковий комітет на поступки бізнесу в законопроекті №1210?

Після того, як в ЗМІ почали підозрювати членів податкового комітету у потуранні одіозному олігарху Ігорю Коломойському і його обслуговуванні бізнес-інтересів, "слуги народу" почали демонструвати готовність до поступок. Йдеться про скандальний законопроект №1210, який змінює норми Податкового кодексу. Голова профільного комітету і автор документа Данило Гетманцев заявив 112.ua, що одночасно з підвищенням ставок ренти на залізну руду повинні бути підвищені ставки на марганцеву руду, що має торкнутися і бізнесу Коломойського. Раніше податкові нововведення тактовно обійшли всі галузі, де є інтерес олігарха, натомість підсиливши тиск на ті сфери економіки, де у Коломойського немає активів. Звичайно, далеко не факт, що в сесійну залу Ради потраплять "обіцянки" Гетманцева, як і не факт, що парламент їх підтримає. Адже не секрет, що "Слуга народу" голосує так, як скаже керівництво. Тим не менш, в податковому комітеті хоча б почули обурення бізнесу і ті загрози, які зашиті в законопроект №1210.

Не бути маріонетками Коломойського: Чи піде податковий комітет на поступки бізнесу в законопроекті №1210?
Ігор Коломойський Новое время

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Після того, як в ЗМІ почали підозрювати членів податкового комітету у потуранні одіозному олігарху Ігорю Коломойському і його обслуговуванні бізнес-інтересів, "слуги народу" почали демонструвати готовність до поступок. Йдеться про скандальний законопроект №1210, який змінює норми Податкового кодексу. Голова профільного комітету і автор документа Данило Гетманцев заявив 112.ua, що одночасно з підвищенням ставок ренти на залізну руду повинні бути підвищені ставки на марганцеву руду, що має торкнутися і бізнесу Коломойського. Раніше податкові нововведення тактовно обійшли всі галузі, де є інтерес олігарха, натомість підсиливши тиск на ті сфери економіки, де у Коломойського немає активів. Звичайно, далеко не факт, що в сесійну залу Ради потраплять "обіцянки" Гетманцева, як і не факт, що парламент їх підтримає. Адже не секрет, що "Слуга народу" голосує так, як скаже керівництво. Тим не менш, в податковому комітеті хоча б почули обурення бізнесу і ті загрози, які зашиті в законопроект №1210.

Допомогти Коломойському і зашкодити економіці країни

Чвари навколо законопроектів №1210 та №1210-1, що вносять кардинальні зміни в Податковий кодекс, не вщухають. Представники бізнесу попереджають владу про катастрофічні наслідки, до яких може призвести прийняття норм законопроекту. Зокрема, підвищення ставок на залізорудну сировину з 8 до 10% (а з урахуванням підвищувального коефіцієнта показник буде ще більше) вдарить по компаніях, які видобувають та експортують залізну руду. Як відомо, при цьому ставка ренти для марганцевої руди, яку видобувають і збагачують ГЗК Коломойського, не змінюється. Норма, в разі її прийняття, призведе до послаблення позицій українських металургів на експортних ринках, де вони конкурують з росіянами, головним чином, з компанією "Металлоінвест" олігарха, близького до Путіна – Алішера Усманова.

Новини за темою

Норма про зміну в підході до оподаткування ставок ренти для залізорудної сировини з'явилася після інтерв'ю Ігоря Коломойського в одному з українських видань. Там він говорив про нібито надприбутки українських ГЗК з видобутку ЗРС і закликав владу ввести обмеження на її експорт.

"Я читав інтерв'ю Ігоря Валерійовича Коломойського, в якому він говорить про прибутковість залізорудного бізнесу, причому говорить абсолютно необґрунтовано, не з цифрами… у мене таке відчуття, це було зроблено спеціально", - міркує президент об'єднання "Укрметалургпром" Олександр Каленков.

Втім, автори законопроекту №1210 пішли далі. Наприклад, пропонують змінити норми застосування стимулювальних ставок рентної плати для видобутку природного газу з нових свердловин. По суті, їх хочуть скасувати взагалі. Стимулююча норма була внесена в 2017 році за пропозицією Мінфіну після детальних консультацій з Міненерговугілля та Державною фіскальною службою. Асоціація газодобувних компаній неодноразово підкреслювала позитивний ефект, який настав у результаті прийняття норми. Зокрема, за 20 місяців дії законодавчих норм приватні компанії заклали майже 70 нових свердловин, третина з яких глибокі (вимагають великих інвестицій). Для порівняння, у 2017 році було пробурено тільки 22 об'єкти. Обсяг видобутку газу у приватному секторі в 2018 році показав зростання на 7%, тоді як у 2017 році він зменшився на 1%.

Проте стимулююча рента байдужа Коломойському, оскільки він має інтерес в напівдержавній "Укрнафті", яка працює з фондом старих свердловин, і в приватній компанії "Укрнафтобуріння" (разом з партнерами Віталієм Хомутинником і Павлом Фуксом), куди Коломойський не вкладає жодної копійки інвестицій. При цьому скасування стимулювальної ренти стане ефективною нормою для стримування від розвитку його конкурентів на ринку, у тому числі іноземних інвесторів.

Примітно, що проти запропонованих змін виступають деякі депутати Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради. "З повагою ставлюся до авторів документа, їм потрібно дати шанс відстояти його. Але для мене, наприклад, питання щодо збереження стимулюючої ренти – принципове", - сказала 112.ua член профільного комітету, нардеп від "Батьківщини" Ольга Бєлькова. За її словами, ніхто не може пояснити логіку цієї правки, зазначила вона. Примітно, що в альтернативному варіанті законопроекту, №1210-1, який днями був зареєстрований в Раді, норма залишилася.

Ольга Бєлькова Фото з відкритих джерел

Категорично проти скасування стимулюючого оподаткування для нових свердловин виступає і ще один депутат з профільного комітету – вже член фракції "Слуга народу" Олексій Устенко. За його словами, прийняття норми "відштовхне іноземних інвесторів і зупинить розвиток недержавних газодобувних компаній".

Однак не варто думати, що обговорювані норми торкнуться тільки великого бізнесу. Вони позначаться на гаманцях людей як опосередковано, так і безпосередньо. Наприклад, пропоновані Данилом Гетьманцевим законодавчі зміни призведуть до різкого подорожчання тютюну для бездимного нагрівання (на українському ринку це продукти торгових марок GLO і IQOS). В Україні 8 млн курців близько 500 тис. відмовилися від сигарет і перейшли на системи нагрівання тютюну. Зараз це не більше 3% ринку, який у результаті подорожчання з 45 до 70 грн за пачку тютюнових стіків, скоротиться на 40%, говорять експерти. У цьому відношенні автор законопроекту голова профільного комітету Данило Гетманцев непохитний – норма про акциз на тютюн для нагрівання залишилася незмінною і у версії 1210-1.

Новини за темою

"Та частина, яка стосувалася переходу до акцизу на сигарети до рівня ставок 2025 року без перехідного періоду, була технічною помилкою (передбачала підвищення пачки сигарет до 80-100 грн, - ред.). У законопроекті 1210-1 її скасовано і повернуто до того вигляду, в якому викладена в нинішній редакції Податкового кодексу. Що ж стосується нагріваючих пристроїв, я б хотів сказати, що розмови про інноваційні способи куріння - це безумовно спекуляція. І ми, і тютюнові компанії (оскільки вони працюють "в білу") чудово бачимо, як відбуваються перетоки. Споживання сигарет преміального класу знижується, натомість споживання тютюну з нагрівальними системами зростає. І мені незрозуміло, чому тютюнові стіки повинні оподатковуватися за ставкою по вазі, а преміальні сигарети – від кількості штук", - сказав у коментарі Гетманцев 112.ua.

При цьому у всіх без винятку країнах членах ЄС тютюн для нагрівання класифікується у товарній позиції "Промислово оброблений тютюн" код 2403 99 90, і в середньому ставка акцизу на нього на 64% нижче ставки акцизного податку на традиційні сигарети. Вейп та електронні сигарети в законопроекті не згадуються. А оскільки питання законодавчо досі не врегульовано, в Україні ніхто не контролював і не контролює якість курильних рідин, які робляться часто кустарним способом у звичайних підвалах в Україні та містять підвищений обсяг нікотину.

"Критерії віднесення того або іншого пристрою до "електронних сигарет" та інших сучасних гаджетів законодавством на даний момент не встановлені, для цього потрібно прийняти ряд законопроектів", - повідомили 112.ua у Держпродспоживслужбі.

Нардеп Олексій Устенко запевнив, що буде ініціювати внесення в законопроект оподаткування в тому числі і для вейп-систем та електронних сигарет. Оскільки вони також становлять небезпеку: "Ви ж читали, що легені у підлітків, які парили вейп, як у людей похилого віку?".

Олексій Устенко Фото з відкритих джерел

На цьому тлі "ArcelorMittal Кривий Ріг" заявила, що виведе з України близько 433 млн доларів в якості дивідендів, хоча раніше компанія вирішила інвестувати ці гроші у розвиток. А British American Tobacco (розвиває GLO) взагалі переносить регіональний центр з Києва в Румунію через "непрогнозовану фіскальну і регуляторну політику уряду України".

Нормами законопроекту також посилюється вплив на державні банки, з їх допомогою стане простіше міняти в них менеджмент, на лояльний до нової влади, або… Ігоря Коломойського, який досі виношує план помсти за націоналізацію "Приватбанку". Навіть якщо "слуги народу" не будуть повертати банк олігархові, вони можуть дозволити йому поставити в ньому "свій" менеджмент і виводити прибуток в офшори, як це Коломойський робить в "Укрнафті". Благо, наближеного до Коломойського нардепа Олександра Дубинського профільний комітет призначив членом комісії з відбору членів наглядових рад держбанків.

Дискусії викликали й інші зміни, запропоновані законопроектом, зокрема, це питання відповідальності податкової та необхідність розширювати норми про трансфертне ціноутворення для аграріїв, зазначив в коментарі 112.ua народний депутат, член податкового комітету Мар'ян Заблоцький.

"Переважна частина бізнесу пише нам листа не з подякою, а з зауваженнями. Законопроект не повинен бути прийнятий в такому вигляді, щоб на наступний день після його вступу в силу бізнеси були змушені закриватися і йти з країни", - визнає нардеп Ольга Бєлькова.

Чи буде справедливість?

Великий бізнес в Україні обурився в першу чергу через показові подвійні стандарти нової влади – вона вирішила посилити тиск на залізорудний бізнес, але при цьому відмовилася підвищувати ставки для феросплавного бізнесу Коломойського. Після декількох тижнів скандалів, здається, це питання буде переглянуто.

"Щодо питання ренти для ЗРС, я вважаю, доцільно підняти ренту і на марганцеві руди та податок на землю для всіх кар'єрів", - повідомив 112.ua член податкового комітету, нардеп від "Слуги народу" Мар'ян Заблоцький.

Мар'ян Заблоцький Фото з відкритих джерел

А ось його колега Олексій Устенко пропонує усунути диспропорцію щодо ставок ренти іншим шляхом. Він сказав, що буде підтримувати норму про прив'язку ставки ренти до котирувань Platts в портах Північного Китаю обох руд – і марганцевої, і залізної.

"По марганцевій руді також буде підвищення. Є пропозиція від ДФС про підвищення ставки ренти для марганцевої руди до 6,25% (з нинішніх 5%)", - сказав в коментарі 112.ua Данило Гетманцев. Але при цьому для ЗРС нормами обох законопроектів ставку пропонується підвищити з 8 до 10%. За словами Гетманцева, пропонуючи підвищити ставку ренти на ЗРС, він керувався наступною логікою: "Податковий тиск на рудовидобувні компанії складається з двох платежів – це рента і податок на прибуток. І якщо рента в нашій країні вища, ніж ставка для рудовидобувних країн, приблизно на 1,5-2%, то податок на прибуток в нашій країні нижчий, ніж у рувидобувних країнах, на 10%. Тому, на нашу думку, збільшення до 10% ЗРС абсолютно обґрунтовано".

Новини за темою

Голова комітету сказав, що від підвищення ставок ренти ЗРС очікувалося надходження додатково до бюджету близько 1,7 млрд грн. А з надходженнями від підвищення ставок марганцевої руди ця сума буде ще більше. Але ніяких розрахунків Гетманцев по марганцю не навів. Варто відзначити, що галузеві експерти попереджають, що від непропорційного підвищення ставок тільки на ЗРС бюджет не те що не отримає зверху, а навіть не дорахується тих коштів, які надходять зараз.

До речі, справжнім автором законопроекту №1210 ЗМІ називають нинішнього главу ДФС Сергія Верланова, а Гетманцев нібито тільки вніс законопроект у Раду. Мовляв, цим пояснюється така кількість технічних помилок у ньому. У бесіді з 112.ua Гетманцев це категорично спростував, порадивши ознайомитися з 25 іншими його законопроектами, які він вніс у Раду.

Практично всі співрозмовники 112.ua у профільному парламентському комітеті відзначали, що законопроекти №1210 та №1210-1 настільки великі і зачіпають таке широке коло питань – законодавство антиВЕРЅ, трансферне ціноутворення, оподаткування податками продажу речей, що були у вжитку, ставки ренти для ЗРС і акцизи на цигарки, тютюн для нагрівання – що практично жоден з парламентарів, навіть у профільному комітеті, не в змозі охопити своєю увагою і зрозуміти весь законопроект до кінця. "По такому величезному законопроекту немає людей, які розбираються у всьому… Я розбираюся в якійсь частині, мої колеги ще в одній частині", - каже Ольга Бєлькова.

Примітно, що в комітеті блок щодо оподаткування ЗРС доручено заступнику голови податкового комітету Олександру Дубинському, якого в ЗМІ називають дуже близьким до Ігоря Коломойського. Дубинський отримав популярність в якості ведучого програми "Гроші" і "Українські сенсації" на каналі Коломойського "1+1". Під час протистояння олігарха з попередньою владою України Дубинський у своїх програмах активно захищав олігарха і створював потрібну телекартинку, зокрема в медіапросторі знищував керівництво Нацбанку і особисто Петра Порошенка. За словами політолога Олексія Голобуцького, олігарх щедро оплачує послуги своїх журналістів, які допомагають йому зводити рахунки з ворогами. Це підтверджують котеджне містечко під Києвом і велика кількість нерухомості, знайденої ЗМІ у Олександра Дубинського.

Як йдеться в матеріалі "Маріонетки Коломойського: Чому податковий комітет Ради йде на поводу у олігарха", зараз Дубинський з дуже багатого журналіста моментально перетворився на дуже впливового парламентаря – займає керівний пост у податковому комітеті, делегований в конкурсну комісію з відбору незалежних членів наглядових рад державних банків, серед яких і "ПриватБанк".

Отримати коментар у самого Дубинського 112.ua не вдалося, хоча він пообіцяв це зробити, але потім не відповідав ні на дзвінки, ні на СМС.

Олександр Дубинський Фото з відкритих джерел

При цьому на засіданні комітету Дубинський нібито заявив, що депутати профільного комітету ВР погодилися з пропозицією бізнесу в рамках законопроекту №1210 прив'язати розмір рентних платежів до котирувань Platts на залізну руду в північно-східних портах Китаю – і відмовитися від фіксованих платежів в силу високої волатильності глобального ринку ЗРС. Крім того, депутати нібито підтримали пропозицію залишити ставку ренти на рівні 8%.

Разом з тим Дубинський уточнив, що його комітет має намір запропонувати ВР попередньо прийняти законопроект №1210 в первісному вигляді – а погоджені з бізнесом зміни внести в текст документа вже при його підготовці до другого читання. Що може бути парламентським прийомом, щоб "збити" хвилю невдоволення бізнесу, а потім залишити першу редакцію при голосуванні в цілому.

У свою чергу, президент об'єднання "Укрметалургпром" Олександр Каленков зазначив, що бізнес підтримує тезу про справедливий розподіл податкового навантаження. За його словами, саме тому розмір рентних платежів повинен враховувати поточну ситуацію на ринку – оскільки в останні роки вартість залізної руди коливалася від 120 дол./т. до 45 дол./т.

"Коли ринок росте, металурги і гірники готові ділитися своїм прибутком з державою. Але коли він падає, ми несемо збитки, тому рента не може бути підвищена без прив'язки до цін на руду", - підкреслив глава "Укрметалургпрому".

Проголосують так, як скаже фракція

В податковому комітеті у Ігоря Коломойського дуже серйозний вплив, пишуть ЗМІ. Більше про це сказано в матеріалі "Маріонетки Коломойського: Чому податковий комітет Ради йде на поводу у олігарха". Зазначимо лише, що голову комітету Данила Гетманцева пов'язують з одіозним екс-народним депутатом та бізнес-партнером Ігоря Коломойського (зокрема, в нафтогазовому бізнесі) Віталієм Хомутинніком. Гетманцев є одним з співзасновників оператора лотереї "М. С. Л.", який, за даними ряду ЗМІ, неформально контролюється двома народними депутатами – екс-регіоналом Віталієм Хомутинником і не менш скандальним екс-"фронтовиком" Сергієм Пашинським. У 2015-2017 роках президент України за рішенням РНБО ввів проти "М. С. Л." санкції. Оператора підозрювали у фінансуванні тероризму. Служба безпеки зареєструвала кримінальне провадження та проводила досудове розслідування.

У розмові з журналістом 112.ua Гетманцев спростував той факт, що він, як і більшість парламентарів в його комітеті, пов'язані з Коломойським, після чого дав зрозуміти, що інтерв'ю закінчено.

Данило Гетманцев Фото з відкритих джерел

Отримати коментар секретаря податкового комітету Ігоря Палиці, якого називають не тільки давнім партнером Коломойського по бізнесу, але, як сам олігарх публічно визнавав, – його "товаришем і другом", 112.ua не вдалося. Екс-нардеп Сергій Лещенко називав Палицю депутатом Коломойського, який голосує в інтересах олігарха. Палиця – це рука Коломойського на Західній Україні, господар Волині. Пов'язаний з Коломойським з кінця 90-х, коли контролював компанію "Нафтохімік Прикарпаття", яка потім увійшла в бізнес-групу "Приват". Також Палиця був головою правління "Укрнафти" від "Привату", і в цей час держкомпанія продавала компаніям, пов'язаним з Коломойським, величезні партії нафти і газу за заниженими цінами, чим нанесла державі мільярдні збитки.

"Я точно не інструмент Ігоря Коломойського. Я не маю до нього ніякого відношення. Я працюю як стандартний депутат: поданий законопроект, і моє завдання зрозуміти, наскільки він обґрунтований і наскільки він в інтересах країни", - каже член комітету Ольга Бєлькова, що представляє фракцію "Батьківщина". При цьому вона додала, що, на її думку, "у Коломойського, напевно, є ідеї, які можуть служити інтересам країни. У кожної людини, незалежно від імені, прізвища можуть бути цілком державні інтереси. І ми повинні розглядати їх без прив'язки до автора… тому я і намагаюся зрозуміти, і тому з кожною робочою групою я консультуюся, чую голос бізнесу".

На питання 112.ua, чи буде вона голосувати самостійно, виходячи тільки з власного бачення, нардеп Бєлькова відповіла, що "кожен депутат несе індивідуальну відповідальність за своє голосування, але очевидно, що більшість рішень приймаються з урахуванням рішення фракції".

"Ми будемо вести консультації. Якщо ми всі, як група, фракція, прийдемо до висновку, що документ можна підтримувати, ми його підтримаємо. І тут я буду підкорятись рішенню колективу", - зазначила Бєлькова.

Консолідована думка фракції, з яким вона буде виходити в зал, важлива і для Маркіяна Заблоцького, говорить він у коментарі 112.ua. Олексій Устенко висловив надію, що всі зауваження бізнесу будуть враховані на засіданні фракції і вона вийде в зал з єдиною консолідованою позицією. Таким чином, дилема - голосувати з фракцією або проти своїх принципових переконань - для депутатів стояти не буде. Гетманцев запевнив, що підтримає законопроект №1210 в залі, оскільки є його автором.

Основні баталії навколо скандальних норм розгорнуться вже цього тижня. Законопроект планують винести в першому читанні. Причому який з варіантів – №1210 або №1210-1 – буде прийнятий за основу, поки не ясно, повідомили 112.ua у секретаріаті профільного комітету. Гетманцев не відповів на запитання, коли №1210 буде внесений в зал, зазначивши, що це відбудеться після засідання комітету, яке призначено на майбутній тиждень.

Олена Голубєва

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>